Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihkiikö pappi vaikka toinen aviopareista ei kuulu kirkkoon?

Vierailija
02.12.2014 |

tietääkö joku?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltai kaikissa Euroopan maissa parit vihitään maistraatissa. Vain siviilivihkiminen on laillinen. Jos haluaa, niin sen jälkeen voi viettää "kirkkohäitä".

Suomessakin on kirkko, ainakin Soininvaaran blogikirjoituksen mukaan esittänyt, että vihkioikeus olisi vain siviiliviranomaisella. Kirkollinen siunaus olisi sitten niille, jotka näin haluavat.

Vierailija
62/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:42"]

Miksi pitäis vihkiä, ei voi saada rusinoita pullasta

[/quote]

Mitäs rusinoiden plokkaamista se on, jos itse on koko ikänsä kuulunut kirkkoon, mutta kirkko pyllistää minulle siinä vaiheessa kun se puoliso ei kirkkoon kuulu? Miksi sen kirkkoon kuulumattoman asema painaa enemmän kuin minun?

[/quote]

Sinä pääset koska vain kirkossa vihille, mutta puolisosi kirkkoon kuulumattomana ei. Eli sinulle mitään pyllistellä, pääset heti vihille kun kadut syntejäsi ja vaihdat pakanapuolisosi uskontosi hyväksymään puolisoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitäs rusinoiden plokkaamista se on, jos itse on koko ikänsä kuulunut kirkkoon, mutta kirkko pyllistää minulle siinä vaiheessa kun se puoliso ei kirkkoon kuulu? Miksi sen kirkkoon kuulumattoman asema painaa enemmän kuin minun?

[/quote]

Miksi kuulut kirkkoon, kun et selvästikään usko sen oppeihin?

Vierailija
64/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten niin en usko kirkon oppeihin?

Vierailija
65/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:33"]

Ai miten niin en usko kirkon oppeihin?

[/quote]

Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? 15  Voivatko Kristus ja Beliar*olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko? 16 Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut:

-- Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.

17 Siksi Herra sanoo:

-- Lähtekää pois heidän joukostaan
ja erotkaa heistä
älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen,
niin otan teidät vastaan
18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Vierailija
66/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä keskeistä on siunauksen pyytäminen. Vihittävät jättävät toinen toisensa ja yhteisen liittonsa Jumalan huolenpitoon.

Seurakunta rukoilee Jumalan siunausta avioparille. Liitto ei ole kiinni vain ihmisistä, vaan Jumala siunaa yhteistä elämää"

Vierailija
67/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, jos äitisi oli jonkin suomalaisen herätysliikkeen jäsen, esim. körttiläinen, evankeelinen tai lestadiolainen, niin kyllä hän silloin kuului kirkkoonkin. Mutta jos hän oli jonkun vapaan suunnan jäsen, esim. helluntailainen, vapaakirkkolainen, adventisti, niin silloin hän ei ollut kirkon jäsen, vaan kuuluin siviilirekisteriin.

Vierailija
68/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Se on sinun miehesi, joka pyllistää, ei kirkko.

Vierailija
69/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:57"]

Serkkuni halusi aina välttämättä kirkkohäät mutta hänen miehensä ei kirkkoon kuulunut eikä suostunut vihkimisen takia liittymään. Kompromissin tekivät ja menivät maistraatissa naimisiin edellisenä päivänä, mukana vain molempien vanhemmat ja sisarukset. Seuraavana päivänä siunaustilaisuus kirkossa ja siellä koko muu suku ja ystävät.

En ymmärrä miksi pitäisi vihkiä jos ei kirkkoon kuulu.

[/quote]

Juu, en minä haluakaan pappia vaan tuleva puolisoni =) Pitää kai sitten antaa periksi ja liittyä hetkeksi kirkkoon, että saa papin aamenen. Eroan sitten taas vihkimisen jälkeen, minulle asialla ei mitään merkitystä.

[/quote]

Ota huomioon, että avioliittoon vihkimisen vaatimuksena on myös konfirmaatio, eli jos ei ole ennestään rippikoulu käytynä, niin sen suorittaminen vaaditaan kirkkoon kuulumisen lisäksi.

Vierailija
70/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tällaista tarvitsee edes kysyä, osoittaa vain sen, että kirkko ja valtio olisi pitänyt erottaa kokonaan toisistaan jo ajat sitten.

Vierailija
71/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:42"]

[/quote]

[/quote]no sitä plokkaamista että pappi ei vihi sun miestä kun se ei kuulu kirkkoon sun se kyllä vihkii

Vierailija
72/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:28"]

Se, että tällaista tarvitsee edes kysyä, osoittaa vain sen, että kirkko ja valtio olisi pitänyt erottaa kokonaan toisistaan jo ajat sitten.

[/quote]

Selvennätkö mitä tarkoitat? Miten valtio tähän liittyy?

Vierailija
73/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:42"]

[/quote]

[/quote]

Ei se olekaan kirkon valinta, vaan PUOLISOSI. Jos puolisosi on suostuvainen kirkkovihkimiseen, hän voi vapaasti liittyä kirkkoon sitä varten.

Vierailija
74/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:33"]

Näin kirkkolaki määrää. Papilla ei ole siihen harkintavaraa. Kyse on uskonnonvapaudesta. Lakialoite siis vireille!

[/quote]

Niin, on oikeus olla uskomatta. Mene sinä sitten vihille jossain muualla. Mikä ihmeen pakko eräitten on tunkea kirkkoon jos sinne tuleminen ei ole edes mikään tärkeä juttu -kun on ihan oikeasti pareja jotka menee nimenomaan Jumalan kasvojen eteen asiansa kanssa, jos se ei sinulle ole kuin vitsi niin miten edes kehtaat? Missä on ihmisien moraali? Mikä sinulle on tärkeää?

Vierailija
75/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä moraalitonta siinä on, jos kirkkoon kuuluva haluaa tulla kirkossa vihityksi. Vai riitaa vissiin vaan haluat haastaa? se kirkkoon kuulumaton ei siinä mitään menetä.

Vierailija
76/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:16"]tietääkö joku?
[/quote]ei

Vierailija
77/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:52"]Mitä moraalitonta siinä on, jos kirkkoon kuuluva haluaa tulla kirkossa vihityksi. Vai riitaa vissiin vaan haluat haastaa? se kirkkoon kuulumaton ei siinä mitään menetä.
[/quote]valitse sellainen mies joka kuuluu kirkkoon

Vierailija
78/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:22"]

Ei vihi. Avioliiton siunaus onnistuu jos vain toinen kuuluu kirkkoon, mutta vihkimin7221en hoidetaan maistraatissa

[/quote]Ei tarvitse kuulua ev.lut. kirkkoon mutta johonkin rekisteröityyn kristilliseen yhdyskuntaan, esim helluntaiseurakuntaan. Silloin pappi myös vihkii, ei ainoastaan siunaa kirkossa.

Vierailija
79/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:10"]

Kysyykö pappi kirkkoon kuulumista? Saako valehdella?

[/quote]Ei auta valehtelut kun se näkyy rekistereissä.

Vierailija
80/82 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 11:43"]

[/quote]

[/quote]

Sinä pääset koska vain kirkossa vihille, mutta puolisosi kirkkoon kuulumattomana ei. Eli sinulle mitään pyllistellä, pääset heti vihille kun kadut syntejäsi ja vaihdat pakanapuolisosi uskontosi hyväksymään puolisoon. 

[/quote]

Tästä ei ole kyse lainkaan. Kyse on sen kirkkoon kuulumattoman puolison uskonnnonvapaudesta: Kirkolla ja yksittäisellä papilla ei ole oikeutta vihkiä, ettei kirkkoon kuulumattoman uskonnonvapautta loukattaisi. Samoin lasta ei voi eikä saa kastaa, ellei vähintään toinen vanhemmista ole kirkon jäsen. Kirkkoon kuulumatonta ei myöskään saa siunata hautaan, jos on tiedossa, että vainaja eläessään olisi sitä vastustanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan