asuisimmeko lasten kanssa keskustassa vai omakotilähiössä?
En osaa päättää, onko meidän parempi muuttaa Helsingissä omakotilähiöön (esim. Pakila, Oulunkylä, Tapaninkylä) vai asua keskustan tuntumassa Kalliossa. Tilan puute ei ole ongelma, eli meillä on tilava vähän yli 100m2 asunto, mutta... onko lapsille (3 vielä alle kouluikäistä) ehdottomasti parempi kasvaa lähiössä? Kaupungissa vanhemmilla on lyhyt työmatka ja julkinen liikenne toimii loistavasti, mutta lapsille on vähemmän kavereita tai kavereiden luo pitää vanhempien tulla saattamaan, sillä ei pientä lasta voi päästää vilkkaan liikenteen sekaan. Kaupungissa ei ole omaa pihaa, trampoliinia, voi jättää polkupyörää lojumaan vaan jonnekin, juosta vapaasti; eli mitä kaikkia näkökohtia pitää huomioida? Voisiko joku päättää asian puolestani?
Kommentit (7)
Omat lapset ovat teini-ikäisiä ja minusta heidän kanssaan on hyvä ratkaisu että asumme omakotitalotaajamassa. Palvelut ovat kävelymatkan päässä ja bussit kulkee keskustaan ihan ok. Mutta keskustan "huvitukset" eivät kuitenkaan ole ihan "omalla pihalla". Pystyn vähän kontrolloimaan sitä että miten paljon lapset hengailee kaupungilla. Jos asuisimme keskustassa, niin he olisivat siellä kaduilla heti ulos mennessään.
Mä valitsisin keskustan. Kaupungissakin on tosi hienoja sisäpihoja joissain yhtiöissä, jossa on hyvä leikkiä. Ja puistoja on paljon. Totta, että eivät ihan pieninä liiku itsekseen, mutta isompina kyllä. Pienille perheen yhteinen aika on tärkeintä ja sitä säästyy paljon, kun työmatkat ovat lyhyet ja palvelut kävelymatkan päässä! Myöhemmin on myös laajempi kouluvalikoima, mikä on aika iso plussa. Meillä on lasten lisäksi koiria, joten emme asu ihan Kalliossa, mutta ratikan varrella kumminkin
Me olemme aina asuneet keskustassa lähellä kaikkea.
Jos asuu omakotitalossa niin pitää hoitaa pihaa ja tehdä lumitöitä ja jos on vähänkin vanhempi talo niin pikkuremppaa riittää eli ei ole laiskan vaihtoehto...tai sitten pitää olla varaa teettää työt muilla.
Mulle oikea ratkaisu oli rivari pienen kaupungin keskustassa. Palvelut lähellä, hyvät liikenneyhteydet, mutta myös luonto ja leikkipaikat vieressä ja turvallisia. Alle kouluikäisenkin voi päästää tuohon vieressä kulkevalle pyörätielle harjoittelemaan itsekseen pyöräilyä, kun siinä ei ole autoteitä lähimainkaan. Uimaan, kauppaan, terveyskeskukseen, kirjastoon, päiväkotiin, kouluun, Helsinkiin menevän bussin pysäkille kaikkiin alle 1 km matkaa.
Mä olen kasvanut kaupungin omakotitaloalueella, peruskoulut 1km päässä keskusta 2-3km mut silti oma piha ja tilaa temmeltää. Ja ihan keskisuuri kaupunki. Helsinki on suosta kun täytyy valita :)
Se riippuu ihan siitä millainen perhe olette ja mitä haluatte vapaa-ajallanne tehdä. Jos tykkäätte ulkoilla ja lapset harrastaa, touhuta pihalla vapaasti jne., niin ehdottomasti omakotilähiö. Jos taas koet, että tykkäätte olla keskustassa, jossa palvelut on lähellä, mutta lapset liikkuu valvotummin, niin sitten asutte siellä. Kerrostalossa pienet lapset pitää viedä ulos, heidän kanssaan pitää itse ulkoilla eikä heitä voi vain ovesta päästää kuten omakotialueella yleensä voi.
Teillä on sen verran paljon rahaa, että voitte valita. Aika monet asuu kahdestaan keskustassa, mutta kun lapsia syntyy, muutetaan kauemmas, jotta saadaan isompi asunto tai talo. Harvoin oon törmännyt tällaiseen "ongelmaan".