IS: Uusi työnhakumalli lähtee tänään eduskuntaan - Tiheimmillään työnhakijoille alettaisiin järjestää haastatteluja joka toinen viikko. ...
Hallitus on tänään antamassa eduskunnalle esityksensä niin sanotusta pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallista, joka velvoittaisi työnhakijat keskimäärin viikoittaiseen työnhakuun. Esitetyn määrän täyttäminen tarkoittaisi esitysluonnoksen mukaan sitä, että työnhakijat tekisivät vuodessa arviolta noin 14 miljoonaa työhakemusta tai muuta työnhakutapahtumaa.
Mikäli työnhakija laiminlyö hakuvelvollisuutensa, hän voi menettää saamansa työttömyysetuuden.
Mielipiteitä uudistuksesta
Kommentit (1269)
hyvä malli tulossa, niin sitä pitää. karenssia pukkaa vai?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä kantasuomalaisten selvästä kiusaamisesta voi jo valittaa vaikka oikeuteen?? Tämä touhuhan rikkoo peruslakeja ja kansa vaan möllöttää paikoillaan hyväksyen kaikki.
Mikä tässä on kiusaamista? Sekö, että kantasuomalainen pakotetaan töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella jo varttuneella edes älypuhelinta tietokoneesta puhumattakaan kun ole edes varaa niihin tai sitten ihan prepaid liittymät?
Varttuneet ovat yleensä jo eläkkeellä, mutta tässä puhutaan työttömistä, jotka yleensä kai melko sujuvasti surffaavat ainakin vauva-palstalla ja Facebookissa, joten laitteet, nettiyhteydet ja peruskäyttötaidot tuntuvat löytyvän.
On olemassa ikäkkäitä työnhakijoita, työttömiä, jotka eivät edellisissä töissään ole tietokoneiden kanssa olleet tekemisissä, älypuhelimen käyttö yhtä lailla sumeeta, koska sille ei ole ollut tarvetta. Tällä palstalla eivät kaikki sentään pyöri.
Viiskymppisissäkin on sellaisia, jotka eivät tietokonetta, tekstinkäsittelyohjelmia tai hakulomakkeiden täyttöä hallitse, saati sähköpostia. Tiiäks, oon ollut sellasessa te-koulutuksen valintakokeessa, jossa vieruskaveri oli mua varmaan rutkasti nuorempi, joku päälle kolmekymppinen, ja se ei osannut laittaa sitä koetehtävää sähköpostitse tarkastatettavaksi, rupes multa kyseleen, jolloin se koetta valvonut tyyppi rupes mulle rähjään, että mikä ongelma..... No jaa, toi joka ei osannut, niin se varmaan valittiin, mut mulla kun oli koko valintakoe mennyt siis just eikä melkeen nappiin, niin en tullut valituksi, sen sijaan mut haukuttiin siinä loppuhaastattelussa niin lyttyyn, ettei tosikaan, ja valintakoetta valvonut se, vaikkei se ole mun papereita siis mitään todistuksia missä minua on arvioitu, niin se ei ole niitä nähnyt, mut se lyttäs nekin. Että ilmeisesti ne ovat vain valhetta! Tää on aivan törkeä paikka, joten tuskinpa minulla ainakaan on mitään huolta näitten hakemuspakkojen kanssa, olen jo hyödyttömäksi todettu eikä työkkäri minua mitenkään palvele! Ja yleisesti paikallinen juopposakki ja dg:llä jo nuoresta asti varmalla mutta kapealla valtion leivällä elellyt porukka pitää huolen että minua solvataan ja herjataan ja lyödään kaikki minun tekemiseni paskaksi! Että sellasta. Mitähän toi huumeveikko tänään huutelee!
Mutta onneksi joitakin työpaikkoja voi edelleen hakea siten, että kävelee ovesta sisään ja esittäytyy ja kyselee.
Tai soittelemalla, ja pyrkimällä haastatteluun heti siltä istumalta.
Ehkä jossain 500 asukkaan syrjäkylillä voi siihen paikalliseen huoltamoon tai autokorjaamoon tai salaatinkasvattajan tilalle kävellä suoraan sisään. Muualla on ovet lukossa etkä saa mistään edes puhelinnumeroa. Voi ihan suorilta kyllä sanoa, että firmat ei halua suoria yhteydenottoja. Suomalainen ei osaa kommunikoida suoraan ja sanoa ei. Se on kiusallista, varsinkin jos satunnainen kyselijä alkaa jankata ja vaatia perusteluja miksei palkata. Toiset kun ei ymmärrä sanaa "ei".
No niin mut on esim. paljon erilaisia kauppaliikkeitä, joista vois tiedustella myymäläapulaisen tms. paikkaa. Sellaisia pikkupaikkoja, on kyllä isoissa kaupungeissakin. Ja suuremmissa paikoissa on rekrytointiosasto, jonka luulis olevan ovet avoinna ainakin joinakin viikonpäivinä. Tai kävellä vuokratyövälitysfirmaan suoraan ja ootella että joku ottaa vastaan. Pikkutoimistot, esim. asuntovälittäjät, kyllä siellä joku on jos vaikka toimistosihteerin paikka tai ihan vaikka asuntovälittäjä oppisopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
No kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä aloituksen pointtia. Jos olet työtön työnhakija, silloin sinun tehtäväsi on etsiä töitä. Siihen nähden yksi hakemus viikossa ei kyllä kuulosta kovinkaan kuormittavalta. Jos se aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää hakeutua mt- palveluiden pariin, oletettavasti työelämäkin tuottaisi haasteita.
Totta. Tämän hankkeen tarkoitushan on että edes yks päivä ollaan selvänä, noustaan soffalta, tehdään hakemus, pukeudutaan asianmukaisesti ja mennään ulos ja selvitetään lähin postilaatikko. Sitten kotia takaisin omia jälkiä. Nyt kun talvi on tulossa se on jopa helppoa kun selvittää ensin mitkä jäljet ovat omia...!
Kun sinä penska joku päivä lopetat sen koulun ja olet vapaata riistaa suomen valtiolle ja joudut mukaan tähän touhuun näet itse mitä tämä kaikki merkitsee. Katsotaan sitten kuinka paljon jaksat "vitsailla" vakavilla asoilla kun ruoska viuhuu omassa selässäsi. Vihap.uhe työttömiä vastaan on loputtava, sadat tuhannet työttömät TUSKIN ovat alkoholisteja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, perussuomalasta politiikkaa, että ihan ällöttää.
Tämä on SDP:n, vasemmiston, vihreiden, RKP:n ja keskustan politiikkaa. Perussuomalaiset ei kuulu hallitukseen, eikä ole ollut tätä päättämässä, joten trollaile rauhassa.
"Lopeta lusmuilu! Elättämisesi on yhteiskunnalle kohtuuton kustannus. On vähintäänkin kohtuullista, että pyrit edes osittain kattamaan itsestäsi koituvia kuluja, etkä varasta koko ylläpitoasi muiden, kunnollisten ja ahkerien työssäkäyvien pussista.
Ihmisten tulee ensisijaisesti elättää itse itsensä. Jos palkka ei riitä, niin vasta sitten tulee yhteiskunnan osallistua hänen elättämiseensä. - Olisit hankkinut itsellesi koulutuksen ja taidot, joilla olisit saanut paremmin palkattua työtä. Syytä ihan itseäsi heikosta palkastasi. Ja muista, että sinulla on aina mahdollisuus perustaa oma yritys ja maksaa itsellesi juuri niin hyvää palkkaa kuin yrityksesi saa tuloa tekemästäsi työstä miinus kaikki lakisäästeiset verot ym maksut."
Koska olet niin viisas niin kerroppa miksi yhteiskunnan pitää kustantaa mm. voittoa tuottaville suuryrityksille yritystukia ym. alennuksia (esim. veroetuja jne.)? UPM, Metsä Group, Outokumpu, Stora Enso, Kemira, Neste, Valio jne...
Vierailija kirjoitti:
"Uskoisin, että työttömälle työnhakijalle tulee olo, että hänestä välitetään", Haatainen sanoi tänään
Nauraa, nauraa, nauraa, nauraa, nauraa.... tikahtuu, kyynelet valuu silmistä, nauraa, nauraa.....
Hakemuksen tekemiseen menee maksimissaan kaksi tuntia aikaa, joten kevyttä on. En ymmärrä valitusta ollenkaan, koska työttömän pitäisi tehdä useampia hakemuksia, jos mielii työllistyvän. Kannattaa hakea helpompia töitä, esim. siivoojaksi, jos tämä systeemi ei kiinnosta ja haluaa päästä siitä eroon.
Voihan sitä haastatella joka viikko, mutta ei ihmisen tilanne siitä muutu. Koulutukseen et pääse ja mitään ylimääräistä ansaintakeinoa ei saa kehitellä kun tuet tippuu saman tien.
TE-keskusten työntekijämäärääkään tuskin nostetaan puolella kun siihenkään ei myönnetä varoja.
Vierailija kirjoitti:
"Uskoisin, että työttömälle työnhakijalle tulee olo, että hänestä välitetään", Haatainen sanoi tänään
Luulo ei ole tiedon väärti, tai tässä tapauksessa Haataisen uskomukset.
Millä tuollekin tädille saataisiin järkeä päähän? Eikö demarit muka tunne ketään työtöntä, joka kävisi kertomassa, millaiselta v*tutusta nostavalta pelleilyltä haastattelut tuntuvat?
Ja sitten joskus kun olisi työkkäriin oikeasti asiaa, esim. jotain kysyttävää, niin ei meinaa päästä kysymään. Aulassa kyllä parveilee lauma leveästi hymyileviä Arffmanin ja Cimsonin nuoria konsultteja, mutta eivät he mitään tiedä. Näitä maistereita pidetään siellä parin tonnin kuukausipalkalla toimistoapulaisina, jotka työttömän pyynnöstä käyvät ottamassa valokopion asiakirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori valmistui erityisammattioppilaitoksesta. On ammatillinen koulutus. Alalla tarvitaan tekijöitä. Mutta ei kelpaa. Nyt aloitettiin sitten tällainen työkokeiluputki vaikka itse asiassa - hänen ei pitäisi kokeilla yhtään mitään vaan tehdä niitä töitä, johon on nyt koulutus. Ei ole opettelemassa suomen kieltä, ei ole vaihtamassa alaa jne.
Hah hah arvaatkaas vaan kelpaako työnantajille? Auttaako vaikka laittaisi miljoona hakemusta kaikkiin alansa hommiin?
En äänestä demareita, persuja, koksuja tai kepulaisia. En äänestä vihreitä, rkp:tä tai vasureita tai kristillisiä. Kaikki samaa PASKAA!
Eihän tässä tarvitsekaan tehdä mitään muuta kuin hakea. Nuoresi on täysin turvassa.
Tarkoitus ei ole olla turvassa vaan saada työpaikka. Mutta se on käynyt jo ilmi lukuisten hakemusten jälkeen, että ollaan vain päästy tähän työkkärin kusetusrumbaan työkokeilusta ja työharjoittelusta toiseen. Kaikillahan piti olla perustuslaillinen oikeus tehdä töitä vai miten se nyt menikään? Ei käy nallekarkit tasan.
Höpsö. Oikeus työtä on tehdä kyllä. Palkan saaminen on sitten eri juttu, siitä ei noissa oikeuksissa puhuta mitään.
Itse olen mt-kuntoutuja, ja valmistumassa amiksesta vuoden päästä, jolloin en todennäköisesti ole vielä täysin työkykyinen. Aionkin yrittää päästä alan hommiin kuntouttavaan tai työkokeiluun alkuun (johonkin sellaiseen paikkaan, mihin minua ei missään nimessä muuten palkattaisi). Siten olen turvassa kaikelta kyykytykseltä, saan tehdä alan juttuja (tämä on siis unelma-alani) ja pääsen tekemään hommia paikkaan, mihin minulla ei ole edellytyksiä tulla palkatuksi. (Olen siis jo ollut työharjoittelussa eräässä paikassa, johon voi päästä minun koulutuksellani harjoitteluun ja työkokeiluun, mutta niillä jotka palkataan täytyy olla maisterin paperit erinäisistä erittäin hyvin perustelluista syistä.)
Sitten, jos ihminen ei PÄÄSE työkokeiluun tai kuntouttavaan johonkin oman alan hommiin, sitten tämä systeemi kusee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella jo varttuneella edes älypuhelinta tietokoneesta puhumattakaan kun ole edes varaa niihin tai sitten ihan prepaid liittymät?
Varttuneet ovat yleensä jo eläkkeellä, mutta tässä puhutaan työttömistä, jotka yleensä kai melko sujuvasti surffaavat ainakin vauva-palstalla ja Facebookissa, joten laitteet, nettiyhteydet ja peruskäyttötaidot tuntuvat löytyvän.
On olemassa ikäkkäitä työnhakijoita, työttömiä, jotka eivät edellisissä töissään ole tietokoneiden kanssa olleet tekemisissä, älypuhelimen käyttö yhtä lailla sumeeta, koska sille ei ole ollut tarvetta. Tällä palstalla eivät kaikki sentään pyöri.
Viiskymppisissäkin on sellaisia, jotka eivät tietokonetta, tekstinkäsittelyohjelmia tai hakulomakkeiden täyttöä hallitse, saati sähköpostia. Tiiäks, oon ollut sellasessa te-koulutuksen valintakokeessa, jossa vieruskaveri oli mua varmaan rutkasti nuorempi, joku päälle kolmekymppinen, ja se ei osannut laittaa sitä koetehtävää sähköpostitse tarkastatettavaksi, rupes multa kyseleen, jolloin se koetta valvonut tyyppi rupes mulle rähjään, että mikä ongelma..... No jaa, toi joka ei osannut, niin se varmaan valittiin, mut mulla kun oli koko valintakoe mennyt siis just eikä melkeen nappiin, niin en tullut valituksi, sen sijaan mut haukuttiin siinä loppuhaastattelussa niin lyttyyn, ettei tosikaan, ja valintakoetta valvonut se, vaikkei se ole mun papereita siis mitään todistuksia missä minua on arvioitu, niin se ei ole niitä nähnyt, mut se lyttäs nekin. Että ilmeisesti ne ovat vain valhetta! Tää on aivan törkeä paikka, joten tuskinpa minulla ainakaan on mitään huolta näitten hakemuspakkojen kanssa, olen jo hyödyttömäksi todettu eikä työkkäri minua mitenkään palvele! Ja yleisesti paikallinen juopposakki ja dg:llä jo nuoresta asti varmalla mutta kapealla valtion leivällä elellyt porukka pitää huolen että minua solvataan ja herjataan ja lyödään kaikki minun tekemiseni paskaksi! Että sellasta. Mitähän toi huumeveikko tänään huutelee!
Mutta onneksi joitakin työpaikkoja voi edelleen hakea siten, että kävelee ovesta sisään ja esittäytyy ja kyselee.
Tai soittelemalla, ja pyrkimällä haastatteluun heti siltä istumalta.
Ehkä jossain 500 asukkaan syrjäkylillä voi siihen paikalliseen huoltamoon tai autokorjaamoon tai salaatinkasvattajan tilalle kävellä suoraan sisään. Muualla on ovet lukossa etkä saa mistään edes puhelinnumeroa. Voi ihan suorilta kyllä sanoa, että firmat ei halua suoria yhteydenottoja. Suomalainen ei osaa kommunikoida suoraan ja sanoa ei. Se on kiusallista, varsinkin jos satunnainen kyselijä alkaa jankata ja vaatia perusteluja miksei palkata. Toiset kun ei ymmärrä sanaa "ei".
No niin mut on esim. paljon erilaisia kauppaliikkeitä, joista vois tiedustella myymäläapulaisen tms. paikkaa. Sellaisia pikkupaikkoja, on kyllä isoissa kaupungeissakin. Ja suuremmissa paikoissa on rekrytointiosasto, jonka luulis olevan ovet avoinna ainakin joinakin viikonpäivinä. Tai kävellä vuokratyövälitysfirmaan suoraan ja ootella että joku ottaa vastaan. Pikkutoimistot, esim. asuntovälittäjät, kyllä siellä joku on jos vaikka toimistosihteerin paikka tai ihan vaikka asuntovälittäjä oppisopimuksella.
Myymäläapulainen?
1960-luku soitti ja halusi työnsä takaisin :DD
Mitenkäs, jos olisi tullut sellainen malli, että työttömän pitäisi hakea yhtä työpaikkaa kuukaudessa. Olisiko sillä vähemmän vastustusta, eli tuo neljä on ihan kohtuuton vaatimus? Vai onko niin, että mikään muu kuin työttömän pitää hakea nollaa työpaikkaa kuussa ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä kantasuomalaisten selvästä kiusaamisesta voi jo valittaa vaikka oikeuteen?? Tämä touhuhan rikkoo peruslakeja ja kansa vaan möllöttää paikoillaan hyväksyen kaikki.
Mikä tässä on kiusaamista? Sekö, että kantasuomalainen pakotetaan töihin?
Jo sana "pakotetaan" rikkoo lakia. Voit omassa asunnossasi pakottaa vaikka dildon peppuusi mutta sinä et pakota yhtäkään kansalaista tekemään duunia johon heillä ei ole mitään koulutusta, sinä et myöskään pakota ketään uhkailemalla perustoimeentulon poisviennillä. Laki on kaikille sama. Tällä touhulla rikotaan perusturvaa todella törkeästi, on kumma ettei EUta kiinnosta mitä suomessa puuhaillaan.
Onneksi ei ole ajokorttia, koulutusta peruskoulun jälkee, ikää 37v, mikä tarkoittaa sitä että kohta päästään taas kuntouttavaan loki kahden vuoden tauon jälkeen. 8 tuntia/viikko hommat kutsuu jälleen mikä tietää liki 100€ lisätukia kuukaudessa.
Toivottavasti samoja naamoja kuntouttavaissa mikä tarkoittaa että neljä tuntia menee nopsaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs, jos olisi tullut sellainen malli, että työttömän pitäisi hakea yhtä työpaikkaa kuukaudessa. Olisiko sillä vähemmän vastustusta, eli tuo neljä on ihan kohtuuton vaatimus? Vai onko niin, että mikään muu kuin työttömän pitää hakea nollaa työpaikkaa kuussa ei kelpaa?
Työtön hakee niitä töitä joihin hän kokee realistisesti pääsevänsä ja joihin hänellä on motivaatiota ja osaamista. Ei niitä paikkoja ole tarjolla kaikille kerran viikossa 52 viikkoa /vuosi. Kuinka tyhmä pitää olla ettei tätä ymmärrä. Se, että soitellaan vielä koko ajan perään syyllistäen työtöntä ei varmasti työllistä sitä työtöntä vaan pahimmillaan lannistaa hänet ja pudottaa kokonaisuudessaan tt-tukiasiakkaaksi tai vielä pahempaa rikolliselle uralle kun tuilla ei enää elä.
Voisiko työllistää vaikka ne nuoret 20-39v ihmiset jotka eivät ole kertaakaan töitä tehneet tai niitä saaneet?
Ja samaan porukkaan muualta tänne tuodut, jotka eivät ole saaneet töitä sitten mitenkään, kenties syrjityksi tulemisen takia ja ennakkoluulojen.
Siinä olisi kaksi porukkaa jotka pitäisi saada ihan mihin tahansa duuniin, jos niitä oikeasti on olemassa.
Tämä prioriteetti olisi hyvä.
Sitten on niitä viisikymppisiä jotka ei saa töitä, koska työnantajat halveksuu ikää.
Enemmän niitä työpaikkoja ja työnantajia pitäisi karenssittaa kun syrjivät nuoria ja muualta tulleita.
Meillä on iso liuta nuoria jotka väittävät etteivät ole koskaan duunanneet ja ei heitä valita töihin.
Osa heistä väittää että eivät haluakaan, mutta olisi ihan hyvä näille varmuudeksi pistää tuet pois ja duuniin.
Muut saisi jättää rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko työllistää vaikka ne nuoret 20-39v ihmiset jotka eivät ole kertaakaan töitä tehneet tai niitä saaneet?
Ja samaan porukkaan muualta tänne tuodut, jotka eivät ole saaneet töitä sitten mitenkään, kenties syrjityksi tulemisen takia ja ennakkoluulojen.
Siinä olisi kaksi porukkaa jotka pitäisi saada ihan mihin tahansa duuniin, jos niitä oikeasti on olemassa.
Sitten on niitä viisikymppisiä jotka ei saa töitä, koska työnantajat halveksuu ikää.
Enemmän niitä työpaikkoja ja työnantajia pitäisi karenssittaa kun syrjivät nuoria ja muualta tulleita.
Meillä on iso liuta nuoria jotka väittävät etteivät ole koskaan duunanneet ja ei heitä valita töihin.
Osa heistä väittää että eivät haluakaan, mutta olisi ihan hyvä näille varmuudeksi pistää tuet pois ja duuniin.
Kuntoutustukiporukassa on varmasti paljon tyyppejä jotka on siivottu tilastollisesti osa-aikaiselle eläkkeelle.
Näistä nuorista olisi hyvä aloittaa ja pistää johonkin firmaan töihin lailliseksi ajaksi viikossa.
Se vähän kirpaisee mutta parantaa ja ryhdistää. Maahanmuuttajaporukkaan jotka ei koskaan ole päässeet töihin syrjinnän vuoksi voisi myös ihan kädestä pitäen etsiä töitä ikään kuin pakolla asiat hoitaen.
Työnantajat syrjii ja töitä ei pääse aikuiset miehet tekemään ennakkoluulojen takia.
Joku tomera työkkärin täti viemaan vaikka autolla näitä nuoria ja muualta tulleita töihin, oppimaan työelämää ja antamaan oman osansa hyvinvointiyhteiskunnalle.
Pitäisi aloittaa ihan sieltä porukasta jotka ei koskaan ole saaneet töitä tai pudonneet työnteon eetoksesta syystä tai toisesta. Meillä on varmasti sellasta sakkia jotka ei ole kolmeenkymppiin saaneet koskaan tehdä töitä ja tienata omaa rahaa ja hankkia yksilönvapaudet itselleen omalla rahalla.
Tienaamaan tiernaamaan koko joukoin! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutustukiporukassa on varmasti paljon tyyppejä jotka on siivottu tilastollisesti osa-aikaiselle eläkkeelle.
Näistä nuorista olisi hyvä aloittaa ja pistää johonkin firmaan töihin lailliseksi ajaksi viikossa.
Se vähän kirpaisee mutta parantaa ja ryhdistää. Maahanmuuttajaporukkaan jotka ei koskaan ole päässeet töihin syrjinnän vuoksi voisi myös ihan kädestä pitäen etsiä töitä ikään kuin pakolla asiat hoitaen.
Työnantajat syrjii ja töitä ei pääse aikuiset miehet tekemään ennakkoluulojen takia.
Joku tomera työkkärin täti viemaan vaikka autolla näitä nuoria ja muualta tulleita töihin, oppimaan työelämää ja antamaan oman osansa hyvinvointiyhteiskunnalle.
Pitäisi aloittaa ihan sieltä porukasta jotka ei koskaan ole saaneet töitä tai pudonneet työnteon eetoksesta syystä tai toisesta. Meillä on varmasti sellasta sakkia jotka ei ole kolmeenkymppiin saaneet koskaan tehdä töitä ja tienata omaa rahaa ja hankkia yksilönvapaudet itselleen omalla rahalla.
Tuota yhtä porukkaa voisi palkata ajamaan taksia. Siihen ei tarvitse kuin ajokortin ja hyvän käytöksen.