Täysin rajaton äiti. Miten hänet saa kuriin?
Kyse siis omasta äidistäni. Meitä on neljä aikuista lasta ja on kaikkia kohtaan samanlainen. Jos hänelle erehtyy kertomaan minne on lähdössä kaksin puolisonsa kanssa matkalle niin tunkee mukaan samaan hotellin, ei ota kuuleviin korviinsa kieltoja vaan varaa matkan kun ”yhdessä samalla perheellä on niin ihana matkustaa”. Tunkee sopimatta käymään ja tuo mukanaan jotain vanhoja verhojaan ja ties mitä ”kun nämä sopii niin ihanasti teidän sisustukseen” vaikka on kielletty tuomasta mitään ja joka kerta lähetetty kotiin sitten niiden tuomistensa kanssa. Tuo lasten synttäreille sopimatta itse tekemänsä täytekakun vaikka kahvipöydässä tietenkin on jo synttärikakku valmiina. Jne vastaavaa. Mikään järkipuhe, kiellot tai mikään ei tunnu auttavan. Esittää että ei muka koskaan ole häntä kielletty tai sanottu asioista, ihan kuin muka ei olisi koskaan kuullutkaan että hänen ei haluta toimivan noin vaikka edellisenä päivänä olisi tiukasti sanottu. Miksi joku toimii noin ja millä sen saa loppumaan?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Jos useammat keskustelut yms ei ole auttanut, eikä äiti ymmärrä, niin vetäkää nyt sisarusten kanssa yhtä köyttä ja pariksi viikoksi kaikki yhteydenpito yms stop äitiin. Jos se herättelisi jonkun verran.
Mutta tsemppiä, kuulostaa hankalalta tilanteelta.
Kiitos tsempistä. Itse olen kovaluontoisempi, pari sisarustani hellämielisiä ja säälii äitiämme eikä siksi suostu välien katkaisuun niin että kaikki tekisimme joksikin aikaa niin. Ap
Oliko yleisellä uimarannalla ottamassa aurinkoa? Siinä on poijjaat kuolanneet ja käyneet puskassa tyhjennyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa kaikki sisarukset yhdellä kertaa katkaista yhteydenpito. Katsokaa mitä tapahtuu. Äidillä on narsistisia piirteitä ja tuttua on minullekin. Veli ja äidin puoleinen suku (äiti kuollut) pysyvät jotenkin kurissa kun poliisilla uhataan ja on soitettu poliisi paikalle kun ovea hakataan ja vaaditaan avaamaan ovi. Se on aivan jotakin käsittämätöntä tämä käytös ettei ymmärretä kieltoja.
Mitä sanoit kun soitit poliisille? Että joku hakkaa ovea ja pelkäät? Vai miten sait poliisin paikalle? Kun siis ainakaan meidän äiti ei ole millään tavalla uhkaava tai vaarallinen vaan vain todella ärsyttävä eikä poliisia taida kiinnostaa rasittavat tyypit. Ap
Kuulostaa siltä, että äitisi on läheisriippuvainen ja/tai narsisti (sitä sellaista "covert narcist" -tyyppiä, en tiedä miten tämän voisi suomentaa). Nyt sinulla on kaksi vaihtoehtoa: joko katkaiset välit kokonaan tai pidät kaiken kommunikoinnin ihan minimissä ja pinnallisissa aiheissa. (Tätä jälkimmäistä kutsutaan grey rock metodiksi, kuten joku jo ketjussa mainitsi. Kannattaa ihan oikeasti googlettaa, mitä tämä tarkoittaa ja ottaa kaikki vinkit käyttöön.)
Jos sulla on hyvät välit sisaruksiin, niin istu alas heidän kanssaan ja puhu näistä asioista heille. Sopikaa yhteinen linja äidin suhteen.
Valitettavasti tätä ei voi hoitaa niin, että äitisi pysyisi tyytyväisenä. Valmistaudu äidin monenlaisiin vastaiskuihin ja pysy lujana valitsemallasi linjalla.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Meitä on tosiaan neljä aikuista lasta ja kun yksi katkaisee joksikin aikaa välit äitiin niin muut kolme saa osakseen entistä enemmän tuota rajatonta käytöstä eli niskaansa sen neljännen osuuden. Siksi välien katkaisu pahentaa sitten niiden kolmen muun arkea ja jaksamista, ja sitä ei mielellään aiheuta rakkaille sisaruksilleen, kun tietää että kellään ei ennestäänkään tämän asian ja muiden arjen haasteiden vuoksi niin helppoa ole. Ap
Sulla on täysi oikeus olla tässä asiassa itsekäs ja pitäätauko yhteydenpidossa. Sisaruksilla on aikuisina ihmisisnä oikeus ja velvollisuus pitää omista rajoistaan kiinni, ei ole sinun tehtäväsi kärsiä jos he eivät sitä pysty tekemään.
Jos äiti jää pihalle stalkkaamaan, laita sille viesti että lähteekö itse vai pitääkö soittaa poliisi hakemaan pois. Jos sulla on naapuri, jonka kanssa on hyvät välit, voisit myös pyytää, että naapuri käy käskemässä äitiä poistumaan. Toisten kotipihaan jääminen ja poistumiskäskyn noudattamatta jättäminen on kotirauhan häirintää.
Todennäköisesti äitisi oireet vielä pahenee ikääntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa kaikki sisarukset yhdellä kertaa katkaista yhteydenpito. Katsokaa mitä tapahtuu. Äidillä on narsistisia piirteitä ja tuttua on minullekin. Veli ja äidin puoleinen suku (äiti kuollut) pysyvät jotenkin kurissa kun poliisilla uhataan ja on soitettu poliisi paikalle kun ovea hakataan ja vaaditaan avaamaan ovi. Se on aivan jotakin käsittämätöntä tämä käytös ettei ymmärretä kieltoja.
Mitä sanoit kun soitit poliisille? Että joku hakkaa ovea ja pelkäät? Vai miten sait poliisin paikalle? Kun siis ainakaan meidän äiti ei ole millään tavalla uhkaava tai vaarallinen vaan vain todella ärsyttävä eikä poliisia taida kiinnostaa rasittavat tyypit. Ap
Poliisi tulee kun joku rikkoo kotirauhaa. Ja rikkoohan tuo kun teitä ahdistaa, eikä teillä ole rauhaa olla omassa kodissanne.
Poliisi poistaa henkilön tontiltanne ja kirjaa käynnin.
Tästä on hyötyä kun hakee lähestymiskieltoa.
Ap, kuvailit juuri oman äitini. En ole löytänyt asiaan mitään ratkaisua. Yritän parhaani mukaan pitää etäisyyttä. Jos katkaisen välit kokonaan, niin käy juurikin noin, että kaksi muuta aikuista sisarusta saavat lisää kuormitusta osakseen. Kaikkea on jo kokeiltu. Jokin aika sitten oma äitini uhkasi minua ja perhettäni lastensuojeluilmoituksella, koska ei ole nähnyt lastenlapsiaan omasta mielestään riittävän usein. Synttärikakut tuodaan lapsilleni aina, vaikka en ole niitä pyytänyt enkä halunnut. Viimeksi kun näimme, niin kutsui itseään toiselle pojalleni äidiksi. Vahinkohan se kai oli, mutta kuvaa tilannetta. Jos joku meistä aikuisista lapsista menestyy jossakin asiassa, niin ottaa sen omaksi kunniakseen. Olen niin väsynyt.
Oletteko koskaan kunnolla istuneet alas ja kertoneet äidille, miksi tämän käytös ei ole ok? Onko äiti koskaan pyytänyt anteeksi käytöstään ja ymmärtänyt sen seuraukset? Jos ei, sanoisin että toivoa äidin muuttumisesta ei ole paljoa ainakaan tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan kunnolla istuneet alas ja kertoneet äidille, miksi tämän käytös ei ole ok? Onko äiti koskaan pyytänyt anteeksi käytöstään ja ymmärtänyt sen seuraukset? Jos ei, sanoisin että toivoa äidin muuttumisesta ei ole paljoa ainakaan tällä hetkellä.
Ei tuollainen ymmärtämätön muutu. Lähinnä kun laittaa rajat niin käytös vaan pahenee. Kuin bensaa laittaisi liekkeihin.
Itse katkaisin muista syistä välit äitiini.
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuinne ihminen ei itse oma-aloitteisesti käsitä, että tuo käytös on täysin sairasta, ei hän sitä tule hahmottamaan myöskään, vaikka sitä hänelle naama sinisenä jankuttaisi.
Meillä oli myös tätä "hups, sanoin itseäni äidiksi" -mokailua, synttärien anastamista, jatkuvaa kylään tulemista, lauantaisin alettiin soittaa seiskalta lapsia kylään jne.
Kun me panimme rajat, äitini alkoi uhkailla, sen jälkeen alkoi tehtailla lasuja ja aina niin, että mieheni olisi pitänyt saada kodistamme pois, ilmeisesti siinä harhassa että saa minun rajani sitten ylitettyä.
Laita välit äitiin poikki ja tarvittaessa hanki oikeudesta lähestymiskielto.
Joillakin se narsisti on äiti ja joillakin isä. Joillakin anoppi tai appiukko. Tai sisko, veli tai muu sukulainen tai esimerkiksi rajaton naapuri.
Järkipuhe ei auta lainkaan näitten luonnehäiriöisten ja rajattomien tunkeilijoiden kanssa. Heillä on omasta mielestään oikeus kulkea toisten ihmisten kodeissa niin kuin heitä huvittaa. He haluavat terrorisoida ihmisiä puhelinsoitoilla, tekstiviesteillä ja sosiaalisen median kanavilla. Välien katkaisu on kurjaa, mutta se on usein ainut keino säilyttää oma ja perheenjäsenten terveys ja kotirauha.
Samoihin matkakohteisiin tunkemisessa voi näpäyttää ainakin sillä, että mainitset väärän kohteen ja jos hän sinne menee, niin leiki että hän on ymmärtänyt väärin ("Ai sanoinko Turun Sokoshotelli, Tampereellahan me ollaan/niin joo, päätettiinkin perua se reissu kun X tuli sairaaksi/kuukauden päästähän meidän reissu vasta on"). Ulkomaan pakettimatkakohteet sitten astetta kovempaa hoitoa.
Meillä appivanhemmat ei ikinä oppineet kunnioittamaan kotiamme. Se oli heille aina "Matin asunto" ja he tulivat jopa hääpäivämme aamuna sinne, vaikka erikseen oli kielletty, että ei saa tulla. He sopivat kälyjen kanssa, milloin kälyt tulevat meille, siis meille kertomatta jne.
Voi apua, luulin että olen ainoa, jolla on tuollainen äiti. Itse en ole katkaissut välejä, mutta joudun pitämään etäisyyttä että hänestä saa edes hetkeksi rauhan. Mieheni kanssa hänellä on välit menneet kokonaan jo aikoja sitten. Itse koen tämän kaiken todella raskaaksi, kun mitään parannusta tilanteeseen ei tule, vaikka mitä yrittäisi. Olen vielä ainoa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, luulin että olen ainoa, jolla on tuollainen äiti. Itse en ole katkaissut välejä, mutta joudun pitämään etäisyyttä että hänestä saa edes hetkeksi rauhan. Mieheni kanssa hänellä on välit menneet kokonaan jo aikoja sitten. Itse koen tämän kaiken todella raskaaksi, kun mitään parannusta tilanteeseen ei tule, vaikka mitä yrittäisi. Olen vielä ainoa lapsi.
Tässä näitä tämän palstan hyviä puolia!
Minäkin tajusin aikoinaan täältä, että vika ihan oikeasti ei ole minussa, vaan siinä toisessa osapuolessa, ja että en ole ainoa, jolla näitä ongelmia on.
Minähän olin koko elämäni saanut kuunnella voivottelua miten minä olen tällainen ja näin hankala ja katso nyt miten kivat lapset Marketalla on, miksi sinäkin et voisi olla tuollainen, jolla on keskiarvo yli ysin ja joka soittaa musiikkiopistossa pianoa.
Ei riittänyt, että olin päälle kasin oppilas ja harrastin jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuvailit juuri oman äitini. En ole löytänyt asiaan mitään ratkaisua. Yritän parhaani mukaan pitää etäisyyttä. Jos katkaisen välit kokonaan, niin käy juurikin noin, että kaksi muuta aikuista sisarusta saavat lisää kuormitusta osakseen. Kaikkea on jo kokeiltu. Jokin aika sitten oma äitini uhkasi minua ja perhettäni lastensuojeluilmoituksella, koska ei ole nähnyt lastenlapsiaan omasta mielestään riittävän usein. Synttärikakut tuodaan lapsilleni aina, vaikka en ole niitä pyytänyt enkä halunnut. Viimeksi kun näimme, niin kutsui itseään toiselle pojalleni äidiksi. Vahinkohan se kai oli, mutta kuvaa tilannetta. Jos joku meistä aikuisista lapsista menestyy jossakin asiassa, niin ottaa sen omaksi kunniakseen. Olen niin väsynyt.
Yksi korjaus tuohon sun tekstiin. Tuo itsensä kutsuminen äidiksi ei ollut vahinko. Äitisi tietää 100% mitä tekee.