Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

antibiootti (kefexin) ja oksentaminen?

Vierailija
02.12.2014 |

Lapsi sai tänään tuon ab kuurin märkärupeen, n.2 tuntia ekan annoksen jälkeen alkoi valittamaan päänsärkyä ja huonoa oloa. Ja pari tuntia tästä eteenpäin eli n.4h eka annoksesta oksensi.
Ilta annos jäi sitten ottamatt kun nukahti. Mietin voiko tuo kuuri aiheuttaa tuon? Haittavaikutuksissa on mainittu pahoinvointi, mutta oksentamiseen asti?

Vai alkoikohan vain mahatauti yllättäen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen ollut pienestä asti allerginen kefolorille, mutta en valitettavasti muista mun saamia oireita, kun en ole äidiltäni niistä kysynyt sen tarkemmin.

Mutta kannattaa ehkä soittaa terveyskeskukseen ja kysyä, onko allergiaa mahdollista tutkia ja onko oksentaminen ihan ok.

Vierailija
2/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraile oireita ja soita tosiaan johonkin päivystykseen jos mietityttää. Pari kertaa itsellä alkanut yliherkkyysreaktio oksentamisella. Ainakin jos lämpöä nostaa, kannattaa herkästi olla yhteydessä terveysalan ammattilaisiin.

Jotkut antibiootit kyllä saattavat muutenkin tehdä niin runsasta pahoinvointia, että nousee ylös asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa tarkkaan lastasi. Minä olen saanut anafylaktisen reaktion antibiootista, joka alkoi oksentamisella. Iltapäivällä oksensin. Yöllä jouduin sairaalaan.

Vierailija
4/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tyhjään mahaan voi ottaa, vaan silloin oksennan.

Vierailija
5/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti lääkäri tajusi kysyä penisilliini-allergiasta? =)

Vierailija
6/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole aiemmin penisilliiniä syönyt?

Vierailija
7/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ainaki oksentanu samasta lääkkeestä, mutta johtui siitä kun otti tyhjään mahaan.. :/

Vierailija
8/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kefexin aiheuttaa kuvotusta, lievää oksentelua ja ripulia. Lääkärin mielestä normaalia.

Vierailija
9/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kefeksin ole penisilliini.

Vierailija
10/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:25"]

Ei kefeksin ole penisilliini.

[/quote]

Kyllä muuten on, Kefeksiini (kefalosporiini) on tosiaan siis penisilliinien kaltainen antibiootti. Suosittelen varmuuden vuoksi ottamaan päivystykseen yhteyttä, lapsi kun on kyseessä.

Vierailija
11/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi siis 7v. Oksensi juuri toisen kerran. Ei edes herännyt siihen vaan makasi selällään ja oksensi, onnekis olin vieressä ja käänsin kyljelleen. On joskus tainnut johonkin vaivaan antibioottia saada. Ehkä 1-2 kertaa elämänsä aikana. En muista mitä merkkiä mutta mitään oireita ei ole niistä tullut. Sai ton annoksen tänään heti ruokailun jälkeen.
Nyt siis taas nukkuu. En tiedä onko kuumetta, vähän ehkä on lämpöisen tuntuinen.

Toivottavasti on "vain" mahatautia.

Ap

Vierailija
12/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:32"]

Lapsi siis 7v. Oksensi juuri toisen kerran. Ei edes herännyt siihen vaan makasi selällään ja oksensi, onnekis olin vieressä ja käänsin kyljelleen. On joskus tainnut johonkin vaivaan antibioottia saada. Ehkä 1-2 kertaa elämänsä aikana. En muista mitä merkkiä mutta mitään oireita ei ole niistä tullut. Sai ton annoksen tänään heti ruokailun jälkeen. Nyt siis taas nukkuu. En tiedä onko kuumetta, vähän ehkä on lämpöisen tuntuinen. Toivottavasti on "vain" mahatautia. Ap

[/quote]

Voihan nämä "myrkytysoireet" myös liittyä kuolleista bakteereista vapautuviin toksiineihin, mutta aika nopeasti olisi antibiootit vaikuttaneet tässä tapauksessa

Vierailija
13/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole penisilliini. Usko jo. Minä olen ollut lapsesta asti allerginen penisilliinille ja kefalosporiinia olen monta kuuria syönyt. Kefeksiniä ja Kefalexia.
Voihan se esim ristiinreagoida tms, nutta penisilliini se ei ole.

Vierailija
14/21 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen allerginen penisilliinille ja siksi aina tyrkyttävät tuota kefexiniä jos joku antibiottikuuri on tarpeen. Ensimmäisen kuurin jälkeen olen kieltäytynyt koska oksennan jokaisen kefexin pillerin jälkeen riippumatta siitä onko maha tyhjä vai ei. Ja koska on muitakin vaihtoehtoja niin tuohon kuuriin en enää suostu.

Vierailija
15/21 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aihe mutta vastaan silti kun nyt minulla kyseinen kuuri meneillään ja oksensin siitä.

Kyseinen antibiooti EI ole penicilini! Olen itse allerginen kyseiselle aineelle ja lääkärin kanssa keskusteltin tästä. Joten sinä joka luulet tätä lääkettä penicliinisi, get your facts straight!

Vierailija
16/21 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kefalosporiinit eivät ole penisilliinejä, mutta noin 10% peninisilliiniallergisista on allergisia myös kefalosporiineille. Kummassakin antibioottiperheessä on samanlainen beetalaktaamirengas.

Oksentelu ja muut ruoansulatuskanavan oireet ovat normaaleja sivuvaikutuksia. Kuume, hengenahdistus tai kasvojen/kaulan alueen turvotus tai voimakas ihottuma taas ei. Jos näitä esiintyy, lähtekää heti päivystykseen.

Huomatkaa, että jopa 90% ihmisistä, jotka luulevat olevansa penisilliiniallergisia, ei sitä todellisuudessa ole. Jos olet saanut pientä ihottumaa (voi johtua hoidetusta saraudestakin) tai ruoansulatuskanavan oireita, et ole allerginen penisilliinille. Eikä kannata ollakaan, sillä penisilliini on yksi turvallisimmista antibiooteista.

T. Lääketieteen kandidaatti, joka opiskelee just tenttiin antibiootteja

Vierailija
17/21 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - annoitko lääkkeen tyhjään vatsaan vai et? Jos tyhjään vatsaan, niin älä lopeta kuuria tähän vaan ohjeen mukaisesti anna lääke lapsen syötyä ensin.

Vierailija
18/21 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoitko lääkkeen tyhjään vatsaan?  Lisäksi reilusti maitohappobakteereja ehdottomasti.  Apteekissa on lapsille tarkoitettuja.    Minäkin  olen allerginen ko antibiootille ja minulle tulee siitä näppylöitä, siis sellaista pientä ryyhkää.

Toivottavasti lapsi ei ole allerginen vaan annoit tyhjään vatsaan ilman maitohappobakteereja ja siitä tuli huono olo.  Seuraavalla kerralla anna jotakin vaikka hyvää syötävää, ei maitotuotteita (ks. ohje) ennen lääkkeen antamista.  Kysymyksessä on niin tavallinen antibiootti, että toivottavasti ei ole allerginen, on sitten hankalaa keksiä tarvittaessa antibioottia jonka voi antaa.  Lapselle kun ei mitään kovia aineita lääkärit viitsisi antaa.

Vierailija
19/21 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kefaleksiini ei ole penisiliini, vaikka toimiikin samoin. Itse en voi kefaleksiiniä käyttää (nosti maksa-arvoja huomattavasti, oireena voimakas pahoinvointi, jolloin mikään ei pysynyt sisällä, antibiootin vaihdon jälkeen olo parani ja maksa-arvot normalisoitui, joten kefaleksiini-kielto papereihin). Penisiliini taas ei aiheuta kummoisempia oireita.

Vierailija
20/21 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraa tarkkaan lastasi. Minä olen saanut anafylaktisen reaktion antibiootista, joka alkoi oksentamisella. Iltapäivällä oksensin. Yöllä jouduin sairaalaan.

Et ainakaan anafylaktista reaktiota ole saanut. Koska siinä tilanne kehittyy minuteissa ja on pahimmillaan hengenvaarallinen.