Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako töistä olla pois jos ei "ehtinyt" nukkua?

Vierailija
07.10.2021 |

Työkaveri kyseessä. Yövuoro, hällä tunnin työmatka suuntaansa. Tänään hänellä oli joku lääkäri aika jonne meni suoraan yövuorosta ja pääsi kotiin vasta nyt. Seitsemältä alkaa työvuoro.

Ilmoitti ettei tule töihin, kuulemma kuolee muuten. Oonko nipo kun musta tämä ei ole syy jäädä kotiin makaamaan? Esimieskin vähän nyreänä asiasta, mutta ei tiedä onko tämä nyt sitten laiton poissaolo.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän varmasti arvannut, että lääkärikäyntiin menisi koko päivä. Minusta pitäisi tuossa tapauksessa antaa jäädä palkattomasti pois, eikö kyseessä ole terveydentilasta johtuva poissaolo, kun johtuu lääkärin tutkittavana käymisestä?

Vierailija
62/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut päivän saikulla unettoman yön takia. En tee työtä, jossa väsymys olisi vaaraksi, mutta pikkutarkkaa työtä ja virheet voivat maksaa työnantajalle satoja tuhansia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa olla pois, jos ei ole saanut syystä tai toisesta nukuttua. Aika riski itselle, sekä töissä ihmiselle/asioille jos on valvonut kaksi yötä putkeen. Terveys menee ehdottomasti työn edelle.

Vierailija
64/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uneton yö vastaa noin promillen känniä tarkkaavaisuudessa jne.

Parempi jäädä huilaamaan kotiin.

Eli tahallaan valvomalla hankittu känni on ihan ok, ja toki voi huilia, mutta tahallaan juomalla hankittu känni tuskin saisi vastaavaa ymmärrystä?

Vierailija
65/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo laittaa vaan tuntikirjauksiin palkaton vapaa.

Vierailija
66/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorokautinen ja viikottainen lepoaika on määrätty työsopimuksissa. Ammattiajoneuvon kuljettajilla on myös pakolliset tauot. Työsuojeluun yhteyttä, jos ylityöt rassaavat.

Joo, mutta ei ne pakolliset tauot tarkoita sitä, että silloin nukutaan 🙄

Vierailija
67/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenin kaltaisen päänsäryn vuoksi tuli joskus valvottua kokonaisia öitä ja ei olisi tullut mieleenkään lähteä seuraavana aamuna töihin.

Vierailija
68/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkärissä kuluu aikaa 10 tuntia, niin joku on pielessä. Olisi ollut hyvä, jos olisi saanut sairaslomatodistuksen. Olen ollut joskus rytmihäiriöiden takia yön päivystyksessä, enkä ole todellakaan mennyt töihin vaan tuli yhden päivän sairaspoissaolo

Vierailija
69/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sitä nyt hyvänen aika kuoleman uhalla töihin tulla.

Voi olla pois, jos kerran on pakko, mutta palkkaahan tuosta ei tietenkään saa.

Ei kukaan kuole siihen että valvoo vähän :D

Ap:n tapauksessa tässä valvottu yövuoro + tämä päivä + seuraava vuoro. Eli vaan n. vuorokausi. Ihminen voi valvoa jopa viikon ja olla aivan työkuntoinen.

Viikon valvomisella kylläkin menee henki. Ja jo muutaman yön jälkeen näkee harhoja.

Yksi yö vastaa jo promillen humalaa. Laitonta ajaa jos ei ole nukkunut lainkaan.

Riippuu myös ihmisestä ja hänen lääkkeistään ym terveydentilasta, miten valvomista kestää.

Miten muuten ap tietää noin paljon työkaverinsa terveydentilasta? Eihän pomo sais sulle kertoa miksi työkaveri on pois.

Vierailija
70/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten keskuudessa on ihan tyypillistä. Olen lukenut Jodelista että saikulle jäädään, kun on nukuttu esim. vain 4 tuntia yössä. Pitää kuulemma saada nukkua se 8. Kuulostaa kyllä vähän pumpulissa kasvaneiden touhulta, mutta kyllä se aikuisuus opettaa. Sitten viimeistään kun on lapsia, niin oppii ettei sitä 8 tuntia pysty aina joka yö nukkumaan eikä siihen silti kuole. 

Ai, mä taas opin 18-19-vuotiaana unettomuuden ja unilääkekuurien jälkeen kuinka tärkeää uni on. Enää en 3-kympisenä edes jaksa yhtä hyvin 4h jälkeen kuin nuorena 2h unien jälkeen. Mulla tulee suorastaan pahoinvointia, laukee migreeni, jne. Keskittymiskyky menee todella huonoksi.

Kävin viime lukuvuoden koulua kuukausia 2-5h yöunilla ja sain sitten rytmihäiriöitä.

Ei voi suositella.

Vierailija
71/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja minulla ei ole lapsia. Tähän vaikutti jonkun verran tuo että tiesin etten jaksaisi ehkä valvoa vauvan kanssa. T.70

Vierailija
72/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorokautinen ja viikottainen lepoaika on määrätty työsopimuksissa. Ammattiajoneuvon kuljettajilla on myös pakolliset tauot. Työsuojeluun yhteyttä, jos ylityöt rassaavat.

Aloituksessa ei tainnut olla kyse siitä, etteikö lepoaikaa olisi huomioitu työvuoroissa, vaan siitä, ettei työntekijä itse käyttänyt lepoaikaa nukkumiseen. Se ei ole työnantajan syy, jos työntekijä varaa lääkäriajan itselleen yövuoron jälkeiselle nukkumispäivälle siten, ettei ehdi nukkua tarpeeksi ennen seuraavaa vuoroa.

Meillä olisi vaadittu lääkärintodistus unettomuudesta, se ei kelpaa omailmoituspoissaolon syyksi.

Vierailija
73/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten keskuudessa on ihan tyypillistä. Olen lukenut Jodelista että saikulle jäädään, kun on nukuttu esim. vain 4 tuntia yössä. Pitää kuulemma saada nukkua se 8. Kuulostaa kyllä vähän pumpulissa kasvaneiden touhulta, mutta kyllä se aikuisuus opettaa. Sitten viimeistään kun on lapsia, niin oppii ettei sitä 8 tuntia pysty aina joka yö nukkumaan eikä siihen silti kuole. 

Fiksuja nuoria ❤ ei ne työt koskaan lopu eikä kukaan kuole jos ei pääse shoppailemaan.

Vierailija
74/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tietenkin olla pois. Samoin voi olla pois töistä, jos on sellainen ikävä syndrooma, jossa ihminen on yksinkertaisesti laiska. Minä olen monesti soittanut töihin, että tulisin kyllä mieluusti paikalle, mutta kun minulla on sellainen ominaisuus, että olen pirun laiska ja just nyt tänään se on tosi pahana se syndrooma. En voi sille mitään, laiskottaa ihan himputisti joka päivä. Työnantaja on onneksi ymmärtäväinen ja maksaa palkkaa entiseen malliin. Sitten kun minusta laiskuus joskus kaikkoaa, niin kyllähän minä menen töihin.

Tosi rankkaa tällainen laiskuus. Syrjitään kovasti.

Vierailija
75/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinä kirjoittaisin potilaalle tuosta sva:n. Potilas ollut työvuoron jälkeen KOKO päivän tutkimuksissa, hoitoneuvottelussa ym SAIRAUDEN tutkimuksiin ja hoitoon liittyen. Ei tod ole työkykyinen toiseen yövuoroon kaiken jälkeen ja nukkumatta.

Vierailija
76/77 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa tietenkin olla pois. ⁶Samoin voi olla pois töistä, jos on sellainen ikävä syndrooma, jossa ihminen on yksinkertaisesti laiska. Minä olen monesti soittanut töihin, että tulisin kyllä mieluusti paikalle, mutta kun minulla on sellainen ominaisuus, että olen pirun laiska ja just nyt tänään se on tosi pahana se syndrooma. En voi sille mitään, laiskottaa ihan himputisti joka päivä. Työnantaja on onneksi ymmärtäväinen ja maksaa palkkaa entiseen malliin. Sitten kun minusta laiskuus joskus kaikkoaa, niin kyllähän minä menen töihin.

Tosi rankkaa tällainen laiskuus. Syrjitään kovasti.

Tiesitkö että unettomuus vaikuttaa ihmisiin eri tavalla? Joku toinen menee töihin ja kokee että hiukan väsyttää, toinen unohtaa hellan päälle?

Olen huomannut että ihmisillä on aika isojakin eroja tässä. Jokin fyysinen sairaus voi myös tehdä sen että ihminen tarvitsee enemmän unta kuin muut. Esim. Reuma, ms-tauti, jne. Tai vaikka ihan psyykkinen kuten psykoosi-taipumus tai masennus (vaikuttaa uneen). Näitähän et päällepäin ihmisestä näe.

Itse voin sanoa ettei mun kognitiiviset kyvyt koskaam täysin palautuneet siitä nuoruuden unettomuudesta. Siis vielä tänäkin päivänä keskittyminen vaikeaa ja olen ollut viimeiset 10v todella väsynyt. T.70

Vierailija
77/77 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai sitä nyt hyvänen aika kuoleman uhalla töihin tulla.

Voi olla pois, jos kerran on pakko, mutta palkkaahan tuosta ei tietenkään saa.

Ei kukaan kuole siihen että valvoo vähän :D

Ap:n tapauksessa tässä valvottu yövuoro + tämä päivä + seuraava vuoro. Eli vaan n. vuorokausi. Ihminen voi valvoa jopa viikon ja olla aivan työkuntoinen.

Kokeile kerran, millainen olosi on YHDEN valvotun vuorokauden jäkleen. En siis tarkoita sängyssä makaillun vuorokauden jälkeen, vaan siis niin, että olet ns. pystyssä koko vuorokauden. Niinpä. Ei kannata kirjoitella höpö höpö juttuja, jos ei tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi