Miksi toimistotyötä pidetään avaimena onneen?
Olen tehnyt koko työurani 25 vuotta toimistotyötä. Olen ollut aina siinä uskossa että tämä on parasta ja kaikki haluaisi tehdä toimistotyötä.
Hakijoita on aina näihin hommiin paljon. Eli mun pitäisi olla onnellinen että saan tehdä toimistotyötä.
Mutta. Mitäs jos tajuat 45-vuotiaana ettet saa työstäsi enää mitään? Tajuat että olet ollut 20 vuotta sihteerinä koska siitä kuuluu tykätä. Yhtäkkiä heräät ajatukseen, että haluaisit tehdä jotain ihan muuta.
Onko kohtalotovereita? Miksi sihteerin työ on niin haluttua?
Tuntuu, että toimistotyö tappaa mun innostukseni aivan kaikkeen.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Siisti sisätyö, saa vain istua läsöttää ja juoruta.
Jos noin niin ainakin yksityisellä puolella voi olla varma etteivät työt kovin pitkää jatku.
Vierailija kirjoitti:
Toimistotyö on siisti sisätyö. Normaalit työajat, ei varhaisia aamuja, myöhäisiä iltoja saatika yövuoroja. Liukuva työaika. Lounaat kaupungin ravintoloissa. Kahvia saa milloin haluaa ja vessaan pääsee silloin kuin siltä tuntuu. Saa pukeutua omiin vaatteisiin.
Kyllähän toimistotyön edut peittoavat monen työn.
Tuo omiin vaatteisiin pukeutuminen töissä, olen ajatellut olevani vähän outo, mutta tuosta haaveilen. :D Usein kun näen jonkun kivan vaatteen, mietin, että jos olisin toimistotyössä niin voisin ostaa, mutta en nyt kun ei ole oikein käyttöä. Töissä työpaita päällä ja vapaa-ajalla harvoin käyn missään missä en nykyisellä vaatevarastolla pärjäisi, niitäkin tulee aika harvakseltaan käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Toimistotyö on siisti sisätyö. Normaalit työajat, ei varhaisia aamuja, myöhäisiä iltoja saatika yövuoroja. Liukuva työaika. Lounaat kaupungin ravintoloissa. Kahvia saa milloin haluaa ja vessaan pääsee silloin kuin siltä tuntuu. Saa pukeutua omiin vaatteisiin.
Ei nämä luettelemasi edut päde kyllä kaikkeen toimistotyöhön. Työaikoja on erilaisia myös toimistotyössä, eikä kaikilla ole liukuvaa työaikaa. Myöskään lounaalle et välttämättä ehdi talon ulkopuolelle koskaan tai edes talossa olevaan lounaspaikkaan. Joten syö sitten niitä omia eväitäsi. Liiallisesta kahvin lipittämisestä seuraa vaan ongelmia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin, vaikka iso osa toimistotöistä on aika matalan tason suorittavaa työtä, eli saman tason työtä, mitä hoitajat tekevät tukka putkella muualla.
Siksi toimistotyö on niin haluttua/haettua. Sitä voi tehdä melkein kuka vaan, toisin kuin hoitajan töitä.
Hih. No ei todellakaan ole.
Julkisellepuolelle toimistotöihin niin saa vasta yhdeksäksi mennä töihin ja luonaalla ravintolaan. Kesälomakin olisi 5 vai 6 viikkoa. Ei oli tulosvastuussa niin ei stressi vaivaa.
Siisti sisätyö ja säännöllinen päivätyö.
Julkinen puoli kannattaa valita ehdottomasti, jos ja kun on mahdollisuus valita se siisti sisätyönsä. Pääsee helpommalla ja liksa usein parempikin kuin yksityisellä sektorilla.
Ei se ole avain onneen, mutta kun alkaa olla iän tuomaa kulumaa nivelissä, se rakennustyömaalla tarpominen ja tavaroinen roudaaminen, välillä kuumassa, välillä pakkasessa ja sateessa, alkaa jossain vaiheessa näkya naamasta, sen jälkeen myös asenteessa ja lopulta puhetavassa työkavereita ja esimiehiä kohtaan. Sitten kun se alkaa näkyä kaikessa 24/7, on tullut aika lähteä. Jos ei toimistohommia löydä niin sitten ihan vain kortistoon ja kotiin.
Hei mikä on tämä, että "pääsee kaupungille ravintolaan lounaalle"? Ei todellakaan kaikki toimistotyö tapahdu keskustassa palveluiden äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo omiin vaatteisiin pukeutuminen töissä, olen ajatellut olevani vähän outo, mutta tuosta haaveilen. :D Usein kun näen jonkun kivan vaatteen, mietin, että jos olisin toimistotyössä niin voisin ostaa, mutta en nyt kun ei ole oikein käyttöä. Töissä työpaita päällä ja vapaa-ajalla harvoin käyn missään missä en nykyisellä vaatevarastolla pärjäisi, niitäkin tulee aika harvakseltaan käytettyä.
Minäkin tykkään. Moni pitää siksi minua blondina kun pukeudun, puhun paljon vaateista ja shoppailen usein, jopa keskellä työpäivää keskustassa kun työskentelen niin ruokatauolla ehtii. Olen kuitenkin korkeakoulutettu sihteeri, laskenta-, henkilöstöasia- ja markkinointipainotteisessa työssä kansainvälisessä ympäristössä ja esimiesteni suuresti arvostama.
Vierailija kirjoitti:
Siisti sisätyö ja säännöllinen päivätyö.
No ei aina. Meillä asiakasyrityksiä ympäri maailman joten periaatteessa koko ajan tapahtuu. Sen lisäksi että joskus päästään reissuunkin ulkomaita myöten. Terv. Johdon sihteeri kansainvälisessä yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä sihteerityö on haluttua?
Päivätyö
Siistejä sisätöitäkin on kyllä niin monenlaisia... Mutta haluttujahan ne ovat. Yleensä hakijoita enemmän kuin avoimia työpaikkoja, runsaastikin.
Onhan niitä monia muitakin päivätöitä kuin toimistotyö.
Se hakijoiden into alalle juontuu varmasti siitä, että kyseessä on siisti sisätyö, kuten jo sanottu. Aika kevyttäkin työtä se on, eikä aikataulukaan tiukka ole (julkisella ainakaan). Tauot ehtii pitää tuplanakin.
Lisäksi siellä pääsee nauttimaan näistä, aika ajoin lehdissä esille tulevista vaatetusvinkeistä. "Viisi eri tyyliä työpaikalle" "kuinka pukeudut helteellä töihin". Mun työssä hoitoalalla ei noista vinkeistä iloa ole.
Siihen vielä muu ehostus. Ei nykyään enää kukaan kaihda sihteeriä, jolla on kauniit rakennekynnet, hiuslisäkkeet ja epänormaalin tuuheat ripset. Saa panostaa ihan huolella. Nuorempaa työväkeä houkuttelee kyllä tuo.
Aika monessa muussa ammatissa tuo on mahdotonta.
Olen ollut lomien aikaan paikkaamassa kaupungin sihteerikköjä. Työ on aivan tolkuttoman tylsää ja hidastempoista. Tupakalla käydään työaikana tämän tuosta (vaikka savuton kaupunki) ja kahvia menee mukikaupalla plus oikeilla tauoilla sitten lisää. Näin niinkuin sivusta seuranneena..
Itse samalla työnantajalla vaan eri työssä, ei aina ehdi taukoja pitämään edes vessassa käynnin verran.
Koska ihmiset olevat tyhmiä: nähdään vain se fyysinen helppous. Ei ymmärretä, että lihaksia pitäisi käyttää. Istuminen syö selän, työn fyysinen helppous on juuri sen raskaus, mikä vie terveyden. Samoin surkea palkka unohdetaan usein, ainakin taloushallintopuolella; vastuuta on, mutta se ei näy palkassa.
Entä sitten, kun se pitkäaikainen työpaikka tekee konkan? Löydätkö samaa työtä riittävän läheltä asuntoasi? Saa omia vaatteita? Mikä etu tuo on? Jonkun mielestä haitta.
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Hei mikä on tämä, että "pääsee kaupungille ravintolaan lounaalle"? Ei todellakaan kaikki toimistotyö tapahdu keskustassa palveluiden äärellä.
Joo ei. Moni sihteeriduuni näkyy olevan jossain teollisuusalueella kaukana keskustasta, sen työpaikan hallin yläkerrassa.
Esimerkiksi Lahdessa muuten poliisilaitoskin on muutaman kilometrin päässä keskustasta, tuskin ne sieltä lounaalle mihinkään lähtee. Ehkä läheiseen Kotipizzaan.
Toimistotyössä on yleensä hyvät etenemismahdollisuudet.
Minä aloitin parikymppisenä sihteerinä, mutta olen edennyt siitä reskontranhoitajan, kirjanpitäjän, asiantuntijan ja controllerin kautta talouspäälliköksi. Olen saman ikäinen kuin ap eli 45 ja olisin kyllä jo ajat sitten vaihtanut alaa jos olisi pitänyt jäädä sihteeriksi. Miksi ihmeessä ap olet junnannut koko työurasi paikoillaan?
Vierailija kirjoitti:
Toimistotyössä on yleensä hyvät etenemismahdollisuudet.
Minä aloitin parikymppisenä sihteerinä, mutta olen edennyt siitä reskontranhoitajan, kirjanpitäjän, asiantuntijan ja controllerin kautta talouspäälliköksi. Olen saman ikäinen kuin ap eli 45 ja olisin kyllä jo ajat sitten vaihtanut alaa jos olisi pitänyt jäädä sihteeriksi. Miksi ihmeessä ap olet junnannut koko työurasi paikoillaan?
Kaikki eivät halua edetä urallaan.
Toimistotyön mielekkyys riippuu aika paljon ihmisistä ja itse työstä tietysti.