Mikä asia tarkoittaa mielestäsi päinvastaista, mitä sen kuuluisi tarkottaa?
Aina kuulee sanottavan, että "harva se päivä" tarkoittaa usein tapahtuvaa toimintaa, jopa joka päivä tapahtuvaa.
Mutta mun aivot kääntää sen aina päinvastaiseksi. Mun mielestä "harva se päivä" tarkoittaa jotain (todella) harvoin tapahtuvaa.
Mites muilla?
Kommentit (180)
Mennä päin v**tua.
Itselleni se tarkoittaa yksinomaan positiivista asiaa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 15:16"]
Ala-Malmi ja Ylä-malmi. Ylä on alempana kuin ala! Siis topografisesti. Erittäin harhaanjohtavaa. Ja mitä helevettiä vielä?? LÄNSIMÄKI on vantaan itäisin osa.
[/quote]
Tästä tuli mieleen meidän proffan käyttämä (ja ilmeisesti alalla ihan yleinen) ilmaus "abstraktista konkreettiseen kohoaminen". Mun mielikuvissa abstraktit asiat on aina niitä, jotka leijuu siellä pilvissä ja konkreettiset on maanpäällisiä, jalat-maassa-asioita! Mutta kasvatustieteissä abstraktius on ilmeisesti kaiken perusta ja se realisoituu konkretiaksi, tai jotain, en saa ajatuskulusta kiinni.
Häävi. Muistan, että joku käytti sitä aivan päinvastaisena, mutta itse miellän sen ns. vähäpätöiseksi.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 15:16"]Ala-Malmi ja Ylä-malmi. Ylä on alempana kuin ala! Siis topografisesti. Erittäin harhaanjohtavaa. Ja mitä helevettiä vielä?? LÄNSIMÄKI on vantaan itäisin osa.
[/quote]
Mäkin mietin aina, että miksi Alavieska on ylempänä kuin Ylivieska. Eiks pitäs olla just päinvastoin. :D
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:29"]Miksi tämän vanhan ketjun päiväys on 3.12. ????
[/quote]
Koska se on tänään aloitettu. Siksi. Ap
Harakka ja Varis, ulkonäön puolesta nimet väärillä tyypeillä.
ja Se verkkaisaa tarkoittaa hidasta!
Älä muuta sano JA sanoppa muuta tarkoittavat samaa. Ärsyttävää.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 15:55"]
Häävi. Muistan, että joku käytti sitä aivan päinvastaisena, mutta itse miellän sen ns. vähäpätöiseksi.
[/quote]
Tässäkin hämää negaatio. En ole missään yhteydessä kuullut "häävi"-sanaa käytettävän sinällään, esim. "Onpas sinulla häävi kampaus!". Vaan aina sanotaan tyyliin "Ei tämä nyt niin hääviä ole..." (ts. "Aika surkeaa tämä on...") Siksi on vaikea mieltää, onko "häävi" jotain positiivista vai negatiivista. Oma käsitykseni on, ettei "hääviä" todellakaan käytetä itsenäisenä käsitteenä, vaan aina kieltävän ilmaisun osana, jolloin se on osa laajempaa, vähäpätöistä/huonoa/vähäarvoista tms. tarkoittavaa ilmaisua.
"Poikkeus vahvistaa säännön". Tämä ei ole koskaan oikein puhutellut minua...
Joku katsoo toistao"alentuvasti". Tarkoitetaan että katsoo halveksuen, nenän vartta pitkin. Näkee ohjelmien tekstityksissä. Mielestäni tuo oikea muoto olisi alentavasti.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 01:14"]
Kunniamurha. Mikä ihmeen kunnia??
Kun vanhemmat murhaavat tyttärensä välttääkseen oman yhteisönsä kulttuurin vuoksi aiheutuvan julkisen häpeän väärästä seurustelukumppanista niin tilanteessa ei ole mitään kunniaan liittyvää. Oikea suomenkielinen sana olisi ehdottomasti häpeämurha. Ja häpeä on murhaajien teossa eikä murhan kohteessa.
[/quote]
Suvun kunnia säilyy,kun haureus kostetaan-tämän ajattelutavan mukaan.
Harakirikin on kunniaitsari. Ei mene julkisesti kasvot, koska kukaan ei kestä sitä -sapelin käyttäjä pelastaa uhrillaan paitsi itsensä, myös lopun porukan ikävältä joukkotunteelta. Onhan näitä, vendettat jne.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:09"]Verkkaisesti - kaikki sanoo et se on hitaasti, mut mulle se on aina ollu nopeasti.
[/quote]
Sama! Lapsena mielsin sen väärin päin enkä vieläkään osaa ajatella sitä oikein.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 04:48"]Jos esim. joku kysyy, mitä ostin kaupasta, olen vastannut että "vaikka mitä", mutta eräs kaveri käyttää samaa sanontaa muodossa "vaikka ja mitä". Kummin se kuuluu sanoa?
[/quote]
Tuo vaikka ja mitä oli jossain vaiheessa vähän samanlainen muotisanonta kuin sana juurikin.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:09"]
Verkkaisesti - kaikki sanoo et se on hitaasti, mut mulle se on aina ollu nopeasti.
[/quote]
Mulla on tää sama. :D
Tuo alentuva vaan on kertakaikkiaan typerä sana. Voihan sitä selitellä, että henkilö tavallaan alentui sen alemman tasolle, mutta kun ei se vaan mene niin. Eihän se alentuvasti suhtautuva oikeasti mihinkään alennu vaan nimenomaan alentaa sitä toista omalla suhtautumisellaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:54"]Tuo alentuva vaan on kertakaikkiaan typerä sana. Voihan sitä selitellä, että henkilö tavallaan alentui sen alemman tasolle, mutta kun ei se vaan mene niin. Eihän se alentuvasti suhtautuva oikeasti mihinkään alennu vaan nimenomaan alentaa sitä toista omalla suhtautumisellaan.
[/quote]
Niin ja vielä se piti sanoa että jos ajatellaan että alentuva on oikea muoto siksi että henkilö alentuu toisen tasolle, niin silloinhan tavallaan ajatellaan että se toinen todella on alempi (jos kerran hänen tasolleen on mahdollista alentua). Mun mielestä taas se toisen alemmuus on ihan sen alentuvasti (tai mun mielestä alentavasti) suhtautuvan omassa päässä. Eli ei voi alentua ellei se toinen oikeasti ole alempana. Sen sijaan jos joku alentaa, niin se kertoo vain alentajasta itsestään eikä sisällä oletusta että toinen tosiaan olisi alempana.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:54"]Tuo alentuva vaan on kertakaikkiaan typerä sana. Voihan sitä selitellä, että henkilö tavallaan alentui sen alemman tasolle, mutta kun ei se vaan mene niin. Eihän se alentuvasti suhtautuva oikeasti mihinkään alennu vaan nimenomaan alentaa sitä toista omalla suhtautumisellaan. [/quote] Niin ja vielä se piti sanoa että jos ajatellaan että alentuva on oikea muoto siksi että henkilö alentuu toisen tasolle, niin silloinhan tavallaan ajatellaan että se toinen todella on alempi (jos kerran hänen tasolleen on mahdollista alentua). Mun mielestä taas se toisen alemmuus on ihan sen alentuvasti (tai mun mielestä alentavasti) suhtautuvan omassa päässä. Eli ei voi alentua ellei se toinen oikeasti ole alempana. Sen sijaan jos joku alentaa, niin se kertoo vain alentajasta itsestään eikä sisällä oletusta että toinen tosiaan olisi alempana.
[/quote]
Musta siinä alentuvassa on järkeä! Sehän tekemisenä koskee nimenomaan sitä alentujaa, joka "on saapunut ylhäisyydestään rahvaan sekaan". Se "parempi" henkilö käyttäytyy niin että hän laskeutuu toisen tasolle, ei lyttää sitä toista vielä alemmaksi. Pitää siis itseään erinomaisena ja muita normaaleina, ei itseään normaalina ja toista huonompana.
"Linkki" on mulle bussi :DD
Keski-Suomessa asustelen