Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas matkasynnyttäjä kerjää sympatiaa

Vierailija
03.12.2014 |

Taas ollut matkasynnytys autossa ja perhe kohkottaa asiasta lehdessä (IS). Matkaa kokonaiset 35min, hui kauhistus. Ja supistukset alkaneet jo aamulla, jolloin isommat lapset haettu hoitoon. Onko se yhteiskunnan ja karsittujen synnäreiden vika jos ei pariskunta tajua lähteä ajoissa sairaalaan?! Aikaa näemmä olisi kyllä ollut. 35min matka on ihan naurettavan lyhyt. Riittää kaupunkialueellakin, että osuu pelkkä kaupungin läpi ajaminen liikennevaloineen, vaikka sairaala olisi ihan samassa kaupungissakin. pitäisikö olla joka korttelissa näin uusavuttomuuden aikakaudella? Lapissa asuvia synnyttäjiä ymmärrän, siellä matka on oikeasti pitkä. Mutta kyllä tuolla Häneenlinnassakin (missä tämä siis tapahtunut) on ihan omaa typeryyttä, jos terveydenhoitaja synnyttää autoon.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet outo, ap :-D

Vierailija
2/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olisi varmaan kannattanut vähän ennen lähteä, kai luottivat lyhyeen matkaan, että voi olla kotona pidempään.

Täällä on tunnin matka, se on ok, olen lähtenyt hyvissä ajoin, aikaa on ollut tuntikausia. Kätilöt toppuuttelevat ihmisiä pysymään kotonaan ja ajeluttavat sadan kilometrinkin päästä edestakaisin. Se on melko ikävää ja lisää matkasynnytyksen vaaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena ihan kiinnitin huomitoa kun juttua luin, että olipas toimittaja yrittänyt epätoivoisesti ja epäonnistuneesti tehdä dramaattista pohjustusta juttuun. Ja miten toi "tuliterä Seat" olikaan tässä olennaista, että oli ihan uusi autokin  alla ja kaikki, vau...hmm...  Mutta siis joo, onhan 35 minsaa kyllä sairaalaan oikeasti lyhyt matka Suomen kaltaisessa maassa, missä välimatkat on pitkiä.

Tästä  tienvarsisynnyttämisestä vaan tulee yleistyvä ongelma Suomessa, kun nytkään ei sairaalaan saa lähteä hyvissä ajoin synnyttämään, vaan kotona pitää olla ihan viimeiseen asti. Saatika sitten kun säästökuuri saadaan kunnolla päälle.

Vierailija
4/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se isähän sanoi siinä että kolmessa synnytyksessä on ollut mukana ja aina kätilöt toppuuttelevat lähtemästä ja odottelemaan kotona mahdolisimman pitkään. Tuohan oli synnyttäjältä vasta toinen lapsi ja jos eka on ollut tosi hidas synnytys ja kätilöt kehottaneet odottelemaan kotona.

Mun esikoinen olisi syntynyt kotiin tai taksiin jos olisin yhtään kuunnellut kätilöiden ohjeita, jotka kuuluivat että mene nukkumaan ja tule aamulla tarkistuttamaan tilanne. Kerroin että luulen, että lapsivesi meni (olin vessassa enkä oikeasti ekakertalaisena tajunnut että tää oli nyt se) ja supistuksia tuli säännöllisesti n. 10 minuutin välein. Lapsi oli maailmassa 1 h 15 min siitä puhelusta. Vielä siellä sairaalassakin kätilö vaan väitti ettei ole mitään kiirettä, lapsi syntyi sinne sairaalan valmisteluhuoneeseen. 

Vierailija
5/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä on aihe joka tulee tuoda päättäjien tietoon. Hyvä, että synnyttäjänä kyseessä oli terveydenhuollon ammattihenkilö, koska luulisi olevan painoarvoa silläkin, että sattuu näitä muillekin kuin tavis pulliaisille. Lapsen kuolemanriski on kuusinkertainen sairaalasynnytyksiin nähden.

Itse olen nopea synnyttäjä ja kolme lasta synnyttänyt, synnytykset nopeutuu kerta kerralta. Lääkäri (yksityinen) onneksi varoitti, että mene sairaalaan vaikka väkisin ensimmäisistä merkeistä, Kun edellisen synnytyksen kokonaiskesto oli n. 2h ensisupistuksesta.

Vastustan synnytyssairaaloiden karsintaa, äidin ja lapsen turvallisuudesta ei saa tinkiä.

Vierailija
6/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta kukaan ei saa mennä synnytyssairaalaan ennen kuin se lapsi on jo maailmassa. Tästä on tulossa totaalisen älyvapaa maa. Miljardeja Kreikalle, ja sitten säästetään synnyttämisestä, ja samaan aikaan vanhukset makaa paskaisissa vaipoissaan, kun vanhustenhoitoon ei ole kuulemma rahaa. Lapsilisät oli pakko laittaa verolle, mutta niistä saatavat verotulot ovat kuitenkin valtion kassassa kuin pieru Saharassa.

Tässä maassa ei sitten vissiin kannatta synnyttää, sairastua tai vanhentua kenenkään. Onnea vaan meille.

Vierailija
7/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oma vika kun eivät lähteneet ajoissa. Onneksi tuli synnytys autossa eikä peräänajo säiliöauton kanssa.. Vaikka synnäriltä sanottaisiin mitä vaan nin jos on tunne että nyt syntyy (luulisi jo kahden lapsen synnyttäneenä tietävän milloin synnytys lähestyy) niin sitten mennään sairaalaan...

Vierailija
8/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap valottaa, millaisia uutisia lehdissö, varsinkin iltapäivälehdissä saisi olla? Ihan hauska juttuhan tuo oli loppujen lopuksi, vaikka toimittaja olikin yrittänyt päkistää siihen dramatiikkaa.

Vierailija
9/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttämään ehtii kyllä 35min matkankin taakse varsin erinomaisesti kunhan ei jahkaa kotona ja lähde vasta kun on viime hetki. Mieluummin liian aikaisin kuin myöhään. Sairaalaan voi mennä näytille hyvissä ajoin, sanoi kätilöt mitä tahansa. Kätilöiden ammattitaidottomuutta se on jos käskytetään olemaan kotona siihen asti, että pää näkyy. Ja synnyttäjän typeryyttä jos uskoo ennemmin kätilöä kuin omia tuntemuksiaan.

Vierailija
10/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kyllä ole kielletty tulemasta synnärille, neuvolastakin oikein käskettiin tokan kohdalla mennä heti jos vedet menee tai kun supistukset menee alle 10min. Ja matkaa ei ole kuin 10km. Ei todellakaan ole käsketty kotiin. 

Ja kuinka tiheästi niitä sairaaloita pitää olla jos 35min. matka on liian pitkä? Tajuatteko kuinka kallista lystiä se on jos sairaaloita on niin että jokaisella synnyttäjällä on alle 30min. matkaa? Pikkasen nyt sitä omaakin vastuuta tässä asiassa. Tuossakin lehtijutussa sanottiin, että supistukset alkoi jo aamulla ja vanhemmat lapset haettiin hoitoon mummolaan. Pariskunta siis itse odotti liian myöhään. Mahdollisuus olis ollut lähteä ajoissa. Ei kai tämä nyt ole yhteiskunnan ja sairaalan vika? Jos näillä olis ollut sairaala lähempänä niin se olis ihan samalla tavalla odotelleet, ajatellen että tuossahan se sairaala on lähellä.

Vierailija
11/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:02"]

Itse olen nopea synnyttäjä ja kolme lasta synnyttänyt, synnytykset nopeutuu kerta kerralta. Lääkäri (yksityinen) onneksi varoitti, että mene sairaalaan vaikka väkisin ensimmäisistä merkeistä, Kun edellisen synnytyksen kokonaiskesto oli n. 2h ensisupistuksista.

[/quote]

ihan mielenkiinnosta, minkä ikäset lapset sulla on? Itse oon myös nopea synnyttäjä ollu 2 ekalla kerralla, mutta nyt edellisestä synnytyksestä on jo melkein 5vuotta.  

Vierailija
12/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:09"]

No oma vika kun eivät lähteneet ajoissa. Onneksi tuli synnytys autossa eikä peräänajo säiliöauton kanssa.. Vaikka synnäriltä sanottaisiin mitä vaan nin jos on tunne että nyt syntyy (luulisi jo kahden lapsen synnyttäneenä tietävän milloin synnytys lähestyy) niin sitten mennään sairaalaan...

[/quote]

Ohis. Kyseessä oli äidin toinen synnytys.Isoin lapsi oli miehen ekasta liitosta.

Mulla on ollut niin erilaisia synnytyksiä kolme kappaletta ettei niiden perusteella ole kyllä yhtään voinut ennustaa mitä tuleman pitää. Esikoinen olinopea, kuopus todella hidas ja kolmas tavallinen. Kyllä mulla on joka kerta ollut vaikea arvioida että milloin kannattais lähteä, esikoisen jälkeen tosin sanottiin, ettälähde ekoista merkeistä ja niin sitten tehtiin ja lasta tehtiin ylikymmenen tuntia.

Jos eka synnytyson ollut vaikka tosi hidas ja päivän aikaan supistuksia on tullut verkkaisesti eivät ole kiirettä pitäneet ja sitten onkin alkanut tapahtua nopeasti.

Tuossahan on ilmeisesti loppu tapahtunut tosi nopsaan, kun ponnistusvaihekin on ollut tyyliä vauva pullahtaa ulos.

Vierailija
13/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli eka synnytys ja sairaalasta sanottiin etten saa tulla synnärille, koska synnytys ei ole käynnissä. Pitäisi kuulemma olla kahden tunnin ajan säännöliset alta viiden minutin supistelut. Siis supistelujen välin pitäisi olla alta viiden minutin, muuten ei ole synnytys käynnissä. No odoteltiin kotona, mutta lopulta en enää pystynyt kun kivut oli kovat. Säännöliset ne ei missään vaiheessa olleet. Oli välillä supisteluiden väli 8min välillä 3min.

Sairaalaan kun päästiin niin 9cm auki ja meitä moitittiin kun ei ajoissa lähdetty. Hetkenkin kun olisin odottanaut kauemmin olisi vauva syntynyt kotiin. Että kyllä, mä ensikertalaisena synnytän ja synnäriltä saan tuollaisen vastauksen. Neuvolasta kun sanottiin että kun oma olo on sellainen että tekee liian kipeetä, niin soitto että ollaan tulossa. Mutta täällä päin on tätä samaa tehty muillekkin. Tuttuni synnytti kotiin kun kiellettiin menemästä sairaalaan. Käännyttivät kotiin. Sama sairaala ja sukulaiseni tunnin ajomatkan päästä yritettiin käännyttää, ei suostunut lähtemään ja kas vauva syntyi puolen tunnin päästä.

Tosin kukaan meistä ei mihinkään roskalehtiin soitellut..

Vierailija
14/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa on aivan sama kuinka tiheästi niitä synnäreitä on.

Jos olisi ollut lyhyempi matka, olisivat odottaneet kotona vielä pidempään. Kun kyllähän sinne nopeasti ajaa. Jahkasivat ja mokasivat homman itse. Ja vaikka olisi ollut kyse siitä, että edellinen synnytys olisi kestänyt ja tämä rytinäsynnytys tullut yllätyksenä, ei se olisi ollut yhtään sen vähempää yllätys, vaikka sairaalaan olisi ollut vain 10min matka.

Kyllä meillä on kohta melkoiset verot jos edellytetään, että jokaisella synnytysikäisellä naisella tulee olla synnytyssali kätilöineen 15min matkan päässä. Tätä edellyttävät voisivat vaikka muuttaa siihen sairaalakortteliin niin asia olisi sillä ratkaistu. Edullisemmaksi tulee yhteiskunnalle kun käytettäisiin vain ihan sitä maalaisjärkeä ja lähdettäisiin ajoissa.

Vierailija
15/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:02"]

Itse olen nopea synnyttäjä ja kolme lasta synnyttänyt, synnytykset nopeutuu kerta kerralta. Lääkäri (yksityinen) onneksi varoitti, että mene sairaalaan vaikka väkisin ensimmäisistä merkeistä, Kun edellisen synnytyksen kokonaiskesto oli n. 2h ensisupistuksista.

[/quote]

ihan mielenkiinnosta, minkä ikäset lapset sulla on? Itse oon myös nopea synnyttäjä ollu 2 ekalla kerralla, mutta nyt edellisestä synnytyksestä on jo melkein 5vuotta.  

[/quote]

Mulla oli kanssa useampi vuosi väliä keskimmäisen ja nuorimmaisen välillä. Ns. iltatähti tää viimeisin. T. nopea synnyttäjä. Nopeasti tuli tää viimeinenkin

Vierailija
16/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:39"]

Olet outo, ap :-D

[/quote]

Ap:stä diagnoosi tehty...olisiko itse aiheeseen mielipidettä ja vielä hymiö perään keventamään. :)

Vierailija
17/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaksi ponnistusta tarvittiin niin tää nuorin oli ulkona. Sama oli keskimmäisen kanssa. Kipulääkityksiä ei ehditty antaa edes sairaalassa, synnytys eteni niin nopeasti. Jos ikinä enää synnytän en uskalla lähteä edes sairaalaan eka merkistä, synnytän mielummin kotiin, kutsun vain ambulanssin ja ilmoitan, että tarvitaan kätilö/lääkäri mukaan.

Vierailija
18/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, samaa mieltä ap:n kanssa. Jos ehdoin tahdoin ollaan kotona liian pitkään, niin oma häpeä. Äiti vielä terveydenhuollon ammattilainen.

Mies kaahaili, että se jo vaaransi äidin ja lapsen hengen. 

Matka siis vaivaiset 30 minuuttia ja onnistuttu ryssimään tuo, vaikka muut lapset saatu jo hoitoon ja miehellä alla "tuliterärä Seat". 

Pääkaupunkiseudulla suuri osa ihmisistä on juuri tuon matkan päässä synnytyssairaalasta, vaikka taksilla ajaisi sairaalaan.

Mutta mitäpä ei nykyään tehtäisi, että saadaan se 15 minuuttia julkisuudessa.

Vierailija
19/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luoja, kyllä oli toimittaja pistänyt parastaan mä olin kuolla nauruun

"Äiti heilahteli pelkääjän paikalta autoa ajavan isän päälle tuliterässä Seatissa" (onneksi oli tuliterä seat!)

"Edessä säiliöauto torppasi menoa ennen kuin nasta saatiin lautaan ja mittariin yli satanen tunnissa"

"Jääkylmä auto täyttyi kosteushöyrystä" (eikö tuliterässä seatissa pelannut lämmityslaite?)

" lapsi tuikkasi ohituskaistan kohdalla päänsä ulos. Isä kurvasi auton bussipysäkille." (en tiennytkään että ohituskaistalla on bussipysäkkejä...)

Vierailija
20/29 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi helvetti mikä idiootti toi synnyttäjä saatana kyllä menee hermot kun jotkut synnyttää autoon saakeli en kestä tätä mun on niin paha olla että käyn täällä sitten avautumassa ja ihmisten haukkumisesta tulee paljon parempi mieli kun jotkut on vielä tyhmempiä kuin minä ja täältä saa tukeakin siihen muilta paremmilta ihmisiltä kuin jotkut wt-mutsit sektioäidit korvikkeen syöttäjät ja mitkä lie huijaajat kun eivät edes oikeasti synnytä mamupatjat hyysääjät vihervasurit veronkiertäjät loisijat yhteiskunnan elätit sossumammat kannattaa varmaan tehdä omia lapisia kun on noin tietämätön ja tyhmä ressukka. Huh! Nyt on taas helpompi olla kun sain tän ulos musta. Tää on ihan paras palsta! Kiitos ja muiskis!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan