Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toimistotyötä pidetään avaimena onneen?

Vierailija
06.10.2021 |

Olen tehnyt koko työurani 25 vuotta toimistotyötä. Olen ollut aina siinä uskossa että tämä on parasta ja kaikki haluaisi tehdä toimistotyötä.

Hakijoita on aina näihin hommiin paljon. Eli mun pitäisi olla onnellinen että saan tehdä toimistotyötä.

Mutta. Mitäs jos tajuat 45-vuotiaana ettet saa työstäsi enää mitään? Tajuat että olet ollut 20 vuotta sihteerinä koska siitä kuuluu tykätä. Yhtäkkiä heräät ajatukseen, että haluaisit tehdä jotain ihan muuta.

Onko kohtalotovereita? Miksi sihteerin työ on niin haluttua?

Tuntuu, että toimistotyö tappaa mun innostukseni aivan kaikkeen.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin inssiopintojen myötä keikkasähkärin kenttätyöstä toimistolle, 15 vuotta ehdin ahertaa erilaisissa teollisuuden kohteissa mitä moninaisimmilla keikoilla. Alkuunhan se oli jännää, kun ympäristö vaihtuu jatkuvasti ja keikat on erilaisia, mutta kyllä tuossa viidessätoista vuodessa ehtii nähdä ihan tarpeeksi kuumia/kylmiä/kosteita/likaisia/haisevia/ahtaita/korkeita keikkapaikkoja, joten ikävä niihin ei ole. Palkka pikkuisen tippui kun ei tule enää ylitöitä, mutta on tämä viihtyvyys kyllä aivan toista. Joku aiemmin mainitsi että saa kahvia milloin haluaa jne... Ja olen täysin samaa mieltä. Ylipäätään pystyn edes syömään lounaan ja pitämään kahvitaukoja, eikä ole jatkuvasti sormet jäässä tai selkä kipeä :)

M85

Vierailija
42/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistotyössä on yleensä hyvät etenemismahdollisuudet.

Minä aloitin parikymppisenä sihteerinä, mutta olen edennyt siitä reskontranhoitajan, kirjanpitäjän, asiantuntijan ja controllerin kautta talouspäälliköksi. Olen saman ikäinen kuin ap eli 45 ja olisin kyllä jo ajat sitten vaihtanut alaa jos olisi pitänyt jäädä sihteeriksi. Miksi ihmeessä ap olet junnannut koko työurasi paikoillaan?

Riippuu täysin missä on töissä.

Jossain sairaalassa jos on osastonsihteerinä niin etenemismahdollisuudet ovat pyöreä 0%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin parikymppisenä sihteerinä, mutta olen edennyt siitä reskontranhoitajan, kirjanpitäjän, asiantuntijan ja controllerin kautta talouspäälliköksi. Olen saman ikäinen kuin ap eli 45 ja olisin kyllä jo ajat sitten vaihtanut alaa jos olisi pitänyt jäädä sihteeriksi. Miksi ihmeessä ap olet junnannut koko työurasi paikoillaan?

Kaikki eivät halua edetä urallaan.

No sitten ei pidä valittaa siitä että alkaa leipääntymään jos on 25 vuotta tehnyt samaa työtä haluamatta edetä.

Vierailija
44/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katson ulkona työskenteleviä raksaukkoja niin menen tyytyväisenä lämpimään toimistoon töihin.

Netissäkin voi surffailla välillä ja juoda kahvia rauhassa.

Vierailija
45/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin missä on töissä.

Jossain sairaalassa jos on osastonsihteerinä niin etenemismahdollisuudet ovat pyöreä 0%.

Silloin kannattaa vaihtaa työpaikkaa jos on etenemishaluja ja tahtoa kehittää itseään.

Vierailija
46/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistotyö on siisti sisätyö. Normaalit työajat, ei varhaisia aamuja, myöhäisiä iltoja saatika yövuoroja. Liukuva työaika. Lounaat kaupungin ravintoloissa. Kahvia saa milloin haluaa ja vessaan pääsee silloin kuin siltä tuntuu. Saa pukeutua omiin vaatteisiin. 

Kyllähän toimistotyön edut peittoavat monen työn. 

Toimistotyötä voi tehdä virka-aikana ma-pe klo 8-16, joten illat ja viikonloput ovat aina vapaata aikaa. Töitä ei tarvitse ajatella sen jälkeen kun on kirjautunut ulos tietokoneelta ja työpaikalta ja laittanut lähtiessä työhuoneen oven lukkoon. Pomot luottaa siihen että hommat tulee tehtyä eikä töissä tarvitse olla missään erityisessä työasussa tai univormussa.

Ennen muinoin koulunkäyntiin kannustettiin sillä että pääsee siisteihin sisätöihin eikä mihinkään lapionvarsihommiin. 

Vierailija
47/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vieläkö sihteerejä on olemassa? Ainakin julkisella sektorilla virkailijat tekevät sihteerin hommat varsinaisen työnsä ohessa.

Mitkä ihmeen virkailijat? Jos joku tekee sihteerin työt oman toimensa ohella, niin ihmettelen kyllä suuresti.

Vierailija
48/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Itse en tykännyt sihteerintyöstä. "Ylemmät" kohteli kuin roskaa ja sihteerille nakitettiin kaikki ikävät hommat. Palkkakin oli varmaan puolet siitä mitä niillä ylemmillä.

49/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin voisin vähän aikaa tehdä toimistotyötä, mutta yleisesti ottaen mulla on sellanen mielikuva että tollanen "tappaa sielun". Muutama vuosi saattaisi mennä, jos esim. samalla opiskelisi jotain tms. Perus toimistotyöllä tarkoitan jotain kirjauksia yms. mitä voisi tehdä kuka vaan perehdytyksen jälkeen. 

Vierailija
50/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mielelläni siityä toimistohommiin jos osaisin siellä jotakin tehdä. Nyt teen fyysisesti ja henkisesti raskasta kolmivuorotyötä vanhuspuolella ja olen niin loppu. En jaksa tätä työtä vielä yli 20 vuotta eläkeikään asti. Jatkuvasti etsin muita töitä, mutta huonosti mulle sopivia töitä on tarjolla täällä pienellä paikkakunnalla. Nyt on tällä paikkakunnalla työkkäri sivuilla auki 17 paikkaa auki muualle kuin hoitoalalle, mutta sitten tulee se ongelma, että noihin muihin hommiin mulla ei ole koulutusta tai mitään kokemusta. 

Hain myös opiskelemaan ammattikorkeaan. Toki sairaanhoitajaksi, mutta sillä koulutuksella työmahdollisuudet laajenisi ja helposti pääsisi pois kenttätyöstä.

Vierailija
51/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, ai avain onneen? Ootteko nähneet elokuvan Office Space? Olen itsekin toimistotyössä, ja se leffa on erittäin realistinen, vaikka komedia onkin.

Vierailija
52/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en olisi niin varma. Kymmenen vuotta tilitoimistossa kirjanpitäjänä riitti. 7, 5 tuntia päivässä istumista, laskemista ja verotusta. Toki myös mielenkiintoisia asiakkaita. Mielellään läksin liikkuvaan myyntiedustajan työhön. Myyjänä kaupassa olinkin työskennellyt jo aiemmin. Palkkakehitys myyjä - tilitoimistokirjanpitäjä - myyntiedustaja on ollut nouseva. Noin tonnin noussut bruttopalkka aina vaihtaessa. Terv. Tradenomi.

Vierailija
53/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimistotyö on siisti sisätyö. Normaalit työajat, ei varhaisia aamuja, myöhäisiä iltoja saatika yövuoroja. Liukuva työaika. Lounaat kaupungin ravintoloissa. Kahvia saa milloin haluaa ja vessaan pääsee silloin kuin siltä tuntuu. Saa pukeutua omiin vaatteisiin. 

Toimistotyötä voi tehdä virka-aikana ma-pe klo 8-16, joten illat ja viikonloput ovat aina vapaata aikaa. Töitä ei tarvitse ajatella sen jälkeen kun on kirjautunut ulos tietokoneelta ja työpaikalta ja laittanut lähtiessä työhuoneen oven lukkoon. Pomot luottaa siihen että hommat tulee tehtyä eikä töissä tarvitse olla missään erityisessä työasussa tai univormussa.

Ennen muinoin koulunkäyntiin kannustettiin sillä että pääsee siisteihin sisätöihin eikä mihinkään lapionvarsihommiin. 

Tämä riippuu kyllä todella paljon toimistotyöstä. Ehkä jollain sihteerillä onkin näin, mutta asiantuntijatyössä päivät venyy helposti iltaan ja viikonloppuunkin ja työstressit vievät yöunet.

Vierailija
54/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vieläkö sihteerejä on olemassa? Ainakin julkisella sektorilla virkailijat tekevät sihteerin hommat varsinaisen työnsä ohessa.

Sihteeri on nykyään assistentin nimellä.

Vierailija
55/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh, ai avain onneen? Ootteko nähneet elokuvan Office Space? Olen itsekin toimistotyössä, ja se leffa on erittäin realistinen, vaikka komedia onkin.

Erittäin hyvä ja hauska leffa, kannattaa katsoa.

Vierailija
56/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni kirjoittelee täällä toimistotyöstä sisäsiistinä sisätyönä, lounaseduista, vaatetuksesta, työajasta... Minä henkilöstöasioista vastaavana sihteerinä allekirjoitan tuon kaiken mutta vastaan myös siitä että vastaavankaltaiset olosuhteet ja edut on myös meidän tehtaan työtekijöillä. Ostan siis mukavia, hyvän näköisiä ja tarkoitukseen sopivia työvaatteita, ostan meidän siivouspalvelut, työterveyshuollon ja tyky-toiminnan, suunnittelen ja seuraan tulospalkkauserät ja vakuutusturvan, kehitän henkilöstö- ja taloushallintojärjestelmiämme yhdessä henkilöstöpäällikön kanssa, osallistun rekrytointeihin ja lasken palkat, suunnittelen firman henkilöstöpolitiikan ja budjetoin, ostan henkilöstön lounassetelit ym. ym. Palkka mulla n. 3500 e/kk brutto + tehtäväkohtaisia lisiä, lounas- ja liikuntaetu.

Vierailija
57/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain on, jossain ei. Voi olla myös koordinaattori tms trendikästä mutta työn sisältö ei välttämättä muutu miksikään. Itse työskentelen sihteerinä.

Vierailija
58/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu kyllä todella paljon toimistotyöstä. Ehkä jollain sihteerillä onkin näin, mutta asiantuntijatyössä päivät venyy helposti iltaan ja viikonloppuunkin ja työstressit vievät yöunet.

Voi niitä asiantuntijan ja tutkijan töitäkin kellottaa järkevästi etenkin siinä vaiheessa kun kokoaa sitä materiaalia. Kirjoittamistyössäkin kannattaa varata riittävästi aikaa ja ajatella mistä jatkaa seuraavana päivänä eikä yritä väkisin runnoa sitä valmiiksi. Se määräaika eli deadline kannattaa huomioida riittäävän aikaisessa vaiheessa jotta ei tarvitse sitten ihmetellä viimeisenä iltana.

Vierailija
59/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työpaikasta. Julkisella on ainakin vielä paljon toimistotyöläisiä sihteeri-nimikkeellä. Täysin samaa työtä voidaan tehdä myös suunnittelijana tai koordinaattorina, kuten joku tuossa sanoi.

Vierailija
60/76 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sihteerinä pääsee käyttämään osaamistaan ja älyään monipuolisesti, työskentely-ympäristö yleensä älykkäiden ihmisten keskellä koska työskentelee johdon lähellä ja siten myös vaikuttamismahdollisuuksia asioihin, monesti kansainvälisessä ympäristössä, näköalapaikka moneen suuntaan. 

Näköalapaikka, lol. Sun on pakko olla joku väsynyt 40-60 v. hso-sihteeri, ne suoltaa aina tuollaista shaibaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi