Miten puuttuisit työkaverin kiusaamiseen?
Ja olen tosiaan hoitoalalla. Se kertonee paljon.
Meillä on muuten ollut vuosia hyvä työyhteisö, mutta tällä hetkellä itsellä on olo, että olen kahden tulen välissä. Itse välttelen konflikteja viimeiseen asti ja kuormitun, jos on näkyvää kismaa.
Molemmat työkaverit olleet jo vuosia samassa työpaikassa. Jostain syystä tämä toinen työkaveri on alkanut selvästi alentamaan tätä toista työkaveria, koska on selvästi fiksumpi ja tietää paljon asioista, kuin tämä ns. kiusaaja.
Nyt on menty siihen, että tämä ns. fiksumpi jos kertoo vaikka päivän raporttia, tämä kiusaaja ei tahdo edes kuulla sitä. Ja jos kuuntelee, laukoo typerää suoraan sanoen piilov*ttuilua tälle toiselle. Kiusaaja kohdistaa kaiken pahan tälle hoitajalle, ja kun tulee muu työkaveri paikalle, hänelle ollaan mielinkielin.
Jos kiusattu ei ole paikalla, häntä mollataan, koska "se on niin kaikkitietävä ja plaaplaa ja se teki sellaisen ja tällaisen virheen." ja tämä kiusattu kertoo, että tämä kiusaaja on ollut hänelle tosi ilkeä tms tms.
Itse en ota kantaa mihinkään, vaihdan puheenaihetta, muttei ole myöskään munaa sanoa, että nyt loppuu tämä.
Olen itse sekä tämän kiusatun, että kiusaajan hyvä työtoveri.
Nyt tilanne on se, että pikkujouluihin ei ole kuulemma kutsuttu tätä kiusattua, "kun ei se muutenkaan tulisi" ja kuulemma hän ei saa edes kuulla koko pikkujouluista.
Miten tällainen tilanne raukeaisi? Ottaa pattiin, kun haluisi tehdä vaan työnsä ja tunnelma on välillä, kun veitsellä leikata.
Kommentit (15)
Jos kysyt neuvoa vaikka luottamuspuolelta, että miten tähän puuttuisi, kenen kuuluisi puuttua ja miten. Vielä sillä perusteella, että hyvä puuttua jo ajoissa, ettei pääse pahenemaan. Kumman kaveri olisit siviilissä vai oletko "kaikkien kaveri"?
Lapsellista meininkiä. Aiotko itse mennä, jos kiusattua ei kerta kutsuta?
En itse menisi.
Tuo on normaalia. Onko siinä selkeä asetelma uhri ja kiusaaja? Vai ovatko tasavahvoja esim molemmat vakkareita?
Enemmän oon tekemisissä "kiusaajan" kanssa, tosin whatsapilla ja somessa. Ja puhutaan töissä enemmän henkilökohtaisempia asioita ja hän usein niistä uskoutuu minulle. Tiedän, että hänellä on paha olla, mutta hän purkaa sen tuolla tavalla.
"Kiusatun" kanssa en vapaa-ajalla juuri tekemisissä ole, mutta pidän häntä tosi hyvänä tyyppinä ja työkaverina hän on todella rehti, viisas ja rautainen ammattilainen. Hänen kanssaan on todella mukavaa tehdä töitä.
Siis mitä tarkoitat sillä että "Jostain syystä tämä toinen työkaveri on alkanut selvästi alentamaan tätä toista työkaveria"? Jos tää "kiusattu" on alentuva tätä kiusaajaa kohtaan, niin onhan hänessä sitten itsessäänkin vähän vikaa.
Meillä saa kaikki kutsun työpaikan pikkujouluihin esihenkilön/pomon kutsumana. Ei niin, että niitä kutsuja lähetetään vain joillekuille.
Ja mitä tarkoittaa, ettei hän saa edes kuulla koko pikkujouluista, kuka tai millä sen estää?
Voisko tuossa ees muuta tehdä kuin kasvattaa pallit ja sanoa suoraan
Alentaa sillä tavalla, että mitä tahansa kiusaaja kertoo vaikka päiväraportilla, on ne kiusaajan mielestä täysiä itsestäänselvyyksiä, idioottimaisia asioita, mitä ei pitäisi edes kertoa ja piilovittuilee takaisin. Tai mitä tahansa ehdottaa uusia asioita, ne ovat idioottimaisia ideoita ja vittuillaan päälle.
Jos sitten kiusattu ei kerro raporttia, kiusaaja haukkuu siitäkin. Tekee niin tai näin, se väännetään ihan nurinkuriseksi. Tämä on yksi esimerkki tällaisesta alentamisesta.
Aikuistaaperot takertuu kyllä usein töissäkin kaikkiin mahdollisiin vastaantulijoihin odottaen automaattista läheisyyttä, ja etsii sitten jonkun syntipukin, jolle pyllistää kaiken kumartelun jälkeen. Epävarmuuden purkamistahan se on epäkypsin keinoin. Muutenhan henk.koht. asioista uskoutuminen on ihan ok ja sympaattista, mutta kun pitää sitten olla se sorkittavakin hankalien tunteiden käsittelyä varten. Voi aina odottaa, että taapero etsii piankin jonkun helpon kohteen. Onneksi ei ilmeisesti saa kenestäkään kaveria moiseen.
Etkö voi kutsua työkaveria pikkujouluihin? Hankalaa jos vain tietyt saavat kutsua.
Sama peliähän tuo on siellä missä naisia oli kyse kerhot tai likuntapistet tai vain ystävyyssuhteet. Itse en lähde nihin jutuihin mukaan.Kasin jos olen ihmisen kanssa puhu toisesta poissa olevasta pahaa.Lopetan sen sanomalla: Miksi aina haukut häntä? Misi et näe hänessä mitään hyvää? En jaksa kunella.Valitetavasti se haukuja kun suoran sille sanoo,otta minut hampaisin.Töissä en ole jos olisi ottaisin vikkopalaveri esille asian surutta . Jos viikko palaveriä ei ole, vaatisin luttamushenkilön paikalle ja molemmat osapuolet.Jotta tilanne loppu ja Kissa nostettaan pöydälle heti!
Tuohon pikkujoulu asiaan sanoisin, että en osallistu ellei kaikkia tasapuolisesti kutsuta. Ehkä vähentäisin terapeuttina olemista ja kehottaisin hakeutumaan vaikka työterveyteen. Koska tuossahan tuodaan omia henkilökohtaisia ongelmia työpaikalle. On ok puhua yksityisasioistaan työkavereille. Mutta ne hankalat yksityiselämän tunteet ja muu kuuluisi kyllä käsitellä siellä terapiassa tai sitten vapaalla läheisten tukemana.
Kiusaaminen on ikävän yleistä ja puuttuminen vaikeaa. Jos lähtee puolustamaan kiusattua, joutuu yleensä itsekin kiusatuksi. Kiusaaja pelaa tietynlaista peliä ja rekrytoi toisia mukaan. Kaksinaamaisuus takaa sen, että kaikki ei tiedä, mistä kyse.
Yhdellä työpaikallani asemastaan epävarma esimies (ei oikeasti osannut hommaansa) käytti kahta alkoholiongelmaista käsikassaroinaan ja pisti heidät tarvittaessa levittämään huhuja ja mustamaalaamaan ihmisiä. He saivat sillä lailla pitää paikkansa ja esimies suojeli. Esimies myös kiristi ja uhkaili työntekijöitä. Tätä jatkui vuosia, kunnes tämä esimies sai itse uuden esimiehen. Alkkikset saivat kenkää ja esimies työnnettiin eläkkeelle. Työpaikka kiva sen jälkeen. Yksi ihminen voi tuhota isonkin yhteisön. Tässä tapauksessa työsuojeluvaltuutetun puoleen kääntymisestä ei olisi ollut apua, kun sattui olemaan toinen alkkiksista.
Vierailija kirjoitti:
Alentaa sillä tavalla, että mitä tahansa kiusaaja kertoo vaikka päiväraportilla, on ne kiusaajan mielestä täysiä itsestäänselvyyksiä, idioottimaisia asioita, mitä ei pitäisi edes kertoa ja piilovittuilee takaisin. Tai mitä tahansa ehdottaa uusia asioita, ne ovat idioottimaisia ideoita ja vittuillaan päälle.
Jos sitten kiusattu ei kerro raporttia, kiusaaja haukkuu siitäkin. Tekee niin tai näin, se väännetään ihan nurinkuriseksi. Tämä on yksi esimerkki tällaisesta alentamisesta.
Jäi edelleen hieman epävarmaksi, tarkoitatko alentavalla samaa asiaa kuin itse käsitän. Mutta se on kyllä superärsyttävää kun joku itseään älykkäämpänä pitävä jatkuvasti kertoo toisille itsestäänselvyyksiä, selvästi sillä oletuksella että kuulija ei tiedä alkeellisimpiakaan asioita. Meillä on töissä juuri tuollainen tyyppi, enkä voi nykyään sietää tyypin naamaakaan joten välttelen parhaani mukaan. Tyyppi on kaiken lisäksi vasta opiskelija.
Oma pikkujoulu mukavien työkaverien kanssa, on varmasti kivempaa kun taaperot on poissa jaloista.