Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras masennuslääke?

Vierailija
02.12.2014 |

Alan väsyä tähän masennukseen. Mulla on ollut sitä on and off teini-iästä asti, mutta vain kerran olen mennyt avautumaan siitä lääkärille. En muista enää lääkkeen nimeä (tästä on vuosia), mutta niitä serotoniinintakaisinottajia se oli. Sivuvaikutukset kävi vähitellen kauheiksi, ja lopetin lääkityksen. Nyt on kuitenkin tullut ero miesystävän kanssa, työttömyys, ja välirikko parhaan ystävän kanssa. 

Tuntuu, että on pakko hakea jotain lääkettä ennenkuin sössin kaikki asiani lopullisesti. En enää tunne hallitsevani tunnereaktioitani ja koko viikonlopun olin vain pyjamassa himassa. 

Toisaalta pelottaa kaikki kauhutarinat masennuslääkkeistä ja epäilyttää niitten teho. Terapiaan ei ole rahaa (työttömyys), ja jos joku sanoo liikunnan lisääminen, niin mottaan. 

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön tuota parjattua Venlaa, koska Voxralle olin allerginen (jouduin päivystykseen sen takia) ja Cipralex aiheutti aivan ihmeellisiä sivuvaikutuksia. Nyt olen syönyt venlafaksiinia vähän yli kuukauden, eikä se auta mitään. Vaikka moni sitä kehuukin. Kiloja on tullut lisää, on kauheaa ummetusta jonka johdosta peräpukamat on niin tuskalliset että itken ja paskon verta.. Käyn pissalla ehkä kerran päivässä, vaikka mulla on aikoinaan todettu yliaktiivinen rakko.

Valitsen kohta jo sen masennuksen kuin tämän kusettoman ja paskattoman ja läskin ja silti masentuneen elämän. Toivon todella että ap löydät sopivan lääkkeen, se ei välttämättä ole helppoa!

Vierailija
22/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä oikein auta kuin lähteä lääkärin juttusille ja kokeilla vain jotain. Masennuslääkkeet toimivat eri ihmisille hyvin eri tavoin. Minullakin on huonoja kokemuksia ssri-lääkkeistä, mutta eivät kaikki kokeilemani olleet yhtä pahoja. Fluoksetiinia pystyin syömään parikin vuotta. Paroksetiini taas sai minut muutamassa kuukaudessa itsemurhan partaalle.

Apteekista saa ilman reseptiä mäkikuismaa, joka on mao-inhibiittori. Se ei aiheuta rankkoja sivuoireita, mutta auttaa lievään-keskivaikeaan masennukseen selvästi. Mäkikuisma kuitenkin kiihdyttää maksan toimintaa, joten e-pillerit ja muut lääkkeet voivat menettää tehoaan. Suosittelen kokeilemaan, jos muuta lääkitystä ei ole. Etenkin epätyypilliseen masennukseen maoi:t käyvät usein paremmin kuin ssri:t. ("Epätyypillinen" on itse asiassa hyvinkin yleinen masismuoto.)

Itse olen ajatellut kokeilla vielä Voxraa, joka on periaatteessa amfetamiinin johdannainen. Se voisi antaa resursseja selviytyä elämästä täysin eri mekanismilla kuin serotoniinin takaisinoton estäjät, eikä se aiheuta esim. seksuaalista kyvyttömyyttä yhtään. Sitä käytetään myös tupakasta vieroittumiseen, joten mahdollisesti sopii kaltaiselleni jatkuvasti rättiväsyneelle sauhuttelujalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:41"]Mikä siinä on, että jotkut ihmiset ei tajua, että osa meistä ei pysy toimintakuntoisina ilman näitä "mömmöjä"? Siinäpä olisin sitten sinunkin elätettävänäsi!
[/quote]

Uskon että on ihmisiä, jotka todella tarvitsevat näitä" mömmötsyjä" virheellisen aivokemian vuoksi. Mutta en usko, että kaikilla käyttäjillä asia on niin. Tuntuu että niitä määrätään todella heppoisin perustein. Jos esim lemmikki kuoli tai poikaystävä jätti, tuli avioero, työttömyys tai mikä ikinä, sitä kuuluu surra. Tunteet, myös huonot kuuluvat elämään. Niistä selviää, niistä opitaan ja tullaan vahvemmiksi. Tämä "kaikki mulle heti nyt" -elämäntapa, kurling vanhemmuus, elämän kaikenlainen helppous ajaa ihmismielen alas.

Vierailija
24/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pitkä historia näitten kanssa (kroonisesti masentunut), mutta Voxra on ainut joka on auttanut. Terapeutti sanoi, että sen muutoksen minussa näkee jo ovella. Samaten jos tulee käymään meillä, koska kämppä on pitkästä aikaa siisti :) Ikkunalla kukkia. 

Aina on ihmisiä, jotka dissaavat, kun eivät asiasta mitään tiedä. :) 

Ja niin: välttäkää sitä Venlaa!!! Kokemusta on

Vierailija
25/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:41"]

Mikä siinä on, että jotkut ihmiset ei tajua, että osa meistä ei pysy toimintakuntoisina ilman näitä "mömmöjä"? Siinäpä olisin sitten sinunkin elätettävänäsi!

[/quote]

Siinä ei ole yhtään mitään. Siinä on paljonkin, että suurin osa ei niitä tarvitse. Ne ketä tarvitsee voivat kääntyä ammattilaisten puoleen ja lopettaa av-pilleristien konsultoinnin. Itseäni lähinnä säälittää lukea kommentteja vaikutuksista, sivuvaikutuksista ja vieroitusoireista. Tähän kun vielä lisätään se, että nämä mömmöt ovat lähellä katuhuumeita, tai jopa niiden johdannaisia on todella turhauttavaa lukea miten monet näitä syö. Tosissaan tarvitsevat näitä tarvitsevat. Lähes miljoona suomalaista EI. Sekoittakaa mainostajat oma pollanne miten pahasti haluatte, mutta ohjatkaa nämä kyselijät vaikka lääkärin puheille.

Vierailija
26/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:43"]Vähän kaikkea on kokeiltu. Ilman lääkitystä en pysty mihinkään, mutta kaikista menee teho. Nyt psykiatri ehdotti juuri Voxraa. Ihmetyttää miksei sitä määrätä enemmän? Ei ole ssri.
[/quote]
Mä en kanssa ymmärrä miksi sitä voxraa on niin vaikea määrätä edes kokeilumielessä, kun tuntuu että monille se on avuksi. Mulle on psykiatri määrännyt ensin jotain perus serotoniinilääkettä, en muista nimeä. Sitten tilanne vaan paheni niin sain Venlaa. No sit hallusinaatioiden yms ongelmien jälkeen vaihdettiin sertraliiniin (zoloft) ja tästäkään ei ole nyt melkein kahdessa kuukaudessa ole mitään hyötyä ollut, huono ja oksettava olo vaan.
Mutta ei voxraa ei voida kokeilla. Ehkä sit joskus 60 -vuotiaana kun kaikki muut on kolmeen kertaan käyty läpi.

Vierailija
27/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:41"]Mikä siinä on, että jotkut ihmiset ei tajua, että osa meistä ei pysy toimintakuntoisina ilman näitä "mömmöjä"? Siinäpä olisin sitten sinunkin elätettävänäsi! [/quote] Uskon että on ihmisiä, jotka todella tarvitsevat näitä" mömmötsyjä" virheellisen aivokemian vuoksi. Mutta en usko, että kaikilla käyttäjillä asia on niin. Tuntuu että niitä määrätään todella heppoisin perustein. Jos esim lemmikki kuoli tai poikaystävä jätti, tuli avioero, työttömyys tai mikä ikinä, sitä kuuluu surra. Tunteet, myös huonot kuuluvat elämään. Niistä selviää, niistä opitaan ja tullaan vahvemmiksi. Tämä "kaikki mulle heti nyt" -elämäntapa, kurling vanhemmuus, elämän kaikenlainen helppous ajaa ihmismielen alas.

[/quote]

Niin? Tämä oikeuttaa ilkeilemään täällä ihmisille, joilla ehkä todella on tämä itsetuhoinen sairaus?

Vierailija
28/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:43"]Vähän kaikkea on kokeiltu. Ilman lääkitystä en pysty mihinkään, mutta kaikista menee teho. Nyt psykiatri ehdotti juuri Voxraa. Ihmetyttää miksei sitä määrätä enemmän? Ei ole ssri. [/quote] Mä en kanssa ymmärrä miksi sitä voxraa on niin vaikea määrätä edes kokeilumielessä, kun tuntuu että monille se on avuksi. Mulle on psykiatri määrännyt ensin jotain perus serotoniinilääkettä, en muista nimeä. Sitten tilanne vaan paheni niin sain Venlaa. No sit hallusinaatioiden yms ongelmien jälkeen vaihdettiin sertraliiniin (zoloft) ja tästäkään ei ole nyt melkein kahdessa kuukaudessa ole mitään hyötyä ollut, huono ja oksettava olo vaan. Mutta ei voxraa ei voida kokeilla. Ehkä sit joskus 60 -vuotiaana kun kaikki muut on kolmeen kertaan käyty läpi.

[/quote]

Jos on päihdetaustaa, eivät määrää. Vaikka Voxran viihdekäyttö on äärimmäisen vaikeaa ja kivuliasta. 

Vierailija
29/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:40"]

Neuroleptit. Kannattaa kysyä psykiatrilta, jos et ole aiemmin kokeillut. On uuden sukupolven ns. täsmälääke, vaikuttaa tehokkaasti mielialaan ja sivuvaikutukset vähäisiä.

[/quote]

Neuroleptit ovat alunperin epilepsialääkkeitä ja päin vastoin kuin sanoit, niillä on useita, vakaviakin sivuvaikutuksia. Itse söin useampaa neuroleptiä epilepsiaan ja olin kerran sen vuoksia sairaalassa aivoödeeman vuoksi. Ei mikään pikkujuttu. Neuroleptejä työnnetään nykyään jopa unettomuuteen...

Vierailija
30/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivan lääkkeen löytäminen on aina vähän onnen kauppaa. Mitään kaikille toimivaa myrkkyä ei ole olemassakaan, ainostaan kokeilemalla selviää mikä on itselle hyvä valmiste. Masennuslääkkeiden vaikutus tulee myös muutaman viikon viiveellä, joten välitöntä apua ei niistäkään saa. Kannattaa harkita keskusteluapua lääkityksen lisäksi, sillä keskustelu tukee jaksamista myös ennen kuin lääkitys alkaa tehota. Muutoinkin terapia tarjoaa konkreettisia välineitä elämänhallintaan ja muutokseen sopeutumiseen. Voimia!

Vierailija
31/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:27"]

Alan väsyä tähän masennukseen. Mulla on ollut sitä on and off teini-iästä asti, mutta vain kerran olen mennyt avautumaan siitä lääkärille. En muista enää lääkkeen nimeä (tästä on vuosia), mutta niitä serotoniinintakaisinottajia se oli. Sivuvaikutukset kävi vähitellen kauheiksi, ja lopetin lääkityksen. Nyt on kuitenkin tullut ero miesystävän kanssa, työttömyys, ja välirikko parhaan ystävän kanssa. 

Tuntuu, että on pakko hakea jotain lääkettä ennenkuin sössin kaikki asiani lopullisesti. En enää tunne hallitsevani tunnereaktioitani ja koko viikonlopun olin vain pyjamassa himassa. 

Toisaalta pelottaa kaikki kauhutarinat masennuslääkkeistä ja epäilyttää niitten teho. Terapiaan ei ole rahaa (työttömyys), ja jos joku sanoo liikunnan lisääminen, niin mottaan. 

[/quote]

Mites sinä tänne AV:lle tulit kyselemään lääkkeistä? Jotkut lääkkeet auttavat yhtä ja toiset toista. Ei ole mitään takeita, että minua auttaneet lääkkeet sopisivat sinulle. Ja toisinpäin. 

Hommahan menee niin, että sinä menet lääkärille, kerrot oireesi ja olosi ja hän määrää sinulle lääkkeet. Tuskin hän tarjoaa sinulle samoja lääkkeitä kuin silloin aikoinaan, sillä uusia lääkemerkkejä on tuon jälkeen ilmaantunut markkinoille pilvin pimein. 

Voit tietysti sanoa lääkärille, että et halua samoja lääkkeitä. Hän osaa haarukoida sinulle tuonkin tiedon avulla sinulle sopivammat. SSRI-lääkkeissäkin on niin monia erilaisia vaikuttavia aineita. 

Joten huomenna sitten soitat lääkärille ajan, jookos kookos!

Vierailija
32/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:43"]Vähän kaikkea on kokeiltu. Ilman lääkitystä en pysty mihinkään, mutta kaikista menee teho. Nyt psykiatri ehdotti juuri Voxraa. Ihmetyttää miksei sitä määrätä enemmän? Ei ole ssri. [/quote] Mä en kanssa ymmärrä miksi sitä voxraa on niin vaikea määrätä edes kokeilumielessä, kun tuntuu että monille se on avuksi. Mulle on psykiatri määrännyt ensin jotain perus serotoniinilääkettä, en muista nimeä. Sitten tilanne vaan paheni niin sain Venlaa. No sit hallusinaatioiden yms ongelmien jälkeen vaihdettiin sertraliiniin (zoloft) ja tästäkään ei ole nyt melkein kahdessa kuukaudessa ole mitään hyötyä ollut, huono ja oksettava olo vaan. Mutta ei voxraa ei voida kokeilla. Ehkä sit joskus 60 -vuotiaana kun kaikki muut on kolmeen kertaan käyty läpi.

[/quote]

Jos on päihdetaustaa, eivät määrää. Vaikka Voxran viihdekäyttö on äärimmäisen vaikeaa ja kivuliasta. 

[/quote]

No ei helvetissä määrätä, koska on ATS(Amfetamiinin Tyyppinen Stimulantti). Av-palstallakin näitä väärinkäyttövinkkejä jaeltu. Mun puolesta tehkää mitä lystäätte, mutta Voxran pureskelijat hei: te ootte narkkareita! Oikeat masentuneet tämä ei ole todellakaan teille, vaan noille kamapäille.

Vierailija
33/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:50"]

[/quote]

[/quote]
Ainoa päihde mitä käytän silloin tällöin on alkoholi, joten siitä ei pitäisi olla kyse. Psykiatrini on kuitenkin vähän vanhempi naishenkilö, kenties hän on niin rutinoitunut noihin tiettyihin lääkkeisiin ettei uskalla testata mitään uusia? Noh, ken tietää. Ensi viikolla taas aika niin ehkä pääsen taas kokeilemaan jotain uutta. Alkaa olla voimat vaan lopussa ja olo pahempi kuin koskaan.

Vierailija
34/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joskus ole tehty tutkimus että ainakin jenkeissä tehdyissä kouluampumistapauksissa yhteistä on juurikin tuo useasti mainittu venla

Vierailija
35/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia, että tuntuu tosi kurjalta, kun on tuore ero. Anna itsellesi jossain määrin lupa niihin tunteisiin. Saat surra.

Mitä lääkkeisiin tulee, niin minulla on hyviä kokemuksia Sepramista.

Vierailija
36/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 jatkaa. 

Pyydä sitten samalla siltä terveyskeskuslääkäriltä lähete MT-toimistoon terapiaan. Se ei maksa mitään. Ihan oikeasti, myös köyhät pääsevät Suomessa terapiaan, jos vain jaksavat vähän aikaa jonottaa. Terveyskeskuksissa taas on psyk.sairaanhoitajia, joiden luona voi käydä puhumassa kiireellisimmät asiat, jos ei jaksa odottaa viralliseen terapiaan. Sekään ei maksa mitään. 

Ja turha masentuneelle ruveta puhumaan liikunnasta silloin, kun hän ei saa edes vaatteita päälleen aamuisin. Kokemusta on. 

Vierailija
37/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, että jotkut ihmiset ei tajua, että osa meistä ei pysy toimintakuntoisina ilman näitä "mömmöjä"? Siinäpä olisin sitten sinunkin elätettävänäsi!

[/quote]

Siinä ei ole yhtään mitään. Siinä on paljonkin, että suurin osa ei niitä tarvitse. Ne ketä tarvitsee voivat kääntyä ammattilaisten puoleen ja lopettaa av-pilleristien konsultoinnin. Itseäni lähinnä säälittää lukea kommentteja vaikutuksista, sivuvaikutuksista ja vieroitusoireista. Tähän kun vielä lisätään se, että nämä mömmöt ovat lähellä katuhuumeita, tai jopa niiden johdannaisia on todella turhauttavaa lukea miten monet näitä syö. Tosissaan tarvitsevat näitä tarvitsevat. Lähes miljoona suomalaista EI. Sekoittakaa mainostajat oma pollanne miten pahasti haluatte, mutta ohjatkaa nämä kyselijät vaikka lääkärin puheille.

[/quote]

Ymmärrätkö termin vertaistuki? Ap tässä kysyi neuvoja ja kokemuksia. Tuskin meistä kukaan on GlaxoSmithKleinin palkkalistoilla :D 

Vierailija
38/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:27"]

[/quote]

Mites sinä tänne AV:lle tulit kyselemään lääkkeistä? Jotkut lääkkeet auttavat yhtä ja toiset toista. Ei ole mitään takeita, että minua auttaneet lääkkeet sopisivat sinulle. Ja toisinpäin. 

Hommahan menee niin, että sinä menet lääkärille, kerrot oireesi ja olosi ja hän määrää sinulle lääkkeet. Tuskin hän tarjoaa sinulle samoja lääkkeitä kuin silloin aikoinaan, sillä uusia lääkemerkkejä on tuon jälkeen ilmaantunut markkinoille pilvin pimein. 

Voit tietysti sanoa lääkärille, että et halua samoja lääkkeitä. Hän osaa haarukoida sinulle tuonkin tiedon avulla sinulle sopivammat. SSRI-lääkkeissäkin on niin monia erilaisia vaikuttavia aineita. 

Joten huomenna sitten soitat lääkärille ajan, jookos kookos!

[/quote]

Varaan ajan kyllä, mutta on uusi omalääkäri joka ei tunne minua lainkaan. Ja mistä lääkäri voisi sen paremmin tietää mikä lääke auttaa? Lääkefirmojen informaatiosta? Luotan ennemmin käyttäjäkokemuksiin. En usko, että lääkärini on näitä itse syönyt. 

ap

Vierailija
39/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:01"]

[/quote]

[/quote]

Ymmärrätkö termin vertaistuki? Ap tässä kysyi neuvoja ja kokemuksia. Tuskin meistä kukaan on GlaxoSmithKleinin palkkalistoilla :D 

[/quote]

Ymmärrän, mutta "parhaan" masennuslääkkeen utelu av-palstalla ei kuulu sen piiriin. Tämä av-palstan psyykemömmöjen lobbaus saa GSK:n vastaavat kiemurtelemaan kateudesta.

Vierailija
40/127 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:59"]

Eikö joskus ole tehty tutkimus että ainakin jenkeissä tehdyissä kouluampumistapauksissa yhteistä on juurikin tuo useasti mainittu venla

[/quote]

Kaikenlaisia nollatutkimuksia on tehty kauytta aikain. Jos venlafaksiini on hyvin suosittu masislääke jenkeissä, niin on erittäin todennäköistä että kouluampuja sitä amsennukseensa syö. Ketään mieleltään tervettä ihmistä ei saa kouluampujaksi venlafaksiinin syönti. Kyllä kyseessä on vakava masennus ja lisäksi joku muu vakava psyykkinen sairaus joka ampumiseen johtaa, ei se, että niitä yritetään hoitaa. Idioottikin voi tämän päätellä. Ongelma löytyy siitä, että masennuslääkkeiden teho on useimmiten surkea.