Miksi työtön ei kouluttaudu?
Useilla koulutusta vaativilla aloilla on huutava työvoimapula.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani kouluttautuu alalle jolla on huutava työvoimapula parhaillaan, koulutus kestää 4 vuottaa, saa nähdä tarvitaanko työvoimaa sitten kun valmistuu. Serkkunsa kouluttautui samoin alalle jolla oli työvoimapula ja saikin määräaikaisen paikan heti valmistuttuaan. Armeijan käytyään ei enää työllistynyt vaan joutui opiskelemaan uutta alaa.
Pitäisiköhän poikasi niiden opintojen ohella tehdä niitä alan töitä? Harva palkkaa sitä joka istunut kotona opintojen ajan, eikä ole hankkinut sitä työkokemusta.
Valmistuminen pitkittyy ja se on kustannus.
Valtion porkkana nopeasti valmistuville.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo 3 ammattia. Silti olen työtön.
Ja koulut on kaukana.
Olisikohan välistä hyvä kouluttautua sellaiselle alalle missä on töitä, tai muuttaa asennetta?
Saa enemmän tukia kun ei tee mitään. Jos kouluttautuu tai yrittää jotain, niin tukia leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo 3 ammattia. Silti olen työtön.
Ja koulut on kaukana.Olisikohan välistä hyvä kouluttautua sellaiselle alalle missä on töitä, tai muuttaa asennetta?
Muuttaa asennetta? En voi kulkea koulussa yli 100km päässä.
Ja alat kyllä työllistää, olen mm. laitoshuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin työkkärille että nyt ansiosidonnaisella voisin opiskella, en saanut siihen lupaa. On akateeminen tutkinto ja mielestäni oman alan muutamat kurssit auttaisi työllistymistä ja avoimessa opiskelu, pitäisi mielenkin virkeämpänä, mutta heidän mielestään jotkut kriteerit ei täyty. No en sitten opiskele.
Ne työkkärin kriteerit ovat käsittämättömiä. Minäkin sain täystyrmäyksen omille ehdotuksilleni. Luen nyt kansalaisopistossa kieliä, sillä niihin työkkäri ei voi puuttua, ja johonkin tämä turhautuminen on purettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani kouluttautuu alalle jolla on huutava työvoimapula parhaillaan, koulutus kestää 4 vuottaa, saa nähdä tarvitaanko työvoimaa sitten kun valmistuu. Serkkunsa kouluttautui samoin alalle jolla oli työvoimapula ja saikin määräaikaisen paikan heti valmistuttuaan. Armeijan käytyään ei enää työllistynyt vaan joutui opiskelemaan uutta alaa.
Pitäisiköhän poikasi niiden opintojen ohella tehdä niitä alan töitä? Harva palkkaa sitä joka istunut kotona opintojen ajan, eikä ole hankkinut sitä työkokemusta.
Eli ei ole mitään työvoimapulaa jos ei palkata.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi lääkäriksi hakeutuu vähän työttömiä. Ilmeisesti siinäkään ammatissa ei saa aivan niin paljon rahaa ja arvostusta kuin työtön vaatisi.
Missäs näkee tilaston lääkikseen hakeneiden työllisyysstatuksesta? Vai tarkoitatko että työttömän koulutuksesta riippumatta tulisi hakea lääkärin paikkaa? Voihan sitä niinkin tehdä mutta ei se kovin järkevää olisi.
Minulla on 2 ammattia. Nyt olen 60v ja jäin juuri työttömäksi. Ehtisin ehkä juuri ja juuri valmistua ennen eläkeikää, mutta olisiko järkeä viedä opiskelupaikka nuorelta, joka ihan oikeasti tarvitsee ammatin? Ja tuskin näillä tietokonetaidoilla osaisin nykyään opiskellakaan :D
Minä olen elämäni aikana kouluttautunut neljä kertaa, ja nyt opiskelen ammattikorkeassa kun ei noilla entisillä toisen asteen koulutuksilla pääse enää mihinkään. Tosin ikä alkaa tulla jo vastaan että en tiedä auttaako koulutus enää mitään kun täytän 50v. kun valmistun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain kulutukseen, en päässyt. Työtöntuttavani haki opiskelemaan, hakijoita yli sata, vain noin kaksikymmentä pääsi. "Miksei työtön kouluttaudu?" No ku ei huvita, senhä sä halusit kuulla! 🤣😂
Sama mulla. Sata hakijaa, 8 valittiin, olen 3. varasijalla.
Ymmärrän hyvin, että on vaikeaa päästä. Vielä 10 vuotta sitten amkiin pääsi todella paljon helpommin. Mutta aina sinne joku pääsee, kun tekee tarpeeksi töitä. Hakijoita oli 700, 20 otettiin. Itse olin yksi niistä.
Vierailija kirjoitti:
1. Täytyy päästä sisälle koulutukseen, työllistäville aloille se on huomattavan hankalaa.
2. Täytyy saada rahoitus opiskeluun. Työssäkäyvälle onnistuu helposti, työttömälle ei millään.
No jaa. Ei se työssäkäyvällekään helppoa ole, kun kaikki ehdot ei välttämättä täyty. Omaehtoista tukea voi hakea ja sen saa, jos ala katsotaan työllistäväksi ja aiempi ala taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä ei kannusta kouluttautumaan. Uusi TE-päälikkökin ihmetteli miksi työttömyysturvalla ei voi helpommin kouluttautua työnantajan tarvitsemaan osaamiseen.
On siinä päälikkö jos ei tunne oman talon määräyksiä 😂
Vierailija kirjoitti:
Kouluttautuva työtön ei saa Suomessa opiskelupaikkaa ja sitten nämä työkkärin Attendolta ostamat työllisyyskurssit eivät sitä koulutusta lisää. Ja jos Suomessa työtön onnistuisi saamaan opiskelupaikan niin siinä tapauksessa ei hän olisi oikeutettu saamaan mitään tukia koska ei ole enää työvoimareservissä vapaasti käytettävissä ja jollakin pitäisi silti elää ja maksaa asunto.
Ei pideä paikkaansa. Opintotukea saa kyllä. Omaehtoista tukea voi hakea. Miksi täällä kerrotaan vääriä tietoja?
Minulla on sos.tilanteiden pelko ja väsyn sekä ahdistun helposti opiskeluasioista ja asioiden jankkaamisesta enkä jaksa keskittyä.
Koulutus kestää vähintään vuoden ja työtön saa opiskella korkeintaan 6kk
Kouluttautumisenkin aikana täytyy syödä ja maksaa vuokraa ja jos työkkäri ei anna koulutukseen lupaa eli sanoo että jos opiskelet niin et saa mistään rahaa, niin sitten ei voi kouluttautua.
maisteri kirjoitti:
Maisterin tutkinto löytyy jo taskusta, mutta en onnistunut sillä työllistymään. Nyt opiskelen AMK:ssa hieman käytännönläheisempää alaa omaehtoisena opiskeluna. Sain rahoituksen kahdeksi vuodeksi. Kun tukiaika loppuu, niin jatkan opintoja toimeentulotuella. Ilmeisesti leikkaavat ensin 20 % ja lopulta leikkaus voi olla jopa 40 % pois tuesta. Onhan omien tulevaisuuden näkymien parantaminen sen verran työvoimapoliittisesti vakava rike. Jos lopetan koulun ja siirryn sohvalle oluen pariin niin alkaisi heti juosta täydet tuet.
Miksi et joudu ottamaan opintolainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttautuva työtön ei saa Suomessa opiskelupaikkaa ja sitten nämä työkkärin Attendolta ostamat työllisyyskurssit eivät sitä koulutusta lisää. Ja jos Suomessa työtön onnistuisi saamaan opiskelupaikan niin siinä tapauksessa ei hän olisi oikeutettu saamaan mitään tukia koska ei ole enää työvoimareservissä vapaasti käytettävissä ja jollakin pitäisi silti elää ja maksaa asunto.
Ei pideä paikkaansa. Opintotukea saa kyllä. Omaehtoista tukea voi hakea. Miksi täällä kerrotaan vääriä tietoja?
Joo usein vaan se opintotuki on jo käytetty edelliseen ammattiin/koulutukseen jonka alalta työt loppui. Omaehtoisen opiskelun tukea voi toki hakea mutta se on ihan sattuman kauppaa saako sitä, ehtoja on liuta.
Vierailija kirjoitti:
maisteri kirjoitti:
Maisterin tutkinto löytyy jo taskusta, mutta en onnistunut sillä työllistymään. Nyt opiskelen AMK:ssa hieman käytännönläheisempää alaa omaehtoisena opiskeluna. Sain rahoituksen kahdeksi vuodeksi. Kun tukiaika loppuu, niin jatkan opintoja toimeentulotuella. Ilmeisesti leikkaavat ensin 20 % ja lopulta leikkaus voi olla jopa 40 % pois tuesta. Onhan omien tulevaisuuden näkymien parantaminen sen verran työvoimapoliittisesti vakava rike. Jos lopetan koulun ja siirryn sohvalle oluen pariin niin alkaisi heti juosta täydet tuet.
Miksi et joudu ottamaan opintolainaa?
Opintolainaa saa vain jos on oikeutettu opintotukeen ja yleensä jos on maisterin tutkinto niin opintotukikuukaudet on käytetty siihen.
Mistä ihmeestä puhu? En ole koskaan maksanut valintakokeista mitään eikä Suomessa myöskään ole lukukausi- tai kurssimaksuja. Jos taas puhut avoimesta yliopistosta, jossa maksuja on, niin sinne ei kyllä tarvitse läpäistä mitään valintakoetta.