Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti heitti 17 v poikansa ulos - miten elatus menee?

Vierailija
02.12.2014 |

Äitinsä heitti siis pojan isälleen asumaan. Lapsilisiä ei siis enää tulisi kuitenkaan, mutta eikö vanhemmat ole elatusvelvollisia kuitenkin vielä niin kauan kuin lapsi on koulussa? Miten se käytännössä tapahtuu, jos äiti ei suostu maksamaan?

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:47"]

Ei meilläkään lapsen äiti ole maksanut vuosiin lapsen elatuksesta mitään, etä-äiti on. Mies ei ole jaksanut asiasta vääntää, ei ole hakenut Kelastakaan mitään. Eikä tässä mitään ongelmaa ole ollut, ihan normaalisti on kotoaan ruoan, vaatteet ym saanut ja minä olen osallistunut niihin ihan kuin oman lapsen kuluihin. Nyt vasta olen alkanut himmaamaan, kun nuori käy töissä ja tienaa omaa rahaa, eli minä en enää sen kummemmin rilluttelurahaa anna. Eniten mua hämmästyttää se, että äiti ei itse halua osallistua lapsensa kuluihin, kyllä itse ainakin haluaisin. Mutta meitä on joka lähtöön. Nyt nuori suunnittelee omilleen muuttoa, ikää 20v.

[/quote]

Suunnittele omilleen lähtöä 20 vuotiaana? Oikeasti? Sun olisi pitänyt jo heittää se ulos jos ei muuten osa aikuinen ihminen elää omillaan. 

Vierailija
122/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:25"] Minkäverran mies on elareita maksanut? Täytyyhän teidän muuttaa elatussopimus nyt kun asuinpaikka on vaihtunut [/quote] Mies maksanut minimin 150 e, koska vanhemmilla suht samat tulot. Kyllä ymmärrän sen, että nyt tämä muuttuu. Mietin siis vieläkin  vain sitä, kun av:lla on kerrottu vanhempien olevan elatusvelvollisia johonkin 23-25-vuotiaaksi asti, jos nuori opiskelee. Mietin vain, miten se raha saadaan. ap [/quote]Tuo on täyttä bullshittiä. T. 21v opiskeleva nainen enkä tiedä ketään jonka vanhempi olisi määrätty aikuista lastaan elättämään! Toki osa auttaa vapaaehtoisesti.

[/quote]

Itseasiassa lain mukaan elatus kuuluu vieä yli 18 vuoden jälkeenkin. Mitään järkeä siinä ei ole mutta näin on asiat

[/quote]

Itse asiassa ei kuulu. Lue linkistä. Elatusvelvollisuus loppuu tasan ja tarkkaan 18 vuoteen. Sen jälkeen voi peruskoulutukseen hakea koulutusavustusta, mutta se siis koskee opintojen aiheuttamia kuluja, ei esim. harrastuksia - ja jo ammattikoulutuksen koulutusavustuksiin suhtaudutaan nihkeästi, ovat rajatapaus.

http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/erityiskysymykset/lapsen-asema-erotilanteessa/lapsen-elatus

"Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista.

Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille.

Oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti, että koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. Koulutusavustus voidaan vahvistaa myös ammatilliseen koulutukseen, mutta kynnys siihen on korkeampi. Koulutusavustuksen vahvistaminen edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa siitä, onko vahvistaminen kohtuullista. Harkinnassa on otettava huomioon myös lapsen omat mahdollisuudet vastata koulutuskustannuksistaan esimerkiksi opintorahalla, opintolainalla tai työnteolla.

Koulutusavustuksen määrään ei voida suoraan soveltaa elatusapua koskevia säännöksiä, vaikka koulutuskustannuksiin luetaankin suoranaisten opintomenojen lisäksi myös koulutuksen aikaiset elinkustannukset. Sen sijaan esimerkiksi harrastuksista aiheutuvat kustannukset eivät pääsääntöisesti kuulu koulutusavustuksella katettavaksi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:52"]

Pitää tehdä elatussopimus.

[/quote]

Onhan poika itse jo hakenut opintotukea?

[/quote]

Ei ole. Saako lukiolainen muka opintotukea?
[/quote]Voi saada, se on kuitenkin vain jotain max 100e ja jos vanhemmilla hyvät tulot ei saa.
[/quote] mä saan 182€. T. Lukiolainen joka asuu kotona[/quote]

Opintoraha sekä opintolaina?

Vierailija
124/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:59"]

Ei meilläkään lapsen äiti ole maksanut vuosiin lapsen elatuksesta mitään, etä-äiti on. Mies ei ole jaksanut asiasta vääntää, ei ole hakenut Kelastakaan mitään. Eikä tässä mitään ongelmaa ole ollut, ihan normaalisti on kotoaan ruoan, vaatteet ym saanut ja minä olen osallistunut niihin ihan kuin oman lapsen kuluihin. Nyt vasta olen alkanut himmaamaan, kun nuori käy töissä ja tienaa omaa rahaa, eli minä en enää sen kummemmin rilluttelurahaa anna. Eniten mua hämmästyttää se, että äiti ei itse halua osallistua lapsensa kuluihin, kyllä itse ainakin haluaisin. Mutta meitä on joka lähtöön. Nyt nuori suunnittelee omilleen muuttoa, ikää 20v.

[/quote]

Suunnittele omilleen lähtöä 20 vuotiaana? Oikeasti? Sun olisi pitänyt jo heittää se ulos jos ei muuten osa aikuinen ihminen elää omillaan. 

[/quote]

Älä jaksa länkyttää, ei ole ollut tarvetta moiseen.

Vierailija
125/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:40"]

Tuttu joutui maksamaan elatustukea 20-vuotispäivään saakka, kun jälkikasvu vitkutteli lukion kanssa. Exän työttömyydellä saattoi olla vaikutusta asiaan.

[/quote]

??? Minä olisin tuttuinasi katkaisuut KAIKKI välit tuollaisiin pentuihin. Miten joku lapsi kehtaakin hakea 20 vuotiaana jotain tukia vanhemmiltaan sen takia että itse on niin tyhmä että ei pööse koulusta läpi?

[/quote]Huh, mä en ainkaan katkaisisi kaikkia välejä lapseeni, jos ei valmistu samaan tahtiin kuin useimmat.

[/quote]

JOKAINEN siis aivan JOKAINEN joka kykenee normaaliin elämään pääsee läpi lukiontai ammattikoulun normaalissa ajassa.

AINOA syy miksi ei pääse on se että ei sitä koulua käy eikä viitsi opiskella. TÄMÄ on se syy miksi monilla se koulu venyy. 

Ei käydä tunneilla ja vielä vähemmän opiskellaan kotona niitä asioita. Kai sen tiesit että suurin osa opiskelusta tehdään kotona vapaa ajalla? Joten katsoisin mitä lapseni tekee jos ei opinnot meinaa sujua?

Vierailija
126/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusvelvollisuus on 18v asti. sen jälkeen lapsi on oikeutettu saamaan molemmilta vanhemmiltaan koulultustukea 21 vuoteen asti jos asuu edes toisen vanhempansa kanssa. Tämä maksetaan suoraan lapselle, ei sille lähivanhemmalle..Lpasen pitää hakea tukea oikeusteitse jollei vanhempi suoraan suostu.

Vierailija
127/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:02"]Elatusvelvollisuus on 18v asti. sen jälkeen lapsi on oikeutettu saamaan molemmilta vanhemmiltaan koulultustukea 21 vuoteen asti jos asuu edes toisen vanhempansa kanssa. Tämä maksetaan suoraan lapselle, ei sille lähivanhemmalle..Lpasen pitää hakea tukea oikeusteitse jollei vanhempi suoraan suostu.
[/quote]Ja tuota tukea käytännössä saa ehkä 1% nuorista...

Vierailija
128/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:39"] Ja lapsenhan ei siis tarvitse hakea mitään koulutusavustuksia keltään, jos pystytte 18v. asti elättämään. [/quote] Ikävä kyllä se vastuu jatkuu paljon yli 18 vuotiaaksi asti.  [/quote]No ei todellakaan valtaosassa perheitä jatku. Itse 21-vuotiaana en ole kuullut yhdestäkään nuoresta, joka jotain "koulutustukea" olisi vanhemmiltaan hakenut tai saanut. Suurin osa toki elättää lukion loppuun, mutta jos ei voi mennä sosiaalitoimistoon. Sitä paitsi mikään lukion vitkuttaminen ei ole nuorten keskuudessa mikään yleinen käytäntö! Eiköhän suurin osa halua jatko-opiskelemaan/työhön ja elättämään itse itsensä.

[/quote]

Miksi sitten suurimmalla osalla lukio kestää 3 vuotta ja nykyään todella moni 4 vuotta? Sen kun helposti pääsee läpi 2 vuodessa?

Vierailija
129/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:40"]

Tuttu joutui maksamaan elatustukea 20-vuotispäivään saakka, kun jälkikasvu vitkutteli lukion kanssa. Exän työttömyydellä saattoi olla vaikutusta asiaan.

[/quote]

??? Minä olisin tuttuinasi katkaisuut KAIKKI välit tuollaisiin pentuihin. Miten joku lapsi kehtaakin hakea 20 vuotiaana jotain tukia vanhemmiltaan sen takia että itse on niin tyhmä että ei pööse koulusta läpi?

[/quote]Huh, mä en ainkaan katkaisisi kaikkia välejä lapseeni, jos ei valmistu samaan tahtiin kuin useimmat.

[/quote]

JOKAINEN siis aivan JOKAINEN joka kykenee normaaliin elämään pääsee läpi lukiontai ammattikoulun normaalissa ajassa.

AINOA syy miksi ei pääse on se että ei sitä koulua käy eikä viitsi opiskella. TÄMÄ on se syy miksi monilla se koulu venyy. 

Ei käydä tunneilla ja vielä vähemmän opiskellaan kotona niitä asioita. Kai sen tiesit että suurin osa opiskelusta tehdään kotona vapaa ajalla? Joten katsoisin mitä lapseni tekee jos ei opinnot meinaa sujua?
[/quote]Monet urheilijat käyvät lukion neljässä vuodessa. Siis ne, jotka edustaa Suomea tuolla kansainvälisillä areenoilla!

Vierailija
130/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:37"] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:30"] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:28"] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:57"] Joo, isä elättää nyt, mutta eikö laki sano, että vanhemmilla on elatusvelvollisuus niin kauan kuin lapsi opiskelee? Kyllä isä pystyy elättämään, mutta eikö äidillä ole velvollisuuksia? ap [/quote] No ei sano. Meinaat, että vanhemmat joutuu maksamaan elatuksen jollekin ikuisesti yliopistoon pesiytyvälle opiskelijallekin. Elatusvelvollisuus loppuu, kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.   [/quote]   Ok.. .eli av on ollut väärässä? [/quote] On. Koulutusavustus on eri asia, eikä sitäkään nyt mihinkään maailman tappiin saa. "Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista. Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille.   Oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti, että koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. Koulutusavustus voidaan vahvistaa myös ammatilliseen koulutukseen, mutta kynnys siihen on korkeampi. Koulutusavustuksen vahvistaminen edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa siitä, onko vahvistaminen kohtuullista. " http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/erityiskysymykset/lapsen-asema-erotilanteessa/lapsen-elatus [/quote]   Taas yksi niistä sairaista systeemeistä Suomessa. Kun ihminen täyttää 18 niin sen jälkeen vanhemmilla ei pitäisi olla mitään vastuuta siitä.  [/quote]Saksassa muuten vanhemmat joutuvat elättämään yliopiston loppuun. Tuli vaan mieleen, kun tuon maan käytäntöjä täällä usein ihaillaan!

[/quote]

Ei ihmekkään että se maa on ongelmissa. Miksei samantien laiteta että vanhempien pitää elättää lapsensa niin kauan kuin vanhemmat elää?

Vierailija
131/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:39"] Ja lapsenhan ei siis tarvitse hakea mitään koulutusavustuksia keltään, jos pystytte 18v. asti elättämään. [/quote] Ikävä kyllä se vastuu jatkuu paljon yli 18 vuotiaaksi asti.  [/quote]No ei todellakaan valtaosassa perheitä jatku. Itse 21-vuotiaana en ole kuullut yhdestäkään nuoresta, joka jotain "koulutustukea" olisi vanhemmiltaan hakenut tai saanut. Suurin osa toki elättää lukion loppuun, mutta jos ei voi mennä sosiaalitoimistoon. Sitä paitsi mikään lukion vitkuttaminen ei ole nuorten keskuudessa mikään yleinen käytäntö! Eiköhän suurin osa halua jatko-opiskelemaan/työhön ja elättämään itse itsensä.

[/quote]

Miksi sitten suurimmalla osalla lukio kestää 3 vuotta ja nykyään todella moni 4 vuotta? Sen kun helposti pääsee läpi 2 vuodessa?
[/quote]2 vuoden opiskeluaikaan ei meidän pikkukaupungin lukiossa mitenkään kannustettu, vaan sitä pidettiin haitallisena. Omalta vuosikurssiltani 2 oppilasta lukuunottamatta kaikki valmistuivat kolmessa vuodessa. Kirjoitin ylioppilaaksi v.2012.

Vierailija
132/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa ongelmissa Saksa on? Maa on kylläkin Euroopan talousveturi.

Vierailija
133/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:57"]

Saksakin oikein lain voimalla opettaa nuorista pummeja kun pakottaa vanhemmat elättämään jopa 25v. asti. Vai mitä 72?

[/quote]

No Saksa onkin suorastaan okettava maa. En yhtään ihmettele että eurooppa on tässä jamassa.

25 vuotiaina ptiäisi olla jo perheellinen jos perhettä yleensä haluaa ja hankittu se oma kämppä (otettu laina jne)

Vierailija
134/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:59"]

[/quote]

[/quote]

Älä jaksa länkyttää, ei ole ollut tarvetta moiseen.

[/quote]

Mitä jos se olisi 30 kymppinen? Missä vaiheessa rupeat vaatimaan häneltä vastuuta omasta elämästä?

Vierailija
135/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jankuttaja on varmasti provo.

Vierailija
136/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:52"] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:49"] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:40"] Tuttu joutui maksamaan elatustukea 20-vuotispäivään saakka, kun jälkikasvu vitkutteli lukion kanssa. Exän työttömyydellä saattoi olla vaikutusta asiaan. [/quote]   ??? Minä olisin tuttuinasi katkaisuut KAIKKI välit tuollaisiin pentuihin. Miten joku lapsi kehtaakin hakea 20 vuotiaana jotain tukia vanhemmiltaan sen takia että itse on niin tyhmä että ei pööse koulusta läpi? [/quote]Huh, mä en ainkaan katkaisisi kaikkia välejä lapseeni, jos ei valmistu samaan tahtiin kuin useimmat. [/quote]   JOKAINEN siis aivan JOKAINEN joka kykenee normaaliin elämään pääsee läpi lukiontai ammattikoulun normaalissa ajassa. AINOA syy miksi ei pääse on se että ei sitä koulua käy eikä viitsi opiskella. TÄMÄ on se syy miksi monilla se koulu venyy.  Ei käydä tunneilla ja vielä vähemmän opiskellaan kotona niitä asioita. Kai sen tiesit että suurin osa opiskelusta tehdään kotona vapaa ajalla? Joten katsoisin mitä lapseni tekee jos ei opinnot meinaa sujua? [/quote]Monet urheilijat käyvät lukion neljässä vuodessa. Siis ne, jotka edustaa Suomea tuolla kansainvälisillä areenoilla!

[/quote]

Missä ei ole järkeä. Jos urheilu ei tuota rahaa niin se on vain harrastus. Jos se on vain harrastus niin silloin sen ihmisen pitäisi itse elättää itsensä.

Vierailija
137/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:08"]

Millaisissa ongelmissa Saksa on? Maa on kylläkin Euroopan talousveturi.

[/quote]

Talousveturi? Maahan on pahasti ylivelkaantunut eikä siellä mitään talouskasvua ole

Vierailija
138/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:52"]

Pitää tehdä elatussopimus.

[/quote]

Onhan poika itse jo hakenut opintotukea?

[/quote]

Ei ole. Saako lukiolainen muka opintotukea?
[/quote]Voi saada, se on kuitenkin vain jotain max 100e ja jos vanhemmilla hyvät tulot ei saa.
[/quote] mä saan 182€. T. Lukiolainen joka asuu kotona[/quote]

Opintoraha sekä opintolaina?
[/quote] Ei ole opintolaina. Ihan opintoTUKI. T. Lukiolainen joka asuu kotona

Vierailija
139/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ehtii omillaan vielä asumaan 60v, vaikka ei 18-vuotiaana omilleen potkitakaan.

Vierailija
140/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:10"]

Tämä jankuttaja on varmasti provo.

[/quote]

Ei ole. Haluatko tänne italialaisen systeemin missä 30 vuotiaat asuvat vanhempiensa kanssa ja äiti pesee pyykit ja tekee ruoat? 

Miksi ihminen saa äänestysoikeuden 18 vuotiaana mutta omasta elämästään hän ei ole vastussa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi