Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika ysillä ja laittaa kaiken läskiksi. Kaikki tehdään “läpällä” ja “ilon kautta ” ja keskiarvo on 6,7

Vierailija
06.10.2021 |

Millä tälle saisi järkeä päähän että pääsisi lukioon. Eikä mihinkää jämälukioon vaan ihan hyvään kouluun. Ihan fiksu poika olis jos vaan vitsis.

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vaan ilon kautta levyseppähitsaajaksi.

Vierailija
22/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse perseilin ja haistattelin koko yläasteen. Silti todistuksessa 7-9 arvosanoja (paitsi käyttäytyminen). Minä olin fiksu, mutta kävin yläasteen todellakin "ilon kautta".

Mitä ne mammat oikein alapeukuttaa? Kun hoitaa kokeista ysiä ja kymppiä, niin opettaja ei voinut edes tuntiperseilyn vuoksi antaa kasia heikompaa arvosanaa. Eli jos on oikeasti fiksu, niin voi perseillä ja tehdä mitä lystää siellä koulussa ja pääsee jatko-opiskelemaan minne haluaa. Ei se koulunkäynti mitään rakettitiedettä ole. Fiksut pärjää aina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako se edes lukioon. Onhan se ammattilukiokin yksi vaihtoehto.

Vierailija
24/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen asennemuutos pitäisi tapahtua puolessa vuodessa.

Menköön iltalukioon ja päivätyössä vaikka osa-aikaisesti.

Vierailija
25/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asiaa enää korjata, eli ei ole asiaa mihinkään hyvään lukioon, vaan parempi vain katsella muuttotappio kuntien lukioita, jonne alle 7:n todistuksella saattaisi säälistä päästä sisään. Tai sitten amis, kyllä käsillään töitä tekeviä tarvitaan jatkossakin. 

AP on nyt kyllä 3-4 vuotta myöhässä tämän ongelmansa kanssa. Tai ehkäpä se lapsen kasvatus olisi kannattanut hoitaa heti alusta alkaen muuten kuin tv:n ja sosiaalitoimen voimin?

Mä en ymmärrä tätä asennetta? Suomessa kyllä on mahdollista ponnistaa "paskastakin" lukiosta yliopistoon ja korkeakouluun? KUKAAN ei tulevaisuudessa arvota ihmistä jonkun 9,9 keskiarvon lukion perusteella. Huoh.

Vierailija
26/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivelvollisuus jatkuu vielä toiselle asteelle, että kyllä se veeti jonnekin kouluun pääsee.

Vierailija
27/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaati kymppiluokan käynnin - en tosin tiedä onko niitä enää miten tarjolla. Poika oli ysiluokalla vielä niin lapsellinen, ettei tajunnut miten tärkeä ysin todistus on. Ja keskiarvo olikin sitten alle seiskan. Onneksi kotikunnassamme oli tarjolla kymppiluokka, ja hyvin pian siellä hän innostui koulunkäynnistä (jonka ohella oli myös tet-harjoittelua). Keskiarvo nousi kasiin, ja sillä päästiin silloin hyvämaineiseen isomman kaupungin lukioon. Lukio sujui hyvin ja nyt opiskelee yliopistossa.

Tsemppiä ap:lle ja hänen pojalleen!

Vierailija
28/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lukio ole edes mikään koulu.

Ammattikoulu, autokoulu, reserviupseerikoulu on kouluja. Lukio on vain "lukio" eli ei yhtään mitään.

Vierailija
29/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua koulu kiinnostanut hevonvi#uakaan, kotona reppu nurkaan ja mopolla ajamaan tai luistimet tai räpylä kainalossa kentälle ym.

En ollut masentunut enkä mitään muutakaan.

Ammattikoulussa mopo vaihtui autoon ja riitti että kävi koulussa, ammattikoulun jälkeen armeija ja töihin.

Ikinä en ole ollut työttömänä ja ihan hyvin pärjännyt.

Vierailija
30/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se tossa vaiheessa ole jo liian myöhäistä. 10-luokan kautta amikseen ja sitten työttömänä lopun elämää

Vierailija
31/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse perseilin ja haistattelin koko yläasteen. Silti todistuksessa 7-9 arvosanoja (paitsi käyttäytyminen). Minä olin fiksu, mutta kävin yläasteen todellakin "ilon kautta".

Mitä ne mammat oikein alapeukuttaa? Kun hoitaa kokeista ysiä ja kymppiä, niin opettaja ei voinut edes tuntiperseilyn vuoksi antaa kasia heikompaa arvosanaa. Eli jos on oikeasti fiksu, niin voi perseillä ja tehdä mitä lystää siellä koulussa ja pääsee jatko-opiskelemaan minne haluaa. Ei se koulunkäynti mitään rakettitiedettä ole. Fiksut pärjää aina. 

Minulla on erilainen kokemus.

Kyllä peruskoulussa vielä perseily vaikuttaa arvosanoihin. Jos olisin oikeasti käynyt siellä koulussa ihan paikan päällä edes joskus, niin keskiarvo olisi ollut jotain 9,8. Siis kokeiden arvosanojen perusteella.

Mutta kun perseilin. Lähdin välkällä tupakalle enkä tullut takaisin, jos aamulla olin saanut itseni ylös sängystä. Ja tunneilla, jos paikalla olin… perseilin.

Aika helppo vertaus: se on vaikkapa niin kuin liikunta. Olet nuori huippu-urheilija, mutta jos liikuntatunneilla palloilet pääsääntöisesti omiasi ja perseilet, ei taito määrää arvosanaa.

Keskiarvoni oli 8,9.

Vierailija
32/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstömekaanikko kirjoitti:

Ei minua koulu kiinnostanut hevonvi#uakaan, kotona reppu nurkaan ja mopolla ajamaan tai luistimet tai räpylä kainalossa kentälle ym.

En ollut masentunut enkä mitään muutakaan.

Ammattikoulussa mopo vaihtui autoon ja riitti että kävi koulussa, ammattikoulun jälkeen armeija ja töihin.

Ikinä en ole ollut työttömänä ja ihan hyvin pärjännyt.

Unohtui vielä että 9 päättötodistus 6.9

Vierailija
33/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaati kymppiluokan käynnin - en tosin tiedä onko niitä enää miten tarjolla. Poika oli ysiluokalla vielä niin lapsellinen, ettei tajunnut miten tärkeä ysin todistus on. Ja keskiarvo olikin sitten alle seiskan. Onneksi kotikunnassamme oli tarjolla kymppiluokka, ja hyvin pian siellä hän innostui koulunkäynnistä (jonka ohella oli myös tet-harjoittelua). Keskiarvo nousi kasiin, ja sillä päästiin silloin hyvämaineiseen isomman kaupungin lukioon. Lukio sujui hyvin ja nyt opiskelee yliopistossa.

Tsemppiä ap:lle ja hänen pojalleen!

Miten tärkeä se ysin todistus sitten on ja miksi?

Vierailija
34/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vinkata pojalle, että se olis sitten 10-luokka odottamassa. Jos ei niin kovasti tykkää peruskoulusta, että vielä haluaisi siellä jatkaa, niin sitten kannattaa tehdä asialle jotain. 9-luokan todistuksella haetaan jatkopaikkoja. Hyvällä todistuksella pääsee mihin haluaa, vaikka sitten juuri sille amiksen linjalle, jota toivoo. Älä painosta lukioon, ehkäpä hän vetehtii juuri siksi, ettei tarvitsisi mennä lukioon. Kysy, mitä hän haluaa elämältään. Jos hän haluaa joskus työn ja asunnon ja auton, sen eteen joutuu panostamaan opinnoissakin.

Vierailija
35/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat vain kehittyvät hieman hitaammin kuin tytöt. Ennen lukioaika ehti kasvattaa kyllin kauan, että pojat pärjäsivät yleensä hyvin viimeisenä lukiovuonna ja yo-kirjoituksissa. Itse kävin lukion aikana, jolloin oli kurssimuotoinen lukio ja ensimmäisen vuoden ensimmäisen kurssin arvosana vaikutti loppuarvosanaan. Tämä sorsi poikia eikä antanut oikeaa kuvaa osaamistasosta valmistuessa. Rauhoitu. Poikasi aivot kasvavat vielä noin 25 vuotiaaksi saakka. Kyllä hän ehtii opiskella niin pitkällä kuin sitten todella haluaa.

Vierailija
36/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vinkata pojalle, että se olis sitten 10-luokka odottamassa. Jos ei niin kovasti tykkää peruskoulusta, että vielä haluaisi siellä jatkaa, niin sitten kannattaa tehdä asialle jotain. 9-luokan todistuksella haetaan jatkopaikkoja. Hyvällä todistuksella pääsee mihin haluaa, vaikka sitten juuri sille amiksen linjalle, jota toivoo. Älä painosta lukioon, ehkäpä hän vetehtii juuri siksi, ettei tarvitsisi mennä lukioon. Kysy, mitä hän haluaa elämältään. Jos hän haluaa joskus työn ja asunnon ja auton, sen eteen joutuu panostamaan opinnoissakin.

Minulla on työ ja asunto, autokin olisi jos sellaista kaipaisin, enkä mitään niistä ole peruskoulun päättötodistuksella saanut.

Vierailija
37/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei asiaa enää korjata, eli ei ole asiaa mihinkään hyvään lukioon, vaan parempi vain katsella muuttotappio kuntien lukioita, jonne alle 7:n todistuksella saattaisi säälistä päästä sisään. Tai sitten amis, kyllä käsillään töitä tekeviä tarvitaan jatkossakin. 

AP on nyt kyllä 3-4 vuotta myöhässä tämän ongelmansa kanssa. Tai ehkäpä se lapsen kasvatus olisi kannattanut hoitaa heti alusta alkaen muuten kuin tv:n ja sosiaalitoimen voimin?

Mä en ymmärrä tätä asennetta? Suomessa kyllä on mahdollista ponnistaa "paskastakin" lukiosta yliopistoon ja korkeakouluun? KUKAAN ei tulevaisuudessa arvota ihmistä jonkun 9,9 keskiarvon lukion perusteella. Huoh.

Pääseekö nykyään MIHINKÄÄN lukioon alle 7:n keskiarvolla? Eli jos pääsee lukioon (vaikka kuinka huonoon vaan), ja sen suorittaa edes auttavasti, on vielä siistit sisätyöt mahdollisia tulevaisuudessa.

Mutta jos EI pääse lukioon, onko todennäköinen tulevaisuus kyllä aika selvästi piirretty valmiiksi. Kyllähän aina joku jatkaa amiksenkin jälkeen opintoja ties mihin tasoon asti, mutta se todennäköisyys vaan heikkenee aika reilusti. Hieman sama kuin hakkiutuisi raskaaksi peruskoulun lopulla, niin kyllähän se loistava akateeminen tulevaisuus taitaa jäädä haaveksi?

Vierailija
38/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd, äidin hemmottelema kakara

Vierailija
39/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika voi päästä yliopistoon ja menestyä hyvin, mutta hänen pitäisi ensin käydä joku tavallinen lukio (huippuihin ei saa keskiarvoa niin ylös lyhyessä ajassa, mutta tavallinen on hyvä vaihtoehto myös) ja ennen kaikkea ottaa itseään niskasta kiinni, että pääsee johonkin lähialueen tavalliseen lukioon ja opiskelee siellä tosissaan. Se ei onnistu "läpällä", ja hän joutuu tekemään ne työt myöhemmin, jotka nyt jättää tekemättä. Lahjakas hän voi olla, mutta ei ilmeisesti vielä kovin kypsä opiskelijana ja ihmisenä, tai sitten hänellä on joitakin murrosiän tms. ongelmia, joita moni ei välttämättä vanhemmille kerro. Niin tai näin, toivoa on, mutta se vaatii ennen kaikkea asennemuutosta pojalta, jos hän ylipäätään edes haluaa lukioon?

Vierailija
40/115 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No poika kantaa itse seuraukset omasta toiminnastaan. Ei sitten pääse sinne lukioon, tai sitten käy myöhemmin iltalukion jos vanhempana viisastuu ja alkaakin opiskelu kiinnostaa. Monet pojat on teini-iässä tosi lapsellisia, eivätkä ymmärrä opiskelun vaikuttavan koko loppuelämään ja esim. omaan tulotasoon. Mutta eipä vanhemmat voi noissa asioissa lasta kannatella, sen pitää ihan itse tehdä se työ opiskelun eteen.