Saako töistä olla pois jos ei "ehtinyt" nukkua?
Työkaveri kyseessä. Yövuoro, hällä tunnin työmatka suuntaansa. Tänään hänellä oli joku lääkäri aika jonne meni suoraan yövuorosta ja pääsi kotiin vasta nyt. Seitsemältä alkaa työvuoro.
Ilmoitti ettei tule töihin, kuulemma kuolee muuten. Oonko nipo kun musta tämä ei ole syy jäädä kotiin makaamaan? Esimieskin vähän nyreänä asiasta, mutta ei tiedä onko tämä nyt sitten laiton poissaolo.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Työntekijä hoitakoon itse lääkärissä käyntisä niin ettei se ole työnantajalta pois. Meillä tulisi potkut.
T. Hoitsu
Lopeta tuo huono provoilusi. Edelleenkään kukaan itseään kunnioittava hoitaja ei kutsu itseään hoitsuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiton poissaolo. Esimies voi varoittaa että joko tulee sorvin ääreen tai alkaa katselemaan uutta työpaikkaa.
Mikä ihmeen laiton? Ei laissa ole ketään pakotettu mistään syystä töihin.
Työntekijän velvollisuus on ilmaantua työpaikalle työvuoron alkaessa. Jos tätä rikotaan, kyseessä on sopimusrikkomus.
Eli ei mitään laitonta.
Jotkut tekee töitä missä huomion herpaantuminen voi aiheuttaa miljoonavahingot tai jopa ruumiita.
No jos tuo tapahtuu sen kerran niin olisi ymmärrettävää. Mutta jos on sellainen sarjasaikuttaja että ollaan paljon pois mitä ihmeellisemmistä syistä niin voisi olla viimeinen pisara.
Olen itse tehnyt kaksi yövuoroa niin etten ollut saanut nukuttua ja se oli ihan kamalaa eikä meinannut tulla työnteosta mitään kun olin nukahtaa pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai sitä nyt hyvänen aika kuoleman uhalla töihin tulla.
Voi olla pois, jos kerran on pakko, mutta palkkaahan tuosta ei tietenkään saa.
Ei kukaan kuole siihen että valvoo vähän :D
Ap:n tapauksessa tässä valvottu yövuoro + tämä päivä + seuraava vuoro. Eli vaan n. vuorokausi. Ihminen voi valvoa jopa viikon ja olla aivan työkuntoinen.
Hänhän olisi jo työvuoron alkaessa valvonut yli vuorokauden. Ja ihan höpöhöpö että olisi normaalia olla työkuntoinen jos valvoo useamman vuorokauden putkeen. Ei keskivertoihminen pystyisi tekemään mitään keskittymistä vaativaa.
Riippuu ihan työtehtävästä vastaus tuohon kysymykseen. Eli voiko väsymyksestä aiheutua fataaleita/kalliita virheitä töitä tehdessä. Itse peräänkuuluttaisin inhimillisyyttä tällaisissa tilanteissa, sillä oletuksella tietenkin että tällaiset ovat poikkeustapauksia eikä näitä käytettäisi hyväksi jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tapauksessa tässä valvottu yövuoro + tämä päivä + seuraava vuoro. Eli vaan n. vuorokausi. Ihminen voi valvoa jopa viikon ja olla aivan työkuntoinen.
Itsellä unettomuus päättyi psykoosiin joten en puhu hirveästi puolesta että viikon valvominen on työkuntoisuutta.
Liikenneturvan mukaan yli 24 tunnin valvominen rinnastuu yhden promillen humalaan.
Konsultoi ensin työverveyslääkäriäsi, he ovat anmattilaisia ja välittävät sinun terveydestä ensisijaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai sitä nyt hyvänen aika kuoleman uhalla töihin tulla.
Voi olla pois, jos kerran on pakko, mutta palkkaahan tuosta ei tietenkään saa.
Ei kukaan kuole siihen että valvoo vähän :D
Viikon valvoneena ei todellakaan ole työkuntoinen. Jo vuorokausi vaikuttaa melko merkittävästi keskittymiskykyyn ja kognitiivisiin taitoihin.
Itse olen bioanalyytikko. Haluaisitteko, että tulisin vuorokauden valvomisen jälkeen ottamaan teistä verinäytteitä? Tai luottaisitteko työkykyyni, jos olen verikeskuksessa töissä ja alatte vuotaa leikkauksessa, minähän ne verituotteet osastoille ja leikkuriin lähetän. (Kyllä, veritiputuksen aloittajan pitäisi tarkistaa muutamia juttuja ennen tiputusta, mutta tietäisittepä vaan..)
Ei tule potkuja yhden päivän luvattomasta, eikä edes 6:n. Vasta 7 päivän luvattoman poissaolon jälkeen työsuhde voidaan purkaa.
No aikaisemminkin olisi voinut ilmoittaa, mutta noilla valvomisilla työntekijä on töissä kuin humalaisena. Käskisin kotiin palkattomalle.
Pomolla on liikaa töitä, jos työpaikalla ei selvitä edes yhtä vuoroa tällaisen "yllärin" takia. Kai teillä on selkeät proseduurit jos joku ei pääse töihin sairauden, auto-onnettomuuden tai tapaturman takia?
Ymmärrän jos kyse on lentäjästä tai kuorma-autokuskista. Muuten kyse on laiskuudesta.
Saa olla joko palkatonta tai sairauslomaa unettomuudesta. Työkaveri oli kesällä yövuoron pois kun taloyhtiössä kattoremontti. Mahdoton nukkua aamulla/päivällä kun vasarat, porakoneet ja sahat laulaa.
Sairauslomaa hakisin tuossa tilanteessa. Turvallisuusriski olla väsyneenä töissä tai voi nukahtaa rattiin työmatkalla. Moni ei tiedä, että lääkäriltä saa aika helposti todistuksen ettei voi tehdä yövuoroa.
En päästäisi töihin tyyppiä, joka joutuu ajamaan kotiin tunnin kotimatkan kaiken valvomisen jälkeen. Eihän sellaista uskaltaisi päästää liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos kyse on lentäjästä tai kuorma-autokuskista. Muuten kyse on laiskuudesta.
Entäs bussikuski? Mielellään varmaan menisit kyytiin, jos kuski valvonut yli vuorokauden.
Ainahan yövuoroja tehdessä väsyttää hulluna ja ekassa yössä varsinkin meinaa kuolla. Ihan normaalia. Luuleeko ihmiset, et yövuorolaiset tai kolmivuorotyöläiset nukkuisi aina hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla joko palkatonta tai sairauslomaa unettomuudesta. Työkaveri oli kesällä yövuoron pois kun taloyhtiössä kattoremontti. Mahdoton nukkua aamulla/päivällä kun vasarat, porakoneet ja sahat laulaa.
Tuo nyt on ihan höpöhöpöä =D Kuulosuojaimet on keksitty ja korviin voi tunkea vaikka vessapaperia, jos ei muka muuten pysty nukkumaan.
Siis tässähän tulisi valvottua samoilla silmillä aivan luokattoman kauan. Ei missään nimessä töihin, tuohan on ko vaarallista muillekin ihmisille!
Ootteko te nyt aivan tosissanne?