Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi keskiluokkaiset ovat kateellisia toimeentulotuen saajille?

Vierailija
06.10.2021 |

Yleensä palkat ovat paljon parempia kuin toimeentulotuki, niin mitä syytä on olla kateellinen vähäosaisille?

Kommentit (164)

Vierailija
161/164 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska keskiluokkaisilla ei ole realistista käsitystä siitä, millaista kituuttamista ja toisten armoilla olemisen ja häpeän sietämistä on elää toimeentulotuella.

"Meidän verorahoilla elävät" -vitutus johtuu nimenomaan tästä sekä siitä virheellisestä käsityksestä, että toimeentulotuella elävät enimmäkseen ihan vain huvikseen vetävät lonkkaa ja karttavat työtä. Suurimmalla osalla tt-tukea pitkään saavista on ollut hyvin raskas elämä ja pudonneet läpi kaikista yhteiskunnan turvaverkoista. Voi olla diagnosoimattomia keskittymis- ja mielenterveysongelmia, joihin lähes mahdotonta saada apua. Mitään työkykyä ei siis välttämättä edes ole.

Silloin tällöin uutisotsikoihin nousee joku tt-tuella elävä Jari 35v: "en halua tehdä mitään töitä koska ei vain huvita" mutta kyse on varmaa monilla jostain defenssistä. On helpompi sanoa, ettei huvita kuin ettei kykene. Ensimmäisessä vaihtoehdossa omat kasvot ja tunne elämänhallinnasta säilyvät.

Tämä! Useinkin se "ei huvita" on enemmänkin "en pysty". Usko itseen, omiin kykyihin ja jaksamiseen on voimavara jota kaikilla ei ole. Kun tulevaisuus näyttää näköalattomalta ja voimavarat ovat vähissä, pitää tilanne jotenkin selittää itselleen että selviää hengissä. Nuo tt-tuella elävät Jarit varmasti vaihtaisivat paikkansa terveen ja työkykyisen kanssa mielellään ja eläisivät ihan normaalia elämää.

Ei ole mitään tt-tuella elävää tuhatkertaisesti monistunutta Jaria joka ajattelee vain yhdellä tavalla. Ihan kuin ei ole yhtä töissäkäyvän prototyyppiäkään. Tt-tuella elää hyvin monenlaisia ihmisiä. Osa voi varmaan olla elämäntapaoleilijoita, osa haluaisi olla työkykyinen ja tt-tukea voi saada myös väliaikaisesti. Töissäkäyväkin voi olla hyvä työntekijä ja alansa ekspertti tai saikuttava, tehoton laiskimus.

No ei tietenkään, tuo Jari-kommentti oli vain viittaus siihen "Silloin tällöin uutisotsikoihin nousee joku tt-tuella elävä Jari 35v: "en halua tehdä mitään töitä koska ei vain huvita" mutta kyse on varmaa monilla jostain defenssistä." Tietysti tt-tuella elää erilaisia ihmisiä. Mutta väitän kyllä, että moni joka ulospäin näyttää ns. elämäntapaloisijalta, on jollain tavalla lannistunut tai jolla on diagnosoimattomia ja hoitamattomia mielenterveyden ongelmia. Ja kyllä mä haluan uskoa, ettei kukaan ole oikeasti omasta halustaan saikuttava tehoton laiskimus. Joku syy siihenkin on. Kyllä ihmisen perusolemukseen kuuluu halu elää jotenkin merkityksellistä elämää ja jos se halu on kadonnut niin joku on mennyt vikaan. 

Nykyään pientä väsymystä aamulla diagnosoidaan masennukseski ja tästä saa syyn olla käymättä töissä.

Vierailija
162/164 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä kolmen eri sairauden vuoksi (siinäpä käänteinen lottovoitto). Saan eläkettä käteen 1300€ kuussa, ja siihen päälle 333€ lapsilisiä. Antaisin aika paljon, että voisin olla siinä tilanteessa että oman tilanteen parantaminen olisi mahdollista. Nämä ovat minun tuloni hamaan tulevaisuuteen.

Mieheni tienaa bruttona 4600€/kk, josta jää käteen vähän päälle 3000€. Voitte siitä miettiä, että onko tämä verotus reilua vai ei.

Olen siis tavallaan kahden maailman välissä ja näen molemmat puolet. Silti toivoisin, että ihmiset suuntaisivat vihansa päättäjiin, eivät minun tai mieheni kaltaisiin ihmisiin. Me molemmat teemme parhaamme, mutta tekeekö Suomen päättäjät?

Verotus tasaa kyllä tulot, mun mies tienaa 7200€ mutta saa käteen 3600€. Toki tuosta 500 menee autoetuun mutta muu on silkka veroryöstöä

Paska homma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/164 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pientä väsymystä aamulla diagnosoidaan masennukseski ja tästä saa syyn olla käymättä töissä.

Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse kuin silloin jos masennus on vaikea-asteista ja lamaavaa, siihen vaaditaan osastojaksoja sekä muuta vastaavaa pohjalle sekä näiden oireiden on oltava jatkunut todella pitkään.

Väitteesi siis on tyypillistä vähettelyä ja pilkkaamista jossa ei ole mitään totuuspohjaa.

Vierailija
164/164 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaisin etteivät tiedä sen pienuutta. Kymmenien tutkimusten mukaan suomen sosiaaliturva on pohjoismaiden heikoin ja elinkustannukset korkeimmat. Kukahan edellishallituksessa pienensi näitä etuja?

Ok, ehkä se toimeentulotuki on 500e,/kk, mutta sossu/kela maksaa vuokran, sähkön, puhelinlaskut, lääkkeet, harrastukset, vaatteet, rattaat, päiväkoti on ilmainen jne jne.

Keskituloiselle perheelliselle jää se 500e jos on onnekas eikä tarvitse maksaa em kulujen jälkeen lääkeitä, lääkärikäyntejä tai lasten kuluja. Kaikki maksetaan omasta pussista!

Aikoinaan kun olin pienituloinen yh asuinalueellamme huomasi heti ketkä oli dossun elättejä - heidän lapsillaan oli uudet vaunut ja reimatecit, meillä työtätekevillä 5. lapselle kierrätetyt lassiet ja rattaat.

Tämän takia vihaan edelleenkin sossupummeja

Ehkä olisitkin oikeutettu sosiaalipummeilemaan itsekin, tai ainaki osaan tuista, mutta puret hammasta ja kiroat sossupummeja.

En ehkä ole osannut hakea, muttei Kela minun puhelinlaskuani, vaatteitani tai harrastuksiani maksa. Sähkön ja minimiosuuden kotivakuutuksesta Kela maksaa, ja vuokralaisella se kotivakuutus taitaa olla pakollinen.

Voi hyvä ihme nyt taas. Ymmärräthän, että me esim. me alempaa keskiluokkaa olevat "marttyyrit" emme halua hakea sosiaalitukia, vaikka niihin tulojemme perusteella olisimmekin ehkä oikeutettuja. Kyse on arvovalinnoista, ei siitä että olisi "oikeutettu" kuppaamaan yhteiskunnalta kaiken mitä irti lähtee. Ei edes sitä sähkölaskua. Ei, en kiillota sädekehääni, haluan vain pärjätä itse.