Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu anarkisteista - täysin kajahtanutta sakkia

Vierailija
30.11.2014 |

Lukekaa ja hämmästykää: http://www.hs.fi/sunnuntai/a1417152352961

"Hyvä on, kuvitellaan hetki, että valtiot lakkaavat olemasta ja Suomi-nimisessä maassa ennen asuneet ihmiset ryhtyvät elämään anarkismissa. Hallitus on saanut potkut, eduskunta on hajotettu, ministeriöt ja virastot suljettu, valtuustot lakkautettu, ja kaupan päälle olemme vielä luopuneet kapitalismistakin.

Mitä nyt, Suvi Auvinen?

"Ihmiset järjestäytyvät pienempiin yhteisöihin ja alkavat organisoida työtään ja elämistään. Yhteisöt päättävät itse omista asioistaan", Auvinen aloittaa.

Ihmiset kuuluisivat useisiin yhteisöihin, ihan niin kuin nytkin. Olisi asuinyhteisö, vaikkapa yksi kerrostalo, ja työyhteisö, esimerkiksi yhden tehtaan työntekijät. Erona olisi, että talon huollosta tai ylläpidosta ei vastaisi yritys tai kaupunki vaan asukkaat itse. Tehtaassa ei olisi johtajaa vaan työntekijät päättäisivät kaikesta itse. Jos tulisi erimielisyyksiä, niistä keskusteltaisiin.

Kuulostaa kunnianhimoiselta, mutta oletetaan, että ihmiset oppivat nopeasti ratkaisemaan riitansa sivistyneesti keskustellen. Saisimmeko me palkkaa?

Emme ainakaan rahana, sanoo Auvinen. Jonkinlaisia vaihtoyksiköitä ehkä.

"Yksi työ ei olisi arvokkaampaa kuin toinen. Kaikesta työstä saisi saman verran yksiköitä, joita voi sitten vaihtaa palveluihin tai esineisiin."

Tunnin ohjelmointia voisi siis vaihtaa esimerkiksi tuntiin hierontaa.

Asunto, sähkö, terveydenhuolto, ruoka ja netti tarjottaisiin kaikille."

Takaisin oravannahkojen aikoihin ilmeisesti? Miksi nämä anarkistit eivät perusta itselleen tällaista anarkistiutopiaa jonnekin? Vai onko sittenkin mukavampaa loisia muiden veronmaksajien rahoilla ja samalla järjestää kaikenlaisia idioottimaisia paikkojenhajotusmielenosoituksia? 

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot narikassa ja opintotuki taskussa.

Vierailija
2/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

True that.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta juttu oli kiinnostava. Tuota ap:n lainaamaa kohtaa pidän itse naiivina käsityksenä siitä, miten yhteiskunta voisi toimia.

Loppupuolella kiinnostava kohta oli tämä:

Kuten Auvinen sen sanoo, "anarkismi tuntuu olevan suosittua sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka on vaan ihan kujalla".

Eli anarkismista jossain muodossa ovat viehättyneet myös älykkäät ihmiset, jotka aidosti haluavat yhteisöllisyyttä ja miettiä vaihtoehtoja nyky-yhteiskunnalle. He kuitenkin jäävät kaikenlaisten kahelitempausten varjoon. 

Vierailija
4/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella naiiveja ja lapsekkaita ajatuksia, noin huonostiko he tuntevat ihmisluonnetta? Kaiken työn samanarvoisuus ei tule ikinä toimimaan. Parin tunnin aivoleikkaus ammattitaitoisen kirurgin toimesta vastaisi vaikka parin tunnin haravointisessiota? Huutonaurut.

Vierailija
5/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä anarkistien haastatteluista huokui hirveä maailmantuska. Tuntuu, että he kokevat maailman ihan kamalana paikkana ja tuho seuraa joka tapauksessa. Aika kurja maailmankuva. Onkohan niillä koskaan kivaa, vaan murehtivatkohan aina vaan tätä kurjaa maailmaa ja elämää.

Vierailija
6/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 15:33"]

Takaisin oravannahkojen aikoihin ilmeisesti? Miksi nämä anarkistit eivät perusta itselleen tällaista anarkistiutopiaa jonnekin? Vai onko sittenkin mukavampaa loisia muiden veronmaksajien rahoilla ja samalla järjestää kaikenlaisia idioottimaisia paikkojenhajotusmielenosoituksia? 

[/quote]

No tuohon on aika helppo vastata. Kaikki maa maapallolla on tällä hetkellä vähintään yhden valtion vaateen alaista. Et nyt kyllä itsestäsikään kovin fiksua kuvaa anna.

Vierailija
7/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa anarkismin kriitikoista ei edes ymmärrä mistä on kyse. Netistä löytyy väittelyitä aiheesta, eikä "kapitalismin" kannattajat usein niissä pärjää. Anarkismin puolesta on olemassa erittäin hyvää argumentointia. En jaksa itse nyt aloittaa sillä saisin vastata kymmeniin kysymyksiin.

Tutustukaa vaikkapa anarkistiseen Kataloniaan näin aluksi.

Vierailija
8/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 16:04"]Samaa voi sanoa palstafemakoista, jotka lietsovat miesvihaa , koska eivät miestä saa.
[/quote]
Lassukka eksy taas paikalle.

Vierailija
9/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko breivik anarkisti? 

Vierailija
10/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 16:05"]

Suurin osa anarkismin kriitikoista ei edes ymmärrä mistä on kyse. Netistä löytyy väittelyitä aiheesta, eikä "kapitalismin" kannattajat usein niissä pärjää. Anarkismin puolesta on olemassa erittäin hyvää argumentointia. En jaksa itse nyt aloittaa sillä saisin vastata kymmeniin kysymyksiin.

[/quote]

Olen tälläisen väittelyn käynyt Uudessa Suomessa joskus aikoinaan ja vein sen väittelyn 100-0 vasemmalla kädellä. Niin lapsellinen maailmankuva näillä ihmisillä on, että ei heidän juttunsa toimi millään tasolla niinkauan kun tässä planeetalla tallustaa sellainen olento kuin ihminen.

Vierailija
11/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä pidä breivikin saavutuksia niin hienona asiana

Vierailija
12/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 16:16"]

En kyllä pidä breivikin saavutuksia niin hienona asiana

[/quote]

Tuolla yllä taisi jo lukea, että anarkismi houkuttaa riveihinsä myös kaikenlaisia kaheleita. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että he edustaisivat kaikkia anarkisteja.

Vierailija
13/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdottoman tyhmää porukkaa nuo riehujat -ei mitään tajua miten ihminen, talous ja yhteiskunta toimivat.

Vierailija
14/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 16:05"]

[/quote]

Olen tälläisen väittelyn käynyt Uudessa Suomessa joskus aikoinaan ja vein sen väittelyn 100-0 vasemmalla kädellä. Niin lapsellinen maailmankuva näillä ihmisillä on, että ei heidän juttunsa toimi millään tasolla niinkauan kun tässä planeetalla tallustaa sellainen olento kuin ihminen.

[/quote]

Haha. Minäpäs voitin väittelyn sinun kanssasi aikaisemmin 1000-0!!!! Olen viksu!!!!

Vierailija
15/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 16:04"]Samaa voi sanoa palstafemakoista, jotka lietsovat miesvihaa , koska eivät miestä saa.
[/quote]

Kukahan täällä lietsoo ja mitä. Älä jaksa kirjoittaa tätä jokaikiseen ketjuun, ei liity tähän aiheeseen millään tavalla

Vierailija
16/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tavallaan aika liikuttavaa että he uskovat tuollaisen järjestelyn toimivan, että koko ihmiskunta puhaltaisi yhteen hiileen ja hankkisi kaikille tasapuolisesti kaikkea sivistyneesti keskustellen. Oikeasti, olisin paljon onnellisempi jos voisin uskoa satuihin :( samoin olen kateellinen niille, jotka eivät murehdi mistään koska "Jeesus kyllä lopulta pelastaa." Voisinpa itse tuntea samoin.

Vierailija
17/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, kun ihmisiltä kysytään, niin jokainen on valmis auttamaan toisia ja antamaan omastaan vähäosaisille, vielä verojenkin lisäksi. Käytännössä kukaan ei halua luopua omastaan, maksaa pakolliset verot mutta ei muuta. Anarkistien unelma kaatuu siihen :) minä voin ainakin ihan suoraan sanoa, että maksan mielelläni korkeitakin veroja mutta jos se ei riitä niin luuserit saavat pärjätä omillaan ilman apuani. En todellakaan ala elättää hippejä, kun olen itse tehnyt kaikki lomat töitä ja opiskellut vuosikausia päästäkseni unelma-ammattiini

Vierailija
18/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avatkaas uudestaan se HS:n juttu. Katsokaa kuvaa. Nämä haastatellut ihmiset puhuvat anarkismista, mutta mitä he pohjimmiltaan ovat, on jotain muuta: he ovat älymystöä, boheemia sivistyneistöä, akateemisia tai tulevia sellaisia, mustissaan, harmaissaan ja kauluspaidoissaan, kampaamattomissa hiuksissaan. Heidän "kotinsa" on Uudella ylioppilastalolla ja etenkin yliopistolla. He ovat uusien ideoiden keksijöitä, luovia ihmisiä, jotka osaavat kyllä keskustella vähintään kolmella kielellä ja syödä rapunsa ja jälkiruokakakkunsa oikealla tavalla ja oikeilla aterimilla.

Vierailija
19/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 17:11"]

Hassua, kun ihmisiltä kysytään, niin jokainen on valmis auttamaan toisia ja antamaan omastaan vähäosaisille, vielä verojenkin lisäksi. Käytännössä kukaan ei halua luopua omastaan, maksaa pakolliset verot mutta ei muuta. Anarkistien unelma kaatuu siihen :) minä voin ainakin ihan suoraan sanoa, että maksan mielelläni korkeitakin veroja mutta jos se ei riitä niin luuserit saavat pärjätä omillaan ilman apuani. En todellakaan ala elättää hippejä, kun olen itse tehnyt kaikki lomat töitä ja opiskellut vuosikausia päästäkseni unelma-ammattiini

[/quote]

Minä taas harrastan verosuunnittelua -pankin lakimiesten avulla- enkä maksa minnekään yhtään enempää kuin on aivan pakko.

Anarkistit saavat pania helvettiin, he ovat roskaväkeä jos ketkä.

Ai että minä nautin kun itsenäisyyspäivänä riehujat laitetaan kuriin! :) Toivottavasti siinä kadulla poliisin nippusiteissä maatessa tulee kylmä.

Vierailija
20/52 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 17:33"]Avatkaas uudestaan se HS:n juttu. Katsokaa kuvaa. Nämä haastatellut ihmiset puhuvat anarkismista, mutta mitä he pohjimmiltaan ovat, on jotain muuta: he ovat älymystöä, boheemia sivistyneistöä, akateemisia tai tulevia sellaisia, mustissaan, harmaissaan ja kauluspaidoissaan, kampaamattomissa hiuksissaan. Heidän "kotinsa" on Uudella ylioppilastalolla ja etenkin yliopistolla. He ovat uusien ideoiden keksijöitä, luovia ihmisiä, jotka osaavat kyllä keskustella vähintään kolmella kielellä ja syödä rapunsa ja jälkiruokakakkunsa oikealla tavalla ja oikeilla aterimilla.
[/quote]

Anarkismia on helppo kannattaa, kun ei ole sen todellisuuteen mitään kosketuspintaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi