Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti heitti 17 v poikansa ulos - miten elatus menee?

Vierailija
02.12.2014 |

Äitinsä heitti siis pojan isälleen asumaan. Lapsilisiä ei siis enää tulisi kuitenkaan, mutta eikö vanhemmat ole elatusvelvollisia kuitenkin vielä niin kauan kuin lapsi on koulussa? Miten se käytännössä tapahtuu, jos äiti ei suostu maksamaan?

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:09"]

18 v täytettyään Lapsi voi pyytää käräjäoikeutta vahvistamaan vanhempien maksaman opintoavustuksen lukion loppuun saakka. Molemmat vanhemmat siis sitten joutuu maksamaan tuon. Olen siinä käsityksessä että jos lapsi asuu toisen vanhemman luona niin tuota olisi hankala saada, jos lapsi asuu omillaan niin sitten olisi helpompi. En tiedä, ei ole kokemusta.

[/quote]   EI TARVITSE odottaa tuohon asti. Eli niinkuin jo kerroin niin pitää maksaa koulun loppuun jos nuori ei sitä tahallaan verkuta. Oikeuden päätöstä asiaan eli koulutustukeenkin voi hakea JO NYT. Isä voi toimia poikansa puolesta niin halutessaan!

Vierailija
82/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:09"]Ei opintorahaa saa alle 17v. muutenkaan. Ja elatus on vain 18v asti, kotona asuva saa muistaakseni peräti 300e/kk sossusta (täysi-ikäisenä).
[/quot

Tämä koskee vain sosiaalipummeja. Bormaalit vanhemmat ovat velvollisia kustantamaan lapsensa opinnot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitto lastenvalvojalle ja sinne elatussooimus tekemään.

Vierailija
84/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:15"]Jos poika käy lukiota tai on amiksessa eikä tahallaan "vetkuta" eli pidennä opiskeluaikaa niin voi saada elatustukea vanhemmiltaan koulun viimeiseen päivään asti ja/tai 18v ikään.  Jos esim äiti on nyt työtön niin äidin ei taatusti tarvitse maksaa mitään , ellei äiti ole ansiosidonnaisella. Sitten jos töissä ja tiedät kuin kapaljon suunnilleen saa, niin suhteuta isän tuloihin. Jos suht saman verran niin molemmat maksaakin saman verran jne.(Tämä riippuu niin monesta seikasta kuitenkin etten niitä tässä pysty luettelemaan ). Mulla poika 17v, lukiossa, täyttää kohta 18v, asuu mun luona. Isä maksaa 580e kuussa lukion loppuun (eli vähän senkin jälkeen kun on täyttänyt 18v). Koska itse olen eläkkeellä sairauteni vuoksi ja eläke niin pieni ei minulla ole elatusvelvollisuutta. Niin ja poika tuskin saa opintotukea jos isällä kerran on hyvät tulot. Meilläkin saa vain n90e. Mutta tuon voit tarkistaa helposti KELAn sivuilta. Summa tosin niin olematon että sillä nyt ei kuitenkaan ketään voi elättää. [/quote]580 euroa?? Enemmän kuin omillaan asuvat opiskelijat. Mistä tuo summa on oikein revitty?

[/quote]

Se on oikeuden päätöksellä laskettu. Eli ruoka, vaatteet, asuminen, koulutusraha...tarkasti laskettu ihan sentilleen!

Vierailija
85/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:09"]Ei opintorahaa saa alle 17v. muutenkaan. Ja elatus on vain 18v asti, kotona asuva saa muistaakseni peräti 300e/kk sossusta (täysi-ikäisenä).
[/quot

Tämä koskee vain sosiaalipummeja. Bormaalit vanhemmat ovat velvollisia kustantamaan lapsensa opinnot.
[/quote]Ei pidä paikkaansa, tiedän yhden pojan joka saa ja isänsä on ylilääkäri. Ei tosin opiskele.

Vierailija
86/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:15"]Jos poika käy lukiota tai on amiksessa eikä tahallaan "vetkuta" eli pidennä opiskeluaikaa niin voi saada elatustukea vanhemmiltaan koulun viimeiseen päivään asti ja/tai 18v ikään.  Jos esim äiti on nyt työtön niin äidin ei taatusti tarvitse maksaa mitään , ellei äiti ole ansiosidonnaisella. Sitten jos töissä ja tiedät kuin kapaljon suunnilleen saa, niin suhteuta isän tuloihin. Jos suht saman verran niin molemmat maksaakin saman verran jne.(Tämä riippuu niin monesta seikasta kuitenkin etten niitä tässä pysty luettelemaan ). Mulla poika 17v, lukiossa, täyttää kohta 18v, asuu mun luona. Isä maksaa 580e kuussa lukion loppuun (eli vähän senkin jälkeen kun on täyttänyt 18v). Koska itse olen eläkkeellä sairauteni vuoksi ja eläke niin pieni ei minulla ole elatusvelvollisuutta. Niin ja poika tuskin saa opintotukea jos isällä kerran on hyvät tulot. Meilläkin saa vain n90e. Mutta tuon voit tarkistaa helposti KELAn sivuilta. Summa tosin niin olematon että sillä nyt ei kuitenkaan ketään voi elättää. [/quote]580 euroa?? Enemmän kuin omillaan asuvat opiskelijat. Mistä tuo summa on oikein revitty?

[/quote]

Se on oikeuden päätöksellä laskettu. Eli ruoka, vaatteet, asuminen, koulutusraha...tarkasti laskettu ihan sentilleen!
[/quote]Miten tämä lukiolainen pärjää sitten kun lähtee opiskelemaan ja tulot on siellä 470e/kk luokassa...

Vierailija
87/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäverran mies on elareita maksanut? Täytyyhän teidän muuttaa elatussopimus nyt kun asuinpaikka on vaihtunut

Vierailija
88/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:57"]

Joo, isä elättää nyt, mutta eikö laki sano, että vanhemmilla on elatusvelvollisuus niin kauan kuin lapsi opiskelee?

Kyllä isä pystyy elättämään, mutta eikö äidillä ole velvollisuuksia?

ap

[/quote]

No ei sano. Meinaat, että vanhemmat joutuu maksamaan elatuksen jollekin ikuisesti yliopistoon pesiytyvälle opiskelijallekin. Elatusvelvollisuus loppuu, kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.

Vierailija
89/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi ITSE hakea vanhemmiltaan koulutustukea täytettyään 18. Vanhemmat vastaavat elatuksesta suoraan täysi-ikäiselle itselleen.

Vierailija
90/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:25"]

Minkäverran mies on elareita maksanut? Täytyyhän teidän muuttaa elatussopimus nyt kun asuinpaikka on vaihtunut

[/quote]

Mies maksanut minimin 150 e, koska vanhemmilla suht samat tulot.

Kyllä ymmärrän sen, että nyt tämä muuttuu. Mietin siis vieläkin  vain sitä, kun av:lla on kerrottu vanhempien olevan elatusvelvollisia johonkin 23-25-vuotiaaksi asti, jos nuori opiskelee. Mietin vain, miten se raha saadaan.

ap

Vierailija
91/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:28"]

Joo, isä elättää nyt, mutta eikö laki sano, että vanhemmilla on elatusvelvollisuus niin kauan kuin lapsi opiskelee?

ap

[/quote]

No ei sano. Meinaat, että vanhemmat joutuu maksamaan elatuksen jollekin ikuisesti yliopistoon pesiytyvälle opiskelijallekin. Elatusvelvollisuus loppuu, kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.

[/quote]

Ok.. .eli av on ollut väärässä?

Vierailija
92/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusvelvollisuus loppuu 18 vuotissynttäreihin, ei lukion tai amiksen päättymiseen.

http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/erityiskysymykset/lapsen-asema-erotilanteessa/lapsen-elatus

"Lähtökohtaisesti lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta. Elatusvelvollisuus voi päättyä jo aikaisemminkin, jos lapsi esimerkiksi kykenee täysin elättämään itsensä ansiotyöllään. Lisäksi oikeuskäytännössä on katsottu, että vanhempien elatusvelvollisuus päättyy, jos lapsi solmii avioliiton ennen kuin täyttää 18 vuotta."

Vierailija
93/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:25"]

[/quote]

Mies maksanut minimin 150 e, koska vanhemmilla suht samat tulot.

Kyllä ymmärrän sen, että nyt tämä muuttuu. Mietin siis vieläkin  vain sitä, kun av:lla on kerrottu vanhempien olevan elatusvelvollisia johonkin 23-25-vuotiaaksi asti, jos nuori opiskelee. Mietin vain, miten se raha saadaan.

ap
[/quote]Tuo on täyttä bullshittiä. T. 21v opiskeleva nainen enkä tiedä ketään jonka vanhempi olisi määrätty aikuista lastaan elättämään! Toki osa auttaa vapaaehtoisesti.

Vierailija
94/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:52"]

Pitää tehdä elatussopimus.

[/quote]

Onhan poika itse jo hakenut opintotukea?

[/quote]

Ei ole. Saako lukiolainen muka opintotukea?

[/quote]

Tietenkin saa opintotukea

Vierailija
95/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:25"] Minkäverran mies on elareita maksanut? Täytyyhän teidän muuttaa elatussopimus nyt kun asuinpaikka on vaihtunut [/quote] Mies maksanut minimin 150 e, koska vanhemmilla suht samat tulot. Kyllä ymmärrän sen, että nyt tämä muuttuu. Mietin siis vieläkin  vain sitä, kun av:lla on kerrottu vanhempien olevan elatusvelvollisia johonkin 23-25-vuotiaaksi asti, jos nuori opiskelee. Mietin vain, miten se raha saadaan. ap[/quote]

Eli, kun teette sen elatussopimuksen, äiti maksanee tuon 150 isälle, kunnes lapsi on 18v, sen jälkeen lapsi voi hakea sitä koulutustukea vanhemmiltaan, kunnes ekan asteen koulutus on päättynyt.

Vierailija
96/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:25"] Minkäverran mies on elareita maksanut? Täytyyhän teidän muuttaa elatussopimus nyt kun asuinpaikka on vaihtunut [/quote] Mies maksanut minimin 150 e, koska vanhemmilla suht samat tulot. Kyllä ymmärrän sen, että nyt tämä muuttuu. Mietin siis vieläkin  vain sitä, kun av:lla on kerrottu vanhempien olevan elatusvelvollisia johonkin 23-25-vuotiaaksi asti, jos nuori opiskelee. Mietin vain, miten se raha saadaan. ap[/quote]

Eli, kun teette sen elatussopimuksen, äiti maksanee tuon 150 isälle, kunnes lapsi on 18v, sen jälkeen lapsi voi hakea sitä koulutustukea vanhemmiltaan, kunnes ekan asteen koulutus on päättynyt.

[/quote]

TOISEN asteen koulutukseen siis!

Vierailija
97/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:15"]

Jos poika käy lukiota tai on amiksessa eikä tahallaan "vetkuta" eli pidennä opiskeluaikaa niin voi saada elatustukea vanhemmiltaan koulun viimeiseen päivään asti ja/tai 18v ikään. 

Jos esim äiti on nyt työtön niin äidin ei taatusti tarvitse maksaa mitään , ellei äiti ole ansiosidonnaisella.

Sitten jos töissä ja tiedät kuin kapaljon suunnilleen saa, niin suhteuta isän tuloihin. Jos suht saman verran niin molemmat maksaakin saman verran jne.(Tämä riippuu niin monesta seikasta kuitenkin etten niitä tässä pysty luettelemaan ).

Mulla poika 17v, lukiossa, täyttää kohta 18v, asuu mun luona. Isä maksaa 580e kuussa lukion loppuun (eli vähän senkin jälkeen kun on täyttänyt 18v). Koska itse olen eläkkeellä sairauteni vuoksi ja eläke niin pieni ei minulla ole elatusvelvollisuutta.

Niin ja poika tuskin saa opintotukea jos isällä kerran on hyvät tulot. Meilläkin saa vain n90e. Mutta tuon voit tarkistaa helposti KELAn sivuilta. Summa tosin niin olematon että sillä nyt ei kuitenkaan ketään voi elättää.

[/quote]

580 euroa? Jos lapsi asuu sinun luona niin tuolla elää kuin herra. Hänellä ei ole asumiskustannuksia joten hän saa enemmän kuin tarpeeksi rahaa jo nyt

Vierailija
98/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:30"]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

On. Koulutusavustus on eri asia, eikä sitäkään nyt mihinkään maailman tappiin saa.

"Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista.

Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille.

Oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti, että koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. Koulutusavustus voidaan vahvistaa myös ammatilliseen koulutukseen, mutta kynnys siihen on korkeampi. Koulutusavustuksen vahvistaminen edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa siitä, onko vahvistaminen kohtuullista. "

http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/erityiskysymykset/lapsen-asema-erotilanteessa/lapsen-elatus

Vierailija
99/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:11"]

Dumpatkaa sossun huoleksi, pojalle hankitaan kämppä ja elatus. Ja vanhempien ei tarvitse tapella rahasta. Olisi varmaan kannattanut jättää koko lapsi tekemättä jos elatus ei onnistu!

[/quote]   

EI ONNISTU jos vanhemmilla hyvät tulot. Vanhemmilla elatusvelvollisuus siihen asti kun lapsi täyttää 18v ja /tai lukio/amis käyty loppuun.

[/quote]

Kyllä muuten onnistuu. Minä katkaisisin välini tuollaiseen pentuun

Vierailija
100/152 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:30"]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

On. Koulutusavustus on eri asia, eikä sitäkään nyt mihinkään maailman tappiin saa.

"Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista.

Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille.

Oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti, että koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. Koulutusavustus voidaan vahvistaa myös ammatilliseen koulutukseen, mutta kynnys siihen on korkeampi. Koulutusavustuksen vahvistaminen edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa siitä, onko vahvistaminen kohtuullista. "

[/quote]

Taas yksi niistä sairaista systeemeistä Suomessa. Kun ihminen täyttää 18 niin sen jälkeen vanhemmilla ei pitäisi olla mitään vastuuta siitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme