Olen raskaana - En tiedä mitä tehdä
Olen 24-vuotias ja opiskelen amk:issa. Asun avoliitossa pitkäaikaisen poikaystäväni kanssa ja hän käy töissä. Pidän lapsista mutten koe olevani valmis äidiksi. Kummityttöä on kiva hoitaa 2-3h välillä mutta olen helpottunut aina, kun ystäväni hakee lapsensa. Miehen mielestä päätös on minun ja hän tukee, mitä sitten päätänkin. Pidän siitä, että voin mennä ja tulla miten haluan. Olen vastuussa ainoastaan itsestäni. Käyn joka toinen viikonloppu ystävien kanssa baareissa ja juhlissa. Pidän kalleista merkeistä ja nyt joudun jo säästelemään muista jotta minulla on niihin varaa. En tiedä minkälaisia seurauksia abortista tulisi. Olen umpikujassa, neuvoja?
Kommentit (54)
Olen 19v yhden lapsen äiti
Päivää en koskaa vaihda että synnytin ihana pojan joka on kohta 1v :)
Olkaa iloisia että joskus vielä olette äitejä :)
En halua lisätä paineita. Kerron sukulaiseni tarinan. Hän teki 18- vuotiaana abortin vanhempiensa painostuksesta, koska lapsi oli saanut alkunsa suhteesta ukkomieheen. Hän ei enää ikinä saanut lapsia ja nyt yli kuusikymmenvuotiaana on läpeensä katkeroitunut tyyppi. Syyttää äitiään ja raivoaa ikäihmiselle asiasta. Minusta hän oli silloin lähes aikuinen. Itse valintansa teki. Mieti tarkkaan mitä päätät. Olet kuitenkin aikuinen.
Hei
Ei sitä varmaan koskaan voi olla valmis äidiksi jos asiaa alkaa oikein pohtimaan. Äidiksi kasvetaan pikkuhiljaa ja vielä lapsen synnyttyä riittää paljon opittavaa.
Hölmöä on alkaa ajatella että on valmis äidiksi vasta joskus hamassa tulevaisuudessa sitä aikaa kun ei välttämättä tule koskaan. Raskaus on yleensä merkki siitä että nainen on valmis äidiksi. Ap ei enää teini ole.
Olisinkin 24v. niin ei olisi mitään ongelmaa pitää vauvaa mutta kun olenkin 46v.
Ei jaksa enää, ei pysty, ei kestä pää eikä kroppa :(
Olisinpa minä raskaana... T: 30-vuotias lasta yrittävä
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:56"]
[/quote]
Ikävää, ettet ole saanut haluamaasi vielä, mutta tää ap:n tilanne ei ole kyllä sinulta pois.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:05"]
[/quote]
Ikävää, ettet ole saanut haluamaasi vielä, mutta tää ap:n tilanne ei ole kyllä sinulta pois.
[/quote]
? Olenko sitä väittänyt?
[/quote]
[/quote]
Eiköhän tuonkin viestin tarkoitus ole enemmänkin antaa ap:lle kontrastia.
Me, jotka olemme pitkään raskautta yrittäneet, tiedämme ettei niitä lapsia niin vain tilailla sormia napsuttamalla. Eli jos nyt on tullu vahingossa raskaaksi ja tekee abortin, ei ole mitään taetta että tulisi enää uudestaan raskaaksi.
Eräs ystäväni tuli vahinkoraskaaksi ja hänelle tämä vahinko oli iloinen yllätys. Kun seuraavaa lasta sitten alkoivat haluamaan, niin sitä sitten ei niin vain tullutkaan. Puolitoista vuotta meni, ennenkuin lopulta olivat raskaana.
Sinä hetkenä kun joskus pidät lastasi sylissä ymmärrät, ettei lasta voi asettaa samalle viivalle kavereiden kanssa hengailun, merkkivaatteiden, matkustelun tms. kanssa. Niin kaukaiselta kuin ajatus nyt tuntuukin, nuo asiat muuttuvat luonnollisesti elämässä toissijaisiksi ja elämän tärkeysjärjestys muuttuu. Niin ihminen on vain rakennettu.
Ei ne baarit, vaatteet tai ystävät mihinkään häviä. Edelleen voi hengailla ja pitää hauskaa, mutta ei tietenkään niin usein. Itse en edes kaivannut biletystä vauvan jälkeen, eikä häntä mielellään edes jättänyt. Välillä oli kiva laittautua ja rentoutua ystävien kanssa.
Itse sain juuri samanikäisenä esikoiseni, en katunut päivääkään. Olin ehtinyt elää nuoruuttani jo monta vuotta. Nyt tyttäreni on jo 11v ja meillä on muutama nuorempikin lapsi ja nautin elämästä. Löysin useita rakkaita ikäisiäni äitiystäviä, joiden kanssa sain jakaa vauva-ajan murheita ja iloja. Nyt ystävilläni on kaikilla alle 5v lapsia, eikä sama pyöritys enää iseäni huvittaisi :)
Harkitse päätöstäsi tarkkaan, ikää sinulla siihen jo on. Vauvan ollessa sylissä et haluaisi antaa hetkeäkään yhteisestä ajastanne pois, ainakaan mainitsemillesi vaihtoehdoille.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:09"]
[/quote]
[/quote]
? Olenko sitä väittänyt?
[/quote]
Älä välitä. Tuo "ei ole sinulta pois" -juttua käytetään lähes aina, kun joku kertoo olevansa lapseton.
Etkö pitänyt huolta ehkäisystä? Entä miehesi? Et kyllä kuulosta vielä kypsältä vanhemmaksi tai sitten kasvat raskauden aikana. Kasvun paikka tai keskeytys. Mutta muista, että päätöksen teet Sinä, ei kukaan muu
Ootko J-P joku uskovainen? Tuli sellanen olo sun tekstistä.
Sosiaalisin syin tehdyt abortit pitäisi kieltää kokonaan. Syntyvyys on liian heikkoa muutenkin. Miksei niitä anneta kotimaiseen adoptioon? Ottajia olisi jonoksi asti. Kandee googlailla aborttivideoita, niin sen pilkkomisen jälkeen ei tarvitse asiaa enää miettiä kertaakaan.
Tee vain abortti jos siltä tuntuu. Sitoutuminen lapseen on valtavan suuri uhraus koko loppuelämäksesi. Täällä aina sanotaan, että lasta ei pidä tehdä jos ei ole siitä ihan varma, ELLEI sitten ole vahinkoraskaus ja suunnittelee aborttia. Silloin lapsi on lahja ja tarkoitettu elämään.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:09"]
[/quote]
[/quote]
? Olenko sitä väittänyt?
[/quote]
Älä välitä. Tuo "ei ole sinulta pois" -juttua käytetään lähes aina, kun joku kertoo olevansa lapseton.
[/quote]
No onks se sitten pois?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:30"]
Olen saman ikäinen ja melkolailla samassa elämäntilanteessa, ja jos nyt tulisin raskaaksi tekisin ehdottomasti abortin. En halua heittää nuoruutta ja vapautta hukkaan. Sitä paitsi vaikutat tyytyväiseltä elämääsi kuten se on, miksi muuttaisit sitä vauvalla? Sinuna miettisin lapsia vasta opiskelujen jälkeen, kun on aidosti halua viettää perhe-elämää :)
[/quote]
Minä odotin 24v:na kolmatta, kovasti toivottua lastani. En ole koskaan ymmärtänyt noita kommentteja nuoruuden hukkaan menemisestä. Mitä siinä menettää oikeastaan, joka viikonloppuiset kännäysreissut? Olen muuten pistänyt merkille että nuorena lapsia saaneet etenkin suurperheelliset ovat useammin ikäistään huomattavasti nuoremman näköisiä, kuten itsekin. On jäänyt vähemmäksi baari-illat ja elämäntavat terveellisemmät (ulkoilua ja kotiruokaa, säännölliset nukkumaanmenoajat) kuin vastaavanbikäisillä "nuoruuttaan eläneillä". On sitä ehtinyt juhlia, harrastaa ja matkustellakin lapsilla ja ilman joten en koe menettäneeni mitään vaan saanut enemmän. Mutta niin me olemme ihmiset erilaisia. Hämmästyttää vasn itseäni miten kovin erilaisia kun itse olin 24v:na ihan aikuinen ja toinen kokee itsensä melkein teiniksi.
Onnea!