Miksi keskiluokkaiset ovat kateellisia toimeentulotuen saajille?
Yleensä palkat ovat paljon parempia kuin toimeentulotuki, niin mitä syytä on olla kateellinen vähäosaisille?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä kolmen eri sairauden vuoksi (siinäpä käänteinen lottovoitto). Saan eläkettä käteen 1300€ kuussa, ja siihen päälle 333€ lapsilisiä. Antaisin aika paljon, että voisin olla siinä tilanteessa että oman tilanteen parantaminen olisi mahdollista. Nämä ovat minun tuloni hamaan tulevaisuuteen.
Mieheni tienaa bruttona 4600€/kk, josta jää käteen vähän päälle 3000€. Voitte siitä miettiä, että onko tämä verotus reilua vai ei.
Olen siis tavallaan kahden maailman välissä ja näen molemmat puolet. Silti toivoisin, että ihmiset suuntaisivat vihansa päättäjiin, eivät minun tai mieheni kaltaisiin ihmisiin. Me molemmat teemme parhaamme, mutta tekeekö Suomen päättäjät?
Verotus tasaa kyllä tulot, mun mies tienaa 7200€ mutta saa käteen 3600€. Toki tuosta 500 menee autoetuun mutta muu on silkka veroryöstöä
Paska homma
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pientä väsymystä aamulla diagnosoidaan masennukseski ja tästä saa syyn olla käymättä töissä.
Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse kuin silloin jos masennus on vaikea-asteista ja lamaavaa, siihen vaaditaan osastojaksoja sekä muuta vastaavaa pohjalle sekä näiden oireiden on oltava jatkunut todella pitkään.
Väitteesi siis on tyypillistä vähettelyä ja pilkkaamista jossa ei ole mitään totuuspohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin etteivät tiedä sen pienuutta. Kymmenien tutkimusten mukaan suomen sosiaaliturva on pohjoismaiden heikoin ja elinkustannukset korkeimmat. Kukahan edellishallituksessa pienensi näitä etuja?
Ok, ehkä se toimeentulotuki on 500e,/kk, mutta sossu/kela maksaa vuokran, sähkön, puhelinlaskut, lääkkeet, harrastukset, vaatteet, rattaat, päiväkoti on ilmainen jne jne.
Keskituloiselle perheelliselle jää se 500e jos on onnekas eikä tarvitse maksaa em kulujen jälkeen lääkeitä, lääkärikäyntejä tai lasten kuluja. Kaikki maksetaan omasta pussista!
Aikoinaan kun olin pienituloinen yh asuinalueellamme huomasi heti ketkä oli dossun elättejä - heidän lapsillaan oli uudet vaunut ja reimatecit, meillä työtätekevillä 5. lapselle kierrätetyt lassiet ja rattaat.
Tämän takia vihaan edelleenkin sossupummeja
Ehkä olisitkin oikeutettu sosiaalipummeilemaan itsekin, tai ainaki osaan tuista, mutta puret hammasta ja kiroat sossupummeja.
En ehkä ole osannut hakea, muttei Kela minun puhelinlaskuani, vaatteitani tai harrastuksiani maksa. Sähkön ja minimiosuuden kotivakuutuksesta Kela maksaa, ja vuokralaisella se kotivakuutus taitaa olla pakollinen.
Voi hyvä ihme nyt taas. Ymmärräthän, että me esim. me alempaa keskiluokkaa olevat "marttyyrit" emme halua hakea sosiaalitukia, vaikka niihin tulojemme perusteella olisimmekin ehkä oikeutettuja. Kyse on arvovalinnoista, ei siitä että olisi "oikeutettu" kuppaamaan yhteiskunnalta kaiken mitä irti lähtee. Ei edes sitä sähkölaskua. Ei, en kiillota sädekehääni, haluan vain pärjätä itse.
Nykyään pientä väsymystä aamulla diagnosoidaan masennukseski ja tästä saa syyn olla käymättä töissä.