Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä asia tarkoittaa mielestäsi päinvastaista, mitä sen kuuluisi tarkottaa?

Vierailija
03.12.2014 |

Aina kuulee sanottavan, että "harva se päivä" tarkoittaa usein tapahtuvaa toimintaa, jopa joka päivä tapahtuvaa.

Mutta mun aivot kääntää sen aina päinvastaiseksi. Mun mielestä "harva se päivä" tarkoittaa jotain (todella) harvoin tapahtuvaa.

Mites muilla?

Kommentit (180)

Vierailija
61/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:33"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:28"] "lukuunottamatta" "poissulkematta" en tiedä vieläkään mitä ne meinaa. [/quote] Lukuunottamatta, ei oteta lukuun eli huomioon seuraavaa. Poissulkematta, ei suljeta pois eli jätetä laskuista seuraavaa. [/quote] eli onko se että "kaikki pitivät ruoasta lukuunottamatta minä" sitä että tykkään tuosta vai en [/quote] No tietysti sitä että et tykkää. En kyllä tajua mikä tuossa on epäselvää. [/quote] mut se kuulostaa jos joku sanoo että kaikki piti esityksestä poissulkematta minua. Että tykkäs.

[/quote]

Mitähän sä nyt siis tarkoitat? Mä vastasin tuohon lukuunottamatta-sanaan ja nyt sä puhut tuosta poissulkematta-sanasta. Kannattaa ajatella ihan konkreettisesti noita sanoja, mitä niissä sanotaan.

Vierailija
62/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorekas ei todellakaan tarkoita nuoren näköistä, vaan vanhaa joka yrittää näyttää nuorelta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:33"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:28"] "lukuunottamatta" "poissulkematta" en tiedä vieläkään mitä ne meinaa. [/quote] Lukuunottamatta, ei oteta lukuun eli huomioon seuraavaa. Poissulkematta, ei suljeta pois eli jätetä laskuista seuraavaa. [/quote] eli onko se että "kaikki pitivät ruoasta lukuunottamatta minä" sitä että tykkään tuosta vai en [/quote] No tietysti sitä että et tykkää. En kyllä tajua mikä tuossa on epäselvää. [/quote] mut se kuulostaa jos joku sanoo että kaikki piti esityksestä poissulkematta minua. Että tykkäs.

[/quote]

Mitähän sä nyt siis tarkoitat? Mä vastasin tuohon lukuunottamatta-sanaan ja nyt sä puhut tuosta poissulkematta-sanasta. Kannattaa ajatella ihan konkreettisesti noita sanoja, mitä niissä sanotaan.
[/quote] no se mun ongelma onkin että ne kuullostaa samalta enkä tiedä mitä puhuja tarkoittaa kun käyttää näitä ilmaisuja. Sama " pois sulkematta" "unohtamatta" joudun tosissani miettimään ja asia menee ohi.

Vierailija
64/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:01"]

Mulle liki- ja kaukonäköisyys on termejä, jotka mielestäni rakentuu jotenkin väärin päin. Jos on likinäköinen, ongelmana on mun mielestä se, että ei näe kauas, kun se että näkee lähelle. Kaukonäköisyydessä taas ongelma on lähinäön puute, kauas näkee hyvin. Ymmärrän kyllä, että tuo -näköisyys osa viittaa nimenomaan siihen, minne näkee, mutta se vaiva jää sanasta kokonaan pois. Samalla logiikalla kuulonalenema voisi olla vaikka kovakuuloisuus, koska silloin kuulee vain kovat äänet.

[/quote]

Minustakin tässä on pienehkö ristiriita. Mutta tosiaan, likinäköinen = näkee liki, kaukonäköinen = näkee kauas.

Ja olen itsekin likinäköinen eli en näe kauas. Vai pitäisikö ennemminkin sanoa kaukonäkörajoitteinen? :-)

[/quote]

Tai näinhän se pitäisi olla:

ei näe kauas = kaukonäötön. Ei näe lähelle: likinäötön.

Vierailija
65/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No ne on sama asia kuin "kaikki paitsi" ja "myös se ja se". Lisäksi musta tuntuu, että niitä ilmaisuja käytetään enemmän asioista kuin ihmisistä.

"Olen valmistautunut kaikkeen, lukuunottamatta mahdollista maailmanloppua"

"Testaamme häntä monin tavoin, poissulkematta psykologisia kokeita"

Vierailija
66/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:28"] "lukuunottamatta" "poissulkematta" en tiedä vieläkään mitä ne meinaa. [/quote] Lukuunottamatta, ei oteta lukuun eli huomioon seuraavaa. Poissulkematta, ei suljeta pois eli jätetä laskuista seuraavaa. [/quote] eli onko se että "kaikki pitivät ruoasta lukuunottamatta minä" sitä että tykkään tuosta vai en

[/quote]

= "Kaikki pitivät ruuasta paitsi minä en pitänyt". Kaikki pitivät siis ruuasta, sua ei laskettu mukaan.

"Lukuunottamatta" = susta ei otettu lukua = sua ei laskettu mukaan.

Vierailija
67/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Silloin sanottas lukuunottaen = poissulkematta = mukaan laskien

Vierailija
68/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:40"]

[/quote]

No ne on sama asia kuin "kaikki paitsi" ja "myös se ja se". Lisäksi musta tuntuu, että niitä ilmaisuja käytetään enemmän asioista kuin ihmisistä.

"Olen valmistautunut kaikkeen, lukuunottamatta mahdollista maailmanloppua"

"Testaamme häntä monin tavoin, poissulkematta psykologisia kokeita"
[/quote] no eilen radiossa se suomipopin Jenni sanoi jotain ja loppuun lukuunottamatta minä. Niin jäin taas hämmästelemään. Ja mietin että häntä ei saa jättää siis laskuista vai että jätetään laskuista. Kai mä oon tyhmä

Vierailija
69/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:40"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:33"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:28"] "lukuunottamatta" "poissulkematta" en tiedä vieläkään mitä ne meinaa. [/quote] Lukuunottamatta, ei oteta lukuun eli huomioon seuraavaa. Poissulkematta, ei suljeta pois eli jätetä laskuista seuraavaa. [/quote] eli onko se että "kaikki pitivät ruoasta lukuunottamatta minä" sitä että tykkään tuosta vai en [/quote] No tietysti sitä että et tykkää. En kyllä tajua mikä tuossa on epäselvää. [/quote] mut se kuulostaa jos joku sanoo että kaikki piti esityksestä poissulkematta minua. Että tykkäs. [/quote] Mitähän sä nyt siis tarkoitat? Mä vastasin tuohon lukuunottamatta-sanaan ja nyt sä puhut tuosta poissulkematta-sanasta. Kannattaa ajatella ihan konkreettisesti noita sanoja, mitä niissä sanotaan. [/quote] no se mun ongelma onkin että ne kuullostaa samalta enkä tiedä mitä puhuja tarkoittaa kun käyttää näitä ilmaisuja. Sama " pois sulkematta" "unohtamatta" joudun tosissani miettimään ja asia menee ohi.

[/quote]

Neuvoni on edelleen sama, eli katso noita sanoja ihan tarkasti ja mieti mitä ne sanat "sanovat". Ne sanat on ihan loogiset jos vaan miettii mikä niiden sisältö on.

Lukuunottamatta = ottamatta lukuun, ottamatta mukaan, eli vähän niin kuin "paitsi". Eli kaikki tykkäsivät elokuvasta, lukuunottamatta (=paitsi) Perttiä, jonka mielestä se oli liian vaikeatajuinen. Siis on ne muut, ja sitten se jota ei oteta lukuun.

Pois sulkematta = ei suljeta pois. Eli on mukana niin kuin muutkin. Eli kaikki tykkäsivät elokuvasta, sulkematta pois Perttiä, joka ihme kyllä myös tajusi elokuvan juonen. Varsinkin tämä pois sulkematta -sanontahan on tosi selkeä, siinähän se suoraan sanotaan että ei suljeta pois.

Tuo negaatioko sulle on jotenkin vaikea? Vähän niin kuin jotkut sanoo "ilman tekemättä", jossa on tuplanegaatio vaikka oikein olisi ihan vaan "tekemättä" koska se sisältää jo sen negaation.

Vierailija
70/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kehtaa/kehdata tarkoittaa mun mielestä samaa kuin eikö sua hävetä..Mutta ilmeisesti joidenkin mielestä viitsimistä tai uskaltamista.

Vierailija
71/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:55"]

Tuo kehtaa/kehdata tarkoittaa mun mielestä samaa kuin eikö sua hävetä..Mutta ilmeisesti joidenkin mielestä viitsimistä tai uskaltamista.

[/quote]

Mä oon Etelä-Pohjanmaalta ja meillä ainakin se voi tarkoittaa kumpaakin. Mutta käytetään siis myös tuossa harvinaisemmassa merkityksessä eli esim. "hei kehtaisitko millään käydä kaupassa kun mulla on vielä työt kesken?".

Vierailija
72/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:40"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:33"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:28"] "lukuunottamatta" "poissulkematta" en tiedä vieläkään mitä ne meinaa. [/quote] Lukuunottamatta, ei oteta lukuun eli huomioon seuraavaa. Poissulkematta, ei suljeta pois eli jätetä laskuista seuraavaa. [/quote] eli onko se että "kaikki pitivät ruoasta lukuunottamatta minä" sitä että tykkään tuosta vai en [/quote] No tietysti sitä että et tykkää. En kyllä tajua mikä tuossa on epäselvää. [/quote] mut se kuulostaa jos joku sanoo että kaikki piti esityksestä poissulkematta minua. Että tykkäs. [/quote] Mitähän sä nyt siis tarkoitat? Mä vastasin tuohon lukuunottamatta-sanaan ja nyt sä puhut tuosta poissulkematta-sanasta. Kannattaa ajatella ihan konkreettisesti noita sanoja, mitä niissä sanotaan. [/quote] no se mun ongelma onkin että ne kuullostaa samalta enkä tiedä mitä puhuja tarkoittaa kun käyttää näitä ilmaisuja. Sama " pois sulkematta" "unohtamatta" joudun tosissani miettimään ja asia menee ohi.

[/quote]

Neuvoni on edelleen sama, eli katso noita sanoja ihan tarkasti ja mieti mitä ne sanat "sanovat". Ne sanat on ihan loogiset jos vaan miettii mikä niiden sisältö on.

Lukuunottamatta = ottamatta lukuun, ottamatta mukaan, eli vähän niin kuin "paitsi". Eli kaikki tykkäsivät elokuvasta, lukuunottamatta (=paitsi) Perttiä, jonka mielestä se oli liian vaikeatajuinen. Siis on ne muut, ja sitten se jota ei oteta lukuun.

Pois sulkematta = ei suljeta pois. Eli on mukana niin kuin muutkin. Eli kaikki tykkäsivät elokuvasta, sulkematta pois Perttiä, joka ihme kyllä myös tajusi elokuvan juonen. Varsinkin tämä pois sulkematta -sanontahan on tosi selkeä, siinähän se suoraan sanotaan että ei suljeta pois.

Tuo negaatioko sulle on jotenkin vaikea? Vähän niin kuin jotkut sanoo "ilman tekemättä", jossa on tuplanegaatio vaikka oikein olisi ihan vaan "tekemättä" koska se sisältää jo sen negaation.

[/quote]

Niin ja se on kyllä totta mitä 115 sanoi, että yleensä noita käytetään asioista eikä niinkään ihmisistä.

119

Vierailija
73/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:09"]

Verkkaisesti - kaikki sanoo et se on hitaasti, mut mulle se on aina ollu nopeasti.

[/quote]

Sama täällä. Olen kotoisin pohjoisesta, ja vasta teini-iän kynnyksellä minulle selvisi, että se ei tarkoitakaan nopeaa liikkumista vaan hidasta!

Vierailija
74/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:55"]

[/quote]

Tämä oli meillä ihan ala-asteen äikän kirjassa esimerkkinä (jänniä asioita sitä muistaakin 80-luvulta muuten).

Eli siinä oli kuva, jossa toiselta puolelta Suomea muuttanut tyttö oli uudessa koulusa. Opettaja oli pyytänyt tyttöä tekemään jotain, johon tyttö oli ujona vastannut "en kehtaa" (=hävettää, en uskalla). Opettaja ajatteli vastauksesta, että onpa julkea tyttö (kun ei kehtaa eli viitsi / jaksa vaivautua = ei vois vähempi kiinnostaa).

Vierailija
75/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:46"]

Nuorekas ei todellakaan tarkoita nuoren näköistä, vaan vanhaa joka yrittää näyttää nuorelta

[/quote]

Ihminen voi olla nuorekas ilman, että hän yrittää sitä. Jollain on esim. nuorekas iho. Tai hän on tyyliltään nuorekas.

Vierailija
76/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tasa-arvoinen avioliittolaki"

Lainsäätäjä riistää osalta lapsista oikeuden isään ja äitiin, ja jopa pakottaa adoptiolapsen asumaan homoparin kanssa ... Tasa-arvo?

Vierailija
77/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot, mut oon luullut että se on harvanen. Eli joka harvasen päivä, samaa sarjaa kuin joka ikinen päivä... Oon Turusta, niin en ole ihmetellyt puuttuvaa ännääkään.

Vierailija
78/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ollut oikeasti hauska ketju, mutta jestas ton 126:n väärinymmärrys on niin puhdasta idioottimaisuutta ja ilkeyttä, ettei mitään rajaa...

Muut sentään nauroivat omalla "tyhmyydellään"

Vierailija
79/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen tuosta tuima-sanasta vanha laulu, jota koulussa opetettiin joskus 60-luvulla olleille. Runo on Eino Leinon ja sävel on Oskar Merikannon. Laulu alkaa sanoin "Tuima on tuuli ja pimeä on taivo, suuri on ulapalla aaltojen raivo...".  Tuima tarkoittaa tässä kovaa, ankaraa tuulta.

Vierailija
80/180 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-Malmi ja Ylä-malmi. Ylä on alempana kuin ala! Siis topografisesti. Erittäin harhaanjohtavaa. Ja mitä helevettiä vielä?? LÄNSIMÄKI on vantaan itäisin osa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän