Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana - En tiedä mitä tehdä

Vierailija
03.12.2014 |

Olen 24-vuotias ja opiskelen amk:issa. Asun avoliitossa pitkäaikaisen poikaystäväni kanssa ja hän käy töissä. Pidän lapsista mutten koe olevani valmis äidiksi. Kummityttöä on kiva hoitaa 2-3h välillä mutta olen helpottunut aina, kun ystäväni hakee lapsensa. Miehen mielestä päätös on minun ja hän tukee, mitä sitten päätänkin. Pidän siitä, että voin mennä ja tulla miten haluan. Olen vastuussa ainoastaan itsestäni. Käyn joka toinen viikonloppu ystävien kanssa baareissa ja juhlissa. Pidän kalleista merkeistä ja nyt joudun jo säästelemään muista jotta minulla on niihin varaa. En tiedä minkälaisia seurauksia abortista tulisi. Olen umpikujassa, neuvoja?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy itseltäsi, haluatko joskus lapsia. Siinä vastaus ongelmaasi.

Ikäsi on hyvä lastentekoon ja opiskelujen aikaan parempi tehdä lapsia koska voi olla vaikea saada nuorena ja lapsettomana töitä, vaikkei sen pitäisikään teoriassa vaikuttaa.

Vierailija
42/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:33"]

Olen 24-vuotias ja opiskelen amk:issa. Asun avoliitossa pitkäaikaisen poikaystäväni kanssa ja hän käy töissä. Pidän lapsista mutten koe olevani valmis äidiksi. Kummityttöä on kiva hoitaa 2-3h välillä mutta olen helpottunut aina, kun ystäväni hakee lapsensa. Miehen mielestä päätös on minun ja hän tukee, mitä sitten päätänkin. Pidän siitä, että voin mennä ja tulla miten haluan. Olen vastuussa ainoastaan itsestäni. Käyn joka toinen viikonloppu ystävien kanssa baareissa ja juhlissa. Pidän kalleista merkeistä ja nyt joudun jo säästelemään muista jotta minulla on niihin varaa. En tiedä minkälaisia seurauksia abortista tulisi. Olen umpikujassa, neuvoja?

[/quote]

Neuvo.

Tee niin kuin oikein on. Tässä asiassa ei ole vaihtoehtoja. Jos olisi vaihtoehtoja ja tämä asia olisi niin kuin jokin arkipäiväinen juttu, niin tämä ei koskettaisi näin syvästi. Tää on elämän ja kuoleman kysymys. Valitse siis oikein. Elämä ei ole väärin. Sinäkin olet saanut syntyä. Anna siis mahdollisuus elämälle. Ei muuta.

J-P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti ei ole tietenkään ihanneratkaisu, mutta jospa siinä samalla laittaisit sitten ehkäisyasiat kuntoon? Ongelmia voi tulla myöhemmin - ehkä et enää ikinä tule raskaaksi tai saat vaikeavammaisen lapsen. Joka tapauksessa asia saattaa kaihertaa sinua vielä tulevaisuudessa, jos saat lapsia. Se on ikävä fakta. 

Jotenkin olisin kuitenkin taipuvainen uskomaan, että elämäntilanteesi ym. vuoksi olet itse sisimmässäsi abortin kannalla. Kannattaa kuitenkin käydä läpi ajatuksen tasolla, mitä lapsen synnyttäminen ja vanhemmuus tulisivat merkitsemään. Missään nimessä ei lasta kannata synnyttää jonkun muun mielipiteen takia. Sinä ja miehesi itse vastaatte syntyvästä lapsesta. Jokainen vanhempi tietää, että vauva tuo mukanaan monenlaista ja monesta asiasta pitää luopua ja tinkiä. Jos koet sen liian raskaana taakkana nyt, pahaa pelkään että syntyvä lapsi saa kokea sen omakohtaisesti ei-toivottuna, elämäsi pilaajana.

Vierailija
44/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saman ikäinen ja melkolailla samassa elämäntilanteessa, ja jos nyt tulisin raskaaksi tekisin ehdottomasti abortin. En halua heittää nuoruutta ja vapautta hukkaan. Sitä paitsi vaikutat tyytyväiseltä elämääsi kuten se on, miksi muuttaisit sitä vauvalla? Sinuna miettisin lapsia vasta opiskelujen jälkeen, kun on aidosti halua viettää perhe-elämää :)

Vierailija
45/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:33"]

[/quote]

Neuvo.

Tee niin kuin oikein on. Tässä asiassa ei ole vaihtoehtoja. Jos olisi vaihtoehtoja ja tämä asia olisi niin kuin jokin arkipäiväinen juttu, niin tämä ei koskettaisi näin syvästi. Tää on elämän ja kuoleman kysymys. Valitse siis oikein. Elämä ei ole väärin. Sinäkin olet saanut syntyä. Anna siis mahdollisuus elämälle. Ei muuta.

J-P

[/quote]

J-P on nyt kyllä sikäli väärässä tässä asiassa, että tässähän on ihan muutamiakin vaihtoehtoja. 

Vierailija
46/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotat yhdeksän kuukautta, jonka jälkeen synnytät. Sitten hoidat lasta 18 vuotta ja lähetät maailmalle. Sen pituinen se.

Vierailija
47/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein abortin 20-vuotiaana. Olin seurustellut vasta pari kuukautta poikaystäväni (nykyisen) kanssa ja muutettu yhteen. Kuitenkin meillä oli alussa riitoja ja sen takia ajattelin, että jos tulee vauva vielä niin meidän suhde ei sitä kestä ja jään yksin vauvan kanssa.
.. siispä ajattelin, että abortti on paras vaihtoehto. Olin työtön ja mies opiskelija

Olen itse sitä mieltä, että abortti on naisen oikeus ja siinä ei ole mitään tuomittavaa. En ole oikeastaan katunut aborttia koskaan, mutta joskus pelkään, että se oli ainoa mahdollisuus..kyllä minäkin haluan lapsia joskus.

Vierailija
48/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan sulata tätä, että aborttia käytetään jälkiehkäisynä. "Sitten en vois juosta baareissa, enkä käyttää merkkivaatteita,byy.." Mun mielestä abortin hyväksyttävä raja menee raiskauksien uhrien, sikiön vammaisuuden tai jonkun muun PAINAVAN syyn takia. Itse monta vuotta lapsettomuudesta kärsineenä ja nyt vihdoinkin raskaana, mua kuvottaa kaltaisesi ihmiset. Älä harrasta seksiä, jos et ole valmis kohtaamaan sitä tosi asiaa että aina on riski.

Vierailija
49/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon myös 24-vuotias, töissä ja poikaystävä opiskelee. Meille tuli sama tilanne vastaan pari kuukautta sitten, ja oli kyllä elämäni vaikein päätös. Mutta tässä nyt kuitenkin odotellaan sitä esikoista. Meillä päätöksentekoon vaikutti aika paljon meidän ikä (ihan varmana tilanne ois ollut eri joskus 18-vuotiaana...), ja ihan perus tasainen elämäntilanne. Ei vain keksitty mitään tarpeeksi painavaa syytä abortille. Tässä nyt sitten koitetaan sopeutua tilanteeseen pikkuhiljaa, kumpikaan meistä ei ole koskaan mistään lapsista haaveillut mutta ehkä me tästä vielä lämmetään ajatukselle.

Tsemppiä päätökseen, mikä se sitten ikinä onkaan!

Vierailija
50/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:45"]

Mä en vaan sulata tätä, että aborttia käytetään jälkiehkäisynä. "Sitten en vois juosta baareissa, enkä käyttää merkkivaatteita,byy.." Mun mielestä abortin hyväksyttävä raja menee raiskauksien uhrien, sikiön vammaisuuden tai jonkun muun PAINAVAN syyn takia. Itse monta vuotta lapsettomuudesta kärsineenä ja nyt vihdoinkin raskaana, mua kuvottaa kaltaisesi ihmiset. Älä harrasta seksiä, jos et ole valmis kohtaamaan sitä tosi asiaa että aina on riski.

[/quote]

Kaikki päättävät itse omasta elämästään. Ja sinullakin on oikeus mielipiteeseesi, mutta et voi ihan 100% tietää, minkä takia ap on nyt raskaana. Ehkä ehkäisyä on käytetty, mutta se on pettänyt. Noita vahinkoja sattuu, eikä se vielä tee ap:sta moninkertaista abortin uusijaa tai aborttia jälkiehkäisynä käyttävää rikollista. Toivoisi sinultakin vähän monisyisempää ja kattavampaa kykyä suhtautua empaattisesti tilanteisiin, kun olet itsekin tulossa äidiksi. Mustavalkoisuus ehkä katoaa oman lapsen myötä- ainakin toivon niin.

Vierailija
51/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:45"]

[/quote]

Ehkä huomasit ap:n iän? Hän on vasta nuori aikuinen. Ihan tyypillistä, ettei siinä iässä olla vielä järin kypsiä ja kokeneita ajatusmaailmaltaan. Ja sääli, että omat koettelemuksesi lastensaannin kanssa eivät ole näköjään yhtään kypsyttäneet sinua inhimillisyyteen ja myötätuntoon muiden vastoinkäymisten kohdalla.

Vierailija
52/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:45"]

[/quote]

Kaikki päättävät itse omasta elämästään. Ja sinullakin on oikeus mielipiteeseesi, mutta et voi ihan 100% tietää, minkä takia ap on nyt raskaana. Ehkä ehkäisyä on käytetty, mutta se on pettänyt. Noita vahinkoja sattuu, eikä se vielä tee ap:sta moninkertaista abortin uusijaa tai aborttia jälkiehkäisynä käyttävää rikollista. Toivoisi sinultakin vähän monisyisempää ja kattavampaa kykyä suhtautua empaattisesti tilanteisiin, kun olet itsekin tulossa äidiksi. Mustavalkoisuus ehkä katoaa oman lapsen myötä- ainakin toivon niin.
[/quote]
Allekirjoitan!

Vierailija
53/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25v ja olisi ihan järkyttävää tulla nyt raskaaksi. Joojoo, en ole teini enää mutta silti. Kaikki reissut kokematta, samoin vaikka vakityö. Olen nytkin työtön ja koen, että töitä on todella hankala saada. Opintolainaa riittää. Asun pikkuruisessa yksiössä, putkiremontti tulossa. En ole ikinä käynyt ulkomailla. Varsinaista työkokemusta ehkä vuosi. Rahallisesti todella tiukilla. Seurustelen kyllä ja suhde on hyvä, mutta emme asu yhdessä. En edes muista, millon olisin pitänyt vauvaa sylissä. Pelkkä synnytyksen miettiminen saa aikaan paniikin ja ekat mieleen tulevat sanat on "ei ikinä". Eli pitäisikö itse lapsen, jos tulisin raskaaksi? En. Ap:lle tsemppiä :)

Vierailija
54/54 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen kanssasi aivan samanlaisessa elämäntilanteessa. Ymmärrän hyvin, että nuoruudesta luopuminen tuntuu vaikealta. Vastuun ottaminen pienen elämästä ja siihen sitoutuminen on todella suuri asia, joka mullistaa koko elämän.

Itse en voisi tilanteessani tehdä aborttia vahinkoraskauden sattuessa, koska elämäntilanteemme on mieheni kanssa niin "tasainen". En ehkä toivo lasta, mutta jos sellainen ilmoittaisi tulostaan, niin näkisin sen enemmänkin järjestelykysymyksenä... 

Kukaan täällä ei voi tehdä päätöstä puolestasi, vaan nyt on kyse sinun mooralistasi ja arvoistasi. Mikä on oikein, mikä väärin? Millaisia asioita arvostat elämässä? Mitä arvoja arvotat korkeimmalle? Mistä tulet onnelliseksi? Ota nyt aikaa itsellesi ja kysy näitä kysymyksiä itseltäsi. 

Tsemppiä vaikeaan päätökseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi