Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko tarvitsisit rahaa loppuelämän downshiftaukseen?

Vierailija
02.12.2014 |

Paljonko tarvitsisit rahaa, jotta voisit lekotella loppuelämäsi?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se downshiftaus tarkoita juuri sitä, että tulee vähemmällä toimeen. Jos taas tarkoitat, että ei tarvitsisi käydä töissä downshiftaamisella ja haluais nykyisen kulutustason säilyttää, niin silloin vastaus on ihan eri. Mutt sanotaan nyt, että jos tuossa neljäkymmentä vuotta vielä eläis, niin jos ois velaton mummonmökki maalta ja lämmityspuut omasta metsästä, niin veikkaisin, että sellainen 500 euroa kuussa olis ihan riittävä downshiftatussa elämässä. Että mitäs se sit tekee, vuodessa kuus tonnii ja neljässäkymmenessä vuodessa se on sit noin 240 000€.

Vierailija
22/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mikä nytkin tulee, kun mulla ei ole velkoja, vastike vain. Mä tarvitsisin varmaan n. 4000 euroa/kk. 2 nuorinta lasta asuu kotona vielä 8-10 vuotta ja heistä on menoja. Mulla on 2 kesämökkiä ja niidenkin laskuista (tosin pienistä) olisi selvittävä. Inflaatiokin tekee tuhojaan. Koska olen nyt 44 v. niin semmoinen 2,5 miljoonaa.....mutta sanon suoraan, että tykkään työstäni ja tylsistyisin, jos ihan vaan olisin kotona. Puolipäiväduuni sopisi mulle. Siinä tapauksessa puolet tuosta summasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän vaikea tuollaista on laskea, koska elämän loppuvaiheessa voi tulla kalliita sairauksia.

Vierailija
24/24 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:34"]

Jos sijoittaisi 1 000 000 € arvopapereihin (osakkeet jne.), voisi saada melko helposti säännöllistä noin 5% tuottoa (lähinnä osinkoina). On monia suomalaisiakin pörssifirmoja, jotka maksavat omistajilleen 4,5 - 6% osinkotuottoa vuodessa.

5% miljoonasta olisi 50 000€. Siitä verot pois n. 30% jäisi noin 35 000€ vuodessa käteen, eli 2900 €/kk käteen.

Sillä ylläpitäisin nykyisen elintason ja makselisin asuntolainaa samoin kuin nytkin. Mukavinta olisi, että se pääoma miljoona säilyisi siellä edelleen, eläminen tapahtuisi sen tuotoilla. Jäisi sitten se miltsi lapsillekin tuottamaan.

[/quote]

Osinkovero% on 25,5, ei 30.