Olen raskaana - En tiedä mitä tehdä
Olen 24-vuotias ja opiskelen amk:issa. Asun avoliitossa pitkäaikaisen poikaystäväni kanssa ja hän käy töissä. Pidän lapsista mutten koe olevani valmis äidiksi. Kummityttöä on kiva hoitaa 2-3h välillä mutta olen helpottunut aina, kun ystäväni hakee lapsensa. Miehen mielestä päätös on minun ja hän tukee, mitä sitten päätänkin. Pidän siitä, että voin mennä ja tulla miten haluan. Olen vastuussa ainoastaan itsestäni. Käyn joka toinen viikonloppu ystävien kanssa baareissa ja juhlissa. Pidän kalleista merkeistä ja nyt joudun jo säästelemään muista jotta minulla on niihin varaa. En tiedä minkälaisia seurauksia abortista tulisi. Olen umpikujassa, neuvoja?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:30"]
Olen saman ikäinen ja melkolailla samassa elämäntilanteessa, ja jos nyt tulisin raskaaksi tekisin ehdottomasti abortin. En halua heittää nuoruutta ja vapautta hukkaan. Sitä paitsi vaikutat tyytyväiseltä elämääsi kuten se on, miksi muuttaisit sitä vauvalla? Sinuna miettisin lapsia vasta opiskelujen jälkeen, kun on aidosti halua viettää perhe-elämää :)
[/quote]
Minä odotin 24v:na kolmatta, kovasti toivottua lastani. En ole koskaan ymmärtänyt noita kommentteja nuoruuden hukkaan menemisestä. Mitä siinä menettää oikeastaan, joka viikonloppuiset kännäysreissut? Olen muuten pistänyt merkille että nuorena lapsia saaneet etenkin suurperheelliset ovat useammin ikäistään huomattavasti nuoremman näköisiä, kuten itsekin. On jäänyt vähemmäksi baari-illat ja elämäntavat terveellisemmät (ulkoilua ja kotiruokaa, säännölliset nukkumaanmenoajat) kuin vastaavanbikäisillä "nuoruuttaan eläneillä". On sitä ehtinyt juhlia, harrastaa ja matkustellakin lapsilla ja ilman joten en koe menettäneeni mitään vaan saanut enemmän. Mutta niin me olemme ihmiset erilaisia. Hämmästyttää vasn itseäni miten kovin erilaisia kun itse olin 24v:na ihan aikuinen ja toinen kokee itsensä melkein teiniksi.
[/quote]
Mikä siinä sitten niin hämmästyttää ja kummastuttaa, että ihmiset on erilaisia? Sä oot sä ja mä oon mä. Jos sä olet ollut valmis äidiksi 24-vuotiaana, niin kivat sulle. Mutta ihmiset kehittyy eri tahtiin. Huhheijaa taas mitä kommentteja...
Eli tee vain lapsenmurha? Eiku "abortti" onkin miellyttävämpi termi samalle asialle.. huoh. Ei luonto kysy Sinun mielipidettäisi tai elämäntilannettasi. Tietysti hedelmöittynyt alkio on tarkoitettu elämään ja pyrkii elämään, sai se alkunsa sitten kännisekoiluna baarin vessassa tai lapsettomuusklinikalla 40-vuotiaana. Jos lapseen ei halua sitoutua, sen voi luovuttaa kotimaahan adoptioon.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:19"]
Tee vain abortti jos siltä tuntuu. Sitoutuminen lapseen on valtavan suuri uhraus koko loppuelämäksesi. Täällä aina sanotaan, että lasta ei pidä tehdä jos ei ole siitä ihan varma, ELLEI sitten ole vahinkoraskaus ja suunnittelee aborttia. Silloin lapsi on lahja ja tarkoitettu elämään.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:45"]
Mä en vaan sulata tätä, että aborttia käytetään jälkiehkäisynä. "Sitten en vois juosta baareissa, enkä käyttää merkkivaatteita,byy.." Mun mielestä abortin hyväksyttävä raja menee raiskauksien uhrien, sikiön vammaisuuden tai jonkun muun PAINAVAN syyn takia. Itse monta vuotta lapsettomuudesta kärsineenä ja nyt vihdoinkin raskaana, mua kuvottaa kaltaisesi ihmiset. Älä harrasta seksiä, jos et ole valmis kohtaamaan sitä tosi asiaa että aina on riski.
[/quote]
Ehkä huomasit ap:n iän? Hän on vasta nuori aikuinen. Ihan tyypillistä, ettei siinä iässä olla vielä järin kypsiä ja kokeneita ajatusmaailmaltaan. Ja sääli, että omat koettelemuksesi lastensaannin kanssa eivät ole näköjään yhtään kypsyttäneet sinua inhimillisyyteen ja myötätuntoon muiden vastoinkäymisten kohdalla.
[/quote]
Huomasin kyllä. Olen itse saman ikäinen. Ei 24 vuotias ole enään mikään lapsi. Ihan aikuinen ihminen, joka ottaa vastuun tekemisistään. Olen ollut abortista samaa mieltä siitä asti kun kyseisen sanan merkityksen opin. Ymmärtäisin vielä jossain määrin jos ap olisi ala-ikäinen ja näin oikeasti lapsi haittaisi tulevaisuutta. En koe kahden vuoden lapsen yrittämistäni koettelemuksena, en kaipaa sääliäsi.
Mun mielestä on kunnioitettavaa, että jotkut miettivät mitä kannattaa tehdä..
Mun äiti teki ensimmäisen lapsen todella nuorena (22-vuotiaana). Opinnot kesken, eikä suhdekaan ollut vakaa, vaikka naimisissa oltiin. Veljeni sai jo päiväkoti-ikäisenä kuulla, että miten hän pilasi äitini nuoruuden ja sen takia koko loppuelämän. Kun nuorena piti hoitaa lasta, opiskeluja ja töitä ei jäänyt aikaa treffailuun, ja kuka nyt nuorta yh:ta haluasi tapailla. Vanhempana sitten äiti oli kuulemma jo niin "rupsahtanut" ettei häntä kukaan huolinut. Niinpä niin..
Toivon AP, että oikeasti mietit mitä haluat. Siinä ei ole mitään väärää, jos bilettäminen ja ura kiinnostaa nyt. Päinvastoin, panosta nyt itseesi ja omiin tavoitteisiin, niin joku päivä palat varmasti halusta panostaa perhe-elämään. Nuoruus on meillä kaikilla vaan kerran. Enkä nyt meinaa, että lapsia pitää tehdä nelikymppisenä... Mutta toiset meistä on kypsiä äidiksi nuorempina ja toiset vähän vanhempina.
Olen itsekin nyt samassa tilanteessa kuin sinä, toki opiskelut vasta alkamassa ja ikää muutama vuosi vähemmän. Haluan itsekin tulevaisuudessa lapsia. Tiedän kuitenkin sen, että jos nyt saisin lapsen, niin joku päivä olisin katkera siitä mistä jäisin nyt paitsi. Ja vaikka kaikki sanookin, ettei myöhemmin edes voi verrata näitä asioita, niin jokatapauksessa.. jos nyt tulisin äidiksi niin varmasti katkeroituisin siitä jonkin verran. Enkä halua olla katkera äiti.
Kuuntele itseäsi! :)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:56"]
Olisinpa minä raskaana... T: 30-vuotias lasta yrittävä
[/quote]
Ikävää, ettet ole saanut haluamaasi vielä, mutta tää ap:n tilanne ei ole kyllä sinulta pois.
[/quote]
? Olenko sitä väittänyt?
[/quote]
Älä välitä. Tuo "ei ole sinulta pois" -juttua käytetään lähes aina, kun joku kertoo olevansa lapseton.
[/quote]
No onks se sitten pois?
[/quote]
Onko sinulta jotain pois, että toinen huokaa "kunpa olisin itsekin raskaana"?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:45"] Mä en vaan sulata tätä, että aborttia käytetään jälkiehkäisynä. "Sitten en vois juosta baareissa, enkä käyttää merkkivaatteita,byy.." Mun mielestä abortin hyväksyttävä raja menee raiskauksien uhrien, sikiön vammaisuuden tai jonkun muun PAINAVAN syyn takia. Itse monta vuotta lapsettomuudesta kärsineenä ja nyt vihdoinkin raskaana, mua kuvottaa kaltaisesi ihmiset. Älä harrasta seksiä, jos et ole valmis kohtaamaan sitä tosi asiaa että aina on riski. [/quote] Ehkä huomasit ap:n iän? Hän on vasta nuori aikuinen. Ihan tyypillistä, ettei siinä iässä olla vielä järin kypsiä ja kokeneita ajatusmaailmaltaan. Ja sääli, että omat koettelemuksesi lastensaannin kanssa eivät ole näköjään yhtään kypsyttäneet sinua inhimillisyyteen ja myötätuntoon muiden vastoinkäymisten kohdalla. [/quote] Huomasin kyllä. Olen itse saman ikäinen. Ei 24 vuotias ole enään mikään lapsi. Ihan aikuinen ihminen, joka ottaa vastuun tekemisistään. Olen ollut abortista samaa mieltä siitä asti kun kyseisen sanan merkityksen opin. Ymmärtäisin vielä jossain määrin jos ap olisi ala-ikäinen ja näin oikeasti lapsi haittaisi tulevaisuutta. En koe kahden vuoden lapsen yrittämistäni koettelemuksena, en kaipaa sääliäsi.
[/quote]
Juu, sulla ei ole pätkääkään kykyä asettua toisen asemaan. Ja luepas tuo eka kommenttisi uudelleen. Siinähän nimenomaan vetosit siihen, kuinka kuvottavia abortin valitsevat ovat, koska itse olet joutunut niin sitä vauvaasi odottamaan. En sääli sinua, mutta syntymätöntä lastasi säälin sitäkin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:56"]
Olisinpa minä raskaana... T: 30-vuotias lasta yrittävä
[/quote]
Ikävää, ettet ole saanut haluamaasi vielä, mutta tää ap:n tilanne ei ole kyllä sinulta pois.
[/quote]
? Olenko sitä väittänyt?
[/quote]
Älä välitä. Tuo "ei ole sinulta pois" -juttua käytetään lähes aina, kun joku kertoo olevansa lapseton.
[/quote]
No onks se sitten pois?
[/quote]
Onko sinulta jotain pois, että toinen huokaa "kunpa olisin itsekin raskaana"?
[/quote]
:D no siihen loppu argumentit :D
Sanoisin, että abortin tehneet ovat erittäin itsekkäitä ihmisiä. Se tulee päällimmäisenä esiin kaikesta keskustelusta. Miehet aivan samoin pakottaessaan siihen. Toki ihminen voi muutua ja monet ovatkin. Ja jos virhe on jo tapahtunut, niin kaiken voi saada anteeksi ja alkaa ns tyhjältä pöydältä.
J-P
J-P ootko sää uskovainen ??? Onko pakko omsa vakaumusta tuputtaa toisille? Hoh hoijaa
Ai itsekäs abortin tekijä jos vaikka raiskauksen seurauksena tekee abortin? Tai oman henkensä säilyttämisen takia??
Sanoisin, että ovat lähinnä hedonistisia idiootteja, kun tappavat oman jälkikasvunsa. No, näin se evoluutio toimii. Tyhmät karsiutuvat geenipoolista, kun välttämättä sitä toista tilaisuutta ei ehdi tulla.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 15:34"]
Sanoisin, että abortin tehneet ovat erittäin itsekkäitä ihmisiä. Se tulee päällimmäisenä esiin kaikesta keskustelusta. Miehet aivan samoin pakottaessaan siihen. Toki ihminen voi muutua ja monet ovatkin. Ja jos virhe on jo tapahtunut, niin kaiken voi saada anteeksi ja alkaa ns tyhjältä pöydältä.
J-P
[/quote]
Tee kuten olisit äitisi halunnut tekevän kohdallasi...
Abortti ja 10 vuotta elämää lisää ennen lapsia
Ymmärrän abortin, jos olet 16-vuotias etkä tiedä kuka lapsen isä on tai olet joutunut raiskauksen uhriksi. En sen sijaan ymmärrä abortin tekemistä, jos elät avoliitossa lapsen isän kanssa ja olet jo 24-vuotias. Se on erittäin hyvä ikä ensisynnyttäjälle. Mikäli ylipäätään haluat saada lapsia elämäsi aikana, tartu tilaisuuteen. Kasvat tilanteen mukana ja huomaat, että lapsi on tärkeämpää kuin merkkivaatteet ja hedonistinen elämäntyyli. Voit toki jatkaa huoletonta nuoruutta vaikka eläkkeelle asti, jos se on se, mitä elämältä haluat. Tai sitten voit alkaa hiljalleen aikuistua ja ottaa vastuuta muistakin kuin itsestäsi.
Itse tulin äidiksi 26-vuotiaana vahinkoraskauden kautta. Olin seurustellut mieheni kanssa vasta muutaman kuukauden. Kasvoimme äidiksi ja isäksi siinä pikkuhiljaa. Ollaan edelleen yhdessä ja lapsia on usemapia ja ollaan menty naimisiinkin. Perhe on elämäni paras asia, vaikka työtilanteeni onkin vähän niin ja näin, kun lapsi syntyi kesken opiskelujen enkä päässyt työelämän imuun sopivassa vaiheessa. Töitä saa aina, mutta lapsia ei. Tuntuu ihan hullulta edes verrata ottaisiko vakkarityön vai omat lapset :-0
N40v
2