Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toisen ketjun innoittamana: Mikä kohta Raamatussa puhuttelee sinua eniten?

Vierailija
06.10.2021 |

Kuten sen toisen ketjun aloittaja muotoili; elämän tutkimusmatkalla myös opetukset kiinnostavat. Olen Raamatun lisäksi lukenut Buddhan opetuksia, hieman Koraania ja paljon erilaisia eettis-filosofisia opuksia.

Raamatussa minua eniten puhuttelee evankeliumit, ja erityisesti Matteuksen evankeliumi.

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uso, että Jeesuksen päätarkoitus oli perustaa uskontoa, saati että sen oikeellisuudesta nahisteltaisiin muiden kanssa vuositunhansia...

Uskonnon harjoittaminen on henkilökohtaisen uskon vastakohta. Epäuskoa, tapauskonnollisuutta ja tekopyhyyttä.

Sanaa "henkilökohtainen" ei löydy koko Raamatusta.

Vierailija
62/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarnaaja. Se on luultavasti kopioitu jostain muusta uskonnosta, ja sitten lisätty väleihin jotain jumalan armosta. Pidän niistä alkuperäisistä osista. Itse olen agnostikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhassa testamentissa Ruutin kertomus,tosi romanttinen,samalla kai metafora kuten moni vanhan testamentin kertomukset uudelle testamentille. Lisäksi jotkut Jeesuksen opetukset kuten esim millainen ihminen todella on ja lopunajoista.

En ole kuukausiin lukenut Raamattua,yritän joskus tulla uskoon,mutta eipä Jeesus huolinut,kai sitten en sovellu pelastukseen.

Ei Jeesus sinua hylkää, uskoontulo ei välttämättä tapahdu hetkessä. Pikkuhiljaa huomaat muutoksen. Aivan kuin olisit onnistuneesti hypännyt kuilun yli ja vasta taakse katsoessasi huomaat eron. Muistan sinua iltarukouksessani. 🌹

Vierailija
64/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luomiskertomus. Ei sillä, että siihen kirjaimellisesti uskoisin lainkaan, vaan siksi koska se on minusta hyvää symboliikkaa ihmisen suhteesta luontoon.

Ja jos tarkkaan luet, huomaat, että niitä on kaksi vähän erilaista heti siellä alussa.

Vierailija
65/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kohta missä Jumala käskee Abrahamia uhraamaan oman pienen poikansa osoittaakseen kuuliaisuutta Jumalalle.

Todella kaunis kohta. Myös se missä Jumala iskee siementä maahan kylväneen miehen (niin häpeällinen teko etten mainitse hänen nimeä) kuoliaaksi yhdellä iskulla.

Toinen on suurviha ja kuolema Egyptissä niille oville joiden päälle ei oltu levitetty lampaan verta.

Kaikki ne viattomat kuolivat kivuliaasti.

Pisti miettimään sitä mikä onkaan Jumalan tarkoitus.

Niin, Vanhan testamentin Jumala on ankara ja jopa julmuuteen asti oikeudenmukainen. Samalla myös vaatii ihmiseltä kaiken, uhraamaan jopa rakkaimpansa hänen vuokseen. Suuren Vedenpaisumuksen jälkeen hän kuitenkin tekee liiton Nooan kanssa ja lupaa ettei enää koskaan hävitä koko luomakuntaa ja sen liiton merkiksi tulee sateenkaari.

Jeesus tuo tullessaan pehmeyden, rakkauden ja armon.

Ihan kuin joku Jumalan kehityskertomus; miten uskollisuutta ja kunnioitusta rangaistuksen uhalla vaativa muuttuukin armolliseksi ja ymmärtäväiseksi.

Vierailija
66/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaanpa tämä seitsemän kertaa, kun se jostain syystä aiemmin poistettiin.

Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman. 

Joh.16:33

Vierailija
67/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luomiskertomus. Ei sillä, että siihen kirjaimellisesti uskoisin lainkaan, vaan siksi koska se on minusta hyvää symboliikkaa ihmisen suhteesta luontoon.

Ja jos tarkkaan luet, huomaat, että niitä on kaksi vähän erilaista heti siellä alussa.

Mä huomasin ihan saman tänä vuonna! Tekee toiset ihmiset tomusta ja toiset loi omaksi kuvakseen. Neanderthalilaiset ja nykyihmiset?

Vierailija
68/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman. 

Vierailija
69/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
70/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
71/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uso, että Jeesuksen päätarkoitus oli perustaa uskontoa, saati että sen oikeellisuudesta nahisteltaisiin muiden kanssa vuositunhansia...

Uskonnon harjoittaminen on henkilökohtaisen uskon vastakohta. Epäuskoa, tapauskonnollisuutta ja tekopyhyyttä.

Sanaa "henkilökohtainen" ei löydy koko Raamatusta.

"Uskonto"-sanaa  ei löydy Raamatusta. Silti moni haluaa harjoittaa uskontoa eikä ymmärrä Jeesuksen puhuneen yksittäisen ihmisen henkilökohtaisesta uskosta silloinkin, ku puhui suurelle väkijoukolle.

Vierailija
72/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
73/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
74/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
75/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se puhuva käärme joka petkuttaa naista.

Jos sisälukutaitoa löytyy, niin Jumalahan kertoo selvästi että loi eläimet, mutta ei luonut eläimiä kaltaisekseen. Eli eläimet eivät osaa puhua.

Jumala vihastui Evaan, koska Eva valehteli käärmeestä joka puhui. Jumala tiesi hyvin että ei luonut puhuvia käärmeitä ja tiesi että Eeva oli maistanut hedelmää ja osasi valehdella ja muuttaa totuutta.

Tästä syystä he saivat lähtöpassin.

Vielä tänäpäivänäkään ei eläimet puhu, koska Jumala loi vain ihmiseestä puheetaitoisen.

Koirani sanoi että nyt kyllä vetelet omiasi.

Vierailija
76/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saarnaaja. Se on luultavasti kopioitu jostain muusta uskonnosta, ja sitten lisätty väleihin jotain jumalan armosta. Pidän niistä alkuperäisistä osista. Itse olen agnostikko.

No ei ole kopioitu, vaan kertoo, että juutalaisuuden sisällekin mahtuu monenlaista ajattelua.

Lyhyesti sanottuna "Vaivannäkönsä keskellä ihmisellä ei ole muuta onnea kuin syödä ja juoda ja nauttia elämän iloista. Minä huomasin, että myös tämä tulee Jumalan kädestä. Sillä kuka voi syödä ja kuka iloita ilman häntä?"  Ihan hyvä muistettavaksi. Et ole itsesi varassa. Saarnaaja saarnaa kohtuutta, luottamusta, myös lupaa iloita siitä mitä on luotu, eikä sitä tarvitse omin ponnistuksin hankkia.

Tuo kirjahan otettiin juutalaisten pyhiin kirjoituksiin kai lähinnä siksi, että sitä pidettiin kuningas Salomon laatimana. Ja Salomo jos kuka oli arvostettu henkilö.

Vierailija
77/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Johanneksen evankeliumin 1. luvun alku on kolmas luomiskertomus.

Vierailija
78/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kohta missä Jumala käskee Abrahamia uhraamaan oman pienen poikansa osoittaakseen kuuliaisuutta Jumalalle.

Todella kaunis kohta. Myös se missä Jumala iskee siementä maahan kylväneen miehen (niin häpeällinen teko etten mainitse hänen nimeä) kuoliaaksi yhdellä iskulla.

Toinen on suurviha ja kuolema Egyptissä niille oville joiden päälle ei oltu levitetty lampaan verta.

Kaikki ne viattomat kuolivat kivuliaasti.

Pisti miettimään sitä mikä onkaan Jumalan tarkoitus.

Niin, Vanhan testamentin Jumala on ankara ja jopa julmuuteen asti oikeudenmukainen. Samalla myös vaatii ihmiseltä kaiken, uhraamaan jopa rakkaimpansa hänen vuokseen. Suuren Vedenpaisumuksen jälkeen hän kuitenkin tekee liiton Nooan kanssa ja lupaa ettei enää koskaan hävitä koko luomakuntaa ja sen liiton merkiksi tulee sateenkaari.

Jeesus tuo tullessaan pehmeyden, rakkauden ja armon.

Ihan kuin joku Jumalan kehityskertomus; miten uskollisuutta ja kunnioitusta rangaistuksen uhalla vaativa muuttuukin armolliseksi ja ymmärtäväiseksi.

Kyllä. Jumala on kuin ihminen, paranee vanhetessaan.

Jeesus antaa vinkin että on Jumalan Poika ja muutkin ihmiset ovat Hänen Lapsiaan ja Hänen kaltaisiaan.

Enok antaa viimeisen vihjeen ihmisille, kun kohtaa Jumalan henkilökohtaisesti ja Jumala paljastaa olevansa Ihminen.

Sellainenhan ihminen on. Jumala kykenevä kaikkeen.

Vierailija
79/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.

Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,

mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

Jes.53:3-5

Vierailija
80/160 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. En usko satukirjoihin.