Paljonko rahaa lapsen joululahjoihin?
Kuinka paljon aiotte laittaa rahaa alle kouluikäisen lapsenne/lastenne joululahjoihin yhtä lasta kohden? Mies ehdotti 200€/lapsi. Eihän sillä saa kuin muutaman lahjan!
Kommentit (124)
Huonot vanhemmat yrittää korvata laiminlyöntinsä materialla. Sitten ihmetellään miksi teininä Fanny-Patric kapinoi vaikka "hän on aina saanut kaiken haluamansa? !?" Ehkäpä juuri siksi... ei rakkautta voi ostaa.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:35"]
Huonot vanhemmat yrittää korvata laiminlyöntinsä materialla. Sitten ihmetellään miksi teininä Fanny-Patric kapinoi vaikka "hän on aina saanut kaiken haluamansa? !?" Ehkäpä juuri siksi... ei rakkautta voi ostaa.
[/quote]
Ei voi ei, mutta meillä ainakin on tapana että jouluna saadaan sellaisia isoja juttuja joita muuten ei saisi. Esim. joku kalliimpi lelu tai elektroniikkajuttu. Synttäreinä lapset saa yhden lahjan, ja se voi myös olla joku vähän arvokkaampi. Muuten ei sitten juuri koskaan osteta leluja ja elektroniikkaakin vain tarpeeseen. Ei mun mielestä 2 kertaa vuodessa lahjominen ole mitään liiallista lellittelyä.
No justiinsa. joku täällä sanoi, ettei kerää lahjoja joululle, meillä kerätään ja maksaahan ne. On puhelinta, laskettelulautaa, suksia, luistimia yms. tarkoittaako se, ettei noita lapsia rakasta, jos niille haluamansa ostaa? Nää on aina yhtä ihmeellisiä nää joululahjakeskustelut?
Tänä vuonna me yritetään pitää järki päässä lahjojen hankinnassa koska tuntuu että nurkat pullistelee leluja entisestään. Lahjabudjetiksi kolmelle lapselle tuli yhteensä 350e. Lisäksi teen itse muutaman lahjan. Tuohon päälle tulee vielä kummien, mummien ja muiden sukulaisten hankkimat.
No meillä mies laittaisi kaiken ylimäärisen rahan lahjoihin jos vain antaisin luvan. Ei vaan osaa käsitettä kohtuullinen. Kaikki pitää saada ja ostaa. Osti sitten omilla veronpalautuksillaan eli yli 600€ pelikonsolin ja pelejä lapsille. Vaikka entisiäkin on. Vituttaa. Ja mulle ei sitten osaa ostaa mitään. Muutenkin menee rahaa sukulaisten lahjoihin ja muiden lasten lahjoihin. Lapset ei sitten meiltä saa muuta lahjaa kuin tuon aivan typerän pelikoneen ja nuo pelit. Toivoivat legoja molemmat..mutta eihän ne ole tärkeitä.
Lapselle paras lahja on selvät ja riitelemättömät vanhemmat, lahjojen hinnat ja määrät eivät liene oleellista.
Otin kulutusluottoa pari tonnia lahjoihin yms tänä jouluna ei nuukailla. Onhan niitä taas koko ensi vuosi aikaa maksaa :)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:47"]
Lapselle paras lahja on selvät ja riitelemättömät vanhemmat, lahjojen hinnat ja määrät eivät liene oleellista.
[/quote]
Paitsi ei tuosta joululahjaksi ole, jos koko vuoden samanlaista?
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:47"]
[/quote]
Paitsi ei tuosta joululahjaksi ole, jos koko vuoden samanlaista?
[/quote]
Hieno tilanne, valitettavasti ei liene kuitenkaan todellisuutta monessakaan perheessä. Mutta siihen pyrittäköön itse kukin :)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:47"]
[/quote]
Ai, hyvä että annatte edes kerran vuodessa lapsellenne sellaisen "lahjan". Meillä tuo ei olisi mikään lahja vaan ihan perusasia ja arkipäivää. Vähän sama kuin antaisi lahjaksi aamupalan.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:47"]
[/quote]
Ai, hyvä että annatte edes kerran vuodessa lapsellenne sellaisen "lahjan". Meillä tuo ei olisi mikään lahja vaan ihan perusasia ja arkipäivää. Vähän sama kuin antaisi lahjaksi aamupalan.
[/quote] vaikea uskoa.
Itse laitoin n.80e. Lapsi on alle 2v ja olen yksinhuoltaja (edelleen hoitovapaalla). En suunnitellut summaa etukäteen. Hankin kaiken minkä ajattelin ja loput lahjatoiveet nakitin isovanhemmille ja kummeille.
8v 200€ ja 6v 150€.
Koruja, Legoja, kirjoja, yhdet namuset, parit Pet Shopit.
Kallista on! Mutta tiedän että lapset ovat aivan ihmeissään ja onnessaan. Pienet on heillä toiveet, mutta toki halutaan heille mieluisat yllärit järkätä!
Netistä olen suuren osan tilannut.
Noin 1500-2000e neljälle lapselle.