Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikäeroksi 2,5v?

04.09.2006 |

Millasia kokemuksia teillä tuollaisesta ikäerosta? Onko mustasukkaisuutta kuinka ollut ilmassa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla ja veljelläni on ikäeroa tasan 2 v. ja se on ollut ainakin meidän tapauksessamme aivan ihanteellinen ikäero! Minä olen se vanhempi enkä tietenkään itse muista veljeni syntymää. Vanhempieni mukaan en ole ollut mustasukkainen muuten, paitsi että hymyni oli hieman teennäinen veljeni synnyttyä (sen näkee joistain kuvistakin) ja jonkun tullessa veljeäni katsomaan minä kuulemma itkin nojatuolissa, enkä suostunut liikahtamaan. Niin ikään veljeni ristiäiset huusin läpi (sen jopa jotenkin muistan), mutta se voi mennä enemmän papin pelkäämisen puolelle...

Meistä on aina ollut seuraa toisillemme, vaikka olemme eri sukupuolta.

Onnea!

Vierailija
2/12 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on sellainen ikäero tulossa lapsille :) Saattoihan kysymys olla vain hypoteettinen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojilla on n.2v 7kk ikäeroa ja se on mielestäni hyvä.Isompi poika oli omatoiminen vessassakäynnin,pukemisen ja syömisen suhteen kun pienempi oli vauvana.Nyt heillä on ikää 5v ja 2v 5kk ja leikkivät tosi hyvin yhdessä,tietty isomman johdolla.

Mustasukkasuutta ei ole ollut,päin vastoin isompi oli tosi iloinen kun vauva syntyi ja halusi helliä ja hoivata häntä.Sairaalassakin,kun ekan kerran näki vauvan sanoi " Apua,minun vauva!"

Ja nyt isompi haluais uuden vauvan,joten mitään traumoja vauva-ajasta ei ole jäänyt:)

Vierailija
4/12 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on ollut tosi hyvä!! Hiukan esikoinen jo odotusaikana osas ajatella tulevaa ja vauva kun synty niin halus pitää sylissä ja oli tosi ylpeä, kertoi kaikille että hänellä on pikkusisko!Sekin helpotti että on vain yksi vaipoissa kerrallaan! Tottakai pientä huomionkipeyttä havaittiin meilläkin, mutta ei koskaan ole halunnut siskoa pois. Nyt leikkivät ja kiusaavat toisiaan ihan tasapuolisesti 4+ ja 1v9kk

Vierailija
5/12 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikäeroa tasan kaksi vuotta (nyt ovat 2v10kk ja 10kk). Ihan hyvä sekin on ollut ja lapset ovat mielestäni tulleet toimeen hyvin. Alussahan toki esikoinen oli hiukan huomionkipeä ja toki välillä tönii ja tökkii pikkusiskoaan, mutta se taitaa olla aika normaalia.

Oman jaksamisen kannalta hiukan pidempi ikäero voisi olla hyvä eli sen takia tuo 2,5 vuotta kuulostaa omaan korvaani tosi hyvältä! Meillä pojan vaipattomuus sai takapakkia heti, kun pikkusisko syntyi. Puoli vuotta vaihdoin kahdelle lapselle vaippoja ja samalla yritin opettaa uhmaikäistä esikoista takaisin potalle. Siinä meinasi mennä hermot ihan oikeasti! Mutta nyt kun poika keväällä oppi kuivaksi kokonaan, elämä on helpottunut selvästi. Sen takia itse olen ajatellut, että jos Luoja suo, seuraava lapsi syntyisi pikkasen isommalla ikäerolla. Ihanteellinen olisi mielestäni juuri 2,5-3 vuotta.

Vierailija
6/12 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis lapset 2,5v ikäerolla, ja oon jo yli puoli vuotta ollut sitä mieltä, että lapset pitäisi tehdä joko pienemmällä ikäerolla tai sitten paljon suuremmalla. Meidän elämä on ollut yhtä katastrofia vauvan tulosta lähtien.

Isoveli hakkaa, puree, potkii, lyö vauvaa ja äitiä, ja on muutenkin muuttunut ihanasta kullanmuru-esikoisesta kauheaksi uhmis-terroristiksi. Meillä siis poika on ollut kyllä koko ikänsä itsepäinen ja vilkas, mutta nyt ilmeisesti uhmaikä ja uusi vauva tulivat yhtä aikaa, ja yhdistelmä on tositosi huono. Toki tilanteeseen vaikuttaa moni muukin tekijä varmasti, ja kaikki lapset ovat erilaisia - mutta jos nyt saisin päättää, olisin tehnyt lapset ehkä 1,5v ikäerolla tai sitten 3,5v vähintään. Ei olis ollut tuo uhma noin pinnalla.

En siis omasta kokemuksesta voi suositella, mutta saatan olla ainoa :)

Vierailija
7/12 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan ja tokan välillä 2v 8kk, kolmannelle haluan ehdottomasti yli 3v ikäeron. Esikoinen pahimmassa uhmassa ja alkoi juuri pottatouhut, huoh! Päivät pitkät pyyhin lätäköitä, pyykkäsin ja kannoin huutavaa vauvaa. Päivät oli kyllä tosi rankkoja koko ekan vuoden ajan, kun sitten iski korvakierteet sun muut ja mustasukkaisuus ei tietenkään siitä vähentynyt. Nyt helpottaa, kun kuopus 1,5 v ja välillä leikit menee edes vähän yhteen...

Vierailija
8/12 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en nyt voi muuta vauva-ajasta kertoa, mutta noin yleensä olin veljeni kanssa paras kaveri, mutta myös paras tappelukaveri... Isoveli otti aina pikkusiskonsakin mukaan, itse muistankin juuri lapsuudesta leikkineeni aina veljen ja hänen kavereidensa kanssa.

Vierailija
9/12 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös niistä eriävistä...=)

Niin se näyttää nyt, että tämä ikäero olisi lapsille tulossa..

Raskaus oli oikeastaan yllätys, joten sillä kyselin..=)

Tuota uhmista vähän minäkin mietin, että kuinka se homma isoveljen kans menee.. No, toivotaan parasta ja pelätään pahinta!=)

Vierailija
10/12 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samainen ikäero tulossa myös täällä ja eipä sitä niin kauheesti voi ennalta arvata, mitä tuleman pitää...

Se on niin yksilöllistä, esimerkiksi tuon uhman puhkeaminen; toisilla se puhkeaa jo alle 2v ja toisilla vasta lähempänä 3v tai ei kunnolla ollenkaan... Vauvantulo varmasti mullistaa esikoisen elämän, oli sitten minkäikäisestä kysymys. Ja aikansa kutakin - uhmakin on ohimenevää (viimeistään se loppuu kun teini-ikä alkaa :D), kuten myös vaippavaihe tms.

Joten, otetaan vastaan mitä tulee ja tietysti toivotaan, että meidän molempien esikoiset on sellaisia herttaisia kullannuppuja, jotka toimii juuri äidin ajatuksen mukaan :D Ja tulevat vauvat on tietysti terveitä, tyytyväisiä, koko yön putkeen nukkuvia tapauksia :)

salama, rv. 22 & poika 2v

Vierailija
11/12 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ovat toimeen tulleet! Poika nyt 5v2kk ja tyttö ihan kohta 2v10kk. " Sisarusrakkautta" kyllä on ilmassa päivittäin niin hyvässä kuin pahassakin, mutta isoveli huolehtii ja auttaa siskoa ja paljon yhdessä leikkivät todella nätisti. Nykyisen kuopuksen ja tulevan kuopuksen väliksi tulee sitten aika tarkkaan kolme vuotta. Ihan hyvältä kuullostaa sekin = ). Isommat vaipattomia, itse syöviä ja hyvin nukkuvia. Toivottavasti jaksan vielä tytön kanssa pukemista treenata niin ettei ole syksyllä montaa puettavaa. Autettava toki on. Ja uhmasta vielä, että se alkaa ja ilmenee kaikillä niin yksilöllisesti. Meillä pojalla ja tytöllä molemmilla alkoi noin 2v ja pojalla noin puoli vuosittain tuntuu vaihtuvan tuo uhmailun suuntaa, että mihin kohdistuu. Eivät kuitenkaan toisiinsa sitä kohdista, vaan lähinnä meikäläiseen... Viimeksi eilen sain kuulla olvani tyhmä! Elämä on...

T:Effica, poika 080701, tyttö 181103 ja la 011106

Vierailija
12/12 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikä ero 2,4v ja ollut hyvä. Kaverin lapsilla sama ikäero ja ollut tosi vaikeaa. Esim. esikoista ei ole voinut jättää hetkeksikään vauvan kanssa, siis kun selkänsä kääntää esikoinen muksauttaa vauvaa. Sivusta ainakin näyttänyt et on aika raskasta ollut. Meillä taas esikoinen ei moksi vauvaa, hoitaa ja tykkää. Toki ns. normaalia mustasukkaisuutta välillä, mitä varmasti tulee on ikäero sitten mikä tahansa. Ovathan sisarukset vanhempanakin välillä mustasukkasia toisistaan.

Riippuu nähtävästi monesta muustakin seikasta...