Ärsyttää, mies ja sen rahat
Mulla levis puhelin ja työttömänä ei ole varaa ostaa itselle uutta, miehellä on laatikossa ihan käyttämätön samsungin s3 joka on sen varapuhelin. Mutta tuota ei voi edes lainata mulle. Kysyi vaan että minkäs meinaat ostaa? Ai, minä vai ostaa, saan 800€ työttömyyskorvausta josta maksan 350€ vuokraa ja muihin laskuihin menee 100-250€/kk, nyt maksoin 300€ mätkyt ja joululahjojakin pitäisi saada hankittua.
Kuitenkin mies on pystynyt lainamaan kavereilleen ryyppäysrahaa useampia satoja euroja ja exälleen on maksanut vuokria pariin kertaan, ja kustantanut kaveriporukoilleen baari-iltoja.
Opinpahan tästä että en ole ainakaan ykkösenä miehelle. En edes kakkosena. Enkä tästä lähin odota enää mitään häneltä, en ainakaan apua ja rahallista tukea.
Kommentit (91)
Et vieläkään ole vastannut kenenkään kyselyihin, että asutteko yhdessä? Maksatteko tasapuolisesti laskut? Jos asutte yhdessä, niin ei silloin sinun pidä maksa kaikkea 800 eurosta, vaan jos mies tienaa enemmän, niin hän maksaisi suurimman osan pakollisista laskuista (vuokra, sähkö, vakuutus), tai ainakin 2/3 laskun summasta. Näin sinulle jäisi käyttörahaa ja rahaa OMIIN laskuihisi.
Siis miksi sä nyt maksoit mätkyt? Niiden eräpäivähän on vasta helmikuussa! Ei todellakaan kannata maksella laskuja ennakkoon, jos on rahapulaa...
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:46"]
Vähän vaikea ostaa edes sitä 20€ puhelinta, kun on maksanut vuokran 350+300 mätkyt +autoveron 149+sähkön 92+ vakuutukset 147+ vesilaskun 37+ puhelin ja nettilaskun 14,95 + lääkkeet 45€
Just nyt on tili miinuksella ja rahaa tulee seuraavan kerran tammikuussa, toivottavasti teillä on niin hyvin asiat että pystytte maksamaan sen 20 euron puhelimen, minä en pysty.
Kuitenkin Te-keskuksen täytyisi tavoittaa minut puhelimella, jos en ole tavoitettavissa niin 10vkon karenssihan siitä kalahtaa. Ja sitten on vieläkin tiukempaa.
[/quote]
Siis eikö missään vaiheessa ole hälytyskellot alkaneet soida??? Olet lainannut miehelle tuhansia euroja ja yllä olevasta laskelmasta päätellen maksat yksin (työttömänä!) kaikki teidän taloutennekin kiinteät kulut samalla kun mies käy töissä?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:11"]
Olisi kiva tietää asutteko yhdessä? Ja onpas sulla kallis sähkölasku, saatko asumistukea ja paljonko on vuokra?... Ja vielä täytyy ihmetellä, että miksi et ole aiemmin laittanut vaikka 20e sivuun joka kuukausi, niin nyt olisi varaa siihen puhelimeen ja lahjoihin. Milläs muuten olet maksanut nuo laskut, kun niistä tulee yht. 1134,95e ja saat vain 800e...
[/quote]
Eihän tuo ole iso sähkölasku, siis sähkö ja siirtomaksu. Tiedän ja osaan laskea, eiköhän siihen mene nuo minun säästöt, mitä olen saanut vuoden aikana kerättyä. Eikä siihen ihan riitä 20*12 se kun ei ole kuin 240€ kyllä minä yritän kokoajan pistää säästöön rahaa. Yllätysten varalle.
Joku ehdotti että auto seisomaan, ja millähän sitä sitten liikutaan. Ehkä kaupunkilaiset ei tajua että onnikat/dösät/linjurit/nysset ei joka paikassa kulje. Ja kauppaan, asioille, työhaastatteluihin, lääkäriin on päästävä.
Minä olen varmaan ollut kamalan huoleton ja holtiton eläjä, kun en osaa 800€ säästää, useita satoja euroja.
Kun vielä helmikuussa maksaa toiset 300€ niin sitten on sujut verottajan kanssa. Ja taas voi miettiä miten sitä säästäisi
[/quote]
Meillä on sähkölasku n. 67e/ 2kk:den välein, tosin on vuokrakaksio jossa myös sauna, jota käytetään. En tiedä teidän asuinmuotoa, mutta iso summa on tuo teidän, jos vuokralla asutte.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:08"]
Kyllä taas 60-luvun radikaalinaiset kääntyisivät haudassaan. Tekivät töitä sen eteen, että naisella on oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu itsestään ja irrallisuus miehestä. Jos olette sopineet, että molemmat vastaa omistaan niin mikä on ongelma? Vai oletko itsenäinen nainen kun se sattuu sinulle sopimaan ja muuten odotat prinssiä valkealla ratsulla pelastamaan. Kovin ailahtelee vaan tuo naisten itsenäisyys.
Elämässä ei ole ennustettavuutta niin menot pitää suhteuttaa tuloihin niin, että tulot saattaa laskea. Tervetuloa aikuisuuteen!
[/quote]
Meillä parisuhteessa autetaan toisiamme tiukan paikan tullen. Ei ole minä minä minä, eikä todellakaan mene exät edelle nykyistä kumppania. Lainaisinko rahaa exän vuokraan vai annanko nykyiselleni varapuhelimeni käyttöön? Tarvitseeko edes miettiä?
Ymmärsit VAIN kohda, missä puhuttiin puhelimen lainasta, et siitä että apuja ym liikenee jatkuvasti muille kuin KUMPPANILLE, jopa ex menee edelle.. Ei näin toimita vakavassa suhteessa.. Tervetuloa aikuisten väliseen parisuhteeseen!
[/quote]
Noin minäkin olen parisuhteen ymmärtänyt, kumppani edelle ei exä ja kaveriporukat. Enkä ole edes omakseni ottamassa vaan lainaamassa siihen asti kunnes saisin hankittua itselleni jonkinlaisen luurin. Mutta ei niin, ei. Mieluumin yksi käyttämätön puhein laatikossa kuin se että sitä voisi lainata kumppanilleen.
Ihmetyttää, mutta olkoon. Lakkaan kerjäämästä ja anelemasta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:30"]
Et vieläkään ole vastannut kenenkään kyselyihin, että asutteko yhdessä? Maksatteko tasapuolisesti laskut? Jos asutte yhdessä, niin ei silloin sinun pidä maksa kaikkea 800 eurosta, vaan jos mies tienaa enemmän, niin hän maksaisi suurimman osan pakollisista laskuista (vuokra, sähkö, vakuutus), tai ainakin 2/3 laskun summasta. Näin sinulle jäisi käyttörahaa ja rahaa OMIIN laskuihisi.
[/quote]
No eiköhän ne asu, kun ao kerran toteaa että on muuttanut miehen perässä toiselle puolelle Suomea.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:33"]
Siis miksi sä nyt maksoit mätkyt? Niiden eräpäivähän on vasta helmikuussa! Ei todellakaan kannata maksella laskuja ennakkoon, jos on rahapulaa...
[/quote]
Kyllä eka erä maksettiin 1.12 ja toinen erä 1.2
eka erä 300€ toinen 298€
Palkkatodistuksen tietojen mukaan kyllä laskettiin prosentti ja ilmoitin ei työmatkakuluja, eikä muuta kuin liitonmaksu. Kaippa hän sitten teki naputteluvirheen.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:12"]
Olisiko miehelläsi ollut huono päivä? Pyytäisin myöhemmin uudelleen puhelinta lainaan.
Tietenkin hän maksaa sinulle lainaamansa rahat. Toivottavasti sinulla on olemassa velkakirja.
[/quote]
*reps* velkakirja. :D
Olisi mielenkiintoista tietää, onko ap edes suoraan kysynyt puhelinta lainaan?! Ap kertoi, että puhelin meni rikki ja mies kysellyt millaisen aiot ostaa ja ap jäänyt kiukuttelemaan yksinään sen enempää kysymättä, kun mies ei ole auttamatta puhelinta tarjonnut.
Täytyy kyllä myöntää, että en minä kallista puhelinta miehellleni lainasi. ;) Toki tarjoutuisin halvemman ostamaan. Monesko rikki mennyt puhelin, ap?!
20 vuotta yhdessä ja yhteiset rahat. Se jolla on rahaa niin ostaa toiselle. Kaamea liitto teillä!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:28"]
Pienituloisella ei ole varaa asua maaseudulla sähkösyöpössä talossa. Niin se nyt vain on. Minä käyn keskipalkkaisissa töissä ja mullakaan ei olisi varaa!
Laske jatkossa itse se ennakonpidätyksesi (www.vero.fi). Täti ei ole ollut väärässä, mutta sinä olet antanut hänelle vääriä tietoja. Ihan puhdasta matematiikkaa se on, eikä laskelma voi mennä pieleen jos siinä
käyttää oikeita arvoja. Ihan samalla lailla se lopputuloskin lasketaan.
[/quote]
Minulla on oma vuokra-asunto, rivitalo jossa on sähkölämmitys ja sähköllä lämpiää myös boileri. Nyt juuri ei ole varaa edes hankkia ns. kaupungista asuntoa, koska menot kasvaisi, vaikka auton hävittäisi kokonaan niin sitten vuokra olisi ainakin 200€ korkeampi.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:37"]
Puhelimia saa parilla kympillä. Älä valita.
[/quote]
Kelpaa katos vaan älypuhelimet. Mäkin ostin halvimman mahdollisen kun edellinen puhelin meni rikki, ei vaan ollut rahaa muuhun. Ja nyt olen ihan tyytyväinen "kapulaani", eipähän tuu koko ajan notkuttua kännykkä kädessä, kun ei ole mitään erityistoimintoja,
[/quote]
Vähän vaikea ostaa edes sitä 20€ puhelinta, kun on maksanut vuokran 350+300 mätkyt +autoveron 149+sähkön 92+ vakuutukset 147+ vesilaskun 37+ puhelin ja nettilaskun 14,95 + lääkkeet 45€
Just nyt on tili miinuksella ja rahaa tulee seuraavan kerran tammikuussa, toivottavasti teillä on niin hyvin asiat että pystytte maksamaan sen 20 euron puhelimen, minä en pysty.
Kuitenkin Te-keskuksen täytyisi tavoittaa minut puhelimella, jos en ole tavoitettavissa niin 10vkon karenssihan siitä kalahtaa. Ja sitten on vieläkin tiukempaa.
[/quote]
Suuri osa rahoistasi meni mätkyihin. Hoida seuraavaksi vero-% niin, ettet maksa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:33"]
[/quote]
Kyllä eka erä maksettiin 1.12 ja toinen erä 1.2
eka erä 300€ toinen 298€
Palkkatodistuksen tietojen mukaan kyllä laskettiin prosentti ja ilmoitin ei työmatkakuluja, eikä muuta kuin liitonmaksu. Kaippa hän sitten teki naputteluvirheen.
[/quote]
Kun sait uuden verokortin, saitko mukaan laskelman jonka mukaan ennakonpidätys laskettiin? Vertaa sitä veropäätökseen - jos luvut ovat samoja, lopputulos olisi sama. Nyt on jossain ero, ja sehän voi olla virhekin. Eli tarkistithan, että lopullisen verotuksen luvut olivat oikein?
Ja jos sinulla sinä vuonna olikin palkkatulojen sijaan tukituloja, niin niitä verotetaan eri lailla. Ts. palkkatuloille laskettua korttia ei voi käyttää tuille. Luvut on siis voineet pitää paikkansa, mutta tulojen tyyppi on ollut väärin tms.
maksanut exälle vuokria ja nyksälle ei lainaa edes puhelinta! hyvä nainen, jätä se sika!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:28"]
Pienituloisella ei ole varaa asua maaseudulla sähkösyöpössä talossa. Niin se nyt vain on. Minä käyn keskipalkkaisissa töissä ja mullakaan ei olisi varaa!
Laske jatkossa itse se ennakonpidätyksesi (www.vero.fi). Täti ei ole ollut väärässä, mutta sinä olet antanut hänelle vääriä tietoja. Ihan puhdasta matematiikkaa se on, eikä laskelma voi mennä pieleen jos siinä
käyttää oikeita arvoja. Ihan samalla lailla se lopputuloskin lasketaan.
[/quote]
Minulla on oma vuokra-asunto, rivitalo jossa on sähkölämmitys ja sähköllä lämpiää myös boileri. Nyt juuri ei ole varaa edes hankkia ns. kaupungista asuntoa, koska menot kasvaisi, vaikka auton hävittäisi kokonaan niin sitten vuokra olisi ainakin 200€ korkeampi.
[/quote]
Sähkölämmitys syö pahimmillaan satoja euroja kuussa, ja auto myös. En siis ymmärrä miten sun menot kasvaisi, jos vuokra kasvaa vain 200e mutta lämmitys- ja autokulut tippuisivat 300-400e. Sinähän säästäisit sen parisataa kuussa...
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:12"]
Olisiko miehelläsi ollut huono päivä? Pyytäisin myöhemmin uudelleen puhelinta lainaan.
Tietenkin hän maksaa sinulle lainaamansa rahat. Toivottavasti sinulla on olemassa velkakirja.
[/quote]
*reps* velkakirja. :D
Olisi mielenkiintoista tietää, onko ap edes suoraan kysynyt puhelinta lainaan?! Ap kertoi, että puhelin meni rikki ja mies kysellyt millaisen aiot ostaa ja ap jäänyt kiukuttelemaan yksinään sen enempää kysymättä, kun mies ei ole auttamatta puhelinta tarjonnut.
Täytyy kyllä myöntää, että en minä kallista puhelinta miehellleni lainasi. ;) Toki tarjoutuisin halvemman ostamaan. Monesko rikki mennyt puhelin, ap?!
[/quote]
Ensimmäinen, ja tämäkin on samsung gs3, joka on kestänyt jo reilun 3v. Nyt on android-järjestelmä kuollut. Oikeesti mitä tuokin tieto tähän liittyy? Mutta nyt on tiedonhalusi tyydytetty.
Kai sä tajuat että kannattaa erota ja vielä lapsia teille niin eiköhän se ero jo silloin tule. Meillä mies maksaa suurimman osan ja aion antaa sitten joskus perinnöstäni hänelle rahaa. Uskomatonta rakkautta teillä. Moni mies ostaa vaimollensa kaikkea kivaa ja varsinkin silloin autetaan kun toinen tarvitsee jotain.
Minä työtön ja mies maksaa kaikki laskut. Minä sisustan ja maksan ruuat! 45
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:47"]
maksanut exälle vuokria ja nyksälle ei lainaa edes puhelinta! hyvä nainen, jätä se sika!
[/quote]
Mitä, jos ei löydä uutta miestä tai seuraavakin on samalainen.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:43"]
Tais se puhelin hajota ihan tahallaan, kun huomasit että miehellä on laatikossa hienompi? Nyt ottaa päähän.. :)
[/quote]
Huh huh mitä porukaa täällä on. Ota ne lääkkeet.
Laske jatkossa itse se ennakonpidätyksesi (www.vero.fi). Täti ei ole ollut väärässä, mutta sinä olet antanut hänelle vääriä tietoja. Ihan puhdasta matematiikkaa se on, eikä laskelma voi mennä pieleen jos siinä käyttää oikeita arvoja. Ihan samalla lailla se lopputuloskin lasketaan.