Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakaspavelijat yms., miten te jaksatte muistaa kaikki ihmiset?

Vierailija
30.11.2014 |

Mulle jotkut jumppaohjaajat sanovat kaupungillakin moi. Miten he pystyvät muistamaan, tunneilla käy kuitenkin satoja eri ihmisiä? Tulee kyllä hyvä mieli, varmaan heitä on ohjeistettu salilla noin, pitämään PR:ää kunnossa, mutta miten he voivat muistaa, kun tuolla ulkona on eri vaatteetkin päällä kuin salilla ja usein salilla olen ilman laseja, joita normaalioloissa käytän. Tai joku tuttu kioskikauppias moikkaa, pitkään piti miettiä sitäkin kuka vastaantulija kerran moikkasi, kunnes välähti, että lähiärrän myyjähän se, ilman niitä ärrävaatteita. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä muistakaan. Joskus joku saattaa etäisesti vaikuttaa tutun näköiseltä ja jos tämä tervehtii, tunnistan yleensä asiakkaaksi. Veemäisimmät tapaukset jää vähäksi aikaa mieleen, mutta kyllä nekin pian unohtuvat.

Vierailija
2/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ne naamat jää toisilla helposti mieleen. Itse olin opiskeluaikoina kaupan kassana ja kyllä mä tunnistin asiakkaita kaupungilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 19:58"]

En mä muistakaan. Joskus joku saattaa etäisesti vaikuttaa tutun näköiseltä ja jos tämä tervehtii, tunnistan yleensä asiakkaaksi. Veemäisimmät tapaukset jää vähäksi aikaa mieleen, mutta kyllä nekin pian unohtuvat.

[/quote]

Mä en usko edes olevani veemäinen, päinvastoin, koetan itse olla ystävällinen kaikille. Mutta noissa jumpissa vain käyn, enhän pahemmin edes juttele heidän kanssaan ja yleensä tervehtivät ensimmäisenä. 

Vierailija
4/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotku naamat vaan jää helposti mieleen. Varsinkin ne kantikset. 
Mä en kyllä yleensä moikkaile asiakkaita kaupungilla ellei asiakas tee "aloitetta". Toki silloin tervehdin. 

Vierailija
5/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä useammin asiakkaat moikkaa mua kuin mä niitä, vaikka vakkarit tietysti muistan.

T. Useamman vuoden myyjänä työskennellyt

Vierailija
6/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut naamat jää mieleen. Ei ne hankalat aina, mutta ei ne mukavimmatkaan välttämättä.

En ikinä tervehdi asiakkaita vapaa-ajalla, jos minua moikataan niin vastaan katseella ja pienellä hymyllä. Joillain ihmisillä ei ole mitään rajoja. Yksikin asiakas on urkkinut nimeni selville muiden puheesta "Hei Aspa-Liisa tuutko tänne" ja on esimerkiksi S-marketissa alkanut avoimesti hölötellä perheasioitaan minulle. En ole S-ryhmällä töissä vaan tämä siis ihan vapaalla. Sama ihminen tervehtii minua töissäkin nimeltä ja muutenkin kertoilee kuulumisiaan tiskillä. Jotenkin inhottavaa, kun ei meitä ole ikinä esitelty eikä meillä töissä käytetä nimikylttiä. Asiakassuhde muodostuu meillä muutenkin pikaisesta yksittäisestä kohtaamisesta, ei mistään neuvotteluista tai pitkäaikaisista projekteista.

Siis tuo tapaus itsessään on ihan mukava ja suht harmiton, mutta pelottaa miten helposti joku hullu voisi alkaa vainota, eikä pääsisi eroon. Siksi en lähtökohtaisesti moikkaa asiakkaita.

Vierailija
7/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt vakkarit aina muistaa kaupassa. Tietysti joskus jotkut jää paremmin mieleen, esim. jos olet jutellut jotain tai jonkun kanssa on ollut joku tilanne, etsitty tuotetta tai pullokoneen toimintaa selvitelty. Mutta monet kantikset muistaa ostoksistakin, jos poltat tiettyä tupakkamerkkiä tai ostat aina suht samoja tuotteita niin tuollaiset jää kyllä mieleen.

Noi jumppaohjaajat varmasti moikkailee sen vuoksi, koska itse tunnistaa ja sitten myös, että sinähän saattaisit ajatella, että onpa tyly, kun ei tervehdi..:)

Ap:n kaltaiset varmaan luulevat, että se vaatii jotain erityistä huomiokykyä tai kyttäämistä, no, eipä nyt vaikka kaupassa niitä virikkeitä oo siinä työssä niin paljon, ettei ehtisi kaikenlaista huomata..Samoin pitäisi olla jumppaohjaajana aika vajaa, jos tunnin ajan viikosta toiseen tuijotat samoja naamoja eikä millään kukaan jäisi mieleen. :)

Vierailija
8/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on hyvä kasvomuisti. Toisaalta joidenkin kasvot jäävät paremmin mieleen kuin toiset. Äitini on tällainen: ei hirveän erikoisen näköinen, mutta jotain hänessä on, että hän jää ihmisille helposti mieleen. Hänellä ei ole toivoakaan , että sulautuisi porukassa harmaaseen massaan.

Vierailija
9/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:10"]Kyllä nyt vakkarit aina muistaa kaupassa. Tietysti joskus jotkut jää paremmin mieleen, esim. jos olet jutellut jotain tai jonkun kanssa on ollut joku tilanne, etsitty tuotetta tai pullokoneen toimintaa selvitelty. Mutta monet kantikset muistaa ostoksistakin, jos poltat tiettyä tupakkamerkkiä tai ostat aina suht samoja tuotteita niin tuollaiset jää kyllä mieleen.

Noi jumppaohjaajat varmasti moikkailee sen vuoksi, koska itse tunnistaa ja sitten myös, että sinähän saattaisit ajatella, että onpa tyly, kun ei tervehdi..:)

Ap:n kaltaiset varmaan luulevat, että se vaatii jotain erityistä huomiokykyä tai kyttäämistä, no, eipä nyt vaikka kaupassa niitä virikkeitä oo siinä työssä niin paljon, ettei ehtisi kaikenlaista huomata..Samoin pitäisi olla jumppaohjaajana aika vajaa, jos tunnin ajan viikosta toiseen tuijotat samoja naamoja eikä millään kukaan jäisi mieleen. :)
[/quote]

Joo, kyllä nopeasti oppi tunnistamaan nämä paikalliset juopot, parin tyypin kohdalla muisti aina tupakkamerkin ja joidenkin kohdalla tietyn läpän, joka toistui päivästä toiseen. Näin naamatkin jäivät mieleen. Muuten olen kyllä surkea muistamaan naamoja ja on minulla kasvosokeuttakin havaittavissa.

Vierailija
10/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä- ja toivottavasti tulevana - aspana sanon myös että jotkut jää mieleen heti ekalla näkemisellä. Ja vakkarit oppii muistamaan ajan kanssa.

Vierailija
11/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaan ryhmäliikuntaa ja kyllä ihan parissakin viikossa oppii tunnistamaan vakkareiden kasvot. Haluan olla asiakkaille hyvä ohjaaja ja antaa palautetta nimen kanssa ja moikata asiakkaita nimellä ryhmäliikuntasalin ulkopuolellakin, joten kertaan asiakkaiden nimiä omalla ajallani tuntien jälkeenkin vielä.
Vaikka ei nimeä muistaisi heti, on asiakkaastakin varmasti mukavampaa, kun pystyn tuttujen kasvojen perusteella suosittelemaan asiakkaalle sopivia painoja tai muistuttamaan jostain tietystä liikkeestä, jonka tiedän kyseiselle asiakkaalle sopivan.

Vierailija
12/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:10"]

Kyllä nyt vakkarit aina muistaa kaupassa. Tietysti joskus jotkut jää paremmin mieleen, esim. jos olet jutellut jotain tai jonkun kanssa on ollut joku tilanne, etsitty tuotetta tai pullokoneen toimintaa selvitelty. Mutta monet kantikset muistaa ostoksistakin, jos poltat tiettyä tupakkamerkkiä tai ostat aina suht samoja tuotteita niin tuollaiset jää kyllä mieleen.

[/quote]

En toki, mutta kun itse olen huono muistamaan tuttujakaan, niin miten jotkut muistaa jonkun randomin, jota näkee kerran tai pari viikossa, kun en tee mitään sellaista, mistä erityisemmin muistettaisiin ja enpä tosiaan heidän kanssaan edes juttele. Tietty on käynyt mielessä, että olenko niin surkea, että jään siksi  mieleen...mutta voi olla, että mulla on helposti muistettava naama. Serkkuni kyllä sanoi, kun ei oltu vuosiin nähty, että et sinä ole muuttunut yhtään. 

Vierailija
13/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää nimeltä puhuttelusta...

Vierailija
14/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:10"]

[/quote]

En toki, mutta kun itse olen huono muistamaan tuttujakaan, niin miten jotkut muistaa jonkun randomin, jota näkee kerran tai pari viikossa, kun en tee mitään sellaista, mistä erityisemmin muistettaisiin ja enpä tosiaan heidän kanssaan edes juttele. Tietty on käynyt mielessä, että olenko niin surkea, että jään siksi  mieleen...mutta voi olla, että mulla on helposti muistettava naama. Serkkuni kyllä sanoi, kun ei oltu vuosiin nähty, että et sinä ole muuttunut yhtään. 

[/quote]

Eli "kun itse en muista niin miten joku muu voi muistaa pinnistelemättä".

No, töissä myyjänä tai jumppaohjaajana havainnoikin ihmisiä vähän eri tavoin kuin arkitilanteissa. Juuri kuten tuo jumppaohjaaja sanoi, että kun näkee, mitä joku tekee, on helpompi vinkata ja korjata.

Vierailija
15/15 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muisti. Muistan helposti asiakkaiden naamat ja nimet. Saan siitä todella mukavaa asiakaspalautetta, asiakkaat arvostaa. Aina jos tapaan jonkun ihmisen, tunnistan heti olenko nähnyt aiemmin vai en. Helpottaa myös asiakaspalvelu työtä kun tiedän heti olenko tavannut aiemmin vai onko kokonaan uusi ihminen.