omahyväiset DJ:t :D mikä teitä vaivaa
Itse tykkään käydä yöelämässä klubeilla tanssimassa, ja olen törmännyt muutaman kerran mielestäni tosi nihkeään ilmiöön: Kun käy kysymässä dj:ltä jotakin kappaletta, niin vastaukseksi saakin saarnan siitä kuinka kyseinen levynpyörittäjä sattuukin vihaamaan tätä kyseistä kappaletta ja mahdollisesti sitä esittävää artistiakin "siis hyivittu mitä teeskentelypaskaa toi ton musa EN SOITA!"
Viimeks viime vkloppuna satuin pyytään eräällä räppi-klubilla notkeaa rottaa, ja itseriittoisen kuuloinen dj-jannu hermostu ja haukku kyseisen artistin mulle pystyyn että ettäs kehtaatkin pyytää tuollaista. Seisoin vaan hymyillen ja nyökytellen et selvä, sori kun ei sopinu sun musamakuusi. Mä ainakin pidän tällästä dj-hommaa omanlaisena asiakaspalvelutyönä, siinä missä muutkin baarityöläisen hommat. Ei sinne tulla soittelemaan omia lempibiisejä koko illaksi, vaan asiakkaiden toiveitakin tulisi kunnioittaa ja pyrkiä toteuttamaan jos vain mahdollista. Mitä mieltä te olette? Oletteko törmännyt tällaisiin pyhän musiikkimaun omaaviin nokkapystyssä bostaileviin dj-tyyppeihin?
Kommentit (140)
Kerran satuin Mikko Alatalon keikalle johonkin räkälään. Se raivostui, että "-ttu mä mikään jukeboksi ole". Sama varmaan pätee DJhinkin.
yli 20 vuotta DJ hommia tehneenä en oo koskaan ymmärtäny niitä yön rinsessoja ja jonneja joille se yksi toivebiisin soittamatta jättäminen on kuin ranteet auki - tai se inttäminen jos jotain toivetta ei satu löytymään... ja yleensä siinä pahimmat tulee siinä vaiheessa kun lattia oikeesti on täynnä bailaavaa jengiä, ei sillä kyllä suurin osa toiveista tulee yritettyä toteuttaa... mutta valitettavasti kaikkia ei yksinkertaisesti voi miellyttää - tai kun ne äänekkäimmät toiveet tulee yleensä tyyllin "vittu me ollaan odotettu jo ainakin puol tuntii"
Jos tilaat hesestä big macciä, niin sä et vaan saa sitä...
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:04"]
Saanko kysyä missä baarissa asiakkaat käyvät vielä v. 2014 esittämässä toivemusiikkia? Dj on esiintyvä artisti, joka tosin ei soita muuta soitinta kuin sitä levysoitinta. Meneekö ap bändin keikalle loukkaantumaan, kun notkea rotta ei soitakaan mc taakibörstaa tai muuta paskaa?
[/quote]
DJ ei ole olemassa mitään muuta varten kuin sitä, että se viihdyttää bilekansaa. Kyllä! Hänen tehtävä on saada muut viihtymään, eikä hänen tehtävänsä ole olla kukkona tunkiolla.
Esimerkkinä joku Lahden Tivoli. Ei sekään viime viikonlopun DJ ole mikään Avicii, vaikka varmaan kyllä kuvittelee niin. Puhumattakaan kaikista muista suomalaisista perus-yökerhoista, joihin mennään juomaan alkoholia, ei palvomaan henkilökuntaa.
[/quote]
Unohdin eläväni marginaalista elämää ja että jossain Lahdessa on todellakin ihan eri meininki edelleen.
Oliko AP ekaa kertaa baarissa?
Ole hyvä!
Munkin biokätköön oli joku paskonut.. Ei ole kivaa.. :(
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:23"]dj ei ole jukeboksi, jos ei nappaa musiikki niin menee toiseen baariin ja jos siekään ei saa notkeeta rottaa, niin menee himaan ja juopottelee sie ja kuuntelee siellä mitä haluaa.
[/quote]
Ja vielä ihmetellään miksi ravintolabisneksellä menee huonosti.. koska en enää jaksa edes yrittää mennä niihin baareihin.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:04"] Saanko kysyä missä baarissa asiakkaat käyvät vielä v. 2014 esittämässä toivemusiikkia? Dj on esiintyvä artisti, joka tosin ei soita muuta soitinta kuin sitä levysoitinta. Meneekö ap bändin keikalle loukkaantumaan, kun notkea rotta ei soitakaan mc taakibörstaa tai muuta paskaa? [/quote] DJ ei ole olemassa mitään muuta varten kuin sitä, että se viihdyttää bilekansaa. Kyllä! Hänen tehtävä on saada muut viihtymään, eikä hänen tehtävänsä ole olla kukkona tunkiolla. Esimerkkinä joku Lahden Tivoli. Ei sekään viime viikonlopun DJ ole mikään Avicii, vaikka varmaan kyllä kuvittelee niin. Puhumattakaan kaikista muista suomalaisista perus-yökerhoista, joihin mennään juomaan alkoholia, ei palvomaan henkilökuntaa. [/quote] Unohdin eläväni marginaalista elämää ja että jossain Lahdessa on todellakin ihan eri meininki edelleen.
[/quote]
Ei kun ihan oikeasti. Minä en ole olemassa ketään asiakaspalveluhenkilöä varten, vaan (työmielessä) toisin päin. En tosin ole ylimielinen mulkku, enkä lähesty ketään muuta kuin baaritiskin henkilökuntaa jos joskus satun baarissa käymään. Suututtaa vain tuollainen asenne, että DJ olisi joku jumalasta seuraava, kun ei ole.
Muualla tämä on jo opittu, ja homma yleensä pelaa vaikka mulkkuja mahtuukin joukkoon. Suomessa pitää pyytää anteeksi, että saapuu arvon räkälään häiritsemään muita.
Tömäsin tähän ketjuun kun eräs DJ-kollega linkkasi tän facebookkiin.
Mietin tuossa erään kokeneen ravintola DJ:n luonnehdintaa duunistaan:
- Kun asiakas aukoo päätään portsarille, se todennäköisesti lentää pihalle.
- Kun asiakas aukoo päätään baarimikolle, hänelle ei toden näköisesti enää myydä ja hän lentää pihalle.
- Kun asiakas aukoo päätään DJ:lle, on DJ:n vaan kuunneltava ja nieltävä tilanne jos haluaa pitää duuninsa.
DJ on verokortin mukaan esiintyvä taiteilija, joka ajasta ja paikasta riippuen toteuttaa joko omaa tai keikan tilaajan antamaa musiikillista näkemystä. Ammattilainen osaa myös yhdistää nämä kaksi asiaa. Itse pyrin DJ:n ammattia harjoittavana, perus-baari keikoilla toteuttamaan mahd. paljon toiveita, mutta kaikkea ei vaan pysty syystä tai toisesta soittamaan. Esimerkiksi ketjun aloittanut pyysi Notkeaa Rottaa(jota myös minäkin sattumalta vihaan). Itse hoidan tälläiset tilanteet turhia selittelemättä ja rehellisesti sanomalla, että nyt ei ole sitä kappalette/artistia. Yhdeksän kymmestä asiakkaasta reagoi tähän kysymällä että miksi ei ole? Silloin vastaan rehellisesti, että on parempi että en sano, koska syy saatta loukata toivojaa tai sitten niin että ei vaan voi olla kaikkia biisejä.. Yleensä tämä riittää vastaukseksi.
Tässä joulun alla voitaisiinkin miettiä että mitä se "toive" noin niinku käytännössä tarkoittaa! Siis kun DJ:lle käydään esittämässä toive. Joku sanoi, että DJ on sitä varten että se soittaa kaikki toiveet. EI OLE! Perus juottoloissa saa aina toivoa, mutta pitää muistaa mitä toive tarkoittaa! Miettikääs miten siistii olis jos Joulupukin kanssa voisi noudattaa samaa mentaliteettiä? Mä toivoin kylläkin vaaleanpunaista yksisarvista ja Halle Berryä märissä bikineissä, mutta sainkin vaan suklaakonvehteja ja villasukat! ;)
Hyvää joulu kaikille ja solidaarisuutta sinne DJ kopeille.. Ei se niin vakavaa ole.. Vaihdatte vaan paikkaa jos ei meno miellytä! :)
Olen työskennelyt 24 vuotta DJ:nä, joista puolet ajasta asiakkaat ovat nähneet DJ:n henkilökohtaisena jukeboksina, riippuen tietysti missä venuessa soittaa. Mikään ei ole niin vittumaista kuin "tyttöporukasta" jokainen nainen tulee peräjälkeen pyytämään samaa biisiä. Tai sitten klassinen "mulla on synttärit (kolmatta viikonloppua putkeen)" tai "Me ollaan juuri lähdössä"
Jos joku näkee että DJ:n työ on pinnallisesti helppoa, suosittelen perehtymään alaan hieman syvemmin.
Verottajan ja Patentti -ja Rekisterihallituksen määritelmä DJ:stä on luova esiintyvä taiteilija.
Yökerhot määrittää musiikkilinjaukset useinmiten Dj-ammattilaisten kanssa.
DJ:llä on täysi oikeus kieltäytyä toivebiisien soittamisesta jos ko. biisi ei sovi musiikki-linjaukseen.
Alalla on aloittelijoita jotka luule olevansa Avicii tai muu superstara, karma tulee ennemmin tai myöhemmin tipauttamaan nämä tyypit jalustaltaan.
Olen tyytyväinen siihen että viimeisen 15 vuoden aikana DJ:tä on ruvettu arvostamaan aivan eri tavalla.
Lisää Dj-etikettiä :-D
http://www.huffingtonpost.ca/dariopetruzzi/dj-etiquette_b_5381754.html
https://www.facebook.com/notes/taboo-lounge-and-bar/10-things-not-to-say-to-a-dj/264497133586818
On tämä kyllä aina niin tätä. Lytätään ap, ja rivien välissä tehdään myös iso jako perusräkälöiden ja sen oman loisto-juottolan välille, alentaen samalla ap ja muutkin sille toiselle tasolle, sille, joka ei käy loisto-juottolassa koskaan kun ei edes tiedä, missä sellaisia on. Tämä on samanlaista kaikissa musiikkipiireissä, jokainen genre on omasta mielestään se kaikkein paras, ja sitten dissataan muut maan alimpaan rakoon.
Ja nämä DJ:n omat vastaukset. "ANNA TIPPIÄ!" oli kyllä paras :D
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:58"]
[/quote]
Jos deejii on palveluammatti, niin miksi ei voisi tipata kuten baarimikkoa tai portsaria? Ei ne liksat niilläkään kummoset ole, vaikka tulonhankkimiskuluja on varmasti enemmän kun muilla ravintoladuunareilla.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:58"]
[/quote]
Jos deejii on palveluammatti, niin miksi ei voisi tipata kuten baarimikkoa tai portsaria? Ei ne liksat niilläkään kummoset ole, vaikka tulonhankkimiskuluja on varmasti enemmän kun muilla ravintoladuunareilla.
[/quote]
En anna tippiä kenellekään yleensä. Suomessa sen palvelun ei tarvi olla yhtään minkään tasoista, ja palkka juoksee silti. Joskus ruokaravintolassa olen antanut Suomessa tippiä, erittäin hyvästä palvelusta (joka ei nyt sitten ole sama asia kuin perseen nuoleminen, mitä Suomessa yleensä sanasta "asiakaspalvelu" ajatellaan).
Baarissa en juttele portsarille koskaan mitään, baarimikolle kerron vain mitä haluan ja sanon "kiitos" perään. Dj:lle ei ole ollut koskaan asiaa. Ylimielisen ilmapiirin aistin joskus, ja mietin että minkä ihmeen takia? Ilman asiakkaita ei ole baareja, kannattaako se ylimielisyys ja toisten dissaus aina?
muistan ikuisesti vuosien takaisen yökerho-reissun, kun dj huudatti mm. kaksion "tyttö tanssii vaan" kappaletta useammankin kerran ja viittasi kintaalle ihmisten pyynnöille saada " jotain nopeampaa" tms.. useampi kävi siinä kopilla, mutta ei ! siellä istui tyytyväisenä pleksinsä takana, kun tanssilattia ammotti tyhjyyttään..
Täällä joku sano et ei jaksa aina kuunnella trancea baareissa,missä nämä kyseiset baarit on kun kaikki missä mä käyn soittaa vaan tunnetuimpia hittejä tai sit jotain hissimusiikki housea tyyliin aviciita :D Olisin niin kärppänä baarissa missä soisi trancea....
itse tunsin viimeeksi viihteellä ollessani olevani pystyynkuollut muinaisjäänne, kun pyysin mm. e-typeä & haddwaytä johon minua nuorempi dj totesi yli ielisesti ettei löydy.. ja pikkukaupungin ainoa yökerho, niin ei vounut edes paikkaa vaihtaa . kyllä suututti! mieli veti tanssilattialle, mutta siellä soi vain jotain Nygartiä ja muuta "hidasta" koko hiton illan..
Se on jännä juttu kun täällä ei ole normaali asiakas käyttäytynyt huonosti ja hyppyyttänyt ja kohdellut tätä DJ esa-jarnoa huonosti, silti ketju on täynnä avautumista kuinka känniäälilkäytös asiakkailta ärsyttää. No totta helvetissä varmasti ärsyttääkin! Mutta ottakaa huomioon ettei kaikki sillälailla käyttäydy. Ja ottakaa myös huomioon että dj-työhön valitettavasti kuuluu humalaisten ihmistenkin kanssa asioiminen, ja räikeät inhottavat (esim riidanhaluiset) tyypit ovat toki asia erikseen mutta suurin osa on varmasti aivan iloisella mielellä ja ystävällisiä. Ja itse olen kokenut kyllä että valtaosa dj-ihmisistä ovat ystävällisiä ja mukavia, jos heitä sattuu lähestymään.
Baarin pitäjä näyttää aika herkästi ovea dj:lle jos kansa ei viihdy tanssilattialla. Siinä loppuu kukkoilut lyhyeen.