Paljonko rahaa lapsen joululahjoihin?
Kuinka paljon aiotte laittaa rahaa alle kouluikäisen lapsenne/lastenne joululahjoihin yhtä lasta kohden? Mies ehdotti 200€/lapsi. Eihän sillä saa kuin muutaman lahjan!
Kommentit (124)
nopeasti laskettuna keskimäärin 30e per lapsi.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:47"] Lapselle paras lahja on selvät ja riitelemättömät vanhemmat, lahjojen hinnat ja määrät eivät liene oleellista. [/quote] Ai, hyvä että annatte edes kerran vuodessa lapsellenne sellaisen "lahjan". Meillä tuo ei olisi mikään lahja vaan ihan perusasia ja arkipäivää. Vähän sama kuin antaisi lahjaksi aamupalan. [/quote] vaikea uskoa.
[/quote]
Ai, oletko jo niin vieraantunut tavallisesta, selväpäisestä arjesta, että sinun on vaikea uskoa jonkun todella elävän sellaista? Surullista :(
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 00:05"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:47"] Lapselle paras lahja on selvät ja riitelemättömät vanhemmat, lahjojen hinnat ja määrät eivät liene oleellista. [/quote] Ai, hyvä että annatte edes kerran vuodessa lapsellenne sellaisen "lahjan". Meillä tuo ei olisi mikään lahja vaan ihan perusasia ja arkipäivää. Vähän sama kuin antaisi lahjaksi aamupalan. [/quote] vaikea uskoa.
[/quote]
Ai, oletko jo niin vieraantunut tavallisesta, selväpäisestä arjesta, että sinun on vaikea uskoa jonkun todella elävän sellaista? Surullista :(
[/quote]Tekstissä ei mainita joulua, ei juhannusta vaan hyvän elämän lahja, jonka lapselle voi antaa joka päivä, MYÖS jouluna. Luulen ettei se teidänkään arki aina niin auvoista ole. Kuulisin mielelläni puolisosi mielipiteen sinusta ja täydellisestä perheestänne..Ainakin tyylistäsi lähestyä asioita voisi päätellä että osaat ainakin riidellä...Ja tällä palstalla on aika monta matetialistimammaa, jotka kiillottaa kulissejaan haalimalla itselleen ja lapsilleen tavaraa ettei tarvitsisi pysähtyä ja kohdata elämää. Omaa pahaaoloa lievennetään tavaralla tai lapsille ostetaan yli tarpeiden vaatteita, koska itse ollaan tyytymättömiä ulkonäköönsä ja eletään lapsen kautta. Kauniiden esineiden takaa kukaan ei toivottavasti huomaa mikä tyhjyys kasvaa sielussa.Toivon sydämestäni ettei näiden materiaan hukuttautuvien kulissit ikinä romahda ja he elävät täydellisen elämänsä tekohymy huulillaan loppuun asti.
Meillä lapset jo täysi-ikäisiä, 24 v ja 21v.
Nuoremmalle ostetaan vajaan 1000 euron talvitakki kun on sitä itse omilla säästöillä suunnitellut ostavansa, niin ajateltiin yllättää.
Vanhemman kanssa ei tiedetä mitä tehdään. On addikti erääseen asiaan ja on meille sen takia velkaa isoja summia(5 numeroinen luku tällä hetkellä), kun ollaan pelastettu hänet niin monta kertaa pulasta. Sen takia nuorempi saa todella arvokkaan lahjan koska on itse hoitanut opiskelut todella mallikkaasti ja jäänyt hieman taka-alalle isosisaruksensa ongelmien vuoksi.
Hävettää myöntää että luultavasti jotain myös vanhemmalle keksitään, mutta ns. muodon vuoksi, eikä mitään kovin arvokasta että ei tarvi vain katsoa kun muut avaavat lahjoja.
Vaikka lapset ovat jo aikuisia niin tykätään silti ostaa lahjoja tai antaa rahaa jouluna. En tiedä miksi se on niin paheksuttavaa ja nuorimmainen onkin kertonut että ei kerro kavereille mitä on saanut koska kaverit saavat vain muodollisia pieniä joululahjoja (siinä ei ole mitään pahaa) ja isoon ääneen kuulemma toitottelevat kuinka eivät ymmärrä että aikuiset lapset saavat oikeita lahjoja ja että se on noloa.
Yleensä ei kyllä 1000 euroa laiteta joululahjaan, mutta tämä joulu on hieman poikkeustilanne. Halutaan olla reiluja molemmille vaikka toisen kohdalla onkin kyse sairaudesta. Yleensä ollut 300-600 euroa riippuen kaikesta mahdollisesta. En häpeä sitä että ostan lahjoja aikuisille lapsille.
Ja maailma hukkuu paskaan ja kiittämättömiin kakaroihin. Kulutus vaan kasvaa ja kasvaa, hyvän mallin annatte lapsillenne.
Eli koska teillä on huono omatunto kun olette käyttäneet aikanne ja rahanne toiseen lapseen, ostatte mielenrauhaa tonnin takilla. Peliongelmaankin on varmaan joku syyniin olisi voinut puuttua jo alkumetreillä. Kuunnelkaa ja jutelkaa niille lapsellenne!!!!
Yht.200-300€/3 lasta (vauva, 4v ja 7v).
Niin kauan kun ihmisillä on ollut ylimääräistä rahaa, sitä on myös kulutettu.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 00:47"]
Ja maailma hukkuu paskaan ja kiittämättömiin kakaroihin. Kulutus vaan kasvaa ja kasvaa, hyvän mallin annatte lapsillenne.
[/quote]
17-vuotiaani saa noin 400 eurolla, josta 300 rahana. Osa-aikatyössä käyvä yh olen.
Järkyttäviä hintoja! Olen 20-vuotias, perheen ainoa lapsi ja kun olin lapsi/murrosikäinen, sain joulu- ja synttärilahjoina vanhemmiltani n. 40 € arvoista tavaraa, tuntuu jotenkin käsittämättömältä että tänä päivänä tuo 300 € per lapsi olisi jotenkin tosi tavallista ja oikein.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 00:57"]Eli koska teillä on huono omatunto kun olette käyttäneet aikanne ja rahanne toiseen lapseen, ostatte mielenrauhaa tonnin takilla. Peliongelmaankin on varmaan joku syyniin olisi voinut puuttua jo alkumetreillä. Kuunnelkaa ja jutelkaa niille lapsellenne!!!!
[/quote]
Meillä on aivan avoimesti asiasta juteltu. Nuorempi lapsi on todella läheinen meille ja soitellaan joka päivä. Miehelläni vain sattuu olemaan periaate että tasaväkisiä täytyy olla vaikka ei nuorempi ei koskaan tule pääsemään "tasoihin" eikä se nyt ole tarkoituskaan. En puhunut peliriippuvuudesta, mutta sama kai se on mikä riippuvuus se on. Tämä vanhempi lapsi on ollut aina todella viisas ja rauhallinen kun taas nuorempi tempperamenttinen ja kiivas. Itse kuvittelin osien menevän aivan toisinpäin jos olisi pitänyt arvata. Muttta nyt onkin selvinnyt että vanhemmalla on ADD ja kun tätä ei ole huomattu aikaisemmin niin se on joiltain osin altiatanut riippuvuudelle ja luultavasti masennukseen. Ei se ole tekosyy, mutta/adhd tutkitusti altistaa riippuvuuksille ja yleiselle elämän hallittavuudelle. Add on juuri siksi vaikea koska kuka nyt miettii että lapsi joka on todella tunnollinen ja ahkera lukemaan ja muutenkin unelma lapsi, olisi jotenkin "sairas". Tämä usein alkaa tulla esiin vanhempana juurikin mielenterveydellisillä ongelmilla. Tottakai oltaisiin jotain voitu tehdä erillä tavalla mutta riiippuvuus huomattiin todella myöhään. Riippuvaiset muuttuvat todella hyviksi valehtelijoiksi ja kuka haluaa epäillä oman lapsen sanaa joka ikinen kerta? tottakai nykyään epäillään vaikka ei haluta, mutta kiitos huolen pidosta. Olemme kyllä hakeneet apua.
meni ohi aiheen mutta oli pakko vastata.
Jatkakaamme joululahja keskustelua.
Lapset 14 ja 16v. Lahjoihin menee vajaa 1000e per nuppi.
Minä en ymmärrä näitä katkeria kommentteja siitä, että rakkaus riittää ja lahjoja ei saa antaa tai sitten on vain huono omatunto. Ehkä nämä samat ihmiset toitottavat ympäriinsä, miten lapsi ei maksa mitään, kaikilla on oikeus hankkia sellainen ja sitten ihmetellään, kun se lapsi ihan oikeasti tarvitseekin jotain muuta kuin vain sitä rakkautta.
Lahjat ja rakkaus eivät sulje pois toisiaan. Ei yhtään lahjaa eikä ikinä rahaa lapseen taitaa vähän sulkea pois sitä rakkauttakin. Fiksu ja rakastava ihminen kun ei hanki lapsia vain siksi, kun minä haluan vaan siksi kun siihen oikeasti on varaa, aikaa ja rakkautta panostaa.
Minua ei sieppaa yhtään nämä suuret summat vaan mielenkiinnolla luen ja pidän liikuttavana, että nuorelle aikuiselle hankitaan kauan haaveilema takki. Oikein ihana ja sopiva lahja! Me asumme keskustan liepeillä ja lasten koulussa on hyvin varakasta väkeä. Lapset ovat tottuneet, että kaverit saavat kalliita lahjoja ja me lähinnä tavallisempia. Eivät ole kateellisia, kun emme kateutta ruoki jollain kummilla kommenteilla siitä, miten näitä lapsia ei varmaan rakasteta. Ehkäpä vain on niin, että heillä on sekä rakkautta että rahaa.
Meillä lapset saavat lahjoja 100-150 euron välillä (lapsia kolme) vähän toivomuksista riippuen. Jokaiselle- on yksi tavaralahja ja sitten muutama lahjakortti. Lahjoja ei jaella ympäri vuoden, mutta tarpeelliset kyllä hankitaan, joten lahjat ovat vähän ylimääräistä luxusta (ei perusvaatetta, luistimia, suksia tai urheiluvälineitä). Esim. yksi lapsi saa laskettelukurssin joululahjaksi ja jos tuosta intoutuu, niin hankitaan omat varusteet joulun jälkeen.
5v lapsi. 40e, sisältäen yhden lelun jota toivoi, 2kpl kalsareita lemppari hahmon kuvalla, pieni lego paketti, lemppari namia.
Nuo lelut on molemmat löytyneet syksyllä alesta :)
Kummilapsia minulta löytyy 5. Kaikki ovat pieniä ja heillekin olen löytänyt kivoja leluja ja askartelu tarvikkeita alennuksesta. Heidän lahjoihin meni noin 50e.
7-v poika: Uusi playstation, pari peliä, laskettelusukset, pienempiä lahjoja kuten vaatteita, kirjoja suklaata. 1000e menee helposti
12-v tyttö: Mac-tietokone opiskeluun, lisäksi pienempiä lahjoja. Noin 1500e.
Miehelle sitten vielä 500 eurolla kivaa: )
Olen häkeltynyt näistä summista mitä laitatte lasten joululahjoihin. Itse olen hyvin toimeentuleva ja luulin, että minulla lähti mopo käsistä joululahjaostoksilla, kun laiton alakoululaisten lahjoihin noin 120 eur/lapsi (jokaiselle yksi kova ja yksi pehmeä paketti). Saavat lahjoja myös sukulaisilta, jokainen yhden noin 100 euron arvoisen lahjan ja lisäksi useampia pieniä, hintahaarukassa 10-30 eur.
Mitä ihmettä te ostatte jos rahaa kuluu 500 EUR? Eikö lapsenne saa lainkaan lahjoja sukulaisilta?
Mies aikoo ostaa koko poppoolle (aikuiset mukaanlukien) iPhonet.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 12:45"]
7-v poika: Uusi playstation, pari peliä, laskettelusukset, pienempiä lahjoja kuten vaatteita, kirjoja suklaata. 1000e menee helposti 12-v tyttö: Mac-tietokone opiskeluun, lisäksi pienempiä lahjoja. Noin 1500e. Miehelle sitten vielä 500 eurolla kivaa: )
[/quote]
Ap kysyi alle kouluikäisten lahjoista... : ) : ) : )
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 00:05"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:12"] [quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:47"] Lapselle paras lahja on selvät ja riitelemättömät vanhemmat, lahjojen hinnat ja määrät eivät liene oleellista. [/quote] Ai, hyvä että annatte edes kerran vuodessa lapsellenne sellaisen "lahjan". Meillä tuo ei olisi mikään lahja vaan ihan perusasia ja arkipäivää. Vähän sama kuin antaisi lahjaksi aamupalan. [/quote] vaikea uskoa. [/quote] Ai, oletko jo niin vieraantunut tavallisesta, selväpäisestä arjesta, että sinun on vaikea uskoa jonkun todella elävän sellaista? Surullista :( [/quote]Tekstissä ei mainita joulua, ei juhannusta vaan hyvän elämän lahja, jonka lapselle voi antaa joka päivä, MYÖS jouluna. Luulen ettei se teidänkään arki aina niin auvoista ole. Kuulisin mielelläni puolisosi mielipiteen sinusta ja täydellisestä perheestänne..Ainakin tyylistäsi lähestyä asioita voisi päätellä että osaat ainakin riidellä...Ja tällä palstalla on aika monta matetialistimammaa, jotka kiillottaa kulissejaan haalimalla itselleen ja lapsilleen tavaraa ettei tarvitsisi pysähtyä ja kohdata elämää. Omaa pahaaoloa lievennetään tavaralla tai lapsille ostetaan yli tarpeiden vaatteita, koska itse ollaan tyytymättömiä ulkonäköönsä ja eletään lapsen kautta. Kauniiden esineiden takaa kukaan ei toivottavasti huomaa mikä tyhjyys kasvaa sielussa.Toivon sydämestäni ettei näiden materiaan hukuttautuvien kulissit ikinä romahda ja he elävät täydellisen elämänsä tekohymy huulillaan loppuun asti.
[/quote]
Sinun on selvästi vaikea uskoa, että joissain kodeissa tosiaan ei ryypätä tai riidellä. Tai joo, toki meillä riidellään mutta se on enemmän sellaista "kinastelua", ei sellaista että huudetaan ja uhataan erolla ja paiskotaan tavaroita. Ja ei, meillä kyllä ei olla koskaan riidelty esimerkiksi jouluna, vaan riidat liittyy lähinnä johonkin kotityön tekoon useimmiten. Enkä ole missään vaiheessa väittänyt perhettämme täydelliseksi, vai onko sinusta täydellinen perhe sellainen jossa ei tavallisessa arjessa ryypätä ja riidellä? Jos on, niin okei, sitten meillä on täydellinen perhe, mutta sinun käsityksesi normaalista prheestä on todella hämärtynyt. Ja meillä ei kyllä materiaan hukuttauduta. Vastasin tuolla aiemmin, että kahden lapsen lahjoihin käytetään yhteensä n.150e, koska yritetään nimenomaan välttää liiallista tavarapaljoutta :)
8kk 47e
2,5v 110e