Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei mulle kerrottu tätä imetyksestä?

Vierailija
03.12.2014 |

Imetyksestä keskustellaan yleensä aika yksipuolisesti, aiheet tuntuvat olevan "Onko julkinen imetys ok?" ja "Koska on oikea aika lopettaa imetys".

Synnytin itse hätäsektiolla n, 1kk sitten, eikä maitoa ole tippunut kuin pari pisaraa ja muutaman kerran pumpulla niin, että sain annettua vauvalle pipetillä. Missään vaiheessa perhevalmennuksessa ei kerrottu, että imetys voi epäonnistua tai sen aloitus voi viivästyä. Vasta synnytksen jälkeen on kaveripiirissä tullut esiin, että joku ei ole imettänyt ollenkaan, toisella maidon nousu kestänyt viikkoja jne.

Synnärillä asioita käytiin läpi lähinnä niin, että kerrotiin eri apuvälineistä ja vakuuteltiin että imetys onnistuu aina kun yritetään tarpeeksi. Olen yrittänyt sektiopäivästä alkaen (vauvan sain rinnalle jo heräämössä jossa kerrottiin ekan kerran imetysasioista). Kokeiltu on rintakumi aktivoimaan maidontuotantoa (vauva hermostuu kun ei tule ruokaa eikä suostu imemään), katetri (toimi pelkästään "pulloruokintana rinnasta" ei lisännyt omaa tuotantoa), pumppu (vähäiset maidot joita tuli hävisivät laitteeseen), imetystee, kuumat suihkut, käsin lypsäminen, kaiken maailman puristelut, vyöhyketerapia, aromaterapia, rentoutusryhmä, vierihoito ihokontaktilla ja käyty kertaamassa asioita yksityisellä kätilöllä.

Maitoa ei vaan tule ja mulla on paska-äiti fiilis. Välillä tuntuu, että pelkään jopa ajatella, koska negatiivisilla ajatuksilla imetyksestä pelkään alitajuisesti estäväni maidon tulon. 

Lapsi kyllä kasvaa normaalisti, syö hyvin, on hereillä ollessaan hyväntuulinen jne, joten hänellä on kaikki ok. En sitten tiedä minkälainen häiriytynyt yksilö hänestä tulee kun ei saa sitä oikeanlaista läheisyyttä eli tissiä josta saa maitoa. 

Olenko ainoa friikki tässä imetysasiassa? Ja jos en ole miksi ei kerrota, että imetys ei aina mene niin, että synnytetään ja aletaan imettämään jos vin itse haluaa?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:21"]47 siis AP.

Itselleni olisi ihan sama mistä vauvan ruoka tulee, mutta äidinmaidossa on ravinteita/suoja-aineita yms, joita ei vastikkeesta saa. En haluaisi, että lapseni sairastelisi vain siksi etten kyennyt imettämään. Keinot vain tuntuvat olevan lopussa.
[/quote]

Itsekin pelkäsin tätä. Oma maitoni nousi vasta viikko alatiesynnytyksestä eikä sitä koskaan tullut tarpeeksi, osaimetin neljä kuukautta kunnes poika teki totaalisen tissistopin (tyhjästä oli ilmeisesti paha nyhjäistä). Poika on nyt kaksivuotias ja hänellä on ollut kaksi kahden päivän pituista nuhaa, siinä se sairastelu.

Imetys on hieno asia ja toivon, että jos meille tulee toinen lapsi, onnistuisin imetyksessä paremmin. Mutta tiedän kyllä nyt omasta kokemuksesta, että sil parjatulla korvikkeella todella kasvaa hienoja lapsia.

Tsemppiä ap!

Vierailija
62/62 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:21"]

47 siis AP.

Itselleni olisi ihan sama mistä vauvan ruoka tulee, mutta äidinmaidossa on ravinteita/suoja-aineita yms, joita ei vastikkeesta saa. En haluaisi, että lapseni sairastelisi vain siksi etten kyennyt imettämään. Keinot vain tuntuvat olevan lopussa.

Tuolla aiemmin joku ehdotti, että imettäisin 12 kertaa päivässä ja lypsäisin myös 12. Pakko myöntää, etten tiedä miten tuo yhtälö onnistuisi ja vielä stressittömästi. Sehän tarkoittaa, että olisin käytännössä koko valveillaoloaikani kiinni rinnoissani (oletan, että imetysyritys on pidempi kuin esim 10min) ja vauva itkisi lähes tauotta nälkäänsä. Kuitenkin opetetaan että vauvan nälkäviesteihin pitäisi vastata jo ennen itkua. En edes tiedä olisinko voinut valita annetaanko lapselle vastiketta vai ei koska olin nukutuksessa (johon jouduin ennalta suunnittelemattomasti). 

AP

[/quote]

Siinäpä se vastaus: sinusta elämässä on muutakin tärkeää kuin imetys. Tämä on fakta, ei tästä tarvitse mitään "paskamutsi"- fiiliksiä vedellä. Imetys nyt vaan ei ollut teille helppoa ja uhraukset sen onnistumiseksi ovat liian suuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla