Miksi keskiluokkaiset ovat kateellisia toimeentulotuen saajille?
Yleensä palkat ovat paljon parempia kuin toimeentulotuki, niin mitä syytä on olla kateellinen vähäosaisille?
Kommentit (164)
Kiinnitetään huomio heti aluks
Teihin vapaamatkustajiin
Sossuviraston tai kelan ryöstökalastajiin
Eli teihin, joil on synnynnäinen oikeus vetää lonkkaa
Sillä välin ku tukipylväs naama norsunvitulla konkkaa
Duuniin, tekemään jotain todella mielenkiintosta
Et mökki pysyis pystyssä ku pummit leikkii piilosta
Mut eihän täs mitään, on siin riittävästi kiitosta
Ku mä saan tehän sunki puolesta työtä ja sä noukit jyvät siilosta
Vierailija kirjoitti:
Keskiiluokka on kateellinen ajasta, ei rahasta.
Keskiluokka joutuu tekemään työtä paljon yli sen 8 tuntia päivässä elättääkseen itsensä ja perheensä. Yllättävän moni tyytyisi vähempäänkin rahaan, jos jäisi aikaa joskus olla sen perheen kanssa. Mutta toimeentulotuelle ei nykyään käytännössä pääse, jollei sinne synny ja kasva ja astu putkeen 18-vuotiaana. Jos olet kerran erehtynyt menemään töihin, putoat tämänkin systeemin väleistä ja ilmeisen tarkoituksella.
Mitäh? En tiedä valehteletko tahallasi vai oletko tyhmä. Toimeentulotukea saa kun ei rahat riitä, katso vaikka kelan sivuilta.
Ei se lämmitä että aiemmin on ollut töitä jos tilillä ei ole nyt rahaa.
Toimeentulotukea ei kellekään myönnetä ikuiseksi ja jatkuvaksi tueksi, ei vaikka kuinka pohjalla olisi. Se on jatkuvasti haettava, kuukausi kerrallaan. Välillä myöntävät pidemmän pätkän, muutaman kuukauden kerrallaan, mutta siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran keskiluokkaselle jää saman verran käteen kun tukien saajalla ja asia niin häiritsee, niin miksei nämä keskiluokkaiset jää itsekin elelemään tuilla?
Aivan, koska tietävät itsekin jauhavansa silkkaa p a s k a a.
Eivät edes kehtaa myöntää vaan alkavat sänköttää kaikkea moraalista yms
Voi pyhä yksinkertaisuus. Tiivistät hyvin tämän ongelman : "jää elämään tuilla". Vastauksena kysymykseesi: he haluavat itse elättää itsensä. En sekoita tähän moraalia, kyse on puhtaasti siitä, että haluaa omalla työllään ja siitä saatavalla palkalla elättää itsensä ja perheensä (jos sitä on).
Ongelman ydin on elämäntapatyöttömyys, jolloin ei edes haluta työllistyä. Oli syy sitten puhdas laiskuus ("en myy itseäni kenenkään orjaksi") tai kyvyttömyys omiin sairauksiinsa (jotka olisivat hoidettavissa niin, että henkilö saadaan työkykyiseksi) tai muihin elämän kriiseihin vedoten, mitä on ihan meillä kaikilla.
Ja pyydän, hankkikaa ihmiset toimiva ehkäisy. Jokaisen prinssin kanssa ei kannata lisääntyä!!
Looooool oi oikein haluaa itse elättää itsensä ja samalla kiristelee hampaita kun tttukilaiset saa miljoonia tyhjästä ja aikaa riittää vaikka mihin. Elämä on valintoja!
Nämä varmaan kieltäytyisi lottovoitostakin ihan vaan kun haluuvat niiiiiiiin elättää itse itsensä. :D :D :D
Totuus on että tietävät jauhavansa P A S K A A. Ei ole kasseja jäädä tukien varaan koska se elämä on helvetistä ja ne tietää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole kateudesta. Sille rahalle, mikä meiltä otetaan tukieläteille olisi meillä itselläkin käyttöä. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää siellä elättipuolella?
Eli ahneudesta kyse.
Kerropas mulle tämä: Miksi on ahneutta se, että haluaa pitää itse kovalla työllä tienaamansa rahat? Miksi ei ole ahneutta se, että haluaa elää toisten rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitetään huomio heti aluks
Teihin vapaamatkustajiin
Sossuviraston tai kelan ryöstökalastajiin
Eli teihin, joil on synnynnäinen oikeus vetää lonkkaa
Sillä välin ku tukipylväs naama norsunvitulla konkkaa
Duuniin, tekemään jotain todella mielenkiintosta
Et mökki pysyis pystyssä ku pummit leikkii piilosta
Mut eihän täs mitään, on siin riittävästi kiitosta
Ku mä saan tehän sunki puolesta työtä ja sä noukit jyvät siilosta
Minkähänlaisia riimejä sitä keksisi heistä jotka syntyvät jättimäisten omaisuuksien keskelle ja jotka rikastuttavat itseään toisten ahdingolla, esimerkiksi pikavippibisneksellä.
Huomaa kyllä millaisia saappaannuolijoita on paljon. "katsokaa kuinka potkin köyhiä, saanhan taputuksen päähän oi Herrat"
Ihmisillä on tarve hakea omanarvontuntoa määrittämällä toiset huonommiksi. Keskiluokan minäkuva perustuu siihen, että voi kokea olevansa ahkerampi kuin laiskaksi leimattu toimeentulotuen saaja. Tätä ei horjuta se, että kaikille ei riitä töitä vaikka kuinka haluaisi, silti on pakko päästä moralisoimaan että "menisivät töihin".
Välillä mietin että haaveilevatko ihmiset orjuuden ottamisesta käyttöön kun tuntuu että ainoa mistä saa iloa on fantasiat siitä kuinka tukia saavat pakotetaan töihin. Ei ole mun ihanneyhteiskunta sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole kateudesta. Sille rahalle, mikä meiltä otetaan tukieläteille olisi meillä itselläkin käyttöä. Miksi tätä on niin vaikea ymmärtää siellä elättipuolella?
Eli ahneudesta kyse.
Onko ahneutta, että haluaa saada työstään palkan? Eikö ahneutta ole se, että haluaa jonkun muun tekemästä työstä itselleen elatuksen?
Tuosta suhtautumisesta tekee ongelmallisen se, että työpaikka on nykyisin etuoikeus.
Mä voin luopua tästä "etuoikeudesta". Tyhjän saa pyytämättäkin. Eikun mähän saan 6kk karenssin jos päätän chillata, eli ei onnistukaan. Pakko painaa 10h päivä että kaikki muut saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiiluokka on kateellinen ajasta, ei rahasta.
Keskiluokka joutuu tekemään työtä paljon yli sen 8 tuntia päivässä elättääkseen itsensä ja perheensä. Yllättävän moni tyytyisi vähempäänkin rahaan, jos jäisi aikaa joskus olla sen perheen kanssa. Mutta toimeentulotuelle ei nykyään käytännössä pääse, jollei sinne synny ja kasva ja astu putkeen 18-vuotiaana. Jos olet kerran erehtynyt menemään töihin, putoat tämänkin systeemin väleistä ja ilmeisen tarkoituksella.
Mitäh? En tiedä valehteletko tahallasi vai oletko tyhmä. Toimeentulotukea saa kun ei rahat riitä, katso vaikka kelan sivuilta.
Ei se lämmitä että aiemmin on ollut töitä jos tilillä ei ole nyt rahaa.
Toimeentulotukea ei kellekään myönnetä ikuiseksi ja jatkuvaksi tueksi, ei vaikka kuinka pohjalla olisi. Se on jatkuvasti haettava, kuukausi kerrallaan. Välillä myöntävät pidemmän pätkän, muutaman kuukauden kerrallaan, mutta siinä se.
Käsittääkseni valtaosalle tt-tuen saajista tuki napsahtaa kuukausittain tilille ilman mitään hakemusten uusimisia. Silloin tällöin saatetaan tarkistaa tilanne, mutta muuten tuki on jatkuvaa ja automaattista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ahneudesta kyse.
Onko ahneutta, että haluaa saada työstään palkan? Eikö ahneutta ole se, että haluaa jonkun muun tekemästä työstä itselleen elatuksen?
Tuosta suhtautumisesta tekee ongelmallisen se, että työpaikka on nykyisin etuoikeus.
Mä voin luopua tästä "etuoikeudesta". Tyhjän saa pyytämättäkin. Eikun mähän saan 6kk karenssin jos päätän chillata, eli ei onnistukaan. Pakko painaa 10h päivä että kaikki muut saa rahaa.
Karenssin ajalta saa toimeentulotukea.
No itse en ainakaan ole kateellinen. Minulla on mukava työ ja palkan ansiosta minulla on vapaus käyttää rahani miten haluan, matkustaa minne haluan, omistaa mitä haluan enkä ole kenenkään holhottavana. Kela ihan oikeasti tarkastaa tilit ja omaisuuden. Ja tiedän senkin että elämästä ei voi koskaan tietää, joten, se tukien saaja voi jonain päivänä olla vaikka minä itse.
Oikeasti, kuka keskituloinen vaihtaisi paikkaa tukien varassa elävän kanssa? Ja tosiaan jos sellainen elämä kuulostaa jotenkin houkuttelevalta niin irtisanoutumisilmoitusta vaan pomolle.
Ei pelkästään keskiluokkaiset vaan myös pienituloisetkin halveksivat työttömiä. Tässä maassa ei riitä kaikille töitä ja varsinkaan sellaisia, joista maksettaisiin palkkaa jolla voisi elää ilman yhteiskunnan tukia.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta tuli hyvinvointivaltio, koska täällä uskottiin työntekoon. Nyt siitä on tulossa jotain ihan muuta.
Vielä minun nuoruudessani (olen syntynyt -70) työnteko oli arvossaan ja tukien ja ”almujen” hakemista vältettiin viimeiseen asti. Lapsilisäkin maksettiin vain neljä kertaa vuodessa. Silti ihmiset pärjäsivät. Lapsetkin tekivät pieniä töitä taskurahan eteen, keräsivät pulloja, toimivat juoksupoikina/tyttöinä, työnteon malli opittiin kotoa. Jos jotain halusi, siihen säästettiin. Nyt nostetaan yhteiskunnalta kaikki mikä irti lähtee, siihen päälle vielä Hopesta vaatteet, tuetut lomat, jouluavusta ja joulupuista lapsille vaatteet ja hittilelut, ei ole ”rahaa ruokaan” mutta ylipainoa on kymmeniä kiloja. Mitään ei jakseta vaikka lapsille on ilmainen päivähoitokin. Aina on rahat loppu mutta jäätävän kokoinen televisio löytyy, samoin iPhonet ja muut laitteet. Pahimmassa tapauksessa jää vuokratkin maksamatta, vaikka kaikki kannetaan eteen.
Ja lastensuojelu on kuormittunut.
Krhm. Miksei näissä ikinä mainita, että aputöitä ei enää käytännössä ole, ja että etenkin asumisen kustannukset ovat jatkuvassa nousussa? Osa-aikatöidenkin tunnit mitoitetaan nyt niin, että on pakko käydä tukiluukulla samalla. Olisin juuri ottanut läheltä siivoustöitä, mutta tunteja ei edes ollut 20/vko vaan 15. 20h + lisät olisi juuri ja juuri kannattanut, 15h + lisillä en selviä edes hengissä. Mieluummin kävisin töissä, vaikken ole ehtinyt olla vielä edes sen verran työttömänä, että olisin hakenut ansiosidonnaista, mutta kun eivät perhana maksa mitään.
Olin töissä varhaiskasvatusen opettajana joilla on melko keskiluokkainen palkka, eli netto n 2000 Helsingissä. Olen yh, joten saan yh korotettuna lapsilisän 150 e kk, asumistukea sain vaikka olin töissä 120 e ja elatustukea 200 e kk. Eli nettona kaikki 2480 e kk. Nyt olen työtön, saan asumistukea 380 e kk, ansiosidonnaista 1300 e kk, lapsilisä 150 e kk ja elatustuki 200 e kk eli netto 2030. Vuokra on 1150 e kaupungin vuokra-asunnossa. En tiedä kuinka varakkaita te muut olette, mutta minulle tuo 450 e kk on suuri ero entiseen, silloin ei tarvinnut miettiä mitä ostaa kaupasta. Nyt en käytä eurokaan itseeni, en ole ostanut vaatteita vuoteen, en käy kampaajalla, en harrasta mitään. Lapseen menee kaikki mitä ruuan ja laskujen jälkeen jää rahaa. Emme saa toimeentulotukea, kun meille jää yli se 840 e kk vuokran jälkeen, eli 880 e. Eli saamme 40 e enemmän kuin tt tukea saavat, ja voin sanoa että todella tiukkaa on.
En ymmärrä, miten keskituloisten mielestä satojen eurojen erot tuloissa eivät ole mitään? Minäkin olen esimerkki ihmisestä jolla ei edes ollut hyvä palkka ja silti 450 e kk sain enemmän nettona kuin nyt, ihan samat menot meillä on kuin silloin. Hammaslääkärissä kävin yths kautta kun opiskelen, lapsella on sairaskuluvakuutus. Mitä luulette sosiaalitoimiston maksavan ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ahneudesta kyse.
Onko se ahne, joka haluaa toisten rahoja itselle vai se, joka haluaa pitää omat rahansa itsellään?
No ei sitten kannata ruikuttaa eläkettäkään.
Vierailija kirjoitti:
No itse en ainakaan ole kateellinen. Minulla on mukava työ ja palkan ansiosta minulla on vapaus käyttää rahani miten haluan, matkustaa minne haluan, omistaa mitä haluan enkä ole kenenkään holhottavana. Kela ihan oikeasti tarkastaa tilit ja omaisuuden. Ja tiedän senkin että elämästä ei voi koskaan tietää, joten, se tukien saaja voi jonain päivänä olla vaikka minä itse.
Oikeasti, kuka keskituloinen vaihtaisi paikkaa tukien varassa elävän kanssa? Ja tosiaan jos sellainen elämä kuulostaa jotenkin houkuttelevalta niin irtisanoutumisilmoitusta vaan pomolle.
Sama juttu. En minäkään osaa olla kateellinen tai edes kiukkuinen sen viimeisimmän avun saajille, sillä kymmenen vuotta sitten olin yhtä köyhä ja sain tukia, ennen kuin sain kunnon työpaikan josta saa jopa palkkaakin. Monilla tuntuu olevan kadoksissa kyky asettua toisen asemaan, ts. empatia.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kukaan ole töitään lopettanut että "saisi chillata". Tietty voit aina pyytää irtisanomista tuotantotaloudellisin perustein niin ei tule karenssia ja pääset nauttimaan ruhtinaallisista etuuksista, tietty kaikki säästöt pitää kuluttaa ensin jotta esim. toimeentulotukea saa.
Etkä varmaan paina 10 h päivässä jatkuvalla syötöllä viittä päivää viikossa kun työaikalaissa viikkotuntimäärä ei saa ylittää 40 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään keskiluokkaiset vaan myös pienituloisetkin halveksivat työttömiä. Tässä maassa ei riitä kaikille töitä ja varsinkaan sellaisia, joista maksettaisiin palkkaa jolla voisi elää ilman yhteiskunnan tukia.
Työpaikkoja on tällä hetkellä paljon ilman työntekijöitä.
Niistä jäänee nettotuloa about sama mitä työttömyystuet/ asumistuet / toimeentulotuet tuottavat kuukaudessa.
Moni valitsee sen tukien varassa elämisen. Ja se on sitten se asia mitä töitä tekevät syystäkin paheksuvat.
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin etteivät tiedä sen pienuutta. Kymmenien tutkimusten mukaan suomen sosiaaliturva on pohjoismaiden heikoin ja elinkustannukset korkeimmat. Kukahan edellishallituksessa pienensi näitä etuja?
Ok, ehkä se toimeentulotuki on 500e,/kk, mutta sossu/kela maksaa vuokran, sähkön, puhelinlaskut, lääkkeet, harrastukset, vaatteet, rattaat, päiväkoti on ilmainen jne jne.
Keskituloiselle perheelliselle jää se 500e jos on onnekas eikä tarvitse maksaa em kulujen jälkeen lääkeitä, lääkärikäyntejä tai lasten kuluja. Kaikki maksetaan omasta pussista!
Aikoinaan kun olin pienituloinen yh asuinalueellamme huomasi heti ketkä oli dossun elättejä - heidän lapsillaan oli uudet vaunut ja reimatecit, meillä työtätekevillä 5. lapselle kierrätetyt lassiet ja rattaat.
Tämän takia vihaan edelleenkin sossupummeja
En ole kateellinen. En tunne ketään työtöntä, jonka kanssa haluaisin vaihtaa osia. Oma työ on vaativaa ja vastuullista, mutta laulellen porhallan toimistolle joka aamu. Työ pitää kiinni yhteiskunnassa ja omat orastavat mielenterveysongelmatkin paranivat, kun pääsin duuniin 8-16. Sain asuntolainan ja entinen tuhruinen olotila on mennyttä. Tuntui, ettei työttömänä ollut energiaakaan oikein mihinkään, nyt käyn töissä ja saan samalla aikaiseksi asioita, jotka kotona ollessa tuntui täysin mahdottomilta. Että ei käy kateeksi sitä haahuilua ja puurossa tarpomista, en minä ainakaan ollut silloin onnellinen. Nyt elämällä on merkitys, raha mahdollistaa monia haaveita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin etteivät tiedä sen pienuutta. Kymmenien tutkimusten mukaan suomen sosiaaliturva on pohjoismaiden heikoin ja elinkustannukset korkeimmat. Kukahan edellishallituksessa pienensi näitä etuja?
Ok, ehkä se toimeentulotuki on 500e,/kk, mutta sossu/kela maksaa vuokran, sähkön, puhelinlaskut, lääkkeet, harrastukset, vaatteet, rattaat, päiväkoti on ilmainen jne jne.
Keskituloiselle perheelliselle jää se 500e jos on onnekas eikä tarvitse maksaa em kulujen jälkeen lääkeitä, lääkärikäyntejä tai lasten kuluja. Kaikki maksetaan omasta pussista!
Aikoinaan kun olin pienituloinen yh asuinalueellamme huomasi heti ketkä oli dossun elättejä - heidän lapsillaan oli uudet vaunut ja reimatecit, meillä työtätekevillä 5. lapselle kierrätetyt lassiet ja rattaat.
Tämän takia vihaan edelleenkin sossupummeja
Ehkä olisitkin oikeutettu sosiaalipummeilemaan itsekin, tai ainaki osaan tuista, mutta puret hammasta ja kiroat sossupummeja.
En ehkä ole osannut hakea, muttei Kela minun puhelinlaskuani, vaatteitani tai harrastuksiani maksa. Sähkön ja minimiosuuden kotivakuutuksesta Kela maksaa, ja vuokralaisella se kotivakuutus taitaa olla pakollinen.
Ja he maksavat sen suurelta osin, koska hyvätuloiset ovat niin päättäneet. 😉