Suomi on jälkikasvun hankinnalle parhaimpia ja helpoimpia maita koko maailmassa jo nyt
Syy suomalaisten kohtuullisen alhaiseen syntyvyyteen tuskin myöskään on riittämätön tuki lapsille ja lapsiperheille, ottaen huomioon että Suomi on jälkikasvun hankinnalle ehkä parhaimpia ja helpoimpia maita koko maailmassa jo nyt. On halpaa tai jopa ilmaista päivähoitoa ja koulua, neuvolat, lapsilisät yms. jne.
Syyt olla hankkimatta lapsia ovat jossain muualla kuin riittämättömässä tukiviidakossa. Ehkä eräs entinen puolueen puheenjohtaja osui oikeaan arvioidessaan syyn olevan yksinkertaisesti länsimaisessa ja suomalaisessa kulttuurissa jossa nykyisin halutaan aikuisenakin jatkaa teini-ikää, eikä kahlita itseään lastenkasvatukseen. Mitäpä sille voi, ei ihmisiä voi pakottaakaan hankkimaan lapsia, ja toisaalta ehkä luonnon kannalta onkin hyvä ettei hankita?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisistä.
Meillä on yksi lapsi. Enempää ei tule.
Synnäriltä jäi jo tunne, että en halua tätä uudelleen. Synnytys sujui hyvin, mutta sen aikana tapahtui hoitohenkilökunnan osalta niin ikävää käytöstä, että tunsin kaameaa avuttomuutta.
Olin osastolla 2 päivää ja ikinä ollut niin helpottunut päästessäni pois. Se tiuskiminen, puhuivat minun ylitse vain toisilleen, asioiden pimittäminen ja kummallinen kyräily tekivät kokemuksesta kaikinpuolin inhottavan.
Kerran erehdyin kertomaan facebookissa eräässä artikkelin kommenttikentässä synnytysväkivallasta, niin johan oli liuta Marjattoja huutamassa kuinka synnäri ei ole hotelli ja että lapsia ei kannata hankkia jos ei kestä synnytystä.
Heiltä meni ohi se pointti, että synnytys oli minulle helppo ja luonnollisen tuntuinen tapahtuma. Sen aikana kokemani käytös hoitajien puolelta taas ei.
En mennyt sairaalaan asenteella että minua pitää passata ja tarjoilla kahvit sänkyyn.
Olisin kaivannut inhimillisyyttä ja turvallisuuden tunnetta. Kumpakaan en saanut.
Niin kauan kuin suomessa elää vähättelykulttuuri koskien synnytysväkivaltaa, oli se sitten henkistä tai fyysistä, taikka molempia, en aio hankkia enempää lapsia.
Myös neuvolakäynnit ovat suhteellisen ahdistavia, kun udellaan meidän vanhempien seksielämästä lähtien kaikki.Lisäksi äitiysloman jälkeen en ollut enää tervetullut töihin. Siitä alkoi jokaisen sentin laskeminen.
Kummallinen harha tämä, että suomi on hyvä paikka hankkia lapsia.
Varmaan varakkaille julkisuuden henkilöille juu, jotka myös tarvittaessa saavat äänensä kuuluviin, jos tulevat synnärillä kohdelluiksi huonosti. Paitsi että he ovat siinä prosentissa, jotka saavat hyvää ja asiallista kohtelua.
Tämä väkivaltakäsitteen jatkuva laajentaminen on yksi niistä syistä miksi lapsia ei enää tehdä. Ennen väkivalta oli turpaan lyöntiä ja potkimista ja vastaavaa, mutta tänä päivänä se voi olla lähes mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin voi väittää vain ihminen, jonka lapsella ei ole tuen tarvetta.
Vaikka sinä et olisi joutunut hakemaan lakimiehen avustuksella lapsellesi lakisääteistä tukea/avustajaa/terapiaa/kuntoutusta, joutuu moni perhe niin tekemään.
Tilannetta ei yhtään helpota jos oman lapsen kohdalle sattuu opettaja, joka ei hyväksy lapsen sairautta ja vaatii että lapsen pitäisi vain olla oireilematta.
Todellisuus on se, että esimerkiksi autismikirjon lasten vanhemmista moni joutuu jäämään pois töistä vain koska laissa määritellyn tuen saaminen lapselle on niin työlästä, että aikaa ja voimia ei jää työssä käymiselle. Olemattoman tuen takia pahimmillaan koko perhe syrjäytyy.
Jotain nykytilanteesta kertoo sekin, että autismikirjon lasten vanhemmilla stressitasot ovat yhtä korkealla kuin taisteluissa olleilla sotilailla.
Siihen aikaan (esim. 90-luvulla), kun joka toista lasta ei vielä diagnosoitu jollain tuen tarpeella niin syntyvyys oli selvästi isompi kuin nykyisin.
90-luvulla moni tuentarpeinen pärjäsi paremmin, koska vaatimukset olivat täysin erit verrattuna nykypäivään. Nykypäivän koulussa lapsen pitää olla tosi itseohjautuva ja sosiaalisesti taitava jo heti sieltä ekaltaluokalta alkaen - siis viimeistään. Siksi ne lapset halutaan myös sinne varhaiskasvatukseen jo vauvoina; sieltä se muokkaus alkaa. Mutta sitten esim. juuri nepsylapset ei vaan ole ihan samalla tapaa järjestelmään "muokattavia", koska aivokemia toimii heillä niin eri tavalla. Siitä syntyy nykymaailmassa nopeasti isoja vaikeuksia, kun vaatimukset on lapselle liian kovat ja oireet ja ongelmat kertautuu kun hän ei koulussa pärjää ilman vahvaa tukea - joka sitten taas on asia mitä tässä maassa ei helpolla saa. Se lapsilisä tulee kivasti tilille automaattisesti, mutta oletko koskaan koittanut hakea 90e:n vammaistukea? Se onkin vähän isomman työn ja tuskan takana. Ja se on pieni korvaus, jos miettii että sillä pitää kompensoida monessa nepsyperheessä esim. lääkkeitä, palkattomia päiviä jotka menee lapsen tutkimus/palaveri/terapiapäiviin, saatikka kun et pysty lapsen tilanteen takia käymään töissä ollenkaan.
Onko Suomessa asiat hyvin tai peräti erinomaisesti? Kyllä! Olen ehdottomasti sitä mieltä.
Onko Suomessa asiat riittävän hyvin? Ei! Olen ehdottomasti sitä mieltä.
Totta kai, jos verrataan kehitysmaihin, niin meillähän on hommat hanskassa. Silti. On vielä asioita joita vois parantaa, näin äidin näkökulmasta.
Vanhemmuuden kustannusten tasainen jako & vanhempainvapaiden tasainen jako. Toivon lakimuutosta, jolla vapaat kiintiöidään vahvemmin; isät mukaan hoitoon ja kustannukset pois äitien työnantajilta, niin yhteiskunnasta tulee pikkuhiljaa vielä tasa-arvoisempi. Eikä pelkästään se, että naisten syrjintä työelämässä vähenee, vaan myös se, että isien jakaessa hoivavastuuta, he ovat myös vahvemmilla esim huoltajuusriidoissa, heidät huomioidaan neuvolassa ja heidän hoitovapaita ei katsota kieroon. Lapset voittaa myös, koska heillä on kiinteä suhde myös toiseen vanhempaan.
Raskauden ja synnytysten hoito JA jälkihoito. Kyllä, äiti- ja lapsikuolleisuus on maailman alhaisimpia. Silti äitejä traumatisoituu synnytyksissä ja lapsia vammautuu. Riittävästi resursseja, kunnon synnytysvalmennukset takaisin, sektion myöntäminen halutessa ilman taistelua jne
Ja jälkihoidoksi muutakin kuin neuvolan kysymät "miten menee" ja puolivillainen pimppaan kurkistaminen 6vkoa synnytyksestä. Synnytysvauriot pitäisi saada korjatuksi/hoidetuksi ilman vaatimisia, lukuisia lääkärikäyntejä ja kiistelyjä siitä haittaako pidätysongelmat, repeämät, arvet ja erkaumat elämää "liikaa". Jokaiselle synnyttäneelle äitiysfyssarikäynnit ilmaiseksi.
Mitäs vielä? No toki esim päivähoidon saatavuus on paikoin ongelma. Tai se, että paikkaa tarjotaan jossain hevon kuusessa. Yh-perheille soisin etuajo-oikeuden kun paikkoja jaetaan. Lisäksi pikkukoululaisten hoito on monissa perheissä todellinen ongelma. Ip-hoitoa ei olekaan, tai pitkien lomien ajaksi ei ole mitään tarjolla, ja isovanhempia ei välttämättä ole auttamassa.
Suomessa on helppo lisääntyä joko elämällä tukien varassa tai olemalla todella rikas. Mutta siinä välissä sitten ei olekaan niin helppoa, kun pitäisi elättää itsensä ja perheensä työnteolla maksamalla ihan itse kaikki kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisistä.
Synnäriltä jäi jo tunne, että en halua tätä uudelleen. Synnytys sujui hyvin, mutta sen aikana tapahtui hoitohenkilökunnan osalta niin ikävää käytöstä, että tunsin kaameaa avuttomuutta.
Olin osastolla 2 päivää ja ikinä ollut niin helpottunut päästessäni pois. Se tiuskiminen, puhuivat minun ylitse vain toisilleen, asioiden pimittäminen ja kummallinen kyräily tekivät kokemuksesta kaikinpuolin inhottavan.
Kerran erehdyin kertomaan facebookissa eräässä artikkelin kommenttikentässä synnytysväkivallasta, niin johan oli liuta Marjattoja huutamassa kuinka synnäri ei ole hotelli ja että lapsia ei kannata hankkia jos ei kestä synnytystä.
Heiltä meni ohi se pointti, että synnytys oli minulle helppo ja luonnollisen tuntuinen tapahtuma. Sen aikana kokemani käytös hoitajien puolelta taas ei.
En mennyt sairaalaan asenteella että minua pitää passata ja tarjoilla kahvit sänkyyn.
Olisin kaivannut inhimillisyyttä ja turvallisuuden tunnetta. Kumpakaan en saanut.
Niin kauan kuin suomessa elää vähättelykulttuuri koskien synnytysväkivaltaa, oli se sitten henkistä tai fyysistä, taikka molempia, en aio hankkia enempää lapsia.
Myös neuvolakäynnit ovat suhteellisen ahdistavia, kun udellaan meidän vanhempien seksielämästä lähtien kaikki.Lisäksi äitiysloman jälkeen en ollut enää tervetullut töihin. Siitä alkoi jokaisen sentin laskeminen.
Varmaan varakkaille julkisuuden henkilöille juu, jotka myös tarvittaessa saavat äänensä kuuluviin, jos tulevat synnärillä kohdelluiksi huonosti. Paitsi että he ovat siinä prosentissa, jotka saavat hyvää ja asiallista kohtelua.Tämä väkivaltakäsitteen jatkuva laajentaminen on yksi niistä syistä miksi lapsia ei enää tehdä. Ennen väkivalta oli turpaan lyöntiä ja potkimista ja vastaavaa, mutta tänä päivänä se voi olla lähes mitä vaan.
Ennen myös puolison raiskaaminen avioliitossa oli sallittua, homoseksuaalisuus rikollista ym.
Hyvä että näistä puhutaan!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on helppo lisääntyä joko elämällä tukien varassa tai olemalla todella rikas. Mutta siinä välissä sitten ei olekaan niin helppoa, kun pitäisi elättää itsensä ja perheensä työnteolla maksamalla ihan itse kaikki kulut.
Jos tukien varassa eläjät saavat enemmän rahaa kuin tavallinen työssäkäyvä niin eikö sinunkin kannattaisi jättäytyä tukien varaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukiviidakko vie voimia! Tukien hakemisesta olisi päästävä eroon yksinkertaistamalla ja automatisoimalla.
Lähtökohtana on että jokainen elättää itsensä ja muksunsa . Omilla rahoillaan. Lapsilisä tulee helposti kaikille. Jos tämä ei riitä , älä lisäänny.
Ja aika harva otollisessa lastentekoiässä oleva (20-30v) pystyy elättämään itsensä ja lisäksi monta muutakin, ja vielä luottamaan siihen, että pystyy tekemään niin tulevaisuudessakin. Se tarkoittanee vakiduunia. Ja sitten toki pitää olla vielä se luotettava kumppani, jonka kanssa perustaa perhe, mutta se on jo toinen aihe.
Ja kun kerta pitää olla nämä lähtökohdat, että saa lisääntyä, niin mikä helskatti tässä aiheessa "mikseivät ihmiset lisäänny" on enää epäselvää?
Nykyisin epävarmoillakin tuloilla elävä saa selvästi enemmän rahaa kuin entisaikaan vakitöissä ollut. Elämää työttömänä lapsiperheenä ei pitäisi pelätä vaan hyväksyä, että yhteiskunta on muuttunut.
Onneksi sentään suurin osa ihmisistä on sen verran fiksuja ettei halua tuottaa lisää osasattomia yhteiskunnan eläteiksi. Ei se ole lapsille mitenkään helppoa, että jää ilman asioita, joita suurimmalla osalla toisia ikäisiään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttin että kerro, missä on paremmin. Tässä yksi esimerkki.
Alankomaissa (Hollanti) tukijärjestelmät ja paikalliset "Kelat" yms. toimivat pikkaisen eri tyyliin kuin Suomessa, jossa vaikkapa Kelan asiakas on lähtökohtaisesti syyllinen kunnes vain epäilyksen alaiseksi todetaan. Sen sijaan Alankomaissa virkailijan tehtävänä on auttaa asiakasta ja kertoa mihin kaikkeen asiakkaalla on oikeus ja kuinka ne saatavissa olevat tuet saadaan käyttöön. Suomessahan pitää itse kimputtaa ja selvitellä sekä kysellä, siltikin saattaa osua huono virkailija joka vaan pallottelee eikä auta oikeasti. Ainut mitä Kela osaa tehdä sujuvasti, on etuuksien maksamisen katkaisu. Se tapahtuukin aina nopeasti!
Itse en ole tarvinnut Kelan kanssa asioida mutta perheenjäsenellä on ollut melkoista kamppailua. Yksiselitteisiä, selkeitä vastauksia ei saa. Asioita jää epäselväksi ja ns. "vaiheeseen". Kokonaisvaltaista katsausta ei tehdä vaan söherretään pikkuisen kerrallaan jotain yksittäistä asiaa.
Jos jostain löytyy paikkakunta, jossa on näitä niin olisin kiinnostunut kuulemaan:
- kivoja koteja järkihintaan
- ei sinistä "tunnelmallisen" kitupolton kitkerää savua eikä grillaamisen käryä
- viihtyisän kauniita asuinalueita jossa on muutakin kuin sieluttomia lautaparakkeja
- hyvin käyttäytyviä ihmisiä, ei jatkuvaa kiroilua ja räyhäkäyttäytymistä
- hyvin kasvatetut lapset, jotka esim. eivät jätä pyörää/potkulautaa kyljelleen sinne sun tänne keskelle jalkakäytävää/pihaa vaan nätisti oikeaan paikkaan järkevästi asetettuna
- fiksusti sujuva liikennekulttuuri ajoneuvojen ja kevyen liikenteen osalta
- terveet koulut yms. joissa aidot luokkahuoneet eikä vain yhtä isoa avokonttoria
- upeita kulttuurimaisemia
- virikkeitä kuten konsertteja, teatteria, musiikkia, elokuvia, liikuntapaikkoja
- rauhallisuutta: ei savuttavia melumopoja, ei bassoajumputtavia möriseviä autoja
- toimiva talvikunnossapito sekä sujuva postinkulku
- hyvät valikoimat ruokakaupassa
Kannattaa huomata, että Alankomaat on huomattavasti vauraampi ja tiiviimmin asuttu maa kuin Suomi. Yksi kansainvälisen liikenteen ja kaupan keskus.
Ja on arvioitu että vuoteen 2070 on Alankomaiden väestöstä 40% m**hanmuuttajataustaisia.
Totta. Omat serkkunikin ovat tuottaneet 5 lasta Alankomaihin. Suomalaisten äitien lapsina he ovat m**hanmuuttajataustaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisistä.
Varmaan varakkaille julkisuuden henkilöille juu, jotka myös tarvittaessa saavat äänensä kuuluviin, jos tulevat synnärillä kohdelluiksi huonosti. Paitsi että he ovat siinä prosentissa, jotka saavat hyvää ja asiallista kohtelua.Tämä väkivaltakäsitteen jatkuva laajentaminen on yksi niistä syistä miksi lapsia ei enää tehdä. Ennen väkivalta oli turpaan lyöntiä ja potkimista ja vastaavaa, mutta tänä päivänä se voi olla lähes mitä vaan.
Ennen myös puolison raiskaaminen avioliitossa oli sallittua, homoseksuaalisuus rikollista ym.
Hyvä että näistä puhutaan!Mainitsemiesi säädösten voimassaoloaikana syntyvyys oli todella paljon suurempi kuin nykyisin.
Vain koska ehkäisy ei ollut yleisesti yhtä hyväksyttyä ja kaikkien saatavilla. Defaulr asetus oli muodostaa parisuhde ja perhe jokseenkin pohtimatta löytyykö siihen omaa kiinnostusta. Näin tehtiin koska niitä lapsia nyt vaan kuului olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisistä.
Hyvä että näistä puhutaan!Mainitsemiesi säädösten voimassaoloaikana syntyvyys oli todella paljon suurempi kuin nykyisin.
Vain koska ehkäisy ei ollut yleisesti yhtä hyväksyttyä ja kaikkien saatavilla. Defaulr asetus oli muodostaa parisuhde ja perhe jokseenkin pohtimatta löytyykö siihen omaa kiinnostusta. Näin tehtiin koska niitä lapsia nyt vaan kuului olla.
Esimerkiksi 70-luvulla ehkäisy oli jo yleisesti hyväksyttyä, mutta mainitsemasi säädökset olivat silti voimassa ja syntyvyys oli paljon nykyistä suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tukien varassa eläjät saavat enemmän rahaa kuin tavallinen työssäkäyvä niin eikö sinunkin kannattaisi jättäytyä tukien varaan?
Onneksi sentään suurella osalla suomalaisia löytyy vielä moraalista selkärankaa huolehtia itse elatuksestaan, eikä heittäydytä loisimaan. Monet myös nauttivat työstään. Eikä vetelehtiminen kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisistä.
Esimerkiksi 70-luvulla ehkäisy oli jo yleisesti hyväksyttyä, mutta mainitsemasi säädökset olivat silti voimassa ja syntyvyys oli paljon nykyistä suurempi.
Ei ollut yleisesti hyväksyttyä. Ehkäisyä tarvitsi vaan Lumpur.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisistä.
Ei ollut yleisesti hyväksyttyä. Ehkäisyä tarvitsi vaan Lumpur.
Nyt puhut 50-luvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sentään suurella osalla suomalaisia löytyy vielä moraalista selkärankaa huolehtia itse elatuksestaan, eikä heittäydytä loisimaan. Monet myös nauttivat työstään. Eikä vetelehtiminen kiinnosta.
Se ei ole yksilön vika, että työmarkkinat ovat muuttuneet ja silppuuntuneet. Toistuvat työttömyysjaksot ovat nykyisin täysin normaaleja eikä niistä pidä kokea huonoa omaatuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuus on synkkä ku natzin perä reikä. Kellä on varaa, kellä ei. Harva haluaa huonompaa lapsuutta kuin itsellä, ja tämä maa ja koko länsi on tuhon partaalla ennemmin tai myöhemmin. Ihmiset lypsetään kuiviksi ja arkkuun.
Miten se voi synkältä näyttää kun siellä teidän omat kukkikset maan johdossa heiluttelee tahtia. Vai onko oikeampi termi näyttää synkältä kuin vihrervasurin black hole?
Olisi pitänyt arvata, että persu ei keksi taas muuta kommentointia kuin solvaamisen.
Olihan siinä muutakin kommenttia. Lisäksi aluperäinen kommenoija itse alkoi puhuman jostain nätssseistä. Tämän kaiken lisäksi sinä myös itse hyökkäsit yksittäistä henkilöä vastaan. Tässä ei ole mitään uutta. Sen olen huomannut palstalla.
ohis
Sun esimerkit Suomesta "maailman parhaana" maana hankkia lapsia ei nyt oikein vakuuttanut (=niitä ei ollut)
AP on oikeassa, ja tämä on valtava vetovoimatekijä mmuuttajille, joilla on suuret perheet.
Tukien tuloa ei vain voi estää kun lapsia tulee koko ajan lisää. Ei tarvitse äidin koskaan mennä tuottavaan työhön, kulttuuriset syyt, nääs.
Sipilän aikana 2017 korkein syntyvyys lähivuosista. 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko siinä jotain väärää jos ihmiset itse valitsevat vähän tai ei lapsia?
Ei ole.On siinä se, että tämä kansa katoaa jos syntyvyys pysyy yhtä alhaisena kuin nykyisin. Toki riippuu sitten poliittisesta katsannosta, että katsooko kansan katoamisen olevan negatiivinen vai positiivinen asia.
Sitten vain itse teet paljon jälkeläisiä jos asia on sinulle tärkeä. Monille muille se ei ole tärkeä koska eivät tee.
Tai eivät edes pääse yrittämään.
Onneksi muualta tulevat lisääntyy mukavasti. Joka päivä näkee junassa ei-suomalaisia rattaiden kanssa.
Et ilmeisesti ymmärrä, että ennen elintaso oli paljon alhaisempi kuin nykyisin. Elintaso on noussut jatkuvasti.