Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihkiikö pappi vaikka toinen aviopareista ei kuulu kirkkoon?

Vierailija
02.12.2014 |

tietääkö joku?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vihi. Avioliiton siunaus onnistuu jos vain toinen kuuluu kirkkoon, mutta vihkimin7221en hoidetaan maistraatissa

Vierailija
2/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun mielestä tässä olis myös addressin paikka. Miksi mennään sen kirkkoon kuulumattoman mukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kirkkolaki määrää. Papilla ei ole siihen harkintavaraa. Kyse on uskonnonvapaudesta. Lakialoite siis vireille!

Vierailija
4/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäis vihkiä, ei voi saada rusinoita pullasta

Vierailija
5/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni halusi aina välttämättä kirkkohäät mutta hänen miehensä ei kirkkoon kuulunut eikä suostunut vihkimisen takia liittymään. Kompromissin tekivät ja menivät maistraatissa naimisiin edellisenä päivänä, mukana vain molempien vanhemmat ja sisarukset. Seuraavana päivänä siunaustilaisuus kirkossa ja siellä koko muu suku ja ystävät.

En ymmärrä miksi pitäisi vihkiä jos ei kirkkoon kuulu.

Vierailija
6/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:33"]

Näin kirkkolaki määrää. Papilla ei ole siihen harkintavaraa. Kyse on uskonnonvapaudesta. Lakialoite siis vireille!

[/quote]

Uskonnonvapaus on sitä, että on vapaus liittyä kirkon jäseneksi tai olla liittymättä.

Vierailija
7/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaksi paria, joista toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei?

Vierailija
8/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyykö pappi kirkkoon kuulumista? Saako valehdella?

Vierailija
9/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua.. 

Ennen naimisiinmenoa joutuu teettämään esteettömyystodistuksen. Jos kummatkin kuuluvat kirkkoon, kotiseurakunta tekee sen, koska henkilöt ovat kirkon kirjoilla. Jos vain toinen (tai kummatkin) ei kuulu kirkkoon, maistraatti tekee tuon. Kuuluimme kirkkoon, saimme todistuksen ja se piti antaa vihkivälle papille ennen vihkimistä. Eli kyllä, tarkistavat papit kyllä asia..

Vierailija
10/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilainen kirkko vihkii, jos molemmat kuuluvat johonkin kristilliseen kirkkoon. Esim.Luterilainen katolilainen. 

Vierailija
11/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:40"]

Luterilainen kirkko vihkii, jos molemmat kuuluvat johonkin kristilliseen kirkkoon. Esim.Luterilainen katolilainen. 

[/quote]

Näin juuri. Meilläkin toimittiin näin. Kumpikaan ei kuulu ev.lut. kirkkoon, mutta kuulumme kumpikin toisiin kirkkokuntiin, menimme ihan tavallisessa kirkossa naimisiin.

Vierailija
12/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:42"]

[/quote]

Mitäs rusinoiden plokkaamista se on, jos itse on koko ikänsä kuulunut kirkkoon, mutta kirkko pyllistää minulle siinä vaiheessa kun se puoliso ei kirkkoon kuulu? Miksi sen kirkkoon kuulumattoman asema painaa enemmän kuin minun?

Vierailija
13/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:57"]

Serkkuni halusi aina välttämättä kirkkohäät mutta hänen miehensä ei kirkkoon kuulunut eikä suostunut vihkimisen takia liittymään. Kompromissin tekivät ja menivät maistraatissa naimisiin edellisenä päivänä, mukana vain molempien vanhemmat ja sisarukset. Seuraavana päivänä siunaustilaisuus kirkossa ja siellä koko muu suku ja ystävät.

[/quote]

Juu, en minä haluakaan pappia vaan tuleva puolisoni =) Pitää kai sitten antaa periksi ja liittyä hetkeksi kirkkoon, että saa papin aamenen. Eroan sitten taas vihkimisen jälkeen, minulle asialla ei mitään merkitystä.

Vierailija
14/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään vihki. Kirkon mielestä vääräuskoisen naiminen on ihan yhtä paha juttu kuin homoavioliitto tai eroaminen ja uudelleen naimisiin meneminen.

Vierailija
15/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:57"]

[/quote]

Juu, en minä haluakaan pappia vaan tuleva puolisoni =) Pitää kai sitten antaa periksi ja liittyä hetkeksi kirkkoon, että saa papin aamenen. Eroan sitten taas vihkimisen jälkeen, minulle asialla ei mitään merkitystä.

[/quote]

Kannattaako tuollaisen pässin kanssa mennä naimisiin?

Vierailija
16/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:28"]

Ja mun mielestä tässä olis myös addressin paikka. Miksi mennään sen kirkkoon kuulumattoman mukaan?

[/quote]

Ei minusta. Kirkko saa tehdä mitä lystää. On kuitenkin olemassa uskontoneutraali mahdollisuus, joka käy kaikille.

t.ateisti

Vierailija
17/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:10"]

Kysyykö pappi kirkkoon kuulumista? Saako valehdella?

[/quote]

Uskontokuntahan on rekisteröity väestörekisteriin. Joka tämäkin on olemassa vain juuri tällaisen syrimisen mahdollistamiseksi. Tuostakin pitäisi luopua, ei ole mitään syytä kerätä rekisteriin ihmisten usknnollista vakaumusta.

kirkko irti valtiosta

Vierailija
18/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:42"]

[/quote]

Mitäs rusinoiden plokkaamista se on, jos itse on koko ikänsä kuulunut kirkkoon, mutta kirkko pyllistää minulle siinä vaiheessa kun se puoliso ei kirkkoon kuulu? Miksi sen kirkkoon kuulumattoman asema painaa enemmän kuin minun?

[/quote]

Sitä varten on kirkon siunaus. Molemmat saa rusinat pullasta. Tosiateisti tuskin tuohonkaan suostuu.

Vierailija
19/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei oo pysytty uskontotunneilla sitten hereillä vai? Luterilainen katolilainen, mikä hitto se on?

Vierailija
20/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:02"]

[/quote]

Ei oo pysytty uskontotunneilla sitten hereillä vai? Luterilainen katolilainen, mikä hitto se on?

[/quote]

En ole ollut uskontotunneilla ollenkaan. Joten kerrotko minulle mitä ne kuuluu olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme