Miksi keskiluokkaiset ovat kateellisia toimeentulotuen saajille?
Yleensä palkat ovat paljon parempia kuin toimeentulotuki, niin mitä syytä on olla kateellinen vähäosaisille?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on keskituloinen ja itse valitettavasti olen toimeentulotuella, kun jouduin odotusajalle ennen kun saan työmarkkinatukea.. Miestä ainakin tavallaan ärsyttää, että periaatteessa kaikki hänen tekemänsä työ tuntuu nyt turhalle, kun pelkästään kotona makoilemalla voi saada saman rahan tämän kokoisena perheenä. Meillä siis 2 lasta. Mies tienaa 2100e ja itse saan 400e toimeentulotukea. Tuntuuhan se vähän epäreilulle..
Asutteko erillänne? Ja lapset asuu puolisolla? Muuten et kyllä saa tt-tukea koska se on TALOUSkohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin etteivät tiedä sen pienuutta. Kymmenien tutkimusten mukaan suomen sosiaaliturva on pohjoismaiden heikoin ja elinkustannukset korkeimmat. Kukahan edellishallituksessa pienensi näitä etuja?
Ok, ehkä se toimeentulotuki on 500e,/kk, mutta sossu/kela maksaa vuokran, sähkön, puhelinlaskut, lääkkeet, harrastukset, vaatteet, rattaat, päiväkoti on ilmainen jne jne.
Keskituloiselle perheelliselle jää se 500e jos on onnekas eikä tarvitse maksaa em kulujen jälkeen lääkeitä, lääkärikäyntejä tai lasten kuluja. Kaikki maksetaan omasta pussista!
Aikoinaan kun olin pienituloinen yh asuinalueellamme huomasi heti ketkä oli dossun elättejä - heidän lapsillaan oli uudet vaunut ja reimatecit, meillä työtätekevillä 5. lapselle kierrätetyt lassiet ja rattaat.
Tämän takia vihaan edelleenkin sossupummeja
Ehkä olisitkin oikeutettu sosiaalipummeilemaan itsekin, tai ainaki osaan tuista, mutta puret hammasta ja kiroat sossupummeja.
En ehkä ole osannut hakea, muttei Kela minun puhelinlaskuani, vaatteitani tai harrastuksiani maksa. Sähkön ja minimiosuuden kotivakuutuksesta Kela maksaa, ja vuokralaisella se kotivakuutus taitaa olla pakollinen.
Hain enkä saanut toimeentulotukea. Muutaman markan oli tulot yli rajan. Jouduin hetken asumaan vuokralla ja koska asunnon vuokra oli 100% mun nettotuloista hain asumistukea. Sain 2 kk asumistuen LAINAKSI ja jouduin maksamaan sen takaisin heti kun päätös asumistuesta tuli. Siinä kaikki mitä olen sossulta ikinä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä varhaiskasvatusen opettajana joilla on melko keskiluokkainen palkka, eli netto n 2000 Helsingissä. Olen yh, joten saan yh korotettuna lapsilisän 150 e kk, asumistukea sain vaikka olin töissä 120 e ja elatustukea 200 e kk. Eli nettona kaikki 2480 e kk. Nyt olen työtön, saan asumistukea 380 e kk, ansiosidonnaista 1300 e kk, lapsilisä 150 e kk ja elatustuki 200 e kk eli netto 2030. Vuokra on 1150 e kaupungin vuokra-asunnossa. En tiedä kuinka varakkaita te muut olette, mutta minulle tuo 450 e kk on suuri ero entiseen, silloin ei tarvinnut miettiä mitä ostaa kaupasta. Nyt en käytä eurokaan itseeni, en ole ostanut vaatteita vuoteen, en käy kampaajalla, en harrasta mitään. Lapseen menee kaikki mitä ruuan ja laskujen jälkeen jää rahaa. Emme saa toimeentulotukea, kun meille jää yli se 840 e kk vuokran jälkeen, eli 880 e. Eli saamme 40 e enemmän kuin tt tukea saavat, ja voin sanoa että todella tiukkaa on.
En ymmärrä, miten keskituloisten mielestä satojen eurojen erot tuloissa eivät ole mitään? Minäkin olen esimerkki ihmisestä jolla ei edes ollut hyvä palkka ja silti 450 e kk sain enemmän nettona kuin nyt, ihan samat menot meillä on kuin silloin. Hammaslääkärissä kävin yths kautta kun opiskelen, lapsella on sairaskuluvakuutus. Mitä luulette sosiaalitoimiston maksavan ihmisille?
Minä olen keskituloinen. Eipä olisi ikinä ollut varaa asua niin, että asumiskulut on 1150€. Halvemmassa piti asua, koska asuminen piti maksaa 100% itse.
Toki nyt, kun on velaton talo jne. niin pärjää ihan hyvin. Mutta huomaa: 25 vuotta asuntolainan maksua takana.
Jos asumistuki poistettaisiin, niin asumisen hinta asettuisi. Toisaalta ihmiset asuisivat kimppa-kämpissä jne. Eli eläisivät sen mukaan, mitä viitsivät tienata. Nyt keskituloinen asuu itse vanhassa asunnossa - koska ei ole varaa uuden vuokriin, ja sponsoroi jonkun lusmun vuokria uudessa kaupungin asunnossa.
Meneekö ihan oikein sekään?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitetään huomio heti aluks
Teihin vapaamatkustajiin
Sossuviraston tai kelan ryöstökalastajiin
Eli teihin, joil on synnynnäinen oikeus vetää lonkkaa
Sillä välin ku tukipylväs naama norsunvitulla konkkaa
Duuniin, tekemään jotain todella mielenkiintosta
Et mökki pysyis pystyssä ku pummit leikkii piilosta
Mut eihän täs mitään, on siin riittävästi kiitosta
Ku mä saan tehän sunki puolesta työtä ja sä noukit jyvät siilosta
Wannabe räppärin ajatuksenvirtaa.
Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä kolmen eri sairauden vuoksi (siinäpä käänteinen lottovoitto). Saan eläkettä käteen 1300€ kuussa, ja siihen päälle 333€ lapsilisiä. Antaisin aika paljon, että voisin olla siinä tilanteessa että oman tilanteen parantaminen olisi mahdollista. Nämä ovat minun tuloni hamaan tulevaisuuteen.
Mieheni tienaa bruttona 4600€/kk, josta jää käteen vähän päälle 3000€. Voitte siitä miettiä, että onko tämä verotus reilua vai ei.
Olen siis tavallaan kahden maailman välissä ja näen molemmat puolet. Silti toivoisin, että ihmiset suuntaisivat vihansa päättäjiin, eivät minun tai mieheni kaltaisiin ihmisiin. Me molemmat teemme parhaamme, mutta tekeekö Suomen päättäjät?
Vierailija kirjoitti:
Koska keskiluokkaisilla ei ole realistista käsitystä siitä, millaista kituuttamista ja toisten armoilla olemisen ja häpeän sietämistä on elää toimeentulotuella.
"Meidän verorahoilla elävät" -vitutus johtuu nimenomaan tästä sekä siitä virheellisestä käsityksestä, että toimeentulotuella elävät enimmäkseen ihan vain huvikseen vetävät lonkkaa ja karttavat työtä. Suurimmalla osalla tt-tukea pitkään saavista on ollut hyvin raskas elämä ja pudonneet läpi kaikista yhteiskunnan turvaverkoista. Voi olla diagnosoimattomia keskittymis- ja mielenterveysongelmia, joihin lähes mahdotonta saada apua. Mitään työkykyä ei siis välttämättä edes ole.
Silloin tällöin uutisotsikoihin nousee joku tt-tuella elävä Jari 35v: "en halua tehdä mitään töitä koska ei vain huvita" mutta kyse on varmaa monilla jostain defenssistä. On helpompi sanoa, ettei huvita kuin ettei kykene. Ensimmäisessä vaihtoehdossa omat kasvot ja tunne elämänhallinnasta säilyvät.
Tämä! Useinkin se "ei huvita" on enemmänkin "en pysty". Usko itseen, omiin kykyihin ja jaksamiseen on voimavara jota kaikilla ei ole. Kun tulevaisuus näyttää näköalattomalta ja voimavarat ovat vähissä, pitää tilanne jotenkin selittää itselleen että selviää hengissä. Nuo tt-tuella elävät Jarit varmasti vaihtaisivat paikkansa terveen ja työkykyisen kanssa mielellään ja eläisivät ihan normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ovat niin köyhiä, että joka euro menee elämiseen, eli lähtee kiertoon yhteiskunnassa. Enemmän olisin huolissani varakkaampien tavasta työntää rahansa veroparatiiseihin makaamaan.
Niin, oliko se nyt että valtiolta jää 8 miljardia verotuloja saamatta veronkierron vuoksi. Mutta eihän tuo nyt mitään, vaan tökitään kepillä niitä jotka eivät saa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ovat niin köyhiä, että joka euro menee elämiseen, eli lähtee kiertoon yhteiskunnassa. Enemmän olisin huolissani varakkaampien tavasta työntää rahansa veroparatiiseihin makaamaan.
Niin, oliko se nyt että valtiolta jää 8 miljardia verotuloja saamatta veronkierron vuoksi. Mutta eihän tuo nyt mitään, vaan tökitään kepillä niitä jotka eivät saa työpaikkaa.
Kyllä minäkin kierrän veroja ihan missä vaan voin, koska tympii elättää työkykyisiä aikuisia. Niin se vaan menee. Ei työssäkäyviä loputtomiin voi kurjistaa sen vuoksi, että enemmistö kansasta ei tuota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole kateudesta. Sille rahalle, mikä meiltä otetaan tukieläteille olisi meillä itselläkin käyttöä. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää siellä elättipuolella?
Ymmärrän kyllä, jos esitetään järkiperusteita mutta tämä eläteistä puhuminen on ikävää. On selvää, että jonkinlainen tukisysteemi meillä on oltava jos ei haluta että ihmiset elävät kadulla. Miksei voida keskustella asiallisesti tukiloukuista ja mahdollisista epäkohdista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole kateudesta. Sille rahalle, mikä meiltä otetaan tukieläteille olisi meillä itselläkin käyttöä. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää siellä elättipuolella?
Ymmärrän kyllä, jos esitetään järkiperusteita mutta tämä eläteistä puhuminen on ikävää. On selvää, että jonkinlainen tukisysteemi meillä on oltava jos ei haluta että ihmiset elävät kadulla. Miksei voida keskustella asiallisesti tukiloukuista ja mahdollisista epäkohdista?
Toisten raha kelpaa, mutta kinutaan vielä kunnioitusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska keskiluokkaisilla ei ole realistista käsitystä siitä, millaista kituuttamista ja toisten armoilla olemisen ja häpeän sietämistä on elää toimeentulotuella.
"Meidän verorahoilla elävät" -vitutus johtuu nimenomaan tästä sekä siitä virheellisestä käsityksestä, että toimeentulotuella elävät enimmäkseen ihan vain huvikseen vetävät lonkkaa ja karttavat työtä. Suurimmalla osalla tt-tukea pitkään saavista on ollut hyvin raskas elämä ja pudonneet läpi kaikista yhteiskunnan turvaverkoista. Voi olla diagnosoimattomia keskittymis- ja mielenterveysongelmia, joihin lähes mahdotonta saada apua. Mitään työkykyä ei siis välttämättä edes ole.
Silloin tällöin uutisotsikoihin nousee joku tt-tuella elävä Jari 35v: "en halua tehdä mitään töitä koska ei vain huvita" mutta kyse on varmaa monilla jostain defenssistä. On helpompi sanoa, ettei huvita kuin ettei kykene. Ensimmäisessä vaihtoehdossa omat kasvot ja tunne elämänhallinnasta säilyvät.
Tämä! Useinkin se "ei huvita" on enemmänkin "en pysty". Usko itseen, omiin kykyihin ja jaksamiseen on voimavara jota kaikilla ei ole. Kun tulevaisuus näyttää näköalattomalta ja voimavarat ovat vähissä, pitää tilanne jotenkin selittää itselleen että selviää hengissä. Nuo tt-tuella elävät Jarit varmasti vaihtaisivat paikkansa terveen ja työkykyisen kanssa mielellään ja eläisivät ihan normaalia elämää.
Ei ole mitään tt-tuella elävää tuhatkertaisesti monistunutta Jaria joka ajattelee vain yhdellä tavalla. Ihan kuin ei ole yhtä töissäkäyvän prototyyppiäkään. Tt-tuella elää hyvin monenlaisia ihmisiä. Osa voi varmaan olla elämäntapaoleilijoita, osa haluaisi olla työkykyinen ja tt-tukea voi saada myös väliaikaisesti. Töissäkäyväkin voi olla hyvä työntekijä ja alansa ekspertti tai saikuttava, tehoton laiskimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä varhaiskasvatusen opettajana joilla on melko keskiluokkainen palkka, eli netto n 2000 Helsingissä. Olen yh, joten saan yh korotettuna lapsilisän 150 e kk, asumistukea sain vaikka olin töissä 120 e ja elatustukea 200 e kk. Eli nettona kaikki 2480 e kk. Nyt olen työtön, saan asumistukea 380 e kk, ansiosidonnaista 1300 e kk, lapsilisä 150 e kk ja elatustuki 200 e kk eli netto 2030. Vuokra on 1150 e kaupungin vuokra-asunnossa. En tiedä kuinka varakkaita te muut olette, mutta minulle tuo 450 e kk on suuri ero entiseen, silloin ei tarvinnut miettiä mitä ostaa kaupasta. Nyt en käytä eurokaan itseeni, en ole ostanut vaatteita vuoteen, en käy kampaajalla, en harrasta mitään. Lapseen menee kaikki mitä ruuan ja laskujen jälkeen jää rahaa. Emme saa toimeentulotukea, kun meille jää yli se 840 e kk vuokran jälkeen, eli 880 e. Eli saamme 40 e enemmän kuin tt tukea saavat, ja voin sanoa että todella tiukkaa on.
En ymmärrä, miten keskituloisten mielestä satojen eurojen erot tuloissa eivät ole mitään? Minäkin olen esimerkki ihmisestä jolla ei edes ollut hyvä palkka ja silti 450 e kk sain enemmän nettona kuin nyt, ihan samat menot meillä on kuin silloin. Hammaslääkärissä kävin yths kautta kun opiskelen, lapsella on sairaskuluvakuutus. Mitä luulette sosiaalitoimiston maksavan ihmisille?
Minä olen keskituloinen. Eipä olisi ikinä ollut varaa asua niin, että asumiskulut on 1150€. Halvemmassa piti asua, koska asuminen piti maksaa 100% itse.
Toki nyt, kun on velaton talo jne. niin pärjää ihan hyvin. Mutta huomaa: 25 vuotta asuntolainan maksua takana.
Jos asumistuki poistettaisiin, niin asumisen hinta asettuisi. Toisaalta ihmiset asuisivat kimppa-kämpissä jne. Eli eläisivät sen mukaan, mitä viitsivät tienata. Nyt keskituloinen asuu itse vanhassa asunnossa - koska ei ole varaa uuden vuokriin, ja sponsoroi jonkun lusmun vuokria uudessa kaupungin asunnossa.
Kasvukeskuksissa ei nykyään kysytä haluatko elää tonnin asumiskuluilla. Monelle se on pakko, koska muuta mahdollisuutta ei ole. Mietipä vielä jos kuluja ei ole jakamassa kahta ihmistä. Täysin varattomille on halvempia vuokra-asuntoja paremmilla ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut lainaa enkä halvempaa asuntoa. Asumme Helsingissä lähiössä, mieluiten ostaisin oman talon ja muuttaisin maalle. Mutta kun on ajateltava lasta. Mitä 8 v tekisi kanssani kaksin maalla syrjäseudulla? Minulla ei ole autoa eikä ajokorttia, millä kulkisimme esim.kauppaan ja harrastuksiin? Olen katsellut jos muuttaisi vaikka Kirkkonummekkw, Lahteen tms lähiöön, olisi edullisempaa. Täytyy vain ensin löytää töitä. Lapseni ei haluaisi muuttaa kun Helsingissä asuu isä ja sukulaisia. Tuntuu pahalta repiä lapsi muualle mutta muutettava on.
Hienoa ettet ole joutunut maksamaan tälläistä vuokraa, ei se kivalta tunnu kun nettotulo on 2000 e ja vuokra 1200. Se asumistuki siihen ei paljoa lohduta. Köyhiä olimme ja ollaan nytkin.
Kerro ratkaisu, jos omaan ei saa lainaa? Mikä sekin on hullua kun korot, vastike ja laina olisivat vähemmän kuin vuokra. Pankin mukaan näin paljon ei saa mennä asumiskuluihin. Mielummin maksaisin omaa kuin vuokra asunnossa olen asunut jo 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
No itse en ainakaan ole kateellinen. Minulla on mukava työ ja palkan ansiosta minulla on vapaus käyttää rahani miten haluan, matkustaa minne haluan, omistaa mitä haluan enkä ole kenenkään holhottavana. Kela ihan oikeasti tarkastaa tilit ja omaisuuden. Ja tiedän senkin että elämästä ei voi koskaan tietää, joten, se tukien saaja voi jonain päivänä olla vaikka minä itse.
Oikeasti, kuka keskituloinen vaihtaisi paikkaa tukien varassa elävän kanssa? Ja tosiaan jos sellainen elämä kuulostaa jotenkin houkuttelevalta niin irtisanoutumisilmoitusta vaan pomolle.
No ei kukaan, mutta kun niitä vaan vituttaa että toiset saavat edes jotain. Minua ainakin helpottaa tieto, että saan myös itse tukia jos jään työttömäksi. Katsos kun mikään elämässä ei ole varmaa, tämän olen oppinut pitkien työttömyysjaksojen aikana. En toivo kuuta taivaalta, ainoastaan sen että saisin tehdä töitä vielä 10 vuotta eli tuonne n. 50-vuotiaaksi. Sitten olisin todennäköisesti saanut sen verran rahaa ja omaisuutta, että tulisin loppuelämäni toimeen. Enkä todellakaan kadehdi työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin kierrän veroja ihan missä vaan voin, koska tympii elättää työkykyisiä aikuisia. Niin se vaan menee. Ei työssäkäyviä loputtomiin voi kurjistaa sen vuoksi, että enemmistö kansasta ei tuota mitään.
Sinulle ei voi toivoa kuin kaikkea pahaa, vaikutat niin mulkulta ihmiseltä. Toivottavasti sun elämässä tapahtuu sellainen käänne, että joudut katselemaan tätä yhteiskuntaa vähän toisesta näkövinkkelistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli perheelliset kimppakämppiin lasten kanssa? Voin muuten kertoa että olen asunut 20 v Helsingin kaupungin vuokra ssunnois ja vaihtaisin omistusasuntoon jos pääsisin, vaikka olisi vanhakin. Se olisi oma, saisi laittaa miten haluaa. Nyt en saa edes tapetoida, maalata saa jos sen voi maalata takaisin alkuperäiseen kun muuttaa. Tiedätkö millaista porukkaa kaupungin vuokra adsunnoussa asuu? Osa työssäkäyviä ja osa sekopäitä narkkeja. Kyllä nämä aika asuntoloita ovat kun vertaa saman alueen omistusasuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kasvukeskuksissa ei nykyään kysytä haluatko elää tonnin asumiskuluilla. Monelle se on pakko, koska muuta mahdollisuutta ei ole. Mietipä vielä jos kuluja ei ole jakamassa kahta ihmistä. Täysin varattomille on halvempia vuokra-asuntoja paremmilla ehdoilla.
Asumistukisysteemi kannustaa kalliimpaan asumiseen. Olen elänyt asuntolainallisena, työttömänä, yyhoona, opiskelijana ja keskituloisen miehen kanssa, joten kokemusta monenlaisesta tilanteesta on. Kun olin työtön yksinhuoltaja (enkä edes saanut toimeentulotukea ja ilman toimeentulotukeakin sain mielestäni tukia PALJON!) sain niin hyvän asumistuen, ettei minulla yksinkertaisesti kannattanut ottaa pienempää asuntoa syrjästä, koska maksoin isohkosta keskusta-asunnosta asumistuen jälkeen saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tt-tuella elävää tuhatkertaisesti monistunutta Jaria joka ajattelee vain yhdellä tavalla. Ihan kuin ei ole yhtä töissäkäyvän prototyyppiäkään. Tt-tuella elää hyvin monenlaisia ihmisiä. Osa voi varmaan olla elämäntapaoleilijoita, osa haluaisi olla työkykyinen ja tt-tukea voi saada myös väliaikaisesti. Töissäkäyväkin voi olla hyvä työntekijä ja alansa ekspertti tai saikuttava, tehoton laiskimus.
No ei tietenkään, tuo Jari-kommentti oli vain viittaus siihen "Silloin tällöin uutisotsikoihin nousee joku tt-tuella elävä Jari 35v: "en halua tehdä mitään töitä koska ei vain huvita" mutta kyse on varmaa monilla jostain defenssistä." Tietysti tt-tuella elää erilaisia ihmisiä. Mutta väitän kyllä, että moni joka ulospäin näyttää ns. elämäntapaloisijalta, on jollain tavalla lannistunut tai jolla on diagnosoimattomia ja hoitamattomia mielenterveyden ongelmia. Ja kyllä mä haluan uskoa, ettei kukaan ole oikeasti omasta halustaan saikuttava tehoton laiskimus. Joku syy siihenkin on. Kyllä ihmisen perusolemukseen kuuluu halu elää jotenkin merkityksellistä elämää ja jos se halu on kadonnut niin joku on mennyt vikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tahallaan jää toimeentulotuelle, jos vaihtoehtoja on. Lässyttäköön tai provoilkoon täällä päinvastaista kuinka paljon vain.
Yllättävän paljon noita vähän yrittäviä on.
Höpö höpö. Jo työkkärin "palkalla pärjää huonosti jabtylkkärin päivärahalla elämä on hyvin niukkaa. Kuitteja vastaan saa elämän kohtuulliset perustarpeet.
Lisäksi meillä on työttömiä selvästi enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Työllistetään ensin työhaluiset eiks niin?