IS: Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ...
Hallitus on tänään antamassa eduskunnalle esityksensä niin sanotusta pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallista, joka velvoittaisi työnhakijat keskimäärin viikoittaiseen työnhakuun. Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Mikäli työnhakija laiminlyö hakuvelvollisuutensa, hän voi menettää saamansa työttömyysetuuden.
Mielipiteitä uudistuksesta
Kommentit (1269)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti näiden nerojen esitys uudesta työnhakumallista menee läpi:
näkisi koko kansa oikein käytännössä miten moinen idioottimaisuus toimii .
Ja varsinkin millaisilla ajatusmalleilla siellä on ihmisiä muka kansaa edustamassa.
Kyllä minä voin käydä työkkärissä 2 viikon välein ja laittaa monta työhakemusta. Onneksi lapset on sen ikäisiä että ei tarvitse enää mukaan ottaa.
Saapahan nähdä kannattaako Vartiainen tätä!
Tulevaisuus : Työnhakupassi koronapassin vieressä lompakossa?
Molemmissa oltava tietty määrä leimoja tai virkailijan hyväksyntä allekirjoituksin, muuten et saa edes lidlistä leipää? Karenssia pukkaa, karenssia pukkaa. . .
Voisin tehdäkin terveydelleni sopivaa (toimisto)työtä todellakin tuon 30h viikossa (no väh.20-25 ainakin, minun työtuntini kun sanelevat sairauteni eivätkä raha)jos saisin sen 1500€/kk ilman kelan tukiviidakkoa, pienempikin summa kelpaisi(tuntien toki vähentyessä palkan mukana)!!!! Kun niitä ilmaistöitäkään ei edes riitä kaikille, 9€- hommiinkaan ei kaikkia saa sullottua,tajuatteko tätä faktaa yhtään,te ainaiset "teet tukiasi vastaan töitä"-naukujat?!
No en tee, sitten siitä pitää saada palkkaa, eläkettä, työteveyshuolto, vakuutettuna olo jne. kuten muutkin, mutta siis edes noihin ilmaishomiin ei edes oteta kaikkia, tajuatteko yhtään?! Eikä ole päihde ym.elämänhallintaongelmia eikä edes sitä yliapinoa mitä varmaan on itsellänne ainakin 80% teistä "menestyjistäkin"ja silti saatte sen palkkapallinne ja muut etunne pitää ja haukkua päivät pitkät työttömiä norsunluutornistanne!
Vierailija kirjoitti:
Mutta nuo työkkärin resurssit tuntuvat huonosti suunnatuilta. Enemmän työttömät tarvitsisivat ”pakan alta” tulevaa tietoa siitä, että mistä yrityksestä ja millaisella osaamisella kannattaa hakea juuri sillä hetkellä. Jos voisi olla ainoa hakija ja pääsisi esittelemään itsensä suoraan työpaikkaan, lisäisi se työllistymistä paljon enemmän kuin nuo viikkohakemukset. Ja työnantajille kivempi, että tulisi yksi täsmähakemus kuin 100 sinne päin kokeilua.
Näin juuri. Nyt pistetään rahaa ihan vääriin kohteisiin. Kai siinä pitää jonkinmoinen byrokratia pystyttää määrittelemään kuinka monta paikkaa kunkin työttömän on haettava, kyttäämään että haut on tehty, ja vielä niihin yhtä tyhjän kanssa -tapaamisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai anteeksi, nyt meni juttu sekasin. Katsos tuolla pakkotyöllistämisellä tarkoitetaan niitä kuntien "luomia" työllistämistukipaikkoja, joihin pitkäaikaistyöttämiä vuosittain pestataan. Ne ovat kunnalle pakkotyöllistämistä.
Työllistämistukipaikkoja oli 90- luvulla ja olen itsekin aikanaan ollut sellaisessa. Nykyisin niitä ei enää ole vaan esim. kuntouttavaa työtoimintaa, rekrykoulutuksia ja työkokeiluja tehdään 9 euron päiväkorvauksella. Halvemmaksi kun tulee.
Palkkatuki on olemassa ja siinä työnantaja saa palkkaamiseen tukea yleensä 30-50% vaikeasti työlliistyvästä. Tuki kestää yleensä vuoden verran.
Kunnalla nämä ovat tiettyjä vuosittain työtarjouksina pitkäaikaistyöttömille haettaviksi laitettuja paikkoja. Velvoite hakea.
Se, että sinä itse sovit yrityksen kanssa jonkin pestin johon yritys saa palkkatukea on eri asia.
Yrityksessä sinulla on jopa mahdollisuus päästä tavalliseen palkkatyöhön tuon palkkatuen jälkeen. Kunnalla ei, se kestää minkä kestää, ja seuraavana vuonna pistetään uudelleen hakuun.
Yrityksessä sinua todennäköisesti jopa kohdellaan ihan niin kuin täyttä työntekijää pitääkin kohdella. Kunnalla voit joutua huomaamaan, että sinua pidetään jotenkin heikompana työntekijänä....
Myös valtiolla on palkkatukitöitä.
Nyt mää nauran...
Naura pois. Olin kaksi vuotta sitten palkkatuella valtiolla, palkka sama kuin muilla ja tuon 6 kk jakson jälkeen siirryin vetämään projektia. Minuakin nauratti, miten harva tajuaa, että esim. vastavalmistunut on usein oikeutettu palkkatukeen.
Siis kirjoitatteko te nyt ihan tosissanne näitä kommentteja. Se oli kaupunki - juu, juu mut kaupunkikin on kunta - mutta tiedätkö että valtiollakin on palkkatukipaikkoja.... Juu tiedän, tiedän toki.
Jos olet tosissasi, niin ok, me ollaan eri sfääreissä nyt, juu sii. Ja hienoa että sulla on palkkatuesta hyviä kokemuksia kaikin puolin, olit sitten ollut viis tai kuus kertaa vai vaikka missä kaupunkikunnassa tai valtiolla tai vaikka valtion yrityksessä.
Hienoa. Vielä kerran taputi tap.
Mikä sun ongelma on? Ei siellä tarvitse edes olla kuin kerran, ja se voi jo riittää siihen ettei enää jatkossa ole työkkärin asiakas. Olen pahoillani jos sinulla on ikäviä kokemuksia. Monella muulla on hyviä kokemuksia. En ole tuo kirjoittaja, mutta toinen "valtion duunari" ja olen hänen kanssaan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varsinkin millaisilla ajatusmalleilla siellä on ihmisiä muka kansaa edustamassa.
Kyllä minä voin käydä työkkärissä 2 viikon välein ja laittaa monta työhakemusta. Onneksi lapset on sen ikäisiä että ei tarvitse enää mukaan ottaa.
Tervemenoa! Juolahtiko mieleesi, että muilla on vielä pieniä lapsia, vaikka sinulla ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Uskoisin, että työttömälle työnhakijalle tulee olo, että hänestä välitetään", Haatainen sanoi tänään
Työttömälle tulee varmasti välitetty olo kun tuet menee karenssiin minkä seurauskena jääkaappi on tyhjä ja lääkkeet jää ostamatta.
Vuokralla asuvilla ei ole hätää, mutta asuntovelkaisilla kyllä.
Ja vuokralla asuvat lapsiperheet hakevat sossusta ruokarahaa.
Vierailija kirjoitti:
"Uskoisin, että työttömälle työnhakijalle tulee olo, että hänestä välitetään", Haatainen sanoi tänään
Haatainenhan vitsin murjaisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa! Juolahtiko mieleesi, että muilla on vielä pieniä lapsia, vaikka sinulla ei enää ole.
Mitä sinä minulle hermostut, en minä noita uusia sääntöjä keksi.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, että työkkäri ei niinkään välittäisi työttömästä, vaan välittäisi työtä.
Tuli niin hyvä olo, nyt minusta välitetään. Kommunisti haakainen välittää niin ihanasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvonnan lisäys on aika turhaa, kun ongelman ydin on rutiineihin sisään leivottu "työkkärintäti", joka noudattaa vain massojen käsittelyyn laadittua omaa kaavaansa.
Oman onnenkantamoiseni toi työkkärin järjestelmävirhe. Vastuuvirkailija ei saapunut tapaamiseen ja paikalle poimittiin hätiin nuori mieshenkilö alemmasta kerroksesta. Häntä oikeasti kiinnosti auttaa ja selvittää, kuinka pitkäaikaistyötön voi järjestää omaehtoisen työharjoittelun ulkomailla toisessa EU-maassa. Aikaa kului tunti siihen, mitä olin tivannut vastuuhenkilöltäni yli puoli vuotta! Kiitos hänen, pääsin osalliseksi toisen/kolmannenkin maan työllisyyden kansainvälistymisprosessiin ja sain käyttööni yrityspuistosta toimitilat kolmeksi vuodeksi.
ja mikä ihme on omaehtoinen työharjoittelu? Vain oppilaitoksissa on harjoittelijoita, muut ovat työkokeilijoita ja työkokeilusta ulkomailla olisit saanut itsekin tietoa te-palvelut.fi -sivuilta, ei siihen työkkäristä ketään esilukijaksi tarvita.
Viestisi on roskaa. Pitkäaikaistyötön on oikeutettu sekä palkkatukeen sisämarkkinoilla että työharjoitteluun. Itse olen ollut lakitoimistossa.
Onneksi lapset on kohta aikuisia, helppoa mennä mihin työkkäri määrää ja pärjää halvoilla keitto-ja laatikkoruoilla, hiukset voi leikata itse ja laittaa kiinni ja vaatteet kirpputorilta. Sääliksi käy kaupan alaa ja palvelualaa, kun eläkeläisillä on jo ikää.
No eipä kivaa työnantajalle kun tulee tuhat hakemusta ja osaa ei edes kiinnosta. Aiheuttaa sen että niiden sivuilla ei ilmoitella enää vapaista työpaikoista ja kaikki menee vain suhteilla
Vierailija kirjoitti:
Tuli niin hyvä olo, nyt minusta välitetään. Kommunisti haakainen välittää niin ihanasti.
Kommunisti taidat olla itse?
Vierailija kirjoitti:
No eipä kivaa työnantajalle kun tulee tuhat hakemusta ja osaa ei edes kiinnosta. Aiheuttaa sen että niiden sivuilla ei ilmoitella enää vapaista työpaikoista ja kaikki menee vain suhteilla
Hakemukset laitetaankin asiakas sähköpostiin esim. avoimena työhakemuksena, otsikoksi voi keksiä jonkun hämäävän otsikon.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapset on kohta aikuisia, helppoa mennä mihin työkkäri määrää ja pärjää halvoilla keitto-ja laatikkoruoilla, hiukset voi leikata itse ja laittaa kiinni ja vaatteet kirpputorilta. Sääliksi käy kaupan alaa ja palvelualaa, kun eläkeläisillä on jo ikää.
Pitkiin hiuksiin voi tehdä vaikka mitä kampausta ja kirpputorilta vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkiin hiuksiin voi tehdä vaikka mitä kampausta ja kirpputorilta vaatteet.
Ja onhan sitä halpoja juttuja kotona mitä voi tehdä esim. telkkaria voi katsoa aamusta iltaan.
Juu en ymmärrä miksi tässä ketjussa nyt joku nauraa asiallisille kommenteille. Todellakin valtion hommiinkin voi päästä ja sitten kun on siellä ja näyttää kykynsä niin voi aueta ihan uusia hommia. Jollakin on nyt hampaankolossa jotain palkkatuettua työtä vastaan ilmeisesti kokemuksen takia ja haluaa sheimata kaikki samaan "pakkotyöllistetty!" -kastiin.
Älkää muut menkö samaan lankaan, on olemassa hyviäkin duuneja.