omahyväiset DJ:t :D mikä teitä vaivaa
Itse tykkään käydä yöelämässä klubeilla tanssimassa, ja olen törmännyt muutaman kerran mielestäni tosi nihkeään ilmiöön: Kun käy kysymässä dj:ltä jotakin kappaletta, niin vastaukseksi saakin saarnan siitä kuinka kyseinen levynpyörittäjä sattuukin vihaamaan tätä kyseistä kappaletta ja mahdollisesti sitä esittävää artistiakin "siis hyivittu mitä teeskentelypaskaa toi ton musa EN SOITA!"
Viimeks viime vkloppuna satuin pyytään eräällä räppi-klubilla notkeaa rottaa, ja itseriittoisen kuuloinen dj-jannu hermostu ja haukku kyseisen artistin mulle pystyyn että ettäs kehtaatkin pyytää tuollaista. Seisoin vaan hymyillen ja nyökytellen et selvä, sori kun ei sopinu sun musamakuusi. Mä ainakin pidän tällästä dj-hommaa omanlaisena asiakaspalvelutyönä, siinä missä muutkin baarityöläisen hommat. Ei sinne tulla soittelemaan omia lempibiisejä koko illaksi, vaan asiakkaiden toiveitakin tulisi kunnioittaa ja pyrkiä toteuttamaan jos vain mahdollista. Mitä mieltä te olette? Oletteko törmännyt tällaisiin pyhän musiikkimaun omaaviin nokkapystyssä bostaileviin dj-tyyppeihin?
Kommentit (140)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 02:08"]Rakas ap. Rajoittuuko musiikkitietämyksesi ja makusi siihen mitä radiosta soitetaan ja sit meet pyytää just niitä samoja biisejä dj:ltä? Riippuu tietysti räkälästä jossa tykkäät käydä ja siitä, kuka/mikä on sun mielestä dj. Mielestäni noita räkälöiten ja teinihelvettien play-stop nappien vääntäjiä ei voi edes kutsua dj nimikkeellä mut joo, makunsa kullakin. Onko tuttuja nimiä? Carl cox, sven väth, adam beyer, richie hawtin, deadmau5, kalkbrenner, umek? Niin mä arvasinkin mut sun tsiigit ja robinit jäis niiltä soittamatta vaikka miljoonan maksaisit. Mut jaxuhalit sulle ja ihqui hetkii radiohittien parissa ;-)
[/quote]
Voi rakas pieni. Ei, musiikkimakuni ei rajoitu cheekiin ja robiniin ja radiohittimusiikkiin vaikka kuinka haluaisit niin uskoa ja sillä alkeellisella uskomuksella minut jotenkin alentaa itseäsi huonommaksi tai typerämmäksi. Kovin yrität antaa itsestäsi kuvan että tiedät kaikenlaista laadukasta musiikkia, ja hyvä niin, mutta ei se sinusta yhtään fiksumpaa tee. Sinulta harmi vain puuttuu kuitenkin lukutaito ja kärsivällisyys lukea keskustelu läpi, jossa ilmenisi että minkälaisesta paikasta on kysymys.
Jännä kuinka paljon vihaisia pikku pätijöitä ja asian vierestä rääkättäjiä tämäkin veti puoleensa, kun sanoin että ikävä oli saada töykeää käytöstä kappaleen pyynnöstä.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:06"]Itsehän kerroit räppibileissä olleesi. Ja kyllä tunnen sen skenen jo 20v ajalta, tunnen useita rap-dj:tä ja tiedän kaltaisesi asiakkaat jotka eivät tajua mihin ovat tulleet. Ne räppideejiit on kaikki tulleet sinne tekemään omaa juttuaan ja yleisö tullut kuuntelemaan heitä kun tietävät mitä kyseinen dj soittaa. Usein dj on tullut bändin mukana eli bändin oma dj. Ei mitään baarihenkilökuntaa ja "asiakaspalvelija" siis vaan artisti. Kun menet pyytämään jotain kakkaa se on vähän sama kuin alleviivaisit sitä että oot eksynyt vähän väärään paikkaan. Onhan se vähän loukkaavaa verrata artistia joka on tullut esiintymään johonkin lähiräkälän play-napin painajaan. Ei sille dj:lle makseta siitä että soittaa sun lempibiisejä vaan siitä että se on just se dj joka tekee sitä omaa juttuaan. Kannattaa käydä ihan perusdiskoissa tyyliin sedula jos haluaa esittää toiveita, siellä se kuuluu kulttuuriin, ei missään tiettyyn musiikkiin keskittyneessä tapahtumassa, etenkin jos sun toive ei sovi edes illan linjaan.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 00:13"]Menit ap johonkin räppibileisiin pyytämään biisiä? Niissä dj on yleensä palkattu artisti, lähiöbaarin levynpyörittäjät on sitten erikseen. Meinasin kuolla myötähäpeästä aloituksen lukiessani. Ei tollasissa bileissä dj ole mikään jukeboxi vaan on nimenomaan haluttu sinne keikalle tekemään omaa juttuaan. Vähän sama kun menisit sanomaan Kaija Koolle että laulapas se Cheekin Sokka irti. Ap on juntti. [/quote] Sinähän näytät tasan tarkkaan tietävän missä olen käynyt ja kuka on missäkin soittanut. Ja mielestäsi on näköjään hienoa ja asiallista vittuilla asiallisen kysymyksen esittäneelle asiakkaalle. Huom kyseinen dj otti kappaletoiveita vastaan asiakkailta, itse sain vittuilut päin naamaa häneltä koska asiallisesti pyytänäni kappale ei vastannut hänen musiikkimakuaan.
[/quote]
[/quote]
Voi ei, taisin nyt loukata junttimaisuudellani ja teinimäisyydelläni pyhiä räppi dj-jumalien suurta kunniaa. Tavallinen junttipulliainen voin olla, jos se sillä nykyään tavallisuutta tarkoitetaan ja teinimäistä iloisuuttakin minusta alle 30v ihmisestä voi vielä löytyäkin. Mutta rauhotus nyt räppipileveteraani, uskotaan että kaikesta kaiken tiedät ja tällainen arvostelu ja kommentointi pistää pienet räppiohimosi tykyttämään.
Kuulun kuitenkin alle 30vuotiaana tämänlaisten pileiden suurimpaan kohdeyleisöön ja kun räppimusiikista pidänkin vielä, toivoisin silti saavani ystävällistä kohtelua, en pidä röyhkeää vittuilua ja huutamista yhtään oikeutettuja kun itse asiallisesti ja iloisesti deejiitä lähestyin. Se harmitti ja vähän ihmetytti. Asiallisesti voi sanoa jos joku soittelijaa häiritsee tai ei jostain syystä pysty/kerkeä/halua jotakin soittaa.
Mikä dj:n kokoontumisajo tällä palstalla on???
Voisiko seuraavaksi vaikka ryhmä astronautteja tulla tänne väittelemään jostakin?
Mielenkiintoista kuinka tätä keskustelua lukiessa voi todella havaita rivien välistä tämän dj-ihmisen ylimielisen asshole asenteen :D tullaan isolla joukolla riehumaan ja haukkumaan keskustelun aloittajaa juntiksi/tyhmäksi kuin reppana on saanut ilkeää kohtelua ja leuhkimaan omilla tiedoilla/töillä/saavutuksillaan.
mä on djnä ja tykään soitaa nitkuu jos ei tykää voi painu vituu
Me järkättiin sellanen aasialaisteemainen muutaman päivän tapahtuma ja sille klubi. Ideana oli, että DJ olisi soittanut tunnettuja itäaasialaisia hittibiisejä, siis esim. japanilaisia animetunnareita ym. Se soitti jotain aasialaisten DJ:den miksauksia tosi sellaisina standardi klubityylisinä, ei kuulunut juuri AAsia-vaikutteita. Kun tarpeeksi mon i kävi pyytämässä, soitti viimein Psyn Gangnam Stylen, mutta senkin sellasena klubimiksauksena.
Tässä tapauksessa olisi siis meidän palkkaama DJ, mutta soitteli silti mitä itse tuumasi.
Djt ovat hyviä ja helppoja ;) kannattaa kokeilla jos löytyy yhtään naamaa
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 21:00"]
Me järkättiin sellanen aasialaisteemainen muutaman päivän tapahtuma ja sille klubi. Ideana oli, että DJ olisi soittanut tunnettuja itäaasialaisia hittibiisejä, siis esim. japanilaisia animetunnareita ym. Se soitti jotain aasialaisten DJ:den miksauksia tosi sellaisina standardi klubityylisinä, ei kuulunut juuri AAsia-vaikutteita. Kun tarpeeksi mon i kävi pyytämässä, soitti viimein Psyn Gangnam Stylen, mutta senkin sellasena klubimiksauksena.
Tässä tapauksessa olisi siis meidän palkkaama DJ, mutta soitteli silti mitä itse tuumasi.
[/quote]
Olisi varmaan kannattanut kertoa hänelle, että mikä teidän näkemys on illan musiikkilinjasta. Jos bileet olivat aasiateemaiset, niin teemaan sopii mielestäni sekä dj:n, että sun ajatus musiikista.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 05:19"]
Kuka tommoista huumemusiikkia kuuntelee muutenkaan? DIUDIUDIU, onko teidän aivot syövytetty??!
[/quote]
Tuhannesti tää. Huumemusiikkia!
Tiedoksesi, että kyseinen huumemusiikki määrittää ja on määrittäny pop-musiikin suunnan ja soundit viimeiset vuosikymmenet.
Näillä monilla DJ:llä on jopa omat bändärit ja s on mulle aina ollut mysteeri et miksi. Omissa kavereistakin muutama jaksoi aina vaahdota jostain kämäsen dj:n ihanuudesta. Sit kun itse oli kuullut sitä hehkutusta etukäteen ja lopulta näki ja tapasi näitä tiskijukkia niin lähinnä huvitti. Tyypit vielä itsekin kuvittelevat olevansa jotain erityistä. Varmasti tietyissä piireissä ovatkin, mutta pääasiassa Suomen "klubeilla" ei rispektiä heru. Ensinnäkin koska niin moni suomalainen dj on yksinkertaisesti paska eikä oo artistia nähnytkään.
Tiedoksi kaikille sivistymättömille, että dj ei todellakaan ole se asiakaspalvelija, joka soittaa kaikki radiosta tulleet listahitit. Dj on asiantuntija ja alansa ammattilainen, joka tekee musiikillaan iltaan tietyn linjan ja esittelee yleisölleen uusia tuttavuuksia, jotka jossakin muualla saattavat olla jo hittejä. Hyvä dj seuraa aikaansa ja on laajasti perillä eri musiikkilajien tyyleistä aina pinnalla olevista uusimpiin ja ug-tuotantoon. Sitä paitsi setti tehdään etukäteen ja biisin vaihtaminen on oma taiteenlajinsa. Jos haluaa vain tuttuja biisejä, ei kannata varmaan mennä paikkaan jossa soittaa ammatti dj, suosittelen sit pysymään kotona ja soittamaan surkealla cd-mankalla juuri niitä kappaleita jotka tuntee, jotka soivat joka paikassa, ettei vain tulisi koskaan mitään uutta. Ja jos jännitystä haluaa niin voihan aina valita toosan valitsemaan biisit randomilla. Olen aina hämmästellyt, kun Suomesta ei tunnu löytyvän kunnon klubeja muualta kuin Helsingistä. Jos meillä olisi hiukankin sivistyneempi ja uuteen taipuvainen kansa, niin asiat olisivat toisin. Jos dj soittaa kaiken mitä pyydetään, hän ei ole mikään dj, koska kuka tahansa mankkaa käyttävä kykenisi siihen. Dj:n homma on jotakin täysin muuta.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:14"]mä on djnä ja tykään soitaa nitkuu jos ei tykää voi painu vituu
[/quote]
Ei nitqua ole soitettu 2009 jälkeen (eihän?)
En tiedä miks kirjotan tästä Vauva.fi kolumniin, koska täältä se ei kantaudu niin moniin korviin
mutta siis harvoin oon tavannut niin ahdasmielistä tapausta kun työstään liian ylpeä artisti tai taiteilija. Dj menee
eittämättä samaan sakkiin kun artisti tai taiteilija.
Syy tähän avautumiseen on se että on olemassa niitä taidemuodon omistaja taiteilijoita, jotka ärsyyntyvät siitä kun toiset kuuntelevat helppoa musiikkia. Justin Bieber, Miley Cyrus, Robin , Cheek ja jne pop prinsessoja ja prinssejä jotka ei todellakaan edusta persoonallisuuden tai taiteellisuuskertoimien terävintä huippua, mutta kulkevat hekin omaa polkua omalla jutullaan. Ärsyyntymiseen tarttuminen ja toisen menestymisestä kadehtiminen on ajanhukkaa joskin myös väistämätöntä. Jotkut artistit on tehnyt myös itsemurhia ja henkinen hyvinvointi on varmasti paljon myös kiinni siitä että millaista vertaistukea tulee. Olisi kiinnostavaa kuulla joskus jonkun piireissä liikkuvan henkilön kommentteja siitä miten muita kollegoita autetaan ja kuinka sponttaania ja hyvän tahtosta tämä on.
Musiikin kuunteleminen on jokaisen henkilökohtainen asia ja ennen kaikkea artisti, joka ei pysty hyväksymään toisen työtä ja sen kunnioittamista on automaattisesti luuseri. Toiset ovat suositumpia, koska niiden takana on isompi koneisto joka suo mahdollisuudet olla suositumpi. Tässä kohtaa kateus iskee monilla päähän(itsellänikin ajoittain vaikka en harrasta tai kuulu piireihin) ja samaa aikaa kuitenkin olen sitä mieltä että on harmillisen veemäistä kun joku kuvittelee omistavansa käsitteen musiikki. Sama kun menisi ravintolaan ja kokki kertoisi että mitä asiakkaat syö. Meno kun P-koreassa!
Arvostelu on aina helpompaa kun tekeminen ja itsekkin tämän säännön laiminlyömiseen syyllistyneenä teen anonyymin avautumisen ja myönnän olleeni cheekin keikalla ja hävenneeni nyt jälkeenpäin toisten musiikki makuun vaikuttamisen ja esim Petri Nygårdin arvostelun ystävälle joka innostui siitä. Ainiin kouluaikoina en voinut syödä salaattia koska sillon kuulu perästä ja kovaa enkä puhu nyt piereskelystä vaan siitä naurettavasta faktasta että pitää pelätä jostain tykkäämisestä siksi että niin ei miellytä toista. Mikä tarve on miellyttää toista kun se musiikki tai ruoka tai vaikka nakkien seinään viskominen miellyttää itseäni. Nyt vedän sokan irti ja syön salaattia. KURT COBAIN!
onks DJ sama kuin se MC? vai HC? sit joskus oli se MD?
Arvon Mammat, kertokaa DJ:lle. TOP5-biisit tulla "tiineeksi" ?
No hohhoijakkaa. Ei sitten käynyt mielessä, että aniharva on kateellinen dj:lle. Eikö sekään sano sitten "artistille" mitään, kun tanssilattia on koko illan tyhjä, kun se hänen oma alakulttuurimusa on vaan yksinkertaisesti surkeaa? Silti kuvittelee olevansa joku Steve Aoki siellä omassa kopperossaan. Pääasia, että artisti itse tykkää, muille ihan sama, niinkö?
Eihän niitä toiveita oo pakko noudattaa. Ei siihen kukaan kuole. Tarviiko silti olla kusipää vaan koska kuvittelee olevansa joku artisti.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:04"]
Kannattaa muistaa tämä: DJt ovat vain säälittäviä muiden artistien levyjen pyörittäjiä koska eivät koskaan päässeet tekemään omia levyjä :D
[/quote]
No ketkä on ketkä ei. Ystävistäni moni on dj'tä, jotka ovat myös levyttäviä artisteja, ja osalla myös omat (ympäri maailmaa tunnetut) klubi-illat tai/ja radio-ohjelmat. Keikkoja Euroopassa, USAssa, Aasiassa. Musiikki ja keikat hoidettu älyllä, taidolla ja hyvällä tyylitajulla. En näe tässä mitään säälittävää, päin vastoin. Nojoo ok,myönnetään tosin, että en asu Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 22:46"]
Se on rankkaa puuhaa tuo soittaminen... :D Jatkakaa... :D :D :D
[/quote]
:D :D :D :D :D :D :D :D
:D
Siis vittu myö lähettii Kajjaanista Ipitsalle tos lokakuussa ja sitte myö menttii johonki Amneesia yökerhoo ja siellä soitteli joku olevinaan nii kuuluisaki teejii, joku Carl kox vai mikä se oli ja sitte myö ihmeteltti miksei teejii koppi ole samassa tasossa ku tanssilattija ja sittem myö kiivettiin sinne teejii koppii ja huuvvettii jotta pistä se ihime pimputus jo poijes ja soeta johttai oikeitte ihimiste mussiikkija, vaekkapa JVG:tä. Sitte se sano vaa jotta Sekurity ja sittem myö huomattiinki olevamma kavulla. Seihtemä euro trinkit eikä ees jiiveekeetä soehtanneet!
Itsehän kerroit räppibileissä olleesi. Ja kyllä tunnen sen skenen jo 20v ajalta, tunnen useita rap-dj:tä ja tiedän kaltaisesi asiakkaat jotka eivät tajua mihin ovat tulleet. Ne räppideejiit on kaikki tulleet sinne tekemään omaa juttuaan ja yleisö tullut kuuntelemaan heitä kun tietävät mitä kyseinen dj soittaa. Usein dj on tullut bändin mukana eli bändin oma dj. Ei mitään baarihenkilökuntaa ja "asiakaspalvelija" siis vaan artisti. Kun menet pyytämään jotain kakkaa se on vähän sama kuin alleviivaisit sitä että oot eksynyt vähän väärään paikkaan. Onhan se vähän loukkaavaa verrata artistia joka on tullut esiintymään johonkin lähiräkälän play-napin painajaan. Ei sille dj:lle makseta siitä että soittaa sun lempibiisejä vaan siitä että se on just se dj joka tekee sitä omaa juttuaan. Kannattaa käydä ihan perusdiskoissa tyyliin sedula jos haluaa esittää toiveita, siellä se kuuluu kulttuuriin, ei missään tiettyyn musiikkiin keskittyneessä tapahtumassa, etenkin jos sun toive ei sovi edes illan linjaan.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 00:13"]Menit ap johonkin räppibileisiin pyytämään biisiä? Niissä dj on yleensä palkattu artisti, lähiöbaarin levynpyörittäjät on sitten erikseen. Meinasin kuolla myötähäpeästä aloituksen lukiessani. Ei tollasissa bileissä dj ole mikään jukeboxi vaan on nimenomaan haluttu sinne keikalle tekemään omaa juttuaan. Vähän sama kun menisit sanomaan Kaija Koolle että laulapas se Cheekin Sokka irti. Ap on juntti. [/quote] Sinähän näytät tasan tarkkaan tietävän missä olen käynyt ja kuka on missäkin soittanut. Ja mielestäsi on näköjään hienoa ja asiallista vittuilla asiallisen kysymyksen esittäneelle asiakkaalle. Huom kyseinen dj otti kappaletoiveita vastaan asiakkailta, itse sain vittuilut päin naamaa häneltä koska asiallisesti pyytänäni kappale ei vastannut hänen musiikkimakuaan.
[/quote]