Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulumatkatuki hylättiin - voiko valittaa, kun on vaarallinen tie?

Vierailija
06.10.2021 |

Lukion aloittaneen koulumatkatukihakemus hylättiin Kelassa, kun katsoivat Google mapsista, että matka alittaa 200 metrillä 7 km:n rajan. Kyseinen tie on vaarallinen. Siinä ei ole pientareita ja nopeusrajoitus on 50 km/h. Turvallisen reitin (sisältää kevyenliikenteen väylät) pituus Google mapsilla ylittää rajan 200 metrillä.

Kannattaako valittaa? Voiko vedota reitin vaarallisuuteen?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, otapa se päätös käteesi ja lukase alusta loppuun.

Päätöksiin liitetään aina valitusosotus tai tieto, jos päätöksestä voi valittaa.

Eli tavaamaan paperia.

Vierailija
2/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt hyvä hetki hankkia mopo tai mauto:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä saamissasi papereissa sanotaan?

Vierailija
4/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valita. Ne tekee noita liukuhihnalta eikä ne katsele jotain kevyen liikenteen väyliä yms.

Vierailija
5/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiselle koulumatkatuki tarkoittaisi käytännössä ilmaista bussikorttia. Sellaisen ostaminen maksaa noin 50 euroa kuukaudessa joten suosittelen ennemmin ostamaan sellaisen itse kuin ryhtymään valittamaan.

Vierailija
6/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole varaa maksaa lapsesi koulumatkoja?

Vierailija
7/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä luki ihan selkeästi ohjeissa, että koulumatka lasketaan lyhintä julkisen liikenteen reittiä.

Ja lukiolainen ei ole enää alakoululainen, joten en usko, että vaarallisuutta huomioidaan. Lukiolaisen oletetaan liikkuvan liikenteessä kuin aikuinen.

Miksi ette tarkistaneet ennen kuin laitoitte yhtteishaun?

Vierailija
8/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko hetkeäkään, että lapsi kulkee matkaa kävellen tai pyöräillen.

Vierailija
9/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätöksiin liitetään aina valitusosotus tai tieto, jos päätöksestä voi valittaa.

Eli tavaamaan paperia.

Liitteet-kohdassa lukee: Valitusosoitus

Siis????? Mitä tämä tarkoittaa. Ei ole mitään osoitetta tai numeroa, minne voi valittaa, ainoastaan tuo yksi sana. ap

Vierailija
10/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäpä minä mitään sinun uskollesi voin. Lapsi kulkee matkan joka tapauksessa pyörällä.

Vierailija
11/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäpä minä mitään sinun uskollesi voin. Lapsi kulkee matkan joka tapauksessa pyörällä.

t. ap

Vierailija
12/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi voi muuttaa koulun asuntolaan?

Vierailija
13/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen sitten pitäisi saada se tuki?

Vierailija
14/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko sun nyt pikkuhiljaa hankkia bussikortti tai mopo sun lähes aikuiselle nuorelle? Tai sit luottaa siihen, että hän ei ole enää vaarksi itselleen fillaroidessaan? Hyväntähen näitä helikopteriäitejä 😅 Jos olisit aloittanut, että mun 6-vuotias, niin tajuaisin sun ulinan.

Vierailija
15/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tavaamaan paperia.

Ja jos päätöksestä voi valittaa, niin aina kannattaa valittaa, jos uskoo sen auttavan.  Eipä tuo paljoa maksa, joten oikeastaan ei siinä menetä kuin jonkun verran aikaa, jos päätös sitten olisi edelleen kielteinen.  Mutta jos tuon pienen vaivan näkee, niin voihan olla, että saa ruhtinaallisen palkinnon eli anomus hyväksyttäisiin.

On siinä toinenkin hyvä puoli.  Jos teet sen, niin ei tarvitse jälkeenpäin sitten koskaan harmitella sitä, ettei silloin aikanaan valittanut.

Ja jos valittamaan rupeat, niin tee se valitus huolellisesti.

Vierailija
16/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä luki ihan selkeästi ohjeissa, että koulumatka lasketaan lyhintä julkisen liikenteen reittiä.

Ja lukiolainen ei ole enää alakoululainen, joten en usko, että vaarallisuutta huomioidaan. Lukiolaisen oletetaan liikkuvan liikenteessä kuin aikuinen.

Miksi ette tarkistaneet ennen kuin laitoitte yhtteishaun?

Julkisella liikenteen reittihaun mukaan matka olisi ylittynyt 200 metrillä. Sen sijaan autoreitin mukaan alitti 200 metrillä. Minä olen aikuinen, enkä todellakaan uskaltaisi pyöräillä tuota reittiä edes valoisaan aikaan, saati sitten pimeään aikaan, koska joutuu ihan oikeasti pyöräilemään ajoradalla. Talvella tie on usein niin liukas tai lumenpeittämä, että bussitkin ajautuvat ojaan tämän tästä. ap

Vierailija
17/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko sun nyt pikkuhiljaa hankkia bussikortti tai mopo sun lähes aikuiselle nuorelle? Tai sit luottaa siihen, että hän ei ole enää vaarksi itselleen fillaroidessaan? Hyväntähen näitä helikopteriäitejä 😅 Jos olisit aloittanut, että mun 6-vuotias, niin tajuaisin sun ulinan.

Sitä bussikorttia juuri yritän hankkia talvea varten ja saada siihen kelalta tukea. Kannattaisiko sinun opetella vastaamaan asiallisemmin? ap

Vierailija
18/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen sitten pitäisi saada se tuki?

Talvella reittiä ei pysty kulkemaan pyörällä. ap

Vierailija
19/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsi voi muuttaa koulun asuntolaan?

Koulussa ei ole asuntolaa. ap

Vierailija
20/73 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain yläasteella kaupungin opetusviraston kustantamana ilmaisen julkisen liikenteen kausikortin, kun matka ylitti tietyn kilometrirajan.

Lukio oli itselläni kävelymatkan päässä. Tuolloin ainakin toisella asteella koulumatkatuki haettiin Kelasta, ja kilometrimäärän lisäksi matkalla oli myös tietty euromääräinen omavastuuraja, ja jos matkakustannukset alittivat sen, ei saanut ollenkaan koulumatkatukea, vaikka kilometriraja täyttyisikin.

En tiedä miten nämä asiat ovat oman aikani jälkeen muuttuneet, ja etenkin nyt kun toinen astekin kuuluu oppivelvollisuuteen.