Kaipaan entisajan kerrostalolähiöitä, joissa asui ihan tavallisia työssäkäyviä perheitä
Palvelut pelasi ja luonto oli lähellä. Pihatalkoita ja yhteisöllisyyttä. Nykyään lähiöt rappeutuvat ja ovat täynnä syrjäytyneitä. Tavalliset ihmiset ajetaan kaupunkien meluisiin keskustoihin, ellei ole varaa tai halua pitää omakotitaloa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Mä asun Helsingissä, sellaisessa lähiössä jossa palvelut pelaa ja luontokin on lähellä. Keskustaan on kymmenisen kilometriä, eikä sinne ole kukaan ketään ajamassa.
Nii mut white flight ajo valkosen työväenluokan itä-Helsingistä kehyskuntiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Mä asun Helsingissä, sellaisessa lähiössä jossa palvelut pelaa ja luontokin on lähellä. Keskustaan on kymmenisen kilometriä, eikä sinne ole kukaan ketään ajamassa.
Jaa, täällä Koillis-Helsingissä ainakin asuu ihan niin työväenluokkaa kuin paljon korkeasti koulutettujakin täällä lähiössä, paljon on juuri lapsiperheitä. Ei ne kaikki näytä mihinkään kehyskuntiin menneen. Ei ole toki niitä rikastetuimpia lähiöitä tämä, niissä voi olla eri tilanne.
Rauhallisia lähiötä on vielä muutamia joka kaupungissa jäljellä, mutta niihin on kova tunku.
Täällä asuu normeja, ei vaan kiinnosta tutustua. Moi rappukäytävässä riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskanmarjat, Kokoomuksen ja Persujen nykyinen hallitus ajaa työntekijöitä ja keskiluokkaa kauas Helsingistä. Ei ole vara asua enää siellä, senkin nasse. Eikä se ole väristä kiinni. Täällä on väki töissä, toisin kuin siellä sun peräkorvessa, jossa maataan tukiaisilla.
Milloin tarkalleen ottaen tällaista oli? En ainakaan ysäriltä lapsuudestani muista. Meillä ja alakerran naapurin asunnossa hakattiin lapsia ihan rauhassa ilman että sellainen hyvä yhteisö olisi puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkokos sinne on muuttaa?
En kyllä kaipaa yhtään pihatalkoita. Onneksi kaikki muutkin ovat sitä mieltä, että helpompi vain maksaa.
Asun sellaisessa, suomenkielisiä on asukkaista 93%, loput puhuvat viroa tai venäjää. Koulu tosin suljettiin ja kirjasto, samoin terveyskeskus ja neuvola. Myös bussilinjoja on karsittu. On metsää, peltoa ja oma uimaranta, rauhaa ja tylsyyttä. Kourallinen kantasuomalaisia sekakäyttäjiä pitää mielenkiinnon yllä, mutta hekin osaavat käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin tarkalleen ottaen tällaista oli? En ainakaan ysäriltä lapsuudestani muista. Meillä ja alakerran naapurin asunnossa hakattiin lapsia ihan rauhassa ilman että sellainen hyvä yhteisö olisi puuttunut.
Me asuttiin ysärillä vielä ihan rauhallisessa lähiössä. Toki työttömiä oli jokin verran, kun lama oli, mutta työttömätkin elivät ihan tavallista elämää, eivätkä narkanneet. Muutama juoppokämppä jossain vuokratalossa.
Nykyään tuo lähiö on aika surkeassa kunnossa. Ostari täynnä tyhjiä liikehuoneistoja. Paljon sosiaalisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Asun sellaisessa, suomenkielisiä on asukkaista 93%, loput puhuvat viroa tai venäjää. Koulu tosin suljettiin ja kirjasto, samoin terveyskeskus ja neuvola. Myös bussilinjoja on karsittu. On metsää, peltoa ja oma uimaranta, rauhaa ja tylsyyttä. Kourallinen kantasuomalaisia sekakäyttäjiä pitää mielenkiinnon yllä, mutta hekin osaavat käyttäytyä.
Tuossa on jo monta ongelmaa. Ei ikinä venäläisiä tai virolaisia naapureiksi. Palvelut lopetettu, joten tarvitaan auto palveluihin pääsemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Kyllä esim. Itä-Helsingissä asuu paljon työväenluokkaisia ja myös keskiluokkaisia "valkoisia" ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on jo monta ongelmaa. Ei ikinä venäläisiä tai virolaisia naapureiksi. Palvelut lopetettu, joten tarvitaan auto palveluihin pääsemiseksi.
Työssäkäyvillä on vielä varaa autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvillä on vielä varaa autoon.
Aivan turhaa kaupungissa, jossa on toimiva julkinen liikenne. Tai voi auto olla kauemmaksi liikkumista varten, mutta esimerkiksi kauppa 500 metrin päässä aiheuttaa sen, ettei kauppaan kannata mennä autolla.
Entisajan? Mä asuin lapsena ja nuorena 20 000 asukkaan kaupungissa, ja siellä tuntui olevan kasarilla-ysärillä niin, että kerrostaloissa asui vain ongelmaiset ja köyhät (esim. yksinhuoltajaperheet), normaalit ihmiset asui omakoti- tai rivitaloissa. Oikein huvittaa näin jälkeenpäin, miten mun äitikin vähän karsasti yhtä mun kaveria, kun kuuli että se on "sieltä kerrostaloalueelta", ihan kuin se tekisi ihmisen jotenkin saastaiseksi :D
Vierailija kirjoitti:
Luulen että on AP:n oma keksintö, että pääsee paasaamaan "white flight" -teoriastaan. Itse olen vanha ihminen ja kasvanut lähiöissä Itä-Helsingissä, eikä siellä ollut erikseen mitään "työnväenluokkaisia" lähiöitä. Porukkaa oli joka lähtöön.
Sen voin kyllä sanoa, että kun 1965 meidän perhe muutti uuteen juuri valmistuneeseen kerrostaloon, siitä muodostui aika nopeasti yhteisöllinen fiilis. Siitä kertoo sekin, että mun äiti piti loppuelämänsä yhteyttä entiseen alakerran naapurintätiimme ja kadullakin tunnisti vielä 40 vuotta myöhemmkin samassa rapussa asuneen rouvan.
Lapsena kerrostaloissa oli tapana, että kaikki kynnelle kykenevät lapset leikkivät yhdessä. Kesäisin varsinkin oli pihaleikkejä, joihin osallistui melkein koko talon lapset. Itsekin muistan vielä aika moneen perheen sukunimet tuosta vanhasta kerrostalosta.
Yhteisöllisyys oli silloin erilaista, koska kulttuuri ja historiallinen tilanne (maaltamuutto) oli erilaista. Nythän olemme yksilöllinen kulttuuri.
Helsingissä vaikka Haaga tai Konalan on tuommoisia.
Muuta Munkkiniemeen, siellä on töissäkäyviä