Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko tarvitsisit rahaa loppuelämän downshiftaukseen?

Vierailija
02.12.2014 |

Paljonko tarvitsisit rahaa, jotta voisit lekotella loppuelämäsi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pari miljoonaa pitäisi olla.

Vierailija
2/24 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään n. 400 €/kk eli siitä voisi laskea.. vuodessa 4800 €, 10 vuodessa 48 000.. olen päälle kolmekymppinen eli jos elinaikaa on vaikkapa 50 vuotta jäljellä, tarvitsisin tällä elämäntyylillä ja kulutuksella 240 000 €.

Kun olen ollut työtön, olen saanut rahaa säästöön. Nyt olen ollut töissä, saanut palkkaa käteen n. 1600 €/kk, tästä olen saanut aina 1000 € säästöön, (ja päälle 200 € olen maksanut lapsen hoitomaksua, lisäksi olen maksanut oman autoni kulut, omat vaatteeni ja hygieniatarvikkeet ja osan ruokatarvikkeista).

Joo, meillä toki mies käy töissä ja maksaa asumiskulut ja yli puolet ruokakuluista. Mutta väittäisin, että olen silti keskimääräistä säästeliäämpi ihminen.

Mutta siis, jos 400 € saisin joka kuukausi, voisin lopettaa työt kokonaan. En tosin halua, mutta kokoaikatyön vaihtamista osa-aikaiseen olen kyllä harkinnut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettona varmaan 4000 e/kk. Olen jo nyt osa-aikainen down shiftaaja; teen omasta halustani osa-aikaista työtä. Kunhan perin ja alan saada omaisuustuloja niin eiköhän sitten onnistu tuo kokopäiväinenkin down shiftaus.

Vierailija
4/24 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:07"]

Pärjään n. 400 €/kk eli siitä voisi laskea.. vuodessa 4800 €, 10 vuodessa 48 000.. olen päälle kolmekymppinen eli jos elinaikaa on vaikkapa 50 vuotta jäljellä, tarvitsisin tällä elämäntyylillä ja kulutuksella 240 000 €.

Kun olen ollut työtön, olen saanut rahaa säästöön. Nyt olen ollut töissä, saanut palkkaa käteen n. 1600 €/kk, tästä olen saanut aina 1000 € säästöön, (ja päälle 200 € olen maksanut lapsen hoitomaksua, lisäksi olen maksanut oman autoni kulut, omat vaatteeni ja hygieniatarvikkeet ja osan ruokatarvikkeista).

Joo, meillä toki mies käy töissä ja maksaa asumiskulut ja yli puolet ruokakuluista. Mutta väittäisin, että olen silti keskimääräistä säästeliäämpi ihminen.

Mutta siis, jos 400 € saisin joka kuukausi, voisin lopettaa työt kokonaan. En tosin halua, mutta kokoaikatyön vaihtamista osa-aikaiseen olen kyllä harkinnut...

[/quote]

Et maksa asumisesta mitään? Olet kuin iso pieni lapsi tai teini. Helppoahan se on siinä tulla jollain naurettavalla 400 eurolla toimeen. Et aio muutenkaan sitten hankkia lapselle mitään milloinkaan, vaatteita, harrastuksia, lahjoja..?

Vierailija
5/24 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että 450 000 riittäisi järjestämään asiat niin, että voisin olla loppuelämäni suht huolettomasti. Oma kämppä velattomaksi ja lopulla kolme pientä vuokrakämppää naapurikaupungista (opiskelijakaupunki). Sieltä sit tulis vuokratuloja joka kk sen verran, että pystyisi ihan hyvin elämään matalalla profiililla

Vierailija
6/24 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:12"]

[/quote]

Et maksa asumisesta mitään? Olet kuin iso pieni lapsi tai teini. Helppoahan se on siinä tulla jollain naurettavalla 400 eurolla toimeen. Et aio muutenkaan sitten hankkia lapselle mitään milloinkaan, vaatteita, harrastuksia, lahjoja..?

[/quote]

No en maksa asumiskuluista mitään, näyttää haittaavan sua, koska...? Mieheni tienaa enemmän kuin minä, ja hän on sanonut että asumiskulujen maksaminen ei haittaa häntä. Minä taas hoidan meillä kotityöt suurimmaksi osaksi, ja lapsen kuskaamisen hoitoon, eikä tämä haittaa minua. Win-win-tilanne, näin meidän perhe toimii ja se sopii molemmille osapuolille.

Lapsi kyllä harrastaa (harrastuksensa ei tosin maksa kuin muutaman kympin vuodessa), ja hänelle laitetaan joka kuukausi säästötilille rahaa. Mitään häneltä ei puutu, lelujakin on jopa liikaa. Itse ostin hänelle juuri uudet talvivaatteet (löysin hyvällä alella). Kyllä mä sillä 400 eurolla saan lapsellekin kaikenlaista, usko tai älä.

Vierailija
7/24 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä monesti miettinyt ja 500 000 on summa, jolla voisin lekotella loppuelämäni.

Vierailija
8/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisen varallisuuden päälle? Riippuu ihan loppuelämän pituudesta. Kyllä tällä nykyiselläkin eläisi 10-20 vuotta ihan hyvää elämää. Toiveissa olisi kuitenkin elää pidempään. Ehkä 400 000 euroa riittäisi, jos saisin sen käyttööni heti. 

Vierailija
10/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.70€

Vierailija
11/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pitäisi varmaan käyttää eri termiä kuin downshiftaus. Sehän ei tarkoita pelkkää laiskottelua vaan elämän kohtuullistamista. Tätä olen tehnyt vuosia ja toivottavasti jatkan vielä vuosia. Eli pärjään osa-aikatyön tuloilla.

Vierailija
12/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaation huomioon ottaen 5 000 000 min puhtaana käteen, mutta lähempänä 7 000 000 olisi totuus, kun laskee tulot n. 50 seuraavan vuoden periodille.

Vierailija
13/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan noin 50 000 euroa vuodessa, sen mitä tienaankin, joten jos nyt vielä 30 vuotta elän niin tarvitsisin 1 500 000 euroa. Nykyistä pienemmillä tuloilla en haluaisi elää, tiukkaa on tämäkin.

Vierailija
14/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitoista miljoonaa olisi sopiva summa. Saisi lainat maksettua ja sitten eläisi kuten palkalla eläisi seuraavat 50 vuotta.

Vierailija
15/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 000€. Elinaikaa 50v. 1000e/kk. Ei asumiskustannuksia/asuntolainaa.

Vierailija
16/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitsisi kuin 60 000 euroa niin saisin asuntolainat maksettua pois ja myisin kämpän ja niillä rahoilla elelisin helposti loppuelämäni (en tosin Suomessa). Nyt joudun pikkuhiljaa maksamaan asuntolainaa pois ja odottamaan sellaiset 4-5 vuotta ennen kuin voin lopettaa työt.

Vierailija
17/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 12 miettii, että mikä se summa olisi oikeasti. Pitää varautua elämään melkein 100-vuotiaaksi kuten monet sukulaiset. Eläkettä ei kertyisi joten jollain olisi elettävä ne viimeiset vuodetkin jossain hoitokodissa. ehkä 1,5 miljoona olisi se raha minkä saisi riittämään loppuelämäksi jos järkevästi saisi sijoitettua.

Vierailija
18/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijoittaisi 1 000 000 € arvopapereihin (osakkeet jne.), voisi saada melko helposti säännöllistä noin 5% tuottoa (lähinnä osinkoina). On monia suomalaisiakin pörssifirmoja, jotka maksavat omistajilleen 4,5 - 6% osinkotuottoa vuodessa.

5% miljoonasta olisi 50 000€. Siitä verot pois n. 30% jäisi noin 35 000€ vuodessa käteen, eli 2900 €/kk käteen.

Sillä ylläpitäisin nykyisen elintason ja makselisin asuntolainaa samoin kuin nytkin. Mukavinta olisi, että se pääoma miljoona säilyisi siellä edelleen, eläminen tapahtuisi sen tuotoilla. Jäisi sitten se miltsi lapsillekin tuottamaan.

Vierailija
19/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olen elänyt muutaman vuoden tuolla summalla ja ruokkinut perheeni ssekä maksanut laskuni, vaikka perheessä onkin toinen palkkaa saava, niin ei tällä summalla pärjäisi kovinkaan moni ihminen. Kaiken ylimääräisen kuten ravintolassa syömisen, elokuvat, baari-illat, kauneushoidot, salit, kampaajalla käynnit saa kyllä unohtaa:) En siis suosittele tuolla summalla.

Vierailija
20/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä nyt puhutaan ihan pöllösti, ei downshiftaaminen ole sitä, että loppuelämän makaa uuninpangolla... 

mä esim. omasta mielestä "downshiftaan" parhaillaan, teen vain osa-aikatyötä, jotta voin olla lasteni kanssa (mikä sekään ei mitään makoilua, kaikkea muuta...) sen sijaan haaveeni on tehdä työelämässä enemmän kun lapset kasvavat ja tienatakin taas enemmän. On jotenkin käsittämätön ajatus, että terve nuori ihminen haaveilisi loppuelämän vain makoilevansa, koska ihmisen perustarve ovat ikätasoiset virikkeet ja haasteet...tarkoituksen tunne.

Pärjäisin varmaan jos mulla olis joku 500k€, mutta siis en silti ryhtyisi sellaiseen, päin vastoin, jos mulla olisi tuo summa, sijoittaisin yritystoimintaan.