Saako töistä olla pois jos ei "ehtinyt" nukkua?
Työkaveri kyseessä. Yövuoro, hällä tunnin työmatka suuntaansa. Tänään hänellä oli joku lääkäri aika jonne meni suoraan yövuorosta ja pääsi kotiin vasta nyt. Seitsemältä alkaa työvuoro.
Ilmoitti ettei tule töihin, kuulemma kuolee muuten. Oonko nipo kun musta tämä ei ole syy jäädä kotiin makaamaan? Esimieskin vähän nyreänä asiasta, mutta ei tiedä onko tämä nyt sitten laiton poissaolo.
Kommentit (77)
Nuorten keskuudessa on ihan tyypillistä. Olen lukenut Jodelista että saikulle jäädään, kun on nukuttu esim. vain 4 tuntia yössä. Pitää kuulemma saada nukkua se 8. Kuulostaa kyllä vähän pumpulissa kasvaneiden touhulta, mutta kyllä se aikuisuus opettaa. Sitten viimeistään kun on lapsia, niin oppii ettei sitä 8 tuntia pysty aina joka yö nukkumaan eikä siihen silti kuole.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla joko palkatonta tai sairauslomaa unettomuudesta. Työkaveri oli kesällä yövuoron pois kun taloyhtiössä kattoremontti. Mahdoton nukkua aamulla/päivällä kun vasarat, porakoneet ja sahat laulaa.
Ei se sitten korvatulpista ollut kuullut?
Kyllä tuosta periaatteessa voisi varoituksen antaa, mutta itse esimiehenä antaisin mukisematta palkattoman vapaan. Ei toimintakyvyttömän väsynyt duunari tee mitään muuta kuin vahinkoa.
Jos ajais työkseen autolla, niin sitten ymmärtäisin. Mutta kyllähän esim. lääkäritkin tekee jopa pari vuorokauttakin putkeen töitä nukkumatta ollenkaan välissä. Ainakin siis jos on someen uskominen. Itse en ole alalla. Ei se silloin tapa, kyllä lääkäri jos joku tietää.
Työkaverisi kuulostaa melko mukavuudenhaluiselta ihmiseltä. Ei selvästi siedä hetkeäkään lievästikään epämukavaa oloa, eli esim. valvomisesta tulevaa lievää päänsärkyä tms.
En teilläkin ongelmat. Lopetin työelämän 35-vuotiaana ja aurinko paistaa.
Vierailija kirjoitti:
No jos tuo tapahtuu sen kerran niin olisi ymmärrettävää. Mutta jos on sellainen sarjasaikuttaja että ollaan paljon pois mitä ihmeellisemmistä syistä niin voisi olla viimeinen pisara.
Olen itse tehnyt kaksi yövuoroa niin etten ollut saanut nukuttua ja se oli ihan kamalaa eikä meinannut tulla työnteosta mitään kun olin nukahtaa pystyyn.
Eihän tässä mistään saikuttamisesta ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajais työkseen autolla, niin sitten ymmärtäisin. Mutta kyllähän esim. lääkäritkin tekee jopa pari vuorokauttakin putkeen töitä nukkumatta ollenkaan välissä. Ainakin siis jos on someen uskominen. Itse en ole alalla. Ei se silloin tapa, kyllä lääkäri jos joku tietää.
No eikä tee lääkärit nukkumatta, vaan ne nukkuu työajalla ja ylityökorvaukset juoksee.
Mulla on meluavat kerrostalonaapurit, jotka valvottaa aina öisin. Taidankin ottaa saikkua. Kiitos vinkistä!
Veikkaan että se ei muuten tule töihin huomennakaan. Sillähän menee nyt unirytmi pilalle, kun meni klo 17 nukkumaan ja herää joskus klo 01. Ei se jaksa huomennakaan töihin klo 19 tai ei jaksa ainakaan vuoroa loppuun asti, kun on valvonut silloin taas yli vuorokauden.
Just menossa yövuoroon. Vihaan kolmivuorotyötä. Vuosien vuosien jälkeen olen siinä vaiheessa, ettå olen valmis irtisanoutumaan vakkarityöstä.
Työehtosopimuksessa on tässä kohti puute, koska itsekin monesti jouduin jäädä yövuorojen jälkeen hoitamaan kipeää lasta. Puolisolla ei ole oikeutta jäädä pois töistä, koska toinen on kotona!
Eikun vaan seuraavaan yöhön niillä vähillä unilla, mitä koitti haalia kun puoliso tuli töistä.
Vuorokautinen ja viikottainen lepoaika on määrätty työsopimuksissa. Ammattiajoneuvon kuljettajilla on myös pakolliset tauot. Työsuojeluun yhteyttä, jos ylityöt rassaavat.
Mukava tietää että huonosti nukkumisestakin saa jäädä saikulle. Itellä tulee myös usein nukuttua huonosti. Se että nukkuis hyvin vaatis monen tunnin rauhoittumista illalla ja ei voi vaatia, että käyttää vapaa-aikansa niin ettei esim. tuntiin ennen nukkumista saa olla ollenkaan puhelimella tai koneella.
Vierailija kirjoitti:
Vuorokautinen ja viikottainen lepoaika on määrätty työsopimuksissa. Ammattiajoneuvon kuljettajilla on myös pakolliset tauot. Työsuojeluun yhteyttä, jos ylityöt rassaavat.
En tiennytkään tätä. Siis aina kun ei saa 8 tuntia öisin nukuttua, niin saa jäädä kotiin? Vau!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Työntekijä hoitakoon itse lääkärissä käyntisä niin ettei se ole työnantajalta pois. Meillä tulisi potkut.
T. Hoitsu
Ja höpö höpö. Ensimmäisestä kerrasta korkeintaan varoitus, eikä edes sitä, jos on ensitilassa ilmoittanut poissaolosta.
Jos työntekijä ilmoittaa rehellisesti että ei pysty tulemaan töihin, niin se on sitten palkatonta vapaata henkilökohtaisesta syystä, johon jokaisella on lain mukaan oikeus.
Ai minkä lain mukaan? Viimeksi kun kuin työsopimuslakia (eilen), ei siellä tällaista ollut. Poissaolo pakottavista perhesyistä on eri tarkoitukseen.
Työntekijän olisi tullut järjestää lääkärikäynti toiseen ajankohtaan. Toki kyseessä saattoi olla päivystysluontoinen keissi. Se on nyt esimiehestä kiinni tuleeko varoitus.
Riippuu paikasta, meillä näitä elämäntapasaikuttajia hoito-alalla on paljon. Puhelinsoitto ja pari päivää saikulla. On sitten kyseessä väsymys, varvaskipu tai kova kakka.
Uneton yö vastaa noin promillen känniä tarkkaavaisuudessa jne.
Parempi jäädä huilaamaan kotiin.
"Ei joutanut nukkumaan kun piti hoidella asioita" ei ole ok syy teetättää töitään työkaverilla.
Jos sinusta tuntuu siltä että olet työkuntoinen kun olet vetänyt viikon piriä niin ei se tarkoita että olet.