Hyväksytkö arkkipiispa Kari Mäkisen selittelyt?
Häntä siis surettaa, kun "ihmiset eroavat kirkosta eduskunnan päätösten vuoksi". Mutta eihän se niin ole! He eroavat siksi, että arkkipiispa asettui tässä kannalle, joka on monen mielestä kristinuskon oppien ja arvopohjan vastainen!
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:11"]
Mitä väliä sillä on, että tekopyhät tuomiopäivän pasuunat ja homofoobiset hihhulit jättää kirkon? Tervemenoa vaan.
[/quote]
Mutta nuohan ovat juuri niitä uskovaisia, kirkon kantava voima. Minusta kirkon pitäisi ensisijaisesti palvella niitä, jotka oikeasti uskovat eikä yrittää kosiskella "maailmaa" maailman mukaisilla mielipiteillä ja kannoilla.
[/quote]
Suurin osa kirkon jäsenistöstä on kyllä ihan muita kuin näitä konservatiiviuskovia. Miksi ihmeessä kirkon pitäisi pokkuroida pientä vähemmistöä, joka kiitokseksi nimittelee kirkkoa porttokirkoksi ja haukkuu muutenkin kaikkia ei konservatiivisia?
Minusta hän vaikuttaa viisaalta ja hyväsydämiseltä, mutta en ole kristitty enkä ole koskaan ymmärtänyt homouden syntisyyttä enkä muitakaan kristinuskon merkillisyyksiä.
Hah! Täälläkin taas syytetään kirkkoa synnin siunaamisesta, nyt kun puhutaan kauniisti homoista.
Mutta entäs ne kaikki muut syntiset touhut ja maallisen mammonan kasaaminen, jotka kirkko on siunannut jo vuosien ajan? Osuuko liian lähelle omaa pärsettä, että ollaan niistä hys hys, mutta homot on näppärä tuomita?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 09:58"]
Ymmärrän täysin Mäkisen kannanottojen takia eronneita. En ymmärrä miksi arkkipiispan piti edes kommentoida maallisen lain juttuja. Hänhän on kirkon päämies ja hänen kuuluisi ottaa kantaa kirkon asioihin mutta ei tee sitäkään.
[/quote]
Mäkinen on Suomen kansalainen jolla on ihan sama sananvapaus kuin muillakin. Hän saa sanoa mielipiteensä myös maallisiin asioihin. Miksi ihmeessä ei saisi sanoa. Maalliset lait koskevat myös arkkipiispaa. Joten miksi ihmeessä hän ei niitä saisi kommentoida?
Ja olen Mäkisen kanssa täysin samaa mieltä siitä, että tässä tilanteessa kirkon on käytävä oma keskustelunsa avioliitosta ja siitä ketä vihitään ja ketä ei. Tätä asiaa ei voi lakaista maton alle. Sen kertoo jo tämä eroamisbuumi. Asioihin on saatava selvyys.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:11"] Mitä väliä sillä on, että tekopyhät tuomiopäivän pasuunat ja homofoobiset hihhulit jättää kirkon? Tervemenoa vaan. [/quote] Mutta nuohan ovat juuri niitä uskovaisia, kirkon kantava voima. Minusta kirkon pitäisi ensisijaisesti palvella niitä, jotka oikeasti uskovat eikä yrittää kosiskella "maailmaa" maailman mukaisilla mielipiteillä ja kannoilla. [/quote] Suurin osa kirkon jäsenistöstä on kyllä ihan muita kuin näitä konservatiiviuskovia. Miksi ihmeessä kirkon pitäisi pokkuroida pientä vähemmistöä, joka kiitokseksi nimittelee kirkkoa porttokirkoksi ja haukkuu muutenkin kaikkia ei konservatiivisia?
[/quote] uskon että suurin osa nk tapakristittyjä. Sitten on näitä tuomiopäivän odottajia.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:11"]
Mitä väliä sillä on, että tekopyhät tuomiopäivän pasuunat ja homofoobiset hihhulit jättää kirkon? Tervemenoa vaan.
[/quote]
Mutta nuohan ovat juuri niitä uskovaisia, kirkon kantava voima. Minusta kirkon pitäisi ensisijaisesti palvella niitä, jotka oikeasti uskovat eikä yrittää kosiskella "maailmaa" maailman mukaisilla mielipiteillä ja kannoilla.
[/quote]
Mutta kuka uskoo oikeasti? Kerro se meille? Kun Raamattua voi tulkita niin monella tapaa. Minä uskon Jumalaan, mutta ikinä en voisi sanoa että olen tosiuskovainen ja että uskon oikein? Miten minä voin sanoa jonkun muun uskovan väärin? Ei se ole edes minun tehtäväni. Vain Jumala voi tietää meidän kenenkään uskon. Minun hommani on hoitaa oma uskoni, yrittää tehdä se niin hyvin kuin voin. Joskus paremmin ja joskus huonommin. Välillä uskoen ja välillä epäillen.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:05"]
[/quote]
[/quote]
Mutta kuka uskoo oikeasti? Kerro se meille? Kun Raamattua voi tulkita niin monella tapaa. Minä uskon Jumalaan, mutta ikinä en voisi sanoa että olen tosiuskovainen ja että uskon oikein? Miten minä voin sanoa jonkun muun uskovan väärin? Ei se ole edes minun tehtäväni. Vain Jumala voi tietää meidän kenenkään uskon. Minun hommani on hoitaa oma uskoni, yrittää tehdä se niin hyvin kuin voin. Joskus paremmin ja joskus huonommin. Välillä uskoen ja välillä epäillen.
[/quote]
Raamatun tulkinnan moninaisuus on kohtuullisen pitkälti täysi myytti. Lukemalla raamattua saavuttaa jokaisella lukukerralla syvemmän ymmärryksen sen sanomasta.
Suurin osa monitulkitsijoista on niitä, jotka eivät ole perehtyneet raamattuun yhtään. Sitten julistavat muka raamatun sanana asioita joilla ei sen kanssa ole mitään tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, kun on kyse luterilaisesta uskosta, niin varmaan lähdetään siitä että allekirjoittaa sen mitä uskontunnustus sanoo. Siinä on jo monia kohtia jotka "tapakristitylle" on liikaa...
[/quote]
Eihän Mäkinen sanonut että kirkon kanta on hyväksyä homojen avioliitto. Kirkon kanta päätetään myöhemmin kirkolliskokouksessa, sitä ei Mäkinen voi päättää eikä siten tietää edes vielä mihin päätyy.
[/quote]
Uskomatonta soooopaa! Ihan tiedoksi, että Raamatun kanta asiaan on ollut AINA täysin selvä ja piste. Kannattaa Mäkisen ja muiden lukea lyhyt Juudaksen kirje muistin palautumiseksi.