Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukuppi

Vierailija
30.11.2014 |

Olen päättänyt hankkia kuukupin. Täällä näkee joka keskustelussa kupin intohimoisia puolustelijoita, nyt kysynkin mikä on paras kuukuppi merkki, mitä kokoa käytätte ja mikä on teillä parhaaksi havaittu kuukuppi "käytäntö". Onko eri kokoisia eri päiville, onko merkeillä eroa? Kiitän jo nyt kaikista vastauksista! 

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:05"]

Mulla on lunette, se pienempi "synnyttämätömien ja alle kolmikymppisten koko", vaikka itse asiassaoon nelikymppinen ja synnyttänyt. Kyllä se isompikin ssän menee, eikä yleensä ole epämukava, mutta tämä on kumminkin helpompi. Oikastaan kokoero on aika pieni.

vehje on hyvä, mutta mun kroppa ei ehkä aina ole samanlainen, ja joskus tuntuu, ettei sitä vaan saa kunnolla oikeaan asentoon. Silloin en väkisin yritä, vaan käytän kestiksiä. Huonossa asennossa kuppi sattuu.

mä ostin tämän, koska sen sai apteekista, kun en halunnut ostaa netstä, vaan ihan irl.

[/quote]

Ihan normaalista apteekistako ostit? Varmaan yliopiston apteekista saa? Itsekin mielelläni ostaisin ihan irl ja sama kuppi olisi nyt hakusessa!

Vierailija
22/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa varmaankin kaikista apteekeista, samoin kuin jostain ekokaupoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, kannattaa ehkä ostaa samalla apteekista myös liukkaria. Helpottaa käytön opettelua. Mä en ainakaan saa aina pyöräytettyä kuppia ellen ole laittanut siihen vähän liukkaria. Joskus onnistuu ilmankin.

Ja pesunesteisiin en ole itse koskenut ollenkaan. Vaikka onkin olemassa jotain ihan kupille tarkoitettua pesunestettä, niin en silti halua käyttää mitään pesuaineita kuppiin. Jotkut sanovat saavansa hiivan kupin käytöstä ja olen aika varma, että se liittyy juuri noihin pesuaineisiin. Kupissa itsessään kun ei kyllä pitäisi olla mitään hiivaa aiheuttavaa. Mä siis välillä vain huuhtelen ja lisäksi keitän ja/tai puhdistan desinfiointiaineella.

15

Vierailija
24/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:29"]

Ai niin, kannattaa ehkä ostaa samalla apteekista myös liukkaria. Helpottaa käytön opettelua. Mä en ainakaan saa aina pyöräytettyä kuppia ellen ole laittanut siihen vähän liukkaria. Joskus onnistuu ilmankin.

Ja pesunesteisiin en ole itse koskenut ollenkaan. Vaikka onkin olemassa jotain ihan kupille tarkoitettua pesunestettä, niin en silti halua käyttää mitään pesuaineita kuppiin. Jotkut sanovat saavansa hiivan kupin käytöstä ja olen aika varma, että se liittyy juuri noihin pesuaineisiin. Kupissa itsessään kun ei kyllä pitäisi olla mitään hiivaa aiheuttavaa. Mä siis välillä vain huuhtelen ja lisäksi keitän ja/tai puhdistan desinfiointiaineella.

15

[/quote]

Ok :) Millaista desinfiointiainetta käytät? Keitätkö ihan normaalissa kattilassa? Kuulemma ei ehkä kannattaisi samassa missä on keitetty ruokaa. 

Vierailija
25/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:29"]

15

[/quote]

Ok :) Millaista desinfiointiainetta käytät? Keitätkö ihan normaalissa kattilassa? Kuulemma ei ehkä kannattaisi samassa missä on keitetty ruokaa. 

[/quote]

Septidiniä käytän, ja "keittämisen" suoritan kaatamalla pari kertaa kiehuvaa vettä päälle (eväsrasia mulla on ihan tuota varten).

15

Vierailija
26/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunette. Taisin aluksi ostaa pienen mutta nykyään isompi. Ei mielestäni paljon eroa. Isompi on ehkä hieman "varmempi" runsaina päivinä. On kyllä yksi parhaista löydöistä ikinä! Niin paljon helpompi ja mukavampi. Etenkin matkustaessa, juhlissa, töissä, festareilla yms...ei tarvitse jättää roskiksiin epämiellyttäviä kääröjä saati tukkia wc:tä tamponeilla. 

Muista merkeistä en tiedä, voivat olla yhtä hyviä tai parempiakin. Olen ollut kai liian tyytyväinen lunetteen alusta alkaen. Enkä ymmärrä noita hiivatulehdus puheita ollenkaan. Tietty riippuu varmasti ihmisestä mutta itselläni tai tutuillani ei ole koskaan ainakaan kupista johtuen ollut. (Monille tutuille suositellut alkuinnostuksissani kuppia ja ovat olleet tyytyväisiä.) Puhdistukseen minusta riittää että huutelet aina huolellisesti ja itse pesen kupin ennen ja jälkeen kuukautisten kiehuvalla vedellä kerran, pari.. Pysyneet hyvinä n. 2-3 vuotta. 

Vierailija
27/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:51"]

Lunette. Taisin aluksi ostaa pienen mutta nykyään isompi. Ei mielestäni paljon eroa. Isompi on ehkä hieman "varmempi" runsaina päivinä. On kyllä yksi parhaista löydöistä ikinä! Niin paljon helpompi ja mukavampi. Etenkin matkustaessa, juhlissa, töissä, festareilla yms...ei tarvitse jättää roskiksiin epämiellyttäviä kääröjä saati tukkia wc:tä tamponeilla

Muista merkeistä en tiedä, voivat olla yhtä hyviä tai parempiakin. Olen ollut kai liian tyytyväinen lunetteen alusta alkaen. Enkä ymmärrä noita hiivatulehdus puheita ollenkaan. Tietty riippuu varmasti ihmisestä mutta itselläni tai tutuillani ei ole koskaan ainakaan kupista johtuen ollut. (Monille tutuille suositellut alkuinnostuksissani kuppia ja ovat olleet tyytyväisiä.) Puhdistukseen minusta riittää että huutelet aina huolellisesti ja itse pesen kupin ennen ja jälkeen kuukautisten kiehuvalla vedellä kerran, pari.. Pysyneet hyvinä n. 2-3 vuotta. 

[/quote]

No ei niitä vessanpönttöön saa laittaa muutenkaan! :O Jos kerran olet tietoinen että tukkii pöntön, niin miksi olet niitä sinne laittanut?

Vierailija
28/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luneten pienempi kuppi ollut käytössä. Ikinä ei ole vuotanut, vaikka on minkälaisia kärrynpyöriä tullut tehtyä kupin kanssa. Ei myöskään falskaa uidessa (tyhjennän aina ennen ja jälkeen altaassa käynin). ///
Pesu on hoitunut luneten kuppipyyhkeillä aina mettäreissuilla. Noilla voi desinfioida myös kädet.

Vierailija
29/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pitkään harkinneena ostin luneten isomman kupin apteekista. käytön opettelu oli yllättävän helppoa kun olin varautunut kauheaan taisteluun, poisotto oli mielestäni hankalampaa, mutta sekin sujui jo kolmannen kerran jälkeen ok! mulla ei ole falskannut.

keitän kupin aina ennen ja jälkeen menkkojen, ostin oman kattilan sille. lisäksi ostin pesunestettä, mutta olen aika neuroottinen sen suhteen, koska ystäväni sai sitä käyttäessä hiivan. omasta mielestä vedelläkin saa hyvin puhdistettua kun on tarkka!

Vierailija
30/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille!! Huomenna kuppiostoksille. Meni hermot tamponeihin. Odotan jo innolla roskatonta elämää. 

Vierailija
31/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh

Vierailija
32/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös käytössä Luneten pienempi koko. Ostin sen jostain ekokaupasta, mutta myös Ruohonjuurista ja joistain apteekeistakin saa, ellei netistä halua tilata.

Oon ollu tosi tyytyväinen kyllä. Käytän edelleen alkupäivinä varmistuksena pikkuhousunsuojaa, vaikkei siihen yleensä mitään tulekaan, ehkä ekoina päivinä jotain pientä tuhrua. Eli suosittelen ainakin alussa käyttämään varmistuksena :) Tyhjennän kupin aamulla ja illalla. Loppupäivinä menisi tietysti kauemminkin, mutta jossain ohjeissa luki, ettei paljon 12 tuntia pidempään kannata yhtäjaksoisesti antaa olla. En tiedä, miksi, mutta tuntuu, että itsellä saattaisi unohtua koko kuppi, jos ei säännöllisesti tyhjentäisi :D Pesuun käytän Luneten pesunestettä, mulla on myös desinfiointipyyhkeitä, jos sattuu jossain olemaan niin, ettei pääse vedellä pesemään kuppia. Keitän kupin ennen kuukautisia.

Vierailija
33/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi oli ehdottomasti itsellä viimevuoden paras ostos. Omat menkat on aika niukat, mutta silti koen siteen todella epähygieenisenä ja ällöttävänä. Tamponit taas kuivattavat limakalvoja, että laittaminen sattuu jos vaihtaa uuden. Kuukupin kanssa ei mitään ongelmia. Loistava vehje! Käytössä Luneten pienempi. Pesuaineena joku perus hajuton pH ~5 pesuaine, ei tule merkki mieleen. Ja desinfioinnin suoritan kaatamalla päälle astiaan kiehuvaa vettä. Suosittelen!

Vierailija
34/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pieni lunette. Ja olen ihan koukussa siihen, eli en voisi enää elää ilman. Pari ekaa päivää oli hankalia, mutta kun leikkasin antennin kokonaan pois, alkoi heti toimimaan!
Minulla on kohdunnapukka n. 6 cm päässä emättimen aukosta.
Muista sitten lyhentää antennia vähän kerrallaan, mihin kuppiin päädytkin, ettei lähde liikaa pois:)

Vierailija
35/63 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:55"]

Lunette. Taisin aluksi ostaa pienen mutta nykyään isompi. Ei mielestäni paljon eroa. Isompi on ehkä hieman "varmempi" runsaina päivinä. On kyllä yksi parhaista löydöistä ikinä! Niin paljon helpompi ja mukavampi. Etenkin matkustaessa, juhlissa, töissä, festareilla yms...ei tarvitse jättää roskiksiin epämiellyttäviä kääröjä saati tukkia wc:tä tamponeilla

[/quote]

No ei niitä vessanpönttöön saa laittaa muutenkaan! :O Jos kerran olet tietoinen että tukkii pöntön, niin miksi olet niitä sinne laittanut?

[/quote]

Ei saakaan enkä ole laittanutkaan. Kieliasu tais olla kömpelö, nimenomaan tarkoitin että ikävä jättää mitään roskiksiin haisemaan, vielä tyhmempää heittää pönttöön aiheuttamaan tukoksia.

Vierailija
36/63 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:55"]

[/quote]

[/quote]

Ei saakaan enkä ole laittanutkaan. Kieliasu tais olla kömpelö, nimenomaan tarkoitin että ikävä jättää mitään roskiksiin haisemaan, vielä tyhmempää heittää pönttöön aiheuttamaan tukoksia.

[/quote]

Onneksi kupin kanssa ei tarvitse miettiä kumpaakaan! Ei roskia, eikä tukkeita. Kuukautiset muuttuneet paljon huolettomammiksi. On myös ekologisempi ja ainakin minun mielestäni hygienisempi vaihtoehto...

Vierailija
37/63 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mooncup on hitusen isompi kuin lunette. minä en pysty lunettea käyttämään sillä minulla se tippuu. olisi kyllä kivempi muuten suosia suomalaista.

Vierailija
38/63 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belladot maksaa about 23 euroa. halpa ja hyvä! mulla ollut käytössä jo pari vuotta!

Vierailija
39/63 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
40/63 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii! Pitää vaan muistaa tyhentää välillä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme