Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäoppimassa vanhainkodissa

Vierailija
02.12.2014 |

Olen kyllästynyt että joka työssäoppimisessa minua käytetään ilmaisena työntekijänä vaikka en saa palkkaa ja maksan bensakulutkin itse.

Esimerkiksi kun tulen töihin niin voidaan sanoa että menetkö nostamaan Pertin ylös sängystä vaihda vaippa pese hampaat vaihda vaatteet ym. Yksin siis.

Voinko kieltäytyä ja sanoa että haluan toisen työntekijän mukaan koska en ole työvoimaa?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen työssäoppiminen palkatta pitäisi kieltää heti.
Toisin on rakennusalalla: menin opiskelemaan insinööriksi ja sitä.ennen.oli oltava.rakennuksilla harjoittelijana 3 kk. Normaalin palkan sain ja niin saivat muutkin opiskelukaverini.
En käsitä, miksi.tuollaimen ilmaistyövoiman käyttö sallitaan.

Vierailija
22/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:37"]

Siis en ole laiskaperse vaan teen työharjoittelua 7-14 ja töitä 14-22 joten rasittavaa olla ilmainen työvoima joka päivä kun en saa palkkaa työssäoppimisesta. Sehän on oppimista, miksi joudun tekemään aamuvuorotyöläisen työt kun hän on esimerkiksi juomassa kahvia tai tekee töitään hitaasti kun minä hoidan itsenäisesti työt...? Olisi kiva tehdä yhdessä kun en palkkaa saa Ap

[/quote]

Et kylläkään ole ainoa. Minä ja monet muut kokeneet tuon. Toisaalta en valita, koska minulla ei ollut sellaista vastuuta jota työntekijöillä oli. Tuntuuhan se epäreilulta, että palkkaa ei saa, mutta toisaalta olet siellä harjoittelussa ja suhun on yksi tai kaksi työntekijää varattu ohjaamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuon ilmaistyövoiman käytön voisi saada loppumaan. Ehdotus: sellainen laki, että ilmaistyöntekijä saa vain katsella. Ei saa tehdä mitään. Näin loppuisi tämä riisto ja olisi pakko tulla uusia oikeita työpaikkoja.

Vierailija
24/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Aivan yhtä hyvin siinä katsellessa oppisi. Sitten kun alkaisi saada normaalia palkkaa, niin vasta tekisi työtä.

Vierailija
25/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vuosi sitten aikuisopiskelijana valmistunut lähihoitajaksi ja aloitin nyt syksyllä sh-opinnot työnohessa. Työssäoppimispaikoissa olen aina pyrkinyt alkuperehdytyksen jälkeen toimimaan itsenäisesti, ainoastaan tarvittaessa pyytänyt ohjaajan apuun. Tekemällähän juuri oppii! Se vakkari, sinun ohjaajasi, osaa jo työnsä. Ymmärrän, palkkaa siitä ei saa, mutta tosiaan kuten joku jo sanoi, se on vain pieni hetki lopulta elämässä! 7963

Vierailija
26/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on aina työssäoppija. Ennen kevättä yhteensä 6 vaikka asukkaita vain 11. Siksi ettei yritys joudu palkkaamaan lisää paikallisia työntekijöitä..

Ap

Vierailija
27/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:01"]Eli siis pitää tehdä töitä kuin palkattu työntekijä kunhan on opastettu miten esimerkiksi toimitaan yksin vanhuksen kanssa?

Okei, ajattelin että työntekijän pitäisi olla aina mukana

Ap
[/quote]

No viimeisimmässä harjoittelussa (vaativa osasto) toimi opiskelijoiden kohdalla hyvin mielestäni seuraava periaate: Ohjaaja ensin näyttää miten homma tehdään ja opiskelija seuraa vierestä, seuraavalla kerralla opiskelija tekee ohjatusti, sitä seuraavalla jälleen, mutta enemmän itsenäisesti joka kerralla, ja ohjaaja tulee taustana, harjoittelun edetessä ohjaaja antaa pikkuhiljaa "vastuuta" opiskelijalle ja jää enemmän taka-alalle jolloin opiskelija oppii ottamaan enemmän vastuuta työstään ja toimii itsenäisesti. Miksi sen ohjaajan pitäisi olla kokoajan vieressä tuijottamassa jos on koettu että osaat toimia myös itse potilasturvallisuutta vaarantamatta?

Ja tuo mitä joku tuossa sanoikin, opiskelijan ei erota työntekijästä ainoastaan palkka vaan myös VASTUU! opiskelijan tehtävä on hankkia tietoa, harjoitella kädentaitoja, hiota osaamistaan, mutta vastuu on ohjaajalla.( itselläsi silloin mikäli et ohjausta noudata) . Käytä hyväksi opiskelijana oloa, kysele, kahlaa kirjallisuutta, kritisoi.

On myös paikasta kiinni miten opiskelijaa kohdellaan. On paikkoja missä olet vain työvoimaa, ja näihin paikkoihin uskokaa tai älkää en tule koskaan hakeutumaan työhön. Siinäpähän ihmettelevät kun hyvät sijaiset karttavat. On myös niitä ihania paikkoja, joissa opiskelijaa kohdellaan ihmisenä, saat rauhassa syventyä johonkin osa-alueeseen, tai potilaaseen. Voit harjoitella iv- ab laimennoksia kaikessa rauhassa ilman kiirettä, voit hakeutua poitilaiden mukaan tutkimuksiin,leikkaussaliin tms missä todellakin saa sitten katsella vaan. Et palkallisena työntekijänä pääse enää. Toki sairaalaympäristö antaa enemmän mahdollisuuksia. Kysy ohjaajaltasi voisitko päästä tutustumaan lääkehuoneeseen,mennä mukaan lääkärinkierrolle, fysioterapeutin matkaan?

Ja tuo kun joku ehdotti,että harjoittelija vain katselee! Hahhah! Kuinka moni antaisi värkkiinsä laittaa katetrin tai ottaa piikin persauksiin, kun vastavalmistunut työntekijä sanoo "olen aina ennen vain katsellut" . ??

Vierailija
28/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:12"]Täälläkin on aina työssäoppija. Ennen kevättä yhteensä 6 vaikka asukkaita vain 11. Siksi ettei yritys joudu palkkaamaan lisää paikallisia työntekijöitä..

Ap
[/quote]

No juuri tuo kommentti kertoo mielestäni paikan hengestä paljon. :( eli siellä opiskelija on todella vain työvoimaa eikä opiskelija.

Vierailija
29/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelussahan sitä just oppii. Itsee olen hoitoalan harjoitteluja käynyt opiskeluissani ja ihanpa mielelläni imman palkkaa. Saanhan opintotukietuudet. Haluan olla hyvä työssäni kun valmistun, enkä voisi kuvitellakaan olevani sitä ilman käytännön harjoitusta. Kouluthan tietääkseni joutuvat maksamaan työssäoppimisjaksoista työpaikalle korvauksen. Sitten vielä opiskelijalle (joka saa ilmaisen koulutuksen ja (yleensä) laadukasta opetusta, pitäisi maksaa palkkaa siitä, että opettelee työelämään vaadittavia taitoja??! Osa opiskelijoista vielä on niin tampioita, että yksi työntekijä joutuu käyttämään suuren osan työajasta opastaessaan häntä, mikä tekee työnteosta joskus hyvin hidasta. Arvostakaa sitä, että saatte hyvän koulutuksen ilmaiseksi ja vielä tuet päälle. Pelkkä lähihoitajan koulutus on maksaa valtiolle noin 25 000 euroa. Monikaan opiskelija ei ole vielä veroja ehtinyt maksamaan, niistä rahoista tuokin maksetaan. Olkaa tyytyväisiä, jos ylipäätään saatte koulutuksen, jolla on kohtalaisen hyvät työllistymismahdollisuudet. Tässä maailmassa ei koskaan tiedä mikä tilanne on tulevaisuudessa, opiskelujen ainana kukaan ei nälkään kuole tässä maassa. Teillä on pian ammatti, joten nyt suut suppuun. Kohta alkaa joululoma ja voitte tehdä töitä tai maata kotona, kun opintotuki juoksee!

Kiitos, nyt helpotti ja aamu voi alkaa, sain avautua

Vierailija
30/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida tuota opintotuki asiaa niin pitäisikö minun oikeasti olla kiitollinen että saan opintotukea 40euroa vanhempieni tulojen takia? :D

Luuletko että on kiva raataa niska limassa 15 tunnin työpäiviä koska saan ilmaiseksi raataa? En ole valitettavasti ollenkaan kiitollinen siitä että en ehdi nukkumaan, syömään tai edes lenkittämään koiraani jonka jouduin viemään hoitoon, jota en ole nähnyt 2 viikkoon. Myös lapsi on hoidossa ollut 2 viikkoa ja sen jälkeen mummolassa. En ole sitäkään nähny viikkoon koska ei aikaa jos haluan elättää meidät. Ei ilmaistyöllä rikastu, päinvastoin. Joudun maksamaan bensakulut noin 10e päivä..

Ap

Vierailija
31/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa että olen katkera. Joudun työssäoppimisessa esittämään superpirteää monitoimityöntekijää hymy huulessa samalla kun työntekijä juo kahvia ja arvostelee. Sitten saan moitteita kun jonakin päivänä olen väsynyt kun 15 h töitä teen joka päivä. Tai jos myöhästyn 2 minuuttia.

Työpaikkaohjaaja kolmesti moittinut että näytän liian väsyneeltä ja minun pitäisi tehdä töitä pirteämmin. Sitten menee ryystämään kahvia ja juoruilemaan mitäs tänään tekisi palkkarahoilla ja lasten ja koirien kanssa. Samalla kun minä raadan niska limassa ja katselen valokuvia miltä koirani ja lapseni edes näyttivät.. Näin kärjistettynä.

Kyllä. Olen katkera.

Ap

Vierailija
32/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ap selvä asenneongelma. Tuhannet muutkin ovat opiskelleet hoitoalalle ja työssäoppineet ilman palkkaa. Itse tosiaan opiskelen sh:ksi työnohessa, kolme lasta ja harrastuksia. Ajattelen että tämä menee nyt hetken näin ja sitten helpottaa. Ehkä läynyt tuuri kun mielestäni itsellä ollut vain mukavia oppimispaikkoja? Vai liekö sittenkin asenteestani...

Vierailija
33/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi ap tehdä valmistuttuasi kanssasi töitä... Kuulostat jo nyt ikävältä, saati kun olet ollut töissä pari vuotta!

Vierailija
34/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi mitään valituksia tehdä töitä se 8h päivässä ja saada palkkaa.

En ymmärrä miksei saa palkallista työssäoppimista koska olen ollut alan töissä jo pari vuotta eikä opittavaa enää ole. Varsinkin kun on lapsi niin ei jää aikaa edes nähdä häntä jos meinaa perheen elättää.

Ap

Vierailija
35/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kaikilla on opittavaa joka ikinen päivä! 

Vierailija
36/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:35"]

Ei olisi mitään valituksia tehdä töitä se 8h päivässä ja saada palkkaa. En ymmärrä miksei saa palkallista työssäoppimista koska olen ollut alan töissä jo pari vuotta eikä opittavaa enää ole. Varsinkin kun on lapsi niin ei jää aikaa edes nähdä häntä jos meinaa perheen elättää. Ap

[/quote]

Et saa palkkaa koska et ole vastuussa opiskelijana mistään. Ohjaajasi on vastuussa toiminnastasi. Hänkin on ollut opiskelijana työharjoittelussa.

Olen lh ja olen myös ollut työharjoitteluissa. Nyt ohjaan opiskelijoita. Se on harvoin työntekijöistä kiinni että tuleeko niitä opiskelijoita ja milla tahdilla niitä tulee ja minkälaisia he ovat. 

Koen opiskelijat suoraan sanottuna rasitteena. En sitä tietenkään heille näytä tai sano. Itseänikin on jouduttu ohjaamaan. Jos jokin asia on opiskelijalla epäselvää niin hän kysyy ohjaajalta. Omat hommat keskeytyvät  ja hidastuvat. 

Sitten on näitä naama mutrussa olevia opiskelijoita jotka eivät ota neuvoja vastaan, hutiloivat, eivät ymmärrä että vanhainkodeissa suurin osa ajasta menee siihen perushoitoon ja siihen päälle kirjaukset, tilaukset jne. Sitten siihen vielä se vanhusten ulkoilutus, lauluhetket, lehtien lukeminen ja liikunta.

En laita opiskelijaa "kylmiltään" hoitamaan ketään ja näytän aina ainakin kerran itsen että miten "Pertin" aamutoimet hoidetaan tai "Kaisa" saunotetaan. Mitä huomioidaan, miten ne hammasproteesit pestään, miksi annan Pertin valita vaatteet itse vaikka siihen menee aikaa enemmän jne.

Koitan ohjata ja "muokata" opiskelijoista aina semmoisia ammatti osaajia että haluaisin itse työskennellä heidän kanssaan. Ei ole ohjaajan vika jos koira ja lapsi ovat hoidossa. (Ethän räplää puhelintasi työpaikalla, ainakaan kun olet vessattamassa vanhusta?)

Vierailija
37/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 vielä. Jos olet ollut alalla pari vuotta töissä niin miksi ihmeessä sinulle pitää sanoa että hoida perrtti, pese hampaat jne?

Luulisi hommien hoituvan jo oma-aloitteisesti. Odottaisin ohjaajana sinulta itsenäisiä havaintoja potilaista. Minkälainen aamu on, onko kankeutta, huippaako enemmän kuin ennen, miltä mahdolliset iho rikot näyttävät, oliko liikkuminen erilaista kuin eilen jne. 

Vierailija
38/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannatan myös katselua. Sillä aikaa kun laittaa Pentille sukkia, voisi katsoa mitä muuta hoitajat tekevät. Ei siinä muuten mitään näe kuin äijän varpaat, mitä siinä oppii?

Vierailija
39/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:06"]

Minä kannatan myös katselua. Sillä aikaa kun laittaa Pentille sukkia, voisi katsoa mitä muuta hoitajat tekevät. Ei siinä muuten mitään näe kuin äijän varpaat, mitä siinä oppii?

[/quote]

Pakko vielä tähän kommenttiin, sitten en enempää :)

Minkälaiset ne Pentin jalat ovat? Onko kuumat/kylmät, turvotusta? Kuiva iho, tarvitseeko rasvata? Kynnet, onko ok, pitäisikö tilata jalkojen hoitaja? Milloin jalkojen hoitaja on käynyt viimeeksi? Jos Pentillä on diabetes hänelle kuuluu jalkojen hoito tietyin väliajoin, onko hänelle haettu tätä korvausta? Jos turvottaa, mistä johtuu? Miten varpaan välit, onko hautuneet? 

Pystyykö Pentti itse laittamaan sukan jalkaan? Jos ei pysty, kuinka paljon tarvitseee apua? Jos on ihan vuodepotilas, saisiko hän nostettua hieman jalkaansa, ehkä edes kipristelemään varpaitaan, voisiko sukkien laiton yhteydessä kannustaa pieneen jumppaan, tyyliin pari kertaa kipristämään varpaita tai nostamaan jalkaa? Tekee hyvää verenkierrolle. Eihän sukka ole liian kireä? Jos on palelevainen löytyisikö paksumpaa sukkaa? 

Ja ihan sukan laitossakin on hyvä olla läsnä potilaalle, nyt laitetaan sukat jalkaan, saisitko nostettua hieman jalkaa, hyvä.

Tämä on sitä havainnointia ja toimintakyvyn ylläpitoa.

-28-

Vierailija
40/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:06"]

[/quote]

Pakko vielä tähän kommenttiin, sitten en enempää :)

Minkälaiset ne Pentin jalat ovat? Onko kuumat/kylmät, turvotusta? Kuiva iho, tarvitseeko rasvata? Kynnet, onko ok, pitäisikö tilata jalkojen hoitaja? Milloin jalkojen hoitaja on käynyt viimeeksi? Jos Pentillä on diabetes hänelle kuuluu jalkojen hoito tietyin väliajoin, onko hänelle haettu tätä korvausta? Jos turvottaa, mistä johtuu? Miten varpaan välit, onko hautuneet? 

Pystyykö Pentti itse laittamaan sukan jalkaan? Jos ei pysty, kuinka paljon tarvitseee apua? Jos on ihan vuodepotilas, saisiko hän nostettua hieman jalkaansa, ehkä edes kipristelemään varpaitaan, voisiko sukkien laiton yhteydessä kannustaa pieneen jumppaan, tyyliin pari kertaa kipristämään varpaita tai nostamaan jalkaa? Tekee hyvää verenkierrolle. Eihän sukka ole liian kireä? Jos on palelevainen löytyisikö paksumpaa sukkaa? 

Ja ihan sukan laitossakin on hyvä olla läsnä potilaalle, nyt laitetaan sukat jalkaan, saisitko nostettua hieman jalkaa, hyvä.

Tämä on sitä havainnointia ja toimintakyvyn ylläpitoa.

-28-

[/quote]

Onne hirveästi kun olet jaksanut kirjoittaa näin hienon pitkän ammatillisen viestin :) Huomaa kyllä että olet kouluja käynyt.

Mutta ai, mites sulla tähän aikaan päivästä on aikaa kirjoitella tuollaista? Eipä ole työnsaanti onnistunut :)

Ps. Tiedän kyllä nuo kaikki. Töitä olen tehnyt yli 2 vuotta että tuttua on.

Ei tämä lähihoitajan työ mitään rakettitiedettä ole vaikka 3 vuotta mummojenhoitoa opiskellaankin ja tavallisia hoitosanoja joka tosin ovat kätketty ns hienoihin sanoihin.

Huoh.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän