Ärsyttää, mies ja sen rahat
Mulla levis puhelin ja työttömänä ei ole varaa ostaa itselle uutta, miehellä on laatikossa ihan käyttämätön samsungin s3 joka on sen varapuhelin. Mutta tuota ei voi edes lainata mulle. Kysyi vaan että minkäs meinaat ostaa? Ai, minä vai ostaa, saan 800€ työttömyyskorvausta josta maksan 350€ vuokraa ja muihin laskuihin menee 100-250€/kk, nyt maksoin 300€ mätkyt ja joululahjojakin pitäisi saada hankittua.
Kuitenkin mies on pystynyt lainamaan kavereilleen ryyppäysrahaa useampia satoja euroja ja exälleen on maksanut vuokria pariin kertaan, ja kustantanut kaveriporukoilleen baari-iltoja.
Opinpahan tästä että en ole ainakaan ykkösenä miehelle. En edes kakkosena. Enkä tästä lähin odota enää mitään häneltä, en ainakaan apua ja rahallista tukea.
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:11"]
Olisi kiva tietää asutteko yhdessä? Ja onpas sulla kallis sähkölasku, saatko asumistukea ja paljonko on vuokra?... Ja vielä täytyy ihmetellä, että miksi et ole aiemmin laittanut vaikka 20e sivuun joka kuukausi, niin nyt olisi varaa siihen puhelimeen ja lahjoihin. Milläs muuten olet maksanut nuo laskut, kun niistä tulee yht. 1134,95e ja saat vain 800e...
[/quote]
Eihän tuo ole iso sähkölasku, siis sähkö ja siirtomaksu. Tiedän ja osaan laskea, eiköhän siihen mene nuo minun säästöt, mitä olen saanut vuoden aikana kerättyä. Eikä siihen ihan riitä 20*12 se kun ei ole kuin 240€ kyllä minä yritän kokoajan pistää säästöön rahaa. Yllätysten varalle.
Joku ehdotti että auto seisomaan, ja millähän sitä sitten liikutaan. Ehkä kaupunkilaiset ei tajua että onnikat/dösät/linjurit/nysset ei joka paikassa kulje. Ja kauppaan, asioille, työhaastatteluihin, lääkäriin on päästävä.
Minä olen varmaan ollut kamalan huoleton ja holtiton eläjä, kun en osaa 800€ säästää, useita satoja euroja.
Kun vielä helmikuussa maksaa toiset 300€ niin sitten on sujut verottajan kanssa. Ja taas voi miettiä miten sitä säästäisi
[/quote]
Meillä on sähkölasku n. 67e/ 2kk:den välein, tosin on vuokrakaksio jossa myös sauna, jota käytetään. En tiedä teidän asuinmuotoa, mutta iso summa on tuo teidän, jos vuokralla asutte.
[/quote]
Mun vuokra-asunnossa sähkö maksetaan erikseen, se ei kuulu vuokraan. Täällä lämpiää sähköpatterit, sähköllä lämpiää vesi ja saunakin. Emme ole miehen kanssa muuttaneet virallisesti yhteen, koska miehellä on pieni asunto johon en halua tunkeutua. Olemme vuoron perään molempien asunnolla.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:46"]
Kyllä taas 60-luvun radikaalinaiset kääntyisivät haudassaan. Tekivät töitä sen eteen, että naisella on oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu itsestään ja irrallisuus miehestä. Jos olette sopineet, että molemmat vastaa omistaan niin mikä on ongelma? Vai oletko itsenäinen nainen kun se sattuu sinulle sopimaan ja muuten odotat prinssiä valkealla ratsulla pelastamaan. Kovin ailahtelee vaan tuo naisten itsenäisyys.
Elämässä ei ole ennustettavuutta niin menot pitää suhteuttaa tuloihin niin, että tulot saattaa laskea. Tervetuloa aikuisuuteen!
[/quote]
Meillä parisuhteessa autetaan toisiamme tiukan paikan tullen. Ei ole minä minä minä, eikä todellakaan mene exät edelle nykyistä kumppania. Lainaisinko rahaa exän vuokraan vai annanko nykyiselleni varapuhelimeni käyttöön? Tarvitseeko edes miettiä?
Ymmärsit VAIN kohda, missä puhuttiin puhelimen lainasta, et siitä että apuja ym liikenee jatkuvasti muille kuin KUMPPANILLE, jopa ex menee edelle.. Ei näin toimita vakavassa suhteessa.. Tervetuloa aikuisten väliseen parisuhteeseen!
[/quote]
Noin minäkin olen parisuhteen ymmärtänyt, kumppani edelle ei exä ja kaveriporukat. Enkä ole edes omakseni ottamassa vaan lainaamassa siihen asti kunnes saisin hankittua itselleni jonkinlaisen luurin. Mutta ei niin, ei. Mieluumin yksi käyttämätön puhein laatikossa kuin se että sitä voisi lainata kumppanilleen.
Ihmetyttää, mutta olkoon. Lakkaan kerjäämästä ja anelemasta.
Ap
[/quote]
Hyvä, että ensinmäisenä lainauksena oleva provokaatio toimi sinuun ja ihan oikeasti mietit mitä on parisuhde. Kahden kauppa, jossa rintarinnan toisiaan tukien mennään eteenpäin!
Verotoinistossa osataan kyllä laskea mutta se veroprosentti lasketaan sun ilmoittamasi tulojen periusteella eli vika on sinussa. Mulla mennyt aina oikein mutta osaa laskea vuosituloni.
Opettele rakastamaan itseäsi ja jätä miehesi joka voi sitten yksin vartioida rahojansa.
En ymmärrä näitä naisia jotka on itsenäisiä silloin kun se sopii ja muuten sitten ollaankin valittamassa miksei mies maksa kaikkea.
En tiedä Ap:n tapauksesta, mutta jos haluaa olla itsenäinen ja pitää rahat erillään niin sitten ne on erillään myös silloin kun se ei itselle oikein sopiskaan.
Yhteiskunta on mennyt siihen pisteeseen, että naiset on joka paikassa suuna päänä vaatimassa itsenäisyyttä, ja miehet on sitten hyväksyneet sen ja mennään nyt sillä sitten.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:33"]
Siis miksi sä nyt maksoit mätkyt? Niiden eräpäivähän on vasta helmikuussa! Ei todellakaan kannata maksella laskuja ennakkoon, jos on rahapulaa...
[/quote]
Kyllä eka erä maksettiin 1.12 ja toinen erä 1.2
eka erä 300€ toinen 298€
Palkkatodistuksen tietojen mukaan kyllä laskettiin prosentti ja ilmoitin ei työmatkakuluja, eikä muuta kuin liitonmaksu. Kaippa hän sitten teki naputteluvirheen.
[/quote]
Kun sait uuden verokortin, saitko mukaan laskelman jonka mukaan ennakonpidätys laskettiin? Vertaa sitä veropäätökseen - jos luvut ovat samoja, lopputulos olisi sama. Nyt on jossain ero, ja sehän voi olla virhekin. Eli tarkistithan, että lopullisen verotuksen luvut olivat oikein?
Ja jos sinulla sinä vuonna olikin palkkatulojen sijaan tukituloja, niin niitä verotetaan eri lailla. Ts. palkkatuloille laskettua korttia ei voi käyttää tuille. Luvut on siis voineet pitää paikkansa, mutta tulojen tyyppi on ollut väärin tms.
[/quote]
Vertailen noita lukuja vielä, laitoin kyllä jo toukokuussa kyselyn verottajalle, koska he laskivat ton prosentin ja tulomuotona oli palkkatulo jota sainkin koko vuoden. Liittohan maksaa automaattisesti sen 20% ja vähän päälle veroja oli prosentti mikä hyvänsä.
Illalla istut miesystävän kanssa alas ja keskustelette tilanteesta. Jos ei muu auta, niin pyydät häntä maksamaan lainaamasi rahat pois per heti.
Omia puolia on pidettävä!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:47"]
maksanut exälle vuokria ja nyksälle ei lainaa edes puhelinta! hyvä nainen, jätä se sika!
[/quote]
Sitten parempi yksin
Ap
Mitä, jos ei löydä uutta miestä tai seuraavakin on samalainen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:58"]
Vertailen noita lukuja vielä, laitoin kyllä jo toukokuussa kyselyn verottajalle, koska he laskivat ton prosentin ja tulomuotona oli palkkatulo jota sainkin koko vuoden. Liittohan maksaa automaattisesti sen 20% ja vähän päälle veroja oli prosentti mikä hyvänsä.
[/quote]
Liitto maksaa ennakonpidätystä oletuksena sen 20%. Mutta se ei välttämättä pidä paikkaansa, tai siis, ei useimmitenkaan. Se on vain "paras mahdollinen arvaus". Päivärahojenkin ennakonpidätys pitää siis laskea / lasketuttaa tarkemmaksi, ja sitten toimittaa verokortti liittoon jotta pidätys toimitetaan oikein.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:12"]
Olisiko miehelläsi ollut huono päivä? Pyytäisin myöhemmin uudelleen puhelinta lainaan.
Tietenkin hän maksaa sinulle lainaamansa rahat. Toivottavasti sinulla on olemassa velkakirja.
[/quote]
*reps* velkakirja. :D
Olisi mielenkiintoista tietää, onko ap edes suoraan kysynyt puhelinta lainaan?! Ap kertoi, että puhelin meni rikki ja mies kysellyt millaisen aiot ostaa ja ap jäänyt kiukuttelemaan yksinään sen enempää kysymättä, kun mies ei ole auttamatta puhelinta tarjonnut.
Täytyy kyllä myöntää, että en minä kallista puhelinta miehellleni lainasi. ;) Toki tarjoutuisin halvemman ostamaan. Monesko rikki mennyt puhelin, ap?!
[/quote]
Ensimmäinen, ja tämäkin on samsung gs3, joka on kestänyt jo reilun 3v. Nyt on android-järjestelmä kuollut. Oikeesti mitä tuokin tieto tähän liittyy? Mutta nyt on tiedonhalusi tyydytetty.
[/quote]
Noh, oikeesi vaan ihan siksi, että en minä lainaisi puhelinta henkilölle, joka rikkoo niitä vähän väliä eikä olisi sitä varaa korvata, jos sekin menee rikki ja länkyti länkyti. Sinä et ollut sellainen. Enkä minä laittanut hymiötä tarpeeksi keventämään.
Ihan oikeasti, miksi jaksat puolustelle heikkouksia jossain verkossa, kun sinun pitäisi olla järjestelemässä omia asioitasi. Sinuna aloittaisin ihan sillä, että annat kenkää tuollaiselle jälkälle ja sitten mietit asumisjärjestelyjä ja niin, että sinulla olisi mahdollisuus työllistyä paikkakunnalla. Et sinä tuollaisella jätkällä mitään tee. Ei mies ole mikään välttämätön asuste joka jokaisella naiselle on oltava.
Tai sitten vaan opit elämään tuollaisen kusipään kanssa, jolle et ole minkään arvoinen. Niin ja se kunnioitus on ansaittava, jos et arvosta itsesi niin sinua kohdellaan myös sen mukaan.
Hyvää joulun odotusta sinulle!
Fiksu ja välittävä mies olisi ostanut sulle uuden puhelimen ja sanonut, että hyvää joulua. Olis tajunnut helpottavansa sun tilannetta kun on ne mätkytkin.
Nyt teidän suhde on semmoinen, jossa sinä olet tehnyt kaikki myönnytykset. Käytännössä sun miehellä on kämppis, joka jakaa puolet kuluista, antaa seksiä ja lainaa kilttinä rahaakin, kun herra tarvitsee, jopa muuttaa hänen perässään.
Sun mies on siis hyötysuhteessa, ei parisuhteessa.
Kylmä tyyppi, jos tuo on totuus.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:56"]
En ymmärrä näitä naisia jotka on itsenäisiä silloin kun se sopii ja muuten sitten ollaankin valittamassa miksei mies maksa kaikkea.
En tiedä Ap:n tapauksesta, mutta jos haluaa olla itsenäinen ja pitää rahat erillään niin sitten ne on erillään myös silloin kun se ei itselle oikein sopiskaan.
Yhteiskunta on mennyt siihen pisteeseen, että naiset on joka paikassa suuna päänä vaatimassa itsenäisyyttä, ja miehet on sitten hyväksyneet sen ja mennään nyt sillä sitten.
[/quote]
Kyselin tässä puhelin tilanteessa että mites sitten kun asutaan virallisesti yhdessä, miten sitten menee raha-asiat? Mies sanoi että on mun rahat ja sun rahat. Kysyin että miksi? Ja kerroin sille että edellisessä liitossani meillä oli yhteinen tili josta maksettiin kaikki menot ja kumpikin tiesi mikä on rahatilanne. Eikä tuollainen järjestely tuottanut mitään ongelmia. En tiedä miksi toi ei sopisi miehelle.
No, eipähän noitakaan tarvitse enää miettiä, kun pysyy omassa asunnossaan ja antaa miehen maksella exänsä vuokria
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:53"]
Annoin mun poikaystävälle mun varapuhelimen Samsung Galaxy trend +:n ihan omaksi, kun hajoitti puhelimensa. Muutenkin tykkään ostella sille kaikkea, kun se on köyhempi. Toi mies ei taida kovin paljon susta (enää?) välittää.
[/quote]
Ihquu!<3
Entä sitten kun lempi ei enää leisku, vaaditko korkojen kera takaisin. ;) Tai, jos se ei tykkääkää susta ihan oikeasti vaan on sun kanssa, kun ostelet sille kaikkee kivaa. Älä vaan sitten odota, että sinua kohdellaan samalla tavalla, kuten ap tekee. :D Mies ei ole = sinä
Kyllä mä lainaan miehelle mun ylimäärästä puhelinta.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:08"]
[/quote]
Kyselin tässä puhelin tilanteessa että mites sitten kun asutaan virallisesti yhdessä, miten sitten menee raha-asiat? Mies sanoi että on mun rahat ja sun rahat. Kysyin että miksi? Ja kerroin sille että edellisessä liitossani meillä oli yhteinen tili josta maksettiin kaikki menot ja kumpikin tiesi mikä on rahatilanne. Eikä tuollainen järjestely tuottanut mitään ongelmia. En tiedä miksi toi ei sopisi miehelle.
No, eipähän noitakaan tarvitse enää miettiä, kun pysyy omassa asunnossaan ja antaa miehen maksella exänsä vuokria
[/quote]
Minulla rakas entinen puoliso tyhjensi sekä minun, että lasten tilit kaikkineen säästöineen ja häipyi kuvioista. Siinä oli 1,5v. ja 2kk kanssa miettiä mitä nyt, kun vuokratkin oli maksamatta ja ulosottomies ovella häädön kanssa. Silloin ei onneksi ollut sosiaalitoimeen jonoa, että asunto ja muut asiat järjestyi kolmessa päivässä. Mutta nyt taitaa olla toisin...Ehkä miehellä tämän entisen toimesta vähän samanlaisia kokemuksia, että rahat meni vähän muuhun kuin laskuihin. Siinä ihan syytä jokaiselle, että kannattaa vaan pitää talous ihan omissa käsissä.
[/quote]
[/quote]
Niin, että kun sulla joskus noin niin siksi noin nytkin? Entä jos miehellä on aina aiemmin ollut erilliset rahat ja ei mitään ongelmaa? Eikö hänen tapansa ja kokemuksensa paina mitään vaakakupissa? Pitääkö naisen päästä aina edes vähän loisimaan miehen lompakolla ennenkuin "on tasa-arvoista"?
Ei tietenkään miehen TARVITSE yhtään mitään. Mutta yleensä läheisiä ja rakkaita autetaan. Usein vielä ihan pyytämättäkin.
Pihiä miestä älä katsele. Varsinkin jos piheys alkaa sun kohdallasi. Onko muutenkin sun suhteen itara?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:27"]
[/quote]
[/quote]
Niin, että kun sulla joskus noin niin siksi noin nytkin? Entä jos miehellä on aina aiemmin ollut erilliset rahat ja ei mitään ongelmaa? Eikö hänen tapansa ja kokemuksensa paina mitään vaakakupissa? Pitääkö naisen päästä aina edes vähän loisimaan miehen lompakolla ennenkuin "on tasa-arvoista"?
[/quote]
Lääkkeet, tarvis ottaa jo ne iltapäiväpillerit
Annoin mun poikaystävälle mun varapuhelimen Samsung Galaxy trend +:n ihan omaksi, kun hajoitti puhelimensa. Muutenkin tykkään ostella sille kaikkea, kun se on köyhempi. Toi mies ei taida kovin paljon susta (enää?) välittää.