Työssäoppimassa vanhainkodissa
Olen kyllästynyt että joka työssäoppimisessa minua käytetään ilmaisena työntekijänä vaikka en saa palkkaa ja maksan bensakulutkin itse.
Esimerkiksi kun tulen töihin niin voidaan sanoa että menetkö nostamaan Pertin ylös sängystä vaihda vaippa pese hampaat vaihda vaatteet ym. Yksin siis.
Voinko kieltäytyä ja sanoa että haluan toisen työntekijän mukaan koska en ole työvoimaa?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:06"] Minä kannatan myös katselua. Sillä aikaa kun laittaa Pentille sukkia, voisi katsoa mitä muuta hoitajat tekevät. Ei siinä muuten mitään näe kuin äijän varpaat, mitä siinä oppii? [/quote] Pakko vielä tähän kommenttiin, sitten en enempää :) Minkälaiset ne Pentin jalat ovat? Onko kuumat/kylmät, turvotusta? Kuiva iho, tarvitseeko rasvata? Kynnet, onko ok, pitäisikö tilata jalkojen hoitaja? Milloin jalkojen hoitaja on käynyt viimeeksi? Jos Pentillä on diabetes hänelle kuuluu jalkojen hoito tietyin väliajoin, onko hänelle haettu tätä korvausta? Jos turvottaa, mistä johtuu? Miten varpaan välit, onko hautuneet? Pystyykö Pentti itse laittamaan sukan jalkaan? Jos ei pysty, kuinka paljon tarvitseee apua? Jos on ihan vuodepotilas, saisiko hän nostettua hieman jalkaansa, ehkä edes kipristelemään varpaitaan, voisiko sukkien laiton yhteydessä kannustaa pieneen jumppaan, tyyliin pari kertaa kipristämään varpaita tai nostamaan jalkaa? Tekee hyvää verenkierrolle. Eihän sukka ole liian kireä? Jos on palelevainen löytyisikö paksumpaa sukkaa? Ja ihan sukan laitossakin on hyvä olla läsnä potilaalle, nyt laitetaan sukat jalkaan, saisitko nostettua hieman jalkaa, hyvä. Tämä on sitä havainnointia ja toimintakyvyn ylläpitoa. -28- [/quote] Onne hirveästi kun olet jaksanut kirjoittaa näin hienon pitkän ammatillisen viestin :) Huomaa kyllä että olet kouluja käynyt. Mutta ai, mites sulla tähän aikaan päivästä on aikaa kirjoitella tuollaista? Eipä ole työnsaanti onnistunut :) Ps. Tiedän kyllä nuo kaikki. Töitä olen tehnyt yli 2 vuotta että tuttua on. Ei tämä lähihoitajan työ mitään rakettitiedettä ole vaikka 3 vuotta mummojenhoitoa opiskellaankin ja tavallisia hoitosanoja joka tosin ovat kätketty ns hienoihin sanoihin. Huoh. Ap
[/quote]
Jos ap opiskelet lähihoitajaksi niin silloin myös tiedät, että se on vuorotyötä. Kaikki eivät voi olla yhtäaikaa aamussa, jonkun täytyy olla illassakin ja tietty yössä. Lisäksi vapaapäivät voivat olla miten sattuu, keskellä viikkoa. Ja tosiaan jos olet jo pari vuotta ollut töissä niin miten tällaiset asiat ovat sinulle ihan vierasta? Ja kyllä pitäisi jotain osata tehdä oma-aloitteisesti.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:06"] Minä kannatan myös katselua. Sillä aikaa kun laittaa Pentille sukkia, voisi katsoa mitä muuta hoitajat tekevät. Ei siinä muuten mitään näe kuin äijän varpaat, mitä siinä oppii? [/quote] Pakko vielä tähän kommenttiin, sitten en enempää :) Minkälaiset ne Pentin jalat ovat? Onko kuumat/kylmät, turvotusta? Kuiva iho, tarvitseeko rasvata? Kynnet, onko ok, pitäisikö tilata jalkojen hoitaja? Milloin jalkojen hoitaja on käynyt viimeeksi? Jos Pentillä on diabetes hänelle kuuluu jalkojen hoito tietyin väliajoin, onko hänelle haettu tätä korvausta? Jos turvottaa, mistä johtuu? Miten varpaan välit, onko hautuneet? Pystyykö Pentti itse laittamaan sukan jalkaan? Jos ei pysty, kuinka paljon tarvitseee apua? Jos on ihan vuodepotilas, saisiko hän nostettua hieman jalkaansa, ehkä edes kipristelemään varpaitaan, voisiko sukkien laiton yhteydessä kannustaa pieneen jumppaan, tyyliin pari kertaa kipristämään varpaita tai nostamaan jalkaa? Tekee hyvää verenkierrolle. Eihän sukka ole liian kireä? Jos on palelevainen löytyisikö paksumpaa sukkaa? Ja ihan sukan laitossakin on hyvä olla läsnä potilaalle, nyt laitetaan sukat jalkaan, saisitko nostettua hieman jalkaa, hyvä. Tämä on sitä havainnointia ja toimintakyvyn ylläpitoa. -28- [/quote] Onne hirveästi kun olet jaksanut kirjoittaa näin hienon pitkän ammatillisen viestin :) Huomaa kyllä että olet kouluja käynyt. Mutta ai, mites sulla tähän aikaan päivästä on aikaa kirjoitella tuollaista? Eipä ole työnsaanti onnistunut :) Ps. Tiedän kyllä nuo kaikki. Töitä olen tehnyt yli 2 vuotta että tuttua on. Ei tämä lähihoitajan työ mitään rakettitiedettä ole vaikka 3 vuotta mummojenhoitoa opiskellaankin ja tavallisia hoitosanoja joka tosin ovat kätketty ns hienoihin sanoihin. Huoh. Ap
[/quote]
Vuorotyö.
En ole väittänytkään että olisi jotain rakettitiedettä. Mielestäni hoitotyö on kutsumusammatti. Rakastan omaa työtäni, siksi sitä teen. Saan paljon tyydytystä siitä että pystyn konkreettisesti auttamaan toisia ja kannustamaan heitä mahdollisimman hyvään ja itsenäiseen elämään. Koitan tehdä potilaideni elämästä mahdollisimman mielekästä.
En halua olla hoitaja joka on töissä koska muuta työtä ei saa ja joudun pesemään toisten pyllyjä. Silloin olisin väärällä alalla.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:02"]No niin se vain ap on että opiskellessa opiskellaan,valmistutaan ammattiin jonka jälkeen tehdään töitä ja saadaan rahaa. Ymmärrän toki ärtymyksesi, kuulostaa että työyjteisö ei vaikuta parhaalta mahdolliselta. Ohjaajasi ryystää siis kahvia aamusta iltaan sen sijaan että tukisi oppimistasi? Kyllä mun harj.paikoissa ollaan juotu yhdessä ohjaajan kanssa kahvit jonka jälkeen lähdetty hommiin. Mutta työpaikan vika ei Ole se että hoitoalalla ei saa työharjoittelussa palkkaa, joten sinne on turha siitä kiukutella. Ölet kuitenkin itse tiesi valminnut. Etkö voisi perheellisenä hopsata opintoja löysemmäksi ja tehdä omasn tahtiin. Onko mahdollista tehdä vähemmän töitä harkkojen aikana? Mutta mikäli meuhkaat palkattomuudesta, myöhästelet ja näytät tympeää väsynyttä naamaa, tulevaisuudessa et kyllä hoitoalan töitä saa.(paitsi ehkä juuri ko paikoista jonne ei sijaistunkua Ole)
[/quote]
Ei se ole myöhästelyä että on 2 minuuttia myöhässä. Tämä aika voi mennä vaikka siihen että päästän mummon tien yli. Töissä kukaan ei ole edes kiinnittänyt huomiota vaikka suomi sellain nillityspaikka onkin. Älä huoli työ saannistani, minulla on jo töitä ja vakipaikka tiedossa vaan vaikka "hapanta" naamaa sitten kai näytän.
Ap
Miks en nää tästä keskustelusta kun puolet?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:06"]
Ei se ole myöhästelyä että on 2 minuuttia myöhässä. Tämä aika voi mennä vaikka siihen että päästän mummon tien yli. Töissä kukaan ei ole edes kiinnittänyt huomiota vaikka suomi sellain nillityspaikka onkin. Älä huoli työ saannistani, minulla on jo töitä ja vakipaikka tiedossa vaan vaikka "hapanta" naamaa sitten kai näytän. Ap
[/quote]
Jos sinulla kerran on jo töitä, niin miksi et ole tätä harjoitteluaikaa siellä töissä? Työ hyväksiluettaisiin harjoitteluksi (vai mikä osaamisen tunnustaminen se nykyään onkaan), saisit enemmän vapaa-aikaa ja stressiäkin olisi vähemmän.
Tuo olisi hyvä juttu, että palkaton oppija vain katselisi. Näin ei syntyisiturhia ilmaistyöpaikkoja ja olisi pakko palkata oikealla palkalla väkeä.
Katsoessa oppii. Kun vaarille laitetaan sukkia, niin palkallinen laittaja puhuu katsovalle oppilaalle, että onpas turvotista ja kynnetkin pitää leikata. Siinä.se oppilas oppii sitten.
Mikset sitten painu jo sinne vakipaikkaasi? Niinpä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:17"]
Tuo olisi hyvä juttu, että palkaton oppija vain katselisi. Näin ei syntyisiturhia ilmaistyöpaikkoja ja olisi pakko palkata oikealla palkalla väkeä. Katsoessa oppii. Kun vaarille laitetaan sukkia, niin palkallinen laittaja puhuu katsovalle oppilaalle, että onpas turvotista ja kynnetkin pitää leikata. Siinä.se oppilas oppii sitten.
[/quote]
Kyllä se pitemmän päälle kävisi tylsäksi vain katsella koko harjoitteluaika. Paljon mukavampi päästä tekemään oikeita töitä, kunhan siellä harjoittelupaikalla muistetaan ettei opiskelijaa lasketa työntekijäksi, vaan hän on vasta opettelemassa hommia. Lisäksi tekemällä oppii paljon paremmin kuin katselemalla.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:17"]Tuo olisi hyvä juttu, että palkaton oppija vain katselisi. Näin ei syntyisiturhia ilmaistyöpaikkoja ja olisi pakko palkata oikealla palkalla väkeä.
Katsoessa oppii. Kun vaarille laitetaan sukkia, niin palkallinen laittaja puhuu katsovalle oppilaalle, että onpas turvotista ja kynnetkin pitää leikata. Siinä.se oppilas oppii sitten.
[/quote]
Luojalle kiitos näin ei Ole. Tulisi tylsät harjoittelut. Itse ainakin haluan osallistua. Vain harjoittelemalla kädentaidot harjaantuvat. Apua mistä teitä sikiää?
Jos palkaton oppija ei saisi palkkaa, pitäisi palkata lisää väkeä ja ehkä.kohta tuon lisäpaikan saisikin oppija, joka jo tekee ja saa.siitä palkankin.
Muutama fakta ketjusta poimittuna:
- Ap on alle 20-vuotias, jos kerran vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen. Kuitenkin yli 18, koska hänellä on ajokortti ja auto.
- Toisaalta vanhempien tulojen ei pitäisi vaikuttaa opintotukeen, jos tuen saaja on itse elatusvelvollinen. Hmm...
- Nuoresta iästään huolimatta (jos siis oletetaan, että ap olisi alle 20) ap on ehtinyt olla yli kaksi vuotta kouluttamattomana hoitoalan töissä sekä hankkia lapsen. Ja kaiken lisäksi hänellä on peräti vakipaikka odottamassa.
- Ap valittaa kuinka paljon bensaan kuluu rahaa. Toisen asteen opiskelija saa koulumatkatkatukea tarvittaessa pelkästään työssäoppimisen ajalle. Ensisijaisesti tietysti julkisilla kulkemiseen, mutta tiettyjen ehtojen täyttyessä tukea maksetaan myös oman auton käytöstä.
Hieman tarkkuutta seuraavaan provoon, kiitos.
Tuo, että palkaton vaan katsoo, toisi oikeudenmukaisuutta tähän työnteon ja palkattomuuden.ristiriitaan.
Ai niin, ap:n pitäisi tietysti olla tähän aikaan päivästä harjoittelemassa eikä suinkaan palstailemassa. Olisi myös mieenkiintoista tietää, kuinka hän siirtyy harjoittelusta töihin, jos harjoittelussa ollaan 7-14 ja töissä pitäisi olla jo heti klo 14.
49
No niin se vain ap on että opiskellessa opiskellaan,valmistutaan ammattiin jonka jälkeen tehdään töitä ja saadaan rahaa. Ymmärrän toki ärtymyksesi, kuulostaa että työyjteisö ei vaikuta parhaalta mahdolliselta. Ohjaajasi ryystää siis kahvia aamusta iltaan sen sijaan että tukisi oppimistasi? Kyllä mun harj.paikoissa ollaan juotu yhdessä ohjaajan kanssa kahvit jonka jälkeen lähdetty hommiin. Mutta työpaikan vika ei Ole se että hoitoalalla ei saa työharjoittelussa palkkaa, joten sinne on turha siitä kiukutella. Ölet kuitenkin itse tiesi valminnut. Etkö voisi perheellisenä hopsata opintoja löysemmäksi ja tehdä omasn tahtiin. Onko mahdollista tehdä vähemmän töitä harkkojen aikana? Mutta mikäli meuhkaat palkattomuudesta, myöhästelet ja näytät tympeää väsynyttä naamaa, tulevaisuudessa et kyllä hoitoalan töitä saa.(paitsi ehkä juuri ko paikoista jonne ei sijaistunkua Ole)