Aktiivimalli 2: työpaikkojen hakeminen ei luo yhtään uutta työpaikkaa!!
Haatainen lätisee aamutelkkarissa mallin puolesta. Hakeminen ei ole ongelma vaan se, ettei kaikille riitä palkkatyötä nytkään. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää puolueilla?! Työnantajia EI voi pakottaa palkkaamaan ketään, miksi sitten työttömiä rangaistaan siitä? Ongelma on myös siinä, etteivät työnhakijat kelpaa työntekijöille lukuisten todellisten ja keksittyjen syiden vuoksi. Siinä olisi valtavasti tehtävää: ikärasismi, koulutusrasismi, ulkonäkörasismi jne. Eipä ole näkynyt muutosta asenteissa.
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille työttömille työpaikka, miten se onnistuisi? Ne, jotka vaativat työttömiä vaan menemään töihin, niin varmasti tarjoavat sen työpaikan, eikö niin?
Aktiivimallin tarkoitus ei ole synnyttää uusia työpaikkoja.
Vaan aktivoida työttömät hakemaan vapaita työpaikkoja.
Hallitus ei voi lisätä julkisia työpaikkoja. Niihin ei riitä rahaa. Valtio elää jo nyt ulkomaanvelan varassa.
Hallitushan nimenomaan lisää työpaikkoja kunnissa kun tulee tämä pakkohaku voimaan, oliko niin että yli 1000 työpaikkaa tulee näihin toimiin. Jostain sitä rahaa riittää näiden palkan maksuun, julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi minkäänlaista sosiaaliturvaa niille ketkä eivät ole maan kansalaisia niin rahat riittäisi ja voitaisiin hyvin antaa suomalaisten työttömien olla rauhassa.
Minä maksan veroistani paljon mieluummin vaikka kosovolaisperheen kotihoidontukea tai työttömän somppu-opettajan työttömyyskorvauksia kuin annan kantistyöttömien olla "rauhassa" ja elää käsi toisten taskulla loputtomiin. Mikä herrakansa se kotimainen työtön on, että ei saisi vaatia edes työpaikkahakemuksia rahan eteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouva ministeri kertoi, että miten hyvälle se tuntuu työttömästä kun hänestä välitetään ja kuljetaan rinnalla. Kyllä minulle työttömälle tuli sitten niin hyvä olo tästä rouva ministerin kommentista, että ihan välitetään työttömästä.
Itse en ainakaan haluaisi mitään välittämistä ja rinnalla kulkemista, osaan ihan itse asiani hoitaa, aikuinen ihminen. Viranomaista en tarvitse rinnalle kulkemaan. Ei kaikki työttömät ole avuttomia kädestä pidettäviä.
Ansiosidonnaisella säilyy vielä itsenäinen ote yhteiskuntaan ja työelämään. Ihminen ei edes välttämättä tunne olevansa työtön vaan työmarkkinoilla siirtymävaiheessa oleva omasta työurastaan päättävä aktiivinen toimija.
Ansiosidonnaiselta peruspäivärahallle ja viranomaisten käsiin putoaja menettää omatoimisuutensa ja oman elämänsä itsenäisen hallinnan. Hän jää virkamiesten holhokiksi. Sieltä ei juuri enää nousta työmarkkinoille.
Ansiosidonnaiselta pudotaan työmarkkinatuelle, ei peruspäivärahalle.
Itselläni ei ainakaan maksettava summa muuttunut mihinkään...etuuden nimi vain muuttui, kun tietyn ajan oli työttömänä.
Summa ei muutu, mutta muut edut ovat erilaisia. Esimerkiksi ulkomaille työhaastatteluun menevälle matkoja ja yöpymisiä korvataan peruspäivärahaa saaville, mutta EI työmarkkinatukea saaville. Mikähän järki siinäkin oikein on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt niin suuri vaiva, että tekee peräti yhden hakemuksen viikossa? Aikaa pitäisi olla.
Eiköhän puhuta suoraan: tämä uudistus ärsyttää niitä, joilla ei ole oikeasti edes halua työllistyä.
Siinäpä se.
Sinäkö se tiedät, ettei työttömillä ole työhaluja? Tuollaisten kusipäiden takia tämä maa on helvetti. Lukuisat työttömät hakevat tälläkin hetkellä töitä, mutta kun eivät kelpaa, kun pitää olla se ja se täsmäkoulutus, alle 35-vuotias, mallin näköinen, ei lapsia, ei muita huolettavia, ei mitään sairauksia, valmiina nälkäpalkalle jne.jne. Miksei työnantajilta vaadita koskaan mitään vaan julkaistaan vinkunaa työvoimapulasta: mikä on työn palkka ja työolosuhteet näillä työnantajilla?
Minä sain vastikään vakituisen työpaikan. Olen 48v, lihava, pienen lapsen vanhempi, kroonisesti sairas. Mitä minulla sitten on, on vaadittava koulutus, vakituinen työpalkka ja hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni juuri eilen karsi hakemuksia, koska etsii uusia tekijöitä yritykseensä. En asiaan voi vaikuttaa, mutta huomasin miten hän karsi todella paljon hyviäkin hakijoita pois joidenkin sivuseikkojen vuoksi. Yrityksellä on agendanaan palkata n. 35 vuotias, jolla on n. 5 vuotta työkokemusta, ei ole ulkomaalainen ja saanut insinöörin koulutuksen.
Miksi miehesi haluaa palkata nuoren uraohjuksen joka on koko ajan katselemassa parempaa paikkaa ja palkkaa? Miksi ei halua palkata sitoutuvaa työntekijää, joka ehkä on vanhempi, mutta myös kokeneempi? Pelottaako palkata itseään kokeneempi? Lisäksi haluaisin kysyä että miten SINÄ luet niitä hakemuksia vaikka et asiaan voi vaikuttaa eikä se sinulle millään lailla kuulu? Pitääkö tässä nyt sekin vielä huomioida että täysin sivulliset lukee hakemuksiani? Siinä ne näppärästi henkilötiedot siirtyy ihmisille jotka ei asiaan liity millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi minkäänlaista sosiaaliturvaa niille ketkä eivät ole maan kansalaisia niin rahat riittäisi ja voitaisiin hyvin antaa suomalaisten työttömien olla rauhassa.
Minä maksan veroistani paljon mieluummin vaikka kosovolaisperheen kotihoidontukea tai työttömän somppu-opettajan työttömyyskorvauksia kuin annan kantistyöttömien olla "rauhassa" ja elää käsi toisten taskulla loputtomiin. Mikä herrakansa se kotimainen työtön on, että ei saisi vaatia edes työpaikkahakemuksia rahan eteen?
Luuletko tosiaan, ettei suurin osa työttömistä hae työpaikkoja ilman pakkohakua?
Työnantajillekin pitäisi olla omat sanktionsa TE-keskuksen toimesta, jos eivät kykene työttömiä ihmisiä työllistämään hallituksen aktiivimallin mukaisesti, ei auta, että työhaluiset työttömät menevät ihan mutkalle. Työnantajan pitää olla valmis seuraaviin ehtoihin: kunnon palkka, jolla elää, ei nollatuntisoppareita, ei 9€ tukityöllistämistä, ei määräaikaisten soppareiden ketjuttamista, jokaiseen lähetettyyn työhakemukseen vastattava lähettäjille viikon sisällä siitä, kun haku on umpeutunut ja kerrottava syy miksi on/ei palkattu ko. yritykseen työntekijäksi.
Työpaikoille luo uuden työn jollekin,jonkunhan pitää työhakenukset,soitot ottaa vastaan. jos paikka auki.Työhönottaja!niin kuin ennen.Tässä käy niin että ei ilmoiteta aukiolevaa työtä, ellei se kunnan ,kaupungin, ison firman,otetaan suhteilla,kuka jaksaa lisätyötä ..Näin on toimittu jo ihan isoissa firmoissa tiedetään hlöstä taustoja,joku tuntee tulijan.Tää uusi malli luo niille työkkärin tädille,asiakkaalle lisätyötä..jos haastatteluun usein.Hakuja asiakas voi tehdä aina tj-siivoojaan.Miten 55,-alle65 vuotiaat?kuka heidät palkkaa?miten autoton,ei julkisliikennettä,pääsee mikään haastatteluun,saati töihin..Tiedämme ihmisiä jotka ajaa monia satojakm.Työmatkojaan.Työpaikkojen pitäisi olla lähellä,tekijöitä riittää omasta takaa..ajatellaan joku Hki.Ilmastokin kiittäisi kun autoliikenne vähenisi.Mitä järkeä on pendelöidä tru-hki töihin.Väliasemien työssä käyvät jätetään ilman kyytejä.Itse aikoinaan työelämässä kärsin töihin ei päässyt ajoissa.Nyt pääsisi .
Tämmöisen aktiivimallin takia monet yritykset lopettavat työpaikoista ilmoittamisen, koska hukkuvat muuten pakkohakijoiden hakemuksiin. Eli malli heikentää työttömien asemaa entisestään. Hienosti taas sieltä perse edellä puuhun! Työttömällä ei ole tässä paskayhteiskunnassa mitään ihmisarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpäs asiaa lisää. Mikäs herrakansa se kotimainen työnantaja on, kun työntekijöitä pitäisi saada ilmaiseksi (=yhteiskunnan rahoilla)?
Julkiseksi nyt se, millaisia ja millä taustoilla uudet 1200 työvoimaneuvojaa ovat.
Jos palkataan omat lapset ja näiden kaverit, kuka tekee sen työn. Valtava kapulaviidakko vaatii osaamista, että sen voisi välittää eteen päin työnhakijalle.
Voisiko peräti valita sieltä omista valikoimista osaavia ja päteviä työnhakijoita. Kaikki tarvittava tietohan TE-toimistolta hakijoista löytyy sieltä heidän omista profiileistaan.
Julkiseksi myös perusteet miksi vaikeasti työllistyvät ( esim. yli 50-vuotiaat) eivät työllistyisi tätä kautta. Tietenkin olettaen, että koulutus/kokemustausta on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
jokaiseen lähetettyyn työhakemukseen vastattava lähettäjille viikon sisällä siitä, kun haku on umpeutunut ja kerrottava syy miksi on/ei palkattu ko. yritykseen työntekijäksi.
Tämä. 99%:sti ei kuulu yhtään mitään ja saat pähkäillä miten on käynyt. Sitten saat tarjouksen jostain muualta mutta et tiedä ottaako vastaan vai ei, koska työpaikka A, mahdollisesti mieluisampi/parempipalkkaisempi ei ole vielä ratkennut.
Kaikki velvollisuudet on työttömällä, työnantajalla ei yhtään mitään.
Jos työnantaja ei halua ottaa uusia töihin tilauskannan kasvusta huolimatta niin se ei ota. Piste.
Toisekseen työnantajalle ei kelpaa tavallinen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole työttömissä, vaan hallituksen toimissa! Ja jos asuu pienellä paikkakunnalla niin pakotetaan hakemaan siis kaikkiin paikkoihin mitä tuppukylästä löytyy vaikka ei etsittäisi siellä työntekijöitä?:D
No kuule, ihan pääkaupunkiseudulla osa ihmisistä tekee päivittäin 60-90 minuutin työmatkaa per suunta, mutta työtönkö on niin onneton, että hän ei pysty hakemaan töitä yhtään sen tuppukylänsä ulkopuolelta?
No kuule, kaikilla ei edelleenkään ole sitä autoa käytössä, eikä rahaa matkustaa edestakaisin,sekä se että monilla ei ole varaa muuttaa, eikä kaikissa tupukylissä bussit kulje, ainakaan säännöllisesti,capish???
Itse olen aikanaan veivanut ennen auton ostamista työmatkani julkisilla ja se oli pahimmillaan se 90 minuuttia laaki ja ihan pääkaupunkiseudulla. Lippu taisi olla jotain 90 € / kk siihen aikaan. Kyllä niissä tuppukylissäkin sitä bussia useimmiten pari kertaa päivässä kulkee ja jos nyt ihan aikuisten oikeasti meinaa päästä töihin niin eipä kuule joissain tilanteissa ole muuta vaihtoehtoa kuin hilautua sieltä vihonviimeisestä periferiasta vähän lähemmäksi kaupunkikeskustaa ja yllätys, yllätys, yhteiskunnastamme löytyy erilaisia tukimuotoja myös tähän, kun vähän viitsi selvittää.
Haluatko, että käännän sanomiseni myös italiaksi, kun tunnut olevan kielimiehiä?
No ei kuule tuppukylissä ole julkisia. Viimenen bussi meni 15v sitten.
Nyt lähin bussi menee 30km päästä.No olisikohan se sitten syy muuttaa vähän parempien kulkuyhteyksien päähän niin töitäkin löytyy? Muuttoihin saa tukea ja kun käväiset Kelassa kertomassa, että lähin bussi menee 30 km päästä joka vähän vaikeuttaa työllistymistä niin ne kelaavat sulle punaisen maton esiin ja miettivät, että mistä löydetään miehelle kämppä kaupungista, että pääsee töihin?
Muuttoon saa tukea jos muuttaa kun on jo saanut työpaikan, ei ihan mihin tahansa muuttoon. Ja sekin tuki tulee jälkeenpäin lippusten ja lappusten jälkeen, eli se raha muuttoon pitää olla itsellä, sillä ei yksikään muuttofirma velaksi työtä tee niin että sitten maksetaan kun kela korvaa.
!!!!:
kannattaako muuttaa työperässä jos asuminen maksaa sen mitä tienaat,puolet ja mitään jää käteen Hkissä monessa muussa kaupungissa on työvoima reservi omasta takaa,kyllä jäisin kotiini onnellisena maalle mieluummin.Omavaraistalous.Se että olet työikäinen,onko työtä omalla paikkakunnalla,eihän se sun syy ole.En itse olisi onnellinen tressaavassa 24/7melu/saaste kaupungissa.Työ olisi urheilusuoritus.Mutta jokainen tekee itse päätöksensä.Kukaan voi pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouva ministeri kertoi, että miten hyvälle se tuntuu työttömästä kun hänestä välitetään ja kuljetaan rinnalla. Kyllä minulle työttömälle tuli sitten niin hyvä olo tästä rouva ministerin kommentista, että ihan välitetään työttömästä.
Itse en ainakaan haluaisi mitään välittämistä ja rinnalla kulkemista, osaan ihan itse asiani hoitaa, aikuinen ihminen. Viranomaista en tarvitse rinnalle kulkemaan. Ei kaikki työttömät ole avuttomia kädestä pidettäviä.
Ansiosidonnaisella säilyy vielä itsenäinen ote yhteiskuntaan ja työelämään. Ihminen ei edes välttämättä tunne olevansa työtön vaan työmarkkinoilla siirtymävaiheessa oleva omasta työurastaan päättävä aktiivinen toimija.
Ansiosidonnaiselta peruspäivärahallle ja viranomaisten käsiin putoaja menettää omatoimisuutensa ja oman elämänsä itsenäisen hallinnan. Hän jää virkamiesten holhokiksi. Sieltä ei juuri enää nousta työmarkkinoille.
Mitä eroa näillä on?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle työpaikan hakeminen on rangaistus?
Poistetaan työttömyysetuus ja huomataan, että väki meneekin töihin, kun ei saa rahaa kotona makoilemalla.
siis onko PAKKO aina tahalleen ymmärtää väärin asiat?? Lopettakaa!! Nämä ovat vakavia asioita! Lopettakaa disinformaation kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Julkiseksi nyt se, millaisia ja millä taustoilla uudet 1200 työvoimaneuvojaa ovat.
Jos palkataan omat lapset ja näiden kaverit, kuka tekee sen työn. Valtava kapulaviidakko vaatii osaamista, että sen voisi välittää eteen päin työnhakijalle.
Voisiko peräti valita sieltä omista valikoimista osaavia ja päteviä työnhakijoita. Kaikki tarvittava tietohan TE-toimistolta hakijoista löytyy sieltä heidän omista profiileistaan.Julkiseksi myös perusteet miksi vaikeasti työllistyvät ( esim. yli 50-vuotiaat) eivät työllistyisi tätä kautta. Tietenkin olettaen, että koulutus/kokemustausta on kunnossa.
Suhteilla ne menee, kuten Kelankin paikat.
Olen hakenut monta kertaa molempiin, minulla on yliopistotutkinto, työkokemusta monilta eri aloilta ja omaa kokemusta työttömyydestä. Tiedän jo valmiiksi paljon lainsäädännöstä liittyen sekä työelämään että työttömyyteen. On kokemusta asiakaspalvelusta.
Niin eikö sinne oteta joku 22-v tradenomiopiskelija, paras oli abiturientti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa näillä on?
Lue ja opi.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisen aktiivimallin takia monet yritykset lopettavat työpaikoista ilmoittamisen, koska hukkuvat muuten pakkohakijoiden hakemuksiin. Eli malli heikentää työttömien asemaa entisestään. Hienosti taas sieltä perse edellä puuhun! Työttömällä ei ole tässä paskayhteiskunnassa mitään ihmisarvoa.
No eipä parane sitten kitistä "työvoimapulasta", jos ei paikoista ilmoittelekaan.
Köyhäinapua kaikki. Oli sen nimi mikä tahansa.