Miten merkitään "ei vastausta" kokeeseen?
Olin siis tänään kemian kokeessa, jossa pyydettiin piirtämään kolme isomeeriä butaanille (C4H10). Piirsin kaksi, ja yritin piirtää kolmatta mutta huomasin ettei kolmatta isomeeriä ole mahdollista piirtää tuolle kaavalle. Kirjoitin siis vain " 3. -", eli tehtävä 3. ja viiva piirroksen paikalle. Nyt kuitenkin mietin että olisiko pitänyt sittenkin kirjoittaa "ei ratkaisua" tai "ei kolmatta isomeeriä" tmv, vai käykö tuosta minun merkinnästäni ilmi, että tarkoitan ettei ole mahdollista piirtää isomeeriä, eikä että en vain osaisi vastata kysymykseen?
Sekava selitys, toivottavasti joku tajusi :D ärsyttää vain jos menetän pisteen tuon merkintävirheeni takia, mutta voinhan palautuksessa koittaa selittää mitä tarkoitin ja saada opettajan antamaan siitä minulle pisteen.
Kommentit (11)
Mikset kirjoittanut vastauspaperiin, että se kolmas on mielestäsi mahdoton. Ei tule epäselvyyksiä, kun kirjoittaa selityksen. Tuo merkintäsi voidaan tulkita myös niin, että piirsit viivan, koska et osannut sitä kolmatta.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:10"]Mikset kirjoittanut vastauspaperiin, että se kolmas on mielestäsi mahdoton. Ei tule epäselvyyksiä, kun kirjoittaa selityksen. Tuo merkintäsi voidaan tulkita myös niin, että piirsit viivan, koska et osannut sitä kolmatta.
[/quote]
Ajattelin siinä tilanteessa että se pelkkä viiva riittäisi, itse kun ajattelen että se viiva tarkoittaa juuri sitä että ei ole vastausta. Nyt vasta kotona mietin että opettajahan ei välttämättä ajattele samoin kuin minä, ja jos se vielä virallisesti tarkoittaisi että en vain vastannut kysymykseen, niin hän laittaisi virheen. Mietin vielä kokeessa että miten merkitsisin sen, pitäisikö kirjoittaa selitys, mutta ajattelin että se pelk viiva riittää :D nyt ärsyttää ja kaduttaa hirveästi!
Aina kannattaa selittää se oma ajatuksenjuoksu. Tuo tarkoittaa mielestäni vaan, että et vastannut kysymykseen, oli syy sitten mikä tahansa (osaamattomuus/mahdottomuus).
Kyllä tuo on nolla pistettä. Miten ihmeessä tarkastaja tietäisi mitä tuolla viivalla muuta tarkoitat kuin että ei vastausta?
Oletko varma että komas ei olisi ollut syklobutaani? Itse ainakin ymmärrän kysymyksen niin, että syklobutaani lasketaan. Oletan, että tehtävän annossa ei mainittu kemiallista kaavaa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:05"]Oletko varma että komas ei olisi ollut syklobutaani? Itse ainakin ymmärrän kysymyksen niin, että syklobutaani lasketaan. Oletan, että tehtävän annossa ei mainittu kemiallista kaavaa.
[/quote]
Kolmas*. Siis 1. hiilet muodostavat suoran ketjun 2. kolme hiilistä on ketjuna ja neljäs on kiinni keskimmäisessä 3. hiilet muodostavat neliön (syklobutaani, C4H8)
Jos hirveänä jäi mietityttämään, niin ota yhteyttä kokeiden tarkastajaan!
Syklobutaani ei ole isomeeri butaanille, ei tarpeeksi vettyjä. Kolmannen kohdalle olisi pitänyt kirjoitta esim. butaanilla on vain kaksi isomeeria. 0p.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:07"]Jos hirveänä jäi mietityttämään, niin ota yhteyttä kokeiden tarkastajaan!
[/quote]
Huijausta moinen. Antaa vaan huonon kuvan opiskelusta, että joka tilanteessa voisi kokeen jälkeen "laajentaa" vastaustaan vain puhumalla tarkistajalle. Toivottavasti tämä opettaa, ettei moisia typeriä virheitä yksinkertaisesti tehdä. Ei toimi parkumiset ja tissien vilauttamiset enää ylioppilas- tai pääsykokeissa, vaikka vielä muualla toimisi!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:11"]Syklobutaani ei ole isomeeri butaanille, ei tarpeeksi vettyjä. Kolmannen kohdalle olisi pitänyt kirjoitta esim. butaanilla on vain kaksi isomeeria. 0p.
[/quote]
Tiedän kyllä tämän. Mutta luulen, että ap ei muista tehtävänantoa kokonaisuudessaan ja kysymykseen jollain ovelalla tavalla yhdistettiin myös syklobutaani. Kuten "Aineessa on neljä hiiltä, joiden välillä on vain yksinkertaisia sidoksia, ja vetyä. Piirrä kolme erilaista rakennekaavaa aineelle".
Ja koska jos tehtävään ei osata vastata niin yleensähän se kohta vain jätetään tyhjäksi eikä vastata mitään? Ap