Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäoppimassa vanhainkodissa

Vierailija
02.12.2014 |

Olen kyllästynyt että joka työssäoppimisessa minua käytetään ilmaisena työntekijänä vaikka en saa palkkaa ja maksan bensakulutkin itse.

Esimerkiksi kun tulen töihin niin voidaan sanoa että menetkö nostamaan Pertin ylös sängystä vaihda vaippa pese hampaat vaihda vaatteet ym. Yksin siis.

Voinko kieltäytyä ja sanoa että haluan toisen työntekijän mukaan koska en ole työvoimaa?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sahan oot siellä harjoittelemassa :) mikä siinä Pertin nostamisessa häiritsee, pelottaa? Pitäähän se ottaa vähittelen vastuutakin

Vierailija
2/60 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit. Sinulla on oikeus saada ohjausta. Jos tilanne ei korjaannu, ota yhteys ohjaavaan opettajaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä niin, mutta muista että oma-aloitteisuus kunniaan. Kaikki opiskelijat ihme laiskaperseitä, itse ainakin tykkäsin, kun sain välillä tehdä itsenäisesti helppoja asioita. Oppii ammatillista käyttäytymistä ja itsenäisyyttä. Ihmekkös olen joka työssäoppimisesta saanut täydet pisteet ja työpaikan.

Vierailija
4/60 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en ole laiskaperse vaan teen työharjoittelua 7-14 ja töitä 14-22 joten rasittavaa olla ilmainen työvoima joka päivä kun en saa palkkaa työssäoppimisesta.

Sehän on oppimista, miksi joudun tekemään aamuvuorotyöläisen työt kun hän on esimerkiksi juomassa kahvia tai tekee töitään hitaasti kun minä hoidan itsenäisesti työt...? Olisi kiva tehdä yhdessä kun en palkkaa saa

Ap

Vierailija
5/60 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalan kirous. 4vuotta alaa opiskelleena voin myöntää että kyllä se on välillä ottanut päähän kun tekee harjoitteluissa vähintään kokonaisen työntekijän duunin ilman palkkaa. Tosin, olen valinnut harjoittelupaikkoja eriloissairaanhoidossa kiinnostuksen mukaan, eikä parhaimmissa harjoittelupaikoissa enää ketuta, kun ottaa oppimisen kannalta, ja lääkeosaamista esim ei voi koskaan harjoitella liikaa... Hakeudu sellaisiin paikkoihin siis tulevaisuudessa missä kiinnostus alaan painaa vaakakupissa enemmän kun raha

Vierailija
6/60 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpä se just on. Työpaikoilla yleensä on tapana käyttää hyväksi työssäoppijaa. Eli teetetään sillä mahdollisimman paljon töitä, jotta päästäisiin ite vähemmällä.

Mutta jokainen joutuu tuon käymään läpi ja ilman palkkaa. Eihän se mukavaa ole, mutta ajattele asiaa niin, että se on loppu peleissä pieni osa elämästä.

Kyllä sä sen kestät. Muistan omilta ajoiltani myös, kun vitutti ja ärsytti tehdä paskahommat kun oikeat työntekijät lorvaili. Ja sitten tosiaan se, ettei siitä saa palkkaa. Mutta se on elämää.

Pidä kuitenkin puoliasi ja sano asiasta suoraan, jos sua alkaa ottaa pattiin, siis se, että sua käytetään ilmaisena työvoimana kohtuuttomasti.

Olet kuitenkin vain työssäoppija, sun tehtäväsi ei ole tehdä läheskään niitä töitä mitä oikeat, palkkaa saavat, ammattiin jo opiskelleet työntekijät tekevät. Ja eihän työssäoppija saa tehdä asioita ilman valvontaa. Joten sulla pitää olla mukana valvoja, joka on mukana kun teet töitä.

Vierailija
7/60 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho viestin loppu hävis. Siis piti jatkaa vielä että kyllä ahkeruus ja omatoimisuus palkitaan usein keikkatarjouksilla:) kukaan vaan tuskin palkkaa sellaista joka ei jo opisk.aikana tee vähän "ylimääräistäkin". Mutta mikäli ohjausta et saa niin yhteys opettajaan,hop! Tsemppiä!

Vierailija
8/60 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi siis 6.

T.6 :)

Vierailija
9/60 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalla on aina oikeus ohjaukseen! Jos jotain asiaa ei ole opastettu riittävän hyvin tai riittävän moneen kertaan, niin kyllä sulla on oikeus (ja velvollisuuskin) saada paikan työntekijä mukaasi. :) Ja vaikka olisikin opastettu, ja sulla on epävarma olo vaikkapa huonojalkaisen potilaan siirtämisestä, ni työntekijöiden vastuulla on vähintään seurata tilannetta.

Tsemppiä, ja muista että olet siellä oppimassa, et pakkotyöläisenä!

Vierailija
10/60 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on joskus olleet harjoittelijoita-myös se kahvia juova työntekijä.

Vierailija
11/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän onkin sillä samalla osastolla töissä;)

Vierailija
12/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin ärsytti kun työhöntutustujia käytettiin työvoimana. Sijaisia ei otettu niille päiville, kun oli työhöntutustuja töissä. Minusta he ovat tutustumassa alaan, eivät kuulu työvoimaan. Ilmaista työvoimaahan he ovat, vaikka vastuuta ei ole tippaakaan.

Vierailija
13/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:48"]

Jos hän onkin sillä samalla osastolla töissä;)

[/quote]

Sopisi kyllä hyvin kuvioon.

se 49

Vierailija
14/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:06"] Minä kannatan myös katselua. Sillä aikaa kun laittaa Pentille sukkia, voisi katsoa mitä muuta hoitajat tekevät. Ei siinä muuten mitään näe kuin äijän varpaat, mitä siinä oppii? [/quote] Pakko vielä tähän kommenttiin, sitten en enempää :) Minkälaiset ne Pentin jalat ovat? Onko kuumat/kylmät, turvotusta? Kuiva iho, tarvitseeko rasvata? Kynnet, onko ok, pitäisikö tilata jalkojen hoitaja? Milloin jalkojen hoitaja on käynyt viimeeksi? Jos Pentillä on diabetes hänelle kuuluu jalkojen hoito tietyin väliajoin, onko hänelle haettu tätä korvausta? Jos turvottaa, mistä johtuu? Miten varpaan välit, onko hautuneet?  Pystyykö Pentti itse laittamaan sukan jalkaan? Jos ei pysty, kuinka paljon tarvitseee apua? Jos on ihan vuodepotilas, saisiko hän nostettua hieman jalkaansa, ehkä edes kipristelemään varpaitaan, voisiko sukkien laiton yhteydessä kannustaa pieneen jumppaan, tyyliin pari kertaa kipristämään varpaita tai nostamaan jalkaa? Tekee hyvää verenkierrolle. Eihän sukka ole liian kireä? Jos on palelevainen löytyisikö paksumpaa sukkaa?  Ja ihan sukan laitossakin on hyvä olla läsnä potilaalle, nyt laitetaan sukat jalkaan, saisitko nostettua hieman jalkaa, hyvä. Tämä on sitä havainnointia ja toimintakyvyn ylläpitoa. -28-   [/quote] Onne hirveästi kun olet jaksanut kirjoittaa näin hienon pitkän ammatillisen viestin :) Huomaa kyllä että olet kouluja käynyt. Mutta ai, mites sulla tähän aikaan päivästä on aikaa kirjoitella tuollaista? Eipä ole työnsaanti onnistunut :) Ps. Tiedän kyllä nuo kaikki. Töitä olen tehnyt yli 2 vuotta että tuttua on. Ei tämä lähihoitajan työ mitään rakettitiedettä ole vaikka 3 vuotta mummojenhoitoa opiskellaankin ja tavallisia hoitosanoja joka tosin ovat kätketty ns hienoihin sanoihin. Huoh. Ap

[/quote]

Jos ap opiskelet lähihoitajaksi niin silloin myös tiedät, että se on vuorotyötä. Kaikki eivät voi olla yhtäaikaa aamussa, jonkun täytyy olla illassakin ja tietty yössä. Lisäksi vapaapäivät voivat olla miten sattuu, keskellä viikkoa. Ja tosiaan jos olet jo pari vuotta ollut töissä niin miten tällaiset asiat ovat sinulle ihan vierasta? Ja kyllä pitäisi jotain osata tehdä oma-aloitteisesti.
[/quote]

Olen opiskelija en työvoimaa joten ei se minusta pitäisi olla kiinni kuka on missäkin vuorossa.

Ap

Vierailija
15/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:41"]Ai niin, ap:n pitäisi tietysti olla tähän aikaan päivästä harjoittelemassa eikä suinkaan palstailemassa. Olisi myös mieenkiintoista tietää, kuinka hän siirtyy harjoittelusta töihin, jos harjoittelussa ollaan 7-14 ja töissä pitäisi olla jo heti klo 14.

49
[/quote]

Töissäni joustetaan eikä haittaa vaikka olen vartin myöhässä :) Saan ihan palkkaakin siltä ajalta. Kaikki ei ole sekunneista kiinni vaikka ihan OIKEITA töitä ovatkin

Ap

Vierailija
16/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:38"]

Muutama fakta ketjusta poimittuna:

- Ap on alle 20-vuotias, jos kerran vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen. Kuitenkin yli 18, koska hänellä on ajokortti ja auto.

- Toisaalta vanhempien tulojen ei pitäisi vaikuttaa opintotukeen, jos tuen saaja on itse elatusvelvollinen. Hmm...

- Nuoresta iästään huolimatta (jos siis oletetaan, että ap olisi alle 20) ap on ehtinyt olla yli kaksi vuotta kouluttamattomana hoitoalan töissä sekä hankkia lapsen. Ja kaiken lisäksi hänellä on peräti vakipaikka odottamassa.

- Ap valittaa kuinka paljon bensaan kuluu rahaa. Toisen asteen opiskelija saa koulumatkatkatukea tarvittaessa pelkästään työssäoppimisen ajalle. Ensisijaisesti tietysti julkisilla kulkemiseen, mutta tiettyjen ehtojen täyttyessä tukea maksetaan myös oman auton käytöstä.

Hieman tarkkuutta seuraavaan provoon, kiitos.[/quote]

Ap, viitsisitkö selittää miten tilanteesi on näiden seikkojen valossa mahdollinen?

Vierailija
17/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:06"]

Minä kannatan myös katselua. Sillä aikaa kun laittaa Pentille sukkia, voisi katsoa mitä muuta hoitajat tekevät. Ei siinä muuten mitään näe kuin äijän varpaat, mitä siinä oppii?

[/quote]

Pakko vielä tähän kommenttiin, sitten en enempää :)

Minkälaiset ne Pentin jalat ovat? Onko kuumat/kylmät, turvotusta? Kuiva iho, tarvitseeko rasvata? Kynnet, onko ok, pitäisikö tilata jalkojen hoitaja? Milloin jalkojen hoitaja on käynyt viimeeksi? Jos Pentillä on diabetes hänelle kuuluu jalkojen hoito tietyin väliajoin, onko hänelle haettu tätä korvausta? Jos turvottaa, mistä johtuu? Miten varpaan välit, onko hautuneet? 

Pystyykö Pentti itse laittamaan sukan jalkaan? Jos ei pysty, kuinka paljon tarvitseee apua? Jos on ihan vuodepotilas, saisiko hän nostettua hieman jalkaansa, ehkä edes kipristelemään varpaitaan, voisiko sukkien laiton yhteydessä kannustaa pieneen jumppaan, tyyliin pari kertaa kipristämään varpaita tai nostamaan jalkaa? Tekee hyvää verenkierrolle. Eihän sukka ole liian kireä? Jos on palelevainen löytyisikö paksumpaa sukkaa? 

Ja ihan sukan laitossakin on hyvä olla läsnä potilaalle, nyt laitetaan sukat jalkaan, saisitko nostettua hieman jalkaa, hyvä.

Tämä on sitä havainnointia ja toimintakyvyn ylläpitoa.

-28-

[/quote]

Onne hirveästi kun olet jaksanut kirjoittaa näin hienon pitkän ammatillisen viestin :) Huomaa kyllä että olet kouluja käynyt.

Mutta ai, mites sulla tähän aikaan päivästä on aikaa kirjoitella tuollaista? Eipä ole työnsaanti onnistunut :)

Ps. Tiedän kyllä nuo kaikki. Töitä olen tehnyt yli 2 vuotta että tuttua on.

Ei tämä lähihoitajan työ mitään rakettitiedettä ole vaikka 3 vuotta mummojenhoitoa opiskellaankin ja tavallisia hoitosanoja joka tosin ovat kätketty ns hienoihin sanoihin.

Huoh.

Ap
[/quote]
En ole kommentin kirjoittaja, mutta täytyy sanoa että harvinaisen typerä hoitoalan opiskelija olet, jos et vielä ole hoksannut hoitotyön olevan yleensä vuorotyötä. Tarvitsee se Pertti apua myös viikonloppuisin, jolloin hoitajien vapaapäivät saattavat sattua myös viikolle.

Vierailija
18/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:49"] [quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:06"] Minä kannatan myös katselua. Sillä aikaa kun laittaa Pentille sukkia, voisi katsoa mitä muuta hoitajat tekevät. Ei siinä muuten mitään näe kuin äijän varpaat, mitä siinä oppii? [/quote] Pakko vielä tähän kommenttiin, sitten en enempää :) Minkälaiset ne Pentin jalat ovat? Onko kuumat/kylmät, turvotusta? Kuiva iho, tarvitseeko rasvata? Kynnet, onko ok, pitäisikö tilata jalkojen hoitaja? Milloin jalkojen hoitaja on käynyt viimeeksi? Jos Pentillä on diabetes hänelle kuuluu jalkojen hoito tietyin väliajoin, onko hänelle haettu tätä korvausta? Jos turvottaa, mistä johtuu? Miten varpaan välit, onko hautuneet?  Pystyykö Pentti itse laittamaan sukan jalkaan? Jos ei pysty, kuinka paljon tarvitseee apua? Jos on ihan vuodepotilas, saisiko hän nostettua hieman jalkaansa, ehkä edes kipristelemään varpaitaan, voisiko sukkien laiton yhteydessä kannustaa pieneen jumppaan, tyyliin pari kertaa kipristämään varpaita tai nostamaan jalkaa? Tekee hyvää verenkierrolle. Eihän sukka ole liian kireä? Jos on palelevainen löytyisikö paksumpaa sukkaa?  Ja ihan sukan laitossakin on hyvä olla läsnä potilaalle, nyt laitetaan sukat jalkaan, saisitko nostettua hieman jalkaa, hyvä. Tämä on sitä havainnointia ja toimintakyvyn ylläpitoa. -28-   [/quote] Onne hirveästi kun olet jaksanut kirjoittaa näin hienon pitkän ammatillisen viestin :) Huomaa kyllä että olet kouluja käynyt. Mutta ai, mites sulla tähän aikaan päivästä on aikaa kirjoitella tuollaista? Eipä ole työnsaanti onnistunut :) Ps. Tiedän kyllä nuo kaikki. Töitä olen tehnyt yli 2 vuotta että tuttua on. Ei tämä lähihoitajan työ mitään rakettitiedettä ole vaikka 3 vuotta mummojenhoitoa opiskellaankin ja tavallisia hoitosanoja joka tosin ovat kätketty ns hienoihin sanoihin. Huoh. Ap [/quote] Jos ap opiskelet lähihoitajaksi niin silloin myös tiedät, että se on vuorotyötä. Kaikki eivät voi olla yhtäaikaa aamussa, jonkun täytyy olla illassakin ja tietty yössä. Lisäksi vapaapäivät voivat olla miten sattuu, keskellä viikkoa. Ja tosiaan jos olet jo pari vuotta ollut töissä niin miten tällaiset asiat ovat sinulle ihan vierasta? Ja kyllä pitäisi jotain osata tehdä oma-aloitteisesti. [/quote] Olen opiskelija en työvoimaa joten ei se minusta pitäisi olla kiinni kuka on missäkin vuorossa. Ap

[/quote]

Voiko ihminen oikeasti olla noin tyhmä?

Vierailija
19/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:41"]Ai niin, ap:n pitäisi tietysti olla tähän aikaan päivästä harjoittelemassa eikä suinkaan palstailemassa. Olisi myös mieenkiintoista tietää, kuinka hän siirtyy harjoittelusta töihin, jos harjoittelussa ollaan 7-14 ja töissä pitäisi olla jo heti klo 14. 49 [/quote] Töissäni joustetaan eikä haittaa vaikka olen vartin myöhässä :) Saan ihan palkkaakin siltä ajalta. Kaikki ei ole sekunneista kiinni vaikka ihan OIKEITA töitä ovatkin Ap

[/quote]

Tiedätkö, kaikki muut paikat eivät jousta niin! Useammissa paikoissa jatkuvia myöhästymisiä ei katsella hyvällä.  Minä en ainakaan halua, että joku laiskiainen tulee minua hoitamaan MYÖHÄSSÄ vain oman typeryyden takia. Asenteesi tosiaan on sellainen, jota HYVÄLLÄ hoitajalla (oli sitten lähi- tai sairaanhoitaja) EI ole. 

Vierailija
20/60 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis pitää tehdä töitä kuin palkattu työntekijä kunhan on opastettu miten esimerkiksi toimitaan yksin vanhuksen kanssa?

Okei, ajattelin että työntekijän pitäisi olla aina mukana

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme